Η Εκκλησία εναντίον του λαού

Η Εκκλησία εναντίον του λαού Facebook Twitter
37

«Θα μας κόψουν και την εκκλησία; Θα στερηθούμε και τα εγγόνια μας; Μα έτσι, αν γλιτώσουμε από την αρρώστια, θα πεθάνουμε από κατάθλιψη». Όσοι προσπαθείτε να θορυβήσετε τους δικούς σας ηλικιωμένους, μπορεί αυτές τις μέρες να έχετε ακούσει αντίστοιχα. Αυτά τα λόγια τα ξεπερνάμε με ένα «έλα μάνα, μην πας στην εκκλησία έναν μήνα, δεν είδες τι γίνεται στην Ιταλία;» Έχουμε δίκιο. Καλά κάνουμε και τους πιέζουμε.


Όμως, οι μη πιστοί και οι λίγο πιστοί αδυνατούμε να καταλάβουμε το βάθος του θρησκευτικού συναισθήματος. Αδυνατούμε να αντιληφθούμε πως οι μεγαλύτεροι σε τέτοιες περιόδους λειτουργούν σε safe mode: επαναφέρουν τις πιο βασικές λειτουργίες τους, αγνοούν άλλες εφαρμογές ή προγράμματα. Η πίστη τους είναι βασική λειτουργία.


Δεν προσφέρεται ο ιός για ρηχό αντικληρικαλισμό. Και δεν πρόκειται περί αυτού. Πρόκειται περί επίγνωσης του τεράστιου κοινωνικού ρόλου της Εκκλησίας. Καλείται να καταπραΰνει την αγωνία των πονεμένων και στενεμένων ανθρώπων.

Η Εκκλησία όχι μόνο δεν κάνει ό,τι μπορεί για να σώσει ανθρώπους και να απαλύνει τον πόνο. Κάνει ό,τι μπορεί για το αντίθετο. Κάνει ασκήσεις βιοπολιτικής στους ναούς. Ο κορονοϊός απειλεί να γίνει το βατερλό της.

Έλα όμως που δεν μπορεί. Έλα που δεν έχει η ίδια επίγνωση του ρόλου της. Πάσχει από ξεροκεφαλιά, είναι συντηρητική, προσκολλημένη στο δόγμα. Βλέπουμε και κάτι άλλο: η Εκκλησία δείχνει να χάνει το πιο βασικό της ένστικτο, το ένστικτο επιβίωσης.


Η ελλαδική Εκκλησία είναι ένας γερασμένος θεσμός, πάσχει από γεροντικό πείσμα και πτωχαλαζονεία. Προσοχή, δεν μιλώ για την ηλικία των ιεραρχών –υπάρχουν νεότατοι και ευρύνοες ανάμεσά τους. Αγωνιούν, δίνουν μάχη. Μη γενικεύουμε, μην αδικούμε πρόσωπα. Μιλώ για το αγύριστο κεφάλι του ίδιου του θεσμού.

Η επίσημη στάση της Eκκλησίας δεν επιδέχεται πολλές αναγνώσεις. Είναι ένας κακομαθημένος θεσμός, συνηθισμένος να γίνεται το δικό του, θεσμός-άσος στους βυζαντινισμούς, στη σκληρή πολιτική, στις κλειστές πόρτες, στα power games, στα deals, στις απειλές, στα παζάρια. Αν αποφάσιζε να κάνει πολιτική για το Μακεδονικό, τις ταυτότητες ή τα σχολικά βιβλία, να πιέσει υπογείως για την εκκλησιαστική περιουσία, δεν θα είχε κανένα θέμα. Γιατί αυτό για αιώνες είναι το γήπεδό της. Η άσκηση κοσμικής εξουσίας.

Σήμερα όμως απαιτείται το αντίθετο, ένας κόντρα ρόλος. Να συγκεράσει το κοσμικό με το μεταφυσικό σε συνθήκη έκτακτης ανάγκης. Και δεν μπορεί. Αντιμέτωπη με μια ιστορική πρόκληση, αποτυγχάνει παταγωδώς. Κλείνεται στα συνοδικά μέγαρα, εγκλωβίζεται στην πεισματική άρνηση. Τι κάνουν άλλες Εκκλησίες; Δεν με νοιάζει. Τι λένε οι επιστήμονες; Δεν με νοιάζει; Τι λέει η απλή λογική; Δεν με νοιάζει.


