— Πώς προέκυψε η ιδέα και η θεματική της έκθεσης;

Πριν από λίγο καιρό αποδέχθηκα την πρόσκληση της Χριστίνας Μαργιώτη και του Ορέστη Τζιόβα να συνεργαστούμε πάνω σε ένα φωτογραφικό πρότζεκτ. Η ευαισθησία της θεματικής, που συνδύαζε τα ανθρώπινα δικαιώματα και την εργασία στο σεξ, παρακίνησε μια ομάδα ατόμων που με ζήλο εργάστηκαν για τον κοινό αυτό σκοπό. Τα βράδια στις «Κούκλες» έγιναν αφορμή για έναν χρόνιο σεβασμό προς εκείνο που ίσως κάποτε νιώθαμε «ξένο» κι ήρθε πιο κοντά μας από άλλα.

 

— Μπορείτε να μας εξηγήσετε τον τίτλο της έκθεσης;

«Ιλίρ, ένας Ήλιος από Πούλιες»: Αλβανικής καταγωγής, με έντονη την ανάγκη για ορατότητα και αποδοχή. Το φύλο, η καταγωγή, το χρώμα κι η ανάγκη μας για αποσυμπίεση από το μερτικό που έχουμε στο στερεότυπο, στάθηκαν αφορμή για την ανάδειξη του φωτός που όλοι κατά καιρούς κρύβουμε από φόβο. Ο δικός μου Ιλίρ, εκείνος που απροκάλυπτα μεταφράζεται με αχτίδες, βρήκε καταφύγιο στις λέξεις της κειμενογράφου κι έφτασε κοντά σας μέσα από τις φωτογραφίες μου.

 

Δημήτριος Μασούρας. Φωτ.: Βαγγέλης Πατσιαλός
Δημήτριος Μασούρας. Φωτ.: Βαγγέλης Πατσιαλός

 

— Γιατί αποφασίσατε να προσεγγίσετε δύο trans γυναίκες και δύο cis άνδρες ηθοποιούς ως πρωταγωνιστές;

Η επιλογή των πρωταγωνιστών ήρθε έτοιμη στα χέρια μου. Άλλωστε δεν ήταν η πρώτη φορά που δούλεψα με trans μοντέλα, μια και τον περασμένο Δεκέμβρη ολοκλήρωσα τη φωτογράφιση ενός προσωπικού πρότζεκτ, με 14 trans γυναίκες που πρεσβεύουν την ορατότητα στην Ελλάδα. Σεξεργάτες και ηθοποιοί, άρρηκτα δεμένοι στην έκθεση του κορμιού και της ψυχής τους, φάνταζαν το ιδανικό μοίρασμα για την ταυτοποίηση μιας καθ' όλα ηθικής «αγοραπωλησίας». Ένα αλισβερίσι με βαθιά την ανάγκη για ανθρωπιά κατάφερε να ορίσει πάλι από την αρχή δυο κόσμους που συναντώνται μπροστά στα μάτια ενός θεατή-πελάτη. Η ακτιβιστική δράση όλων, και ειδικά εκείνων που βρέθηκαν μπροστά στον φακό μου, τους βοήθησε σε όλους τους ρόλους που τους ανατέθηκαν.

 

— Ποια καθοδήγηση τους δώσατε για να πετύχετε το επιθυμητό εικαστικό αποτέλεσμα;

Οι συνθήκες της φωτογράφισης δεν ήταν οι ιδανικές. Η τοποθεσία, αυστηρά απαιτητική, και η έκθεση των ηρώων μεγάλη. Ένα ανοιχτό παζάρι, εκείνο του Σωματείου Ρακοσυλλεκτών του Ελαιώνα, έκαιγε κάτω από 40 βαθμούς Κελσίου, όπως και η αγωνία των περαστικών για κριτική. Το γυμνό μάτι των «ξένων» ήταν μία σύμβαση πάνω στην οποία στηρίξαμε το θάρρος μας προτού βγούμε στο δρόμο. Η καθοδήγησή μου για ειλικρίνεια μπροστά στα επικριτικά βλέμματα είχε έναν κοινό σκοπό: να μείνουμε πιστοί στον ρόλο που υπηρετούσαμε.

 

Ένα ανοιχτό παζάρι, εκείνο του Σωματείου Ρακοσυλλεκτών του Ελαιώνα, έκαιγε κάτω από 40 βαθμούς Κελσίου, όπως και η αγωνία των περαστικών για κριτική. Φωτ.: @dimitrios_c_masouras
Ένα ανοιχτό παζάρι, εκείνο του Σωματείου Ρακοσυλλεκτών του Ελαιώνα, έκαιγε κάτω από 40 βαθμούς Κελσίου, όπως και η αγωνία των περαστικών για κριτική. Φωτ.: @dimitrios_c_masouras

 

Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Βαγγέλης Πατσιαλός
Άποψη της έκθεσης. Φωτ.: Βαγγέλης Πατσιαλός

 

Ιλίρ: Ένας Ήλιος από Πούλιες

Φωτογραφία & Εικαστική Επιμέλεια: Μασούρας Δημήτριος

Κείμενο: Μαργιώτη Χριστίνα

Πρωταγωνιστούν: Κουμαριανού Εύα, Κουρουπού Άννα, Λιάτσος Έκτορας, Τζιόβας Ορέστης

Κεντρική Ιδέα & Οργάνωση Παραγωγής: Μαργιώτη Χριστίνα – Τζιόβας Ορέστης

Βοηθός Φωτογράφου & Επεξεργασία: Ζανιά Εύα

Μακιγιάζ: Τζίμος Χρόνης

Ευχαριστίες: Μοδέστου Δημήτρης, Παναγιώτης Θάνος

Ιnstagram: Dimitrios_c_masouras