Ενδιαφέροντες καιροί, my ass

Ενδιαφέροντες καιροί, my ass Facebook Twitter
«Eγώ, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ, είμαι από τα μαύρα δάση...»
0



ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΑΙ ΣΤΟ ΓΑΤΑΚΙ: Ζω ιστορικούς καιρούς. Αλλά τους περίμενα πιο συναρπαστικούς. Οk, η δυστυχία καλπάζει και ορισμένοι πλούσιοι ζορίζονται, αλλά πού είναι οι τυφεκισμοί στου Γουδή! Η δήωση των ανακτόρων (μετά βιασμών)! Το φονικό στην εκκλησιά! Κάποια πριγκίπισσα να φυγαδεύεται σε μια μπρατσέρα τη νύχτα!


Βέβαια, το πλήθος προσπαθεί. Εξαθλιώνεται όσο μπορεί (στο Ίντερνετ). Και εξαγριώνεται (στο Ίντερνετ). Τα μισά σχόλια είναι νευρικά παραληρήματα. Σπασμένα νεύρα. Οι πιο χρησιμοποιημένες λέξεις της εποχής είναι «Ουστ» και «Έλεος». Με το παραμικρό χυμάει ο ένας στον άλλο. Κάτι είναι κι αυτό.


Βλέπω μια φωτογραφία του Μπρεχτ. Τη γνωστή. Με το τεράστιο πούρο του. Corona Especial! Αν κυκλοφορούσε στους δρόμους της Αθήνας, θα τον κοίταζαν με περιφρόνηση και υποψία. Θα εθεωρείτο θύμα του ευδαιμονισμού, συστημικός, ίσως και Στάθης Καλύβας. Τα ποιήματά του; Ποιος νοιάζεται για ποίηση σε δύσθυμη εποχή!

Δικαιούται να είναι διδακτικός εκείνος που μετά τον διδακτισμό του πηγαίνει στο ζάπλουτο εξοχικό του να ξεκουραστεί; Δεν έχει κακές προθέσεις, αλλά μήπως είναι λίγο πορνογραφικός ο καημός του, δεδομένου ότι δεν μοιράζει ούτε το δέκατον της περιουσίας του, κατά τας εντολάς του Ευαγγελίου;


Έλα, μικρό, καπιταλιστικό γατάκι, δίπλα μου και πες μου: Τι πιστεύεις; Δικαιούται να είναι διδακτικός εκείνος που μετά τον διδακτισμό του πηγαίνει στο ζάπλουτο εξοχικό του να ξεκουραστεί; Δεν έχει κακές προθέσεις, αλλά μήπως είναι λίγο πορνογραφικός ο καημός του, δεδομένου ότι δεν μοιράζει ούτε το δέκατον της περιουσίας του, κατά τας εντολάς του Ευαγγελίου; Μήπως θα ήταν πιο αξιοπρεπές ν' αφήσει τους φτωχούς στη φτώχεια τους και να ασχοληθεί με τις κάψες των ομοίων του.

(Λόγια, λόγια, λόγια – σε μια εποχή που κάνει κρα για πράξεις. Ύβρεις, ύβρεις, ύβρεις – σε μια χώρα που γέννησε το Μέτρο και το πέταξε, όλο χάρη, σαν βότσαλο στη λίμνη. Και νάνοι, νάνοι, νάνοι – σε ένα κράτος που ούτε ηγέτη αντέχει ούτε στην αληθινή δημοκρατία πιστεύει. Οριζοντίως και καθέτως.)

Λοιπόν, γατάκι, τι λες; Θα κάψουμε τα χειμερινά ανάκτορα for a change;

Και ο Μπρεχτ δικαιούται να ομιλεί, καπνίζοντας Cohiba Coronas Especiales;


Το γατάκι απαντά: Μακάρι να 'ξερα. Μπας κι έχω ξαναζήσει ιστορικούς καιρούς;


Έχεις κι εσύ τα δίκια σου. Βρέθηκες ανέστιο, στην ερημιά με χάρι. Από μέσα το κοντό βρακάκι του νεοφιλελευθερισμού και απέξω οι κουρελούδες της αριστεράς. Διχασμένο, συγχυσμένο – με συμπεριφορά άρχοντα και ψυχολογία ρεμπέτη. Θέλω να σε προστατεύσω. Θέλω να χύσω πάνω σου το μέλι της αμνησίας.


ΧΥΝΩ ΑΜΝΗΣΙΑπάνω στις τραγουδίστριες που πονούν για τους άστεγους και μετά ο σοφέρ τις οδηγεί κουρασμένες στο περίφρακτο ανάκτορό τους, ενώ ο λογιστής ετοιμάζει τη νέα τους φοροδιαφυγή.

Χύνω αμνησία πάνω στον δημοσιογράφο που πατάει με το τακουνάκι του τη βδελυρή εξουσία σαν κατσαρίδα, πηγαίνοντας αμέσως μετά να γευματίσει με τον άνθρωπο που έχει κατακλέψει την Ελλάδα και με τον οποίο αλληλοπροσφωνούνται τρυφερά «Ρε, μαλάκα».


Χύνω αμνησία πάνω σε σένα, μεθυσμένο γατάκι, που γεννήθηκες για χάδια και φιλιά, αλλά ο καπιταλισμός σε ξέβρασε «στα γυμνά χαλίκια του κόσμου», στην Παραλία του Ντόβερ, στα βράχια της Πειραϊκής – εκεί όπου κοιμάται ο Στέλιος ο μπεκρής / κοιμάται κι ονειρεύεται πως την αυγή παντρεύεται.


Έλα, ας διασχίσουμε τη νύχτα. Ας το πάρουμε απόφαση ότι μπήκαμε σε μια θολή περίοδο παρενδυσίας και σύγχυσης, όπου όλα τα όρια έχουν διαχυθεί και όλα τα δεύτερα νοθεύουνε τα πρώτα. Κι όσο κρατήσει η νύχτα αυτή, ας ακούμε με επιφύλαξη κάθε τραγούδι, κάθε κατηγορία, κάθε έπαινο, κάθε υπόσχεση. 


Κι «ας είμαστε αληθινοί ο ένας με τον άλλο, γιατί ο κόσμος, που μοιάζει να απλώνεται μπροστά μας σαν χώρα ονείρων, τόσο ποικίλος, τόσο όμορφος, τόσο νέος, δεν έχει πράγματι μήτε χαρά, μήτε αγάπη, μήτε φως, μήτε βεβαιότητα, μήτε ειρήνη, μήτε βοήθεια για τον πόνο. Κι είμαστ' εδώ σαν σε σκοτιδιασμένο κάμπο σαρωμένο από συγκεχυμένους συναγερμούς αγώνα και φυγής, όπου άγνωρες στρατιές χτυπιούνται τη νύχτα».

ΥΓ.: Η μετάφραση του ποιήματος «Η παραλία του Ντόβερ» από το περιοδικό «Εκηβόλος».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Στήλες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