Διαβάστε το επίμαχο σημείο 3 της ανακοίνωσης της Ιεράς Συνόδου. Απερίφραστος βιασμός της λογικής: η Θεία Κοινωνία δεν μεταδίδει ασθένειες γιατί οι πιστοί γνωρίζουν ότι νικά κάθε φόβο. Δηλαδή τι λέει; Δεν κολλάει γιατί ξέρουμε ότι δεν κολλάει. Αυτό, ενώ περιμένουμε πανδημία!


Είμαστε μπροστά σε ιστορική δοκιμασία. Όταν τελειώσει η υπόθεση του ιού, θα μείνει πολύς πόνος και απώλειες. Αυτό λένε οι προβλέψεις, μακάρι να διαψευστούν. Αν τα πράγματα πάνε άσχημα, σε μερικούς μήνες δεν θα είμαστε ίδιοι. Θα κλονιστούν κοινωνικές δομές, θα κλατάρουν κρατικές υποδομές. Θα ζήσουμε αγριάδα, κοινωνικό αυτοματισμό, φυσική επιλογή και παθητική ευθανασία. Θα δοκιμαστούμε όλοι. Και μετά, πενθούντες, πληγωμένοι και θυμωμένοι, θα κοιτάξουμε τι έκανε καθένας τις ώρες της δοκιμασίας.


Ευθύνες θα έχουν πολλοί. Οι αρμόδιοι υπουργοί, αντί να λάβουν μέτρα για τις εκκλησίες, σφυρίζουν αδιάφορα. Δειλοί, μοιραίοι και άβουλοι. Και πολλοί δημοσιογράφοι συνεχίζουν να διακινούν επικίνδυνες βλακείες. Και η δικαιοσύνη φοβάται να αναζητήσει ποινικές ευθύνες για την έκθεση της δημόσιας υγείας σε κίνδυνο στους ναούς. Ο κόσμος χάνεται και όλοι αυτοί, έμφοβοι, υποκλίνονται μπροστά στο σκήνωμα.


Αλλά επιστρέφουμε στην Εκκλησία. Όχι μόνο δεν κάνει ό,τι μπορεί για να σώσει ανθρώπους και να απαλύνει τον πόνο. Κάνει ό,τι μπορεί για το αντίθετο. Κάνει ασκήσεις βιοπολιτικής στους ναούς. Ο κορονοϊός απειλεί να γίνει το βατερλό της.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Στήλες
37

