Σεισμός

Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery

Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
I Am In Training Don’t Kiss Me by Claude Cahun. Φωτο: Jersey Heritage Trust
0

Η πρώτη κιόλας φωτογραφία που «εισάγει» τον θεατή στην είδηση της έκθεσης που ξεκίνησε σήμερα στο National Portrait Gallery, δεν είναι παρά μία ατμοσφαιρική λήψη της Τζίλιαν Γουάρινγκ που ποζάρει έχοντας στο χέρι της μια μάσκα, τη μάσκα της Κλοντ Καχούν. Είναι μακιγιαρισμένη έτσι που να θυμίζει σταρ του βωβού κινηματογράφου, το φύλο δεν είναι το ζητούμενο εδώ και στη μπλούζα της αναγράφεται το εξής: "Ι am in training don't kiss me".

Εκείνο που κάνει η Γουάρινγκ είναι να δίνει δεύτερη ζωή σε μια φωτογραφία της Καχούν που τραβήχτηκε πριν από 70 χρόνια. Ο λόγος για το μακρινό 1927 και για ένα στιγμιότυπο στο οποίο η Γαλλίδα καλλιτέχνις κοιτά σταθερά, γεμάτη αυθάδεια τον φωτογραφικό φακό, αφήνοντας να εννοηθεί ότι η ζωή αντέχει αναγνώσεις πέρα από το ανδρικό και το γυναικείο φύλο. 

Στη συγκεκριμένη έκθεση, ήδη πολυσυζητημένη μεταξύ των θαυμαστών της ανατρεπτικής τέχνης και ζωής της Καχούν, συγκεντρώνονται για πρώτη φορά τα έργα της, όχι όμως μόνα τους, αλλά σε απευθείας συνομιλία με τα έργα της Γουάρινγκ. Πρόκειται για μια συνομιλία αυτοπροσωπογραφιών που εμβαθύνει σε θέματα ταυτότητας και φύλου, έτσι όπως αποδίδονται μέσα από τις μεταμφιέσεις των δύο εικαστικών. Φυσικά, την προσοχή -ακόμη και σήμερα- έλκει ο τρόπος με τον οποίο η Καχούν διαχειρίστηκε το ζήτημα του φύλου. Η δική της προσωπική, παράξενη ιστορία και η ακατανόητη -για την εποχή της, τουλάχιστον- να δημιουργεί περσόνες για να περάσει από το ένα φύλο στο άλλο, μέχρι την ύπαρξη ενός τρίτου φύλου που ανέλυσε μέσα από άρθρα της πάνω στη θεωρία του Havelock Ellis, συζητήθηκαν όσο λίγα θέματα στους καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής της. 

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 29 Μαΐου 2017 και εστιάζει στο πρωτοπόρο πνεύμα της Καχούν και στην επαναστατική ανδρόγυνη ματιά της, έτσι όπως αποτυπώνεται στα πολυάριθμα προφητικά σχεδόν -για την ταυτότητα του φύλου- πορτρέτα της. 

Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
My exquisite corpse by Gillian Wearing with Gary Hume (head), Michael Landy (torso) and Gillian Wearing (legs), 2016 © Gary Hume © Michael Landy © Gillian Wearing, courtesy Maureen Paley, London;
Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
Claude Cahun’s Self-portrait (with Nazi badge between her teeth), 1945. Photograph: Courtesy of the artist
Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
At Claude Cahun's grave by Gillian Wearing 2015; Courtesy the artist Gillian Wearing, courtesy Maureen Paley, London, Regen Projects, Los Angeles and Tanya Bonakdar Gallery, New York
Ο ανδρόγυνος κόσμος της Κλωντ Καχούν στο National Portrait Gallery Facebook Twitter
Me as Mapplethorpe by Gillian Wearing, 2009. Photograph: © Gillian Wearing, courtesy Maureen Paley, London, Regen Projects, Los Angeles and Tanya Bonakdar Gallery, New York
Φωτογραφία
0

Σεισμός

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο κόσμος μας μέσα απο τα βραβεία του World Press Photo 2024

Φωτογραφία / Ο κόσμος μας μέσα από 28 βραβευμένες φωτογραφίες του World Press Photo 2024

Αντιπροσωπεύοντας τις πιο προβεβλημένες αλλά και παραγνωρισμένες ιστορίες, τα βραβευμένα έργα στρέφουν το βλέμμα σε μερικά από τα πιο σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζει ο κόσμος σήμερα.
THE LIFO TEAM
Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Φωτογραφία / Μπερτ Χάρντι: Μια έκθεση για έναν σπουδαίο, λησμονημένο φωτορεπόρτερ

Χάρη στην αυτοπεποίθηση και το θάρρος του, δημιούργησε κάποιες από τις πιο εμβληματικές εικόνες πολέμου του 20ού αιώνα αλλά και σουρεαλιστικές, πνευματώδεις φωτογραφίες δρόμου. Είναι περισσότερο γνωστός για τη ζεστή και ανθρώπινη αποτύπωση της καθημερινής Βρετανίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