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

14 σχόλια
Ενώ η βάση που παραθέτετε είναι σωστή, πολύ φοβάμαι πως προκύπτει ένα διαφορετικό συμπέρασμα. Η Εκκλησία ως θεσμός κάνει επίδειξη και άσκηση της εξουσίας της, προκαλεί την "κοσμική" εξουσία του Κράτους να της πάει κόντρα αν της βαστάει και εισπράττει τα μισόλογα των επιστημονικών θεσμών όπως οι υπεύθυνοι Ιατρικοί Σύλλογοι και πάνω απ' όλα την εκωφαντική σιωπή της τυφλής (και στην Ελλάδα επίσης κουφής) Δικαιοσύνης, αποδεικνύοντας ποιος είναι το Αφεντικό σε περιόδους κρίσης και φόβου. Η Ελληνική Ορθόδοξη Εκκλησία βρήκε την ευκαιρία να επιδείξει και αποδείξει την ισχύ της έναντι του ασθενικού Κοσμικού Κράτους πυλώνας του οποίου είναι ο Νόμος και η Δικαιοσύνη υποτίθεται στις Δημοκρατίες. Αυτό που δεν τολμούν οι επικεφαλής Ισλαμιστές κληρικοί απέναντι στη Βασιλική Εξουσία (έκλεισαν τη Μέκκα, Μεδίνα και άλλα ιερά τεμένη, η επίσκεψη στα οποία αποτελεί ένα από τους ασικούς 5 πυλώνες του Ισλάμ), το τόλμησε και έκανε πράξη η Εκκλησία της Ελλάδος κόντρα στην Ελληνική Δημοκρατία! Ακόμη και αν μαλακώσουν πλέον τη στάση τους και περιορίσουν τις θρησκευτικές εκδηλώσεις, κλείσουν ναούς κλπ. για να αποτινάξουν από πάνω τους και την ηθική ευθύνη για όσους θανάτους προκύψουν, το κάνουν αφού ήδη έδειξαν κι απόδειξαν ποιος είναι ο Νόμος στην επικράτεια.
Κι αυτό που συμβαίνει εδώ λαϊκισμός είναι! Ο Χριστός είπε στο στο Θωμά "πίστευε και μη, ερεύνα " . Αρα, έρευνα σε κάθε περίπτωση. Ειτε πιστεύεις, ειρε όχι. Σε καμία περίπτωση το αντίθετο που διατυπώνεται εδώ. Κατά τα άλλα, θεωρώ κι εγώ ακραίο να προτρέπει η εκκλησία τον κόσμο στη διάδοση με κάποιο τρόπο του ιού.
Θα μου επιτρέψετε, μια μικρή διόρθωση. Η φράση αυτή, "Πίστευε και μή ερεύνα" δεν αναφέρεται πουθενά στην αγία Γραφή και η προέλευσή της δεν έχει εξακριβωθεί. Εκτός αν εννοείτε συμβολικά ότι ο Χριστός το είπε στο Θωμά, που πράγματι ισχύει ότι τον κάλεσε να αγγίξει τις πληγές του.
Κατά τα άλλα...το να πιστεύεις κατά γράμμα ότι λέει η επιστήμη, δεν είναι το ίδιο να πιστεύεις κατά γράμμα ότι λέει η εκκλησία; Εγώ αμφισβητώ και τις δύο πλευρές και δε πιστεύω κατά γράμμα με κλειστά μάτια. Πρώτα σκέφτομαι και μετά το αποδέχομαι. Στην περίπτωση της επιστήμης δεν πιστεύω ότι όλος αυτός ο ντόρος που γίνεται για τον ιό είναι αληθής. Πιστεύω ότι είναι κλασική περίπτωση που θέλουν να τρομοκρατήσουν τον κόσμο όπως με τις υποτιθέμενες κακοκαιρίες.Αρκετά μίλησα για τον ιό και αρκετή σημασία του έδωσα. Δεν θέλω να καταντήσω σαν τους περισσότερους που μιλάνε/ασχολούνται περί του θέματος είτε στα σοβαρά είτε στα αστεία κάνοντας χιουμοριστικά βίντεο, που έχουμε μπουχτίσει από δαύτα τώρα τελευταία. Υπάρχει και ζωή πέρα από τον κορονοϊό. Άμα εσείς θέλετε να ασχολείστε επί του θέματος 24/7, προσωπικά δεν θα πάρω. Έχω και σοβαρότερα πράγματα στη ζωή μου.
Εγώ πάλι ούτε με τον έναν είμαι ούτε με τον άλλο. Η εκκλησία κλασσικά παραληρεί....αλλά τόσος ντόρος για τον ιό; Κάτι μου βρωμάει προσωπικά.Εγώ συνεχίζω τη ζωή μου κανονικά, πριν μουρλαθώ από την μανία που έχει πιάσει το 99% πληθυσμού.
Ιερώνυμε, αποδεικνύεσαι λίγος! Ελάχιστος! Συνεχίζεις τον Μεσαίωνα του Χριστόδουλου, κι ας μας φάνηκες στην αρχή λιγότερο φαιδρός από τον παρδαλό προκάτοχό σου! Ως διανοητής που είσαι, διάβασε αυτό το εξαίρετο άρθρο και ύστερα συλλογίσου ποιες είναι οι ευθύνες σου, που δεν διαχωρίζεις τη θέση σου από τους μισάνθρωπους τζιχαντιστές της συνόδου σου! Στο κάτω κάτω αρχιεπίσκοπος είσαι! Νιώσε ότι θα έχεις "το κρίμα στον λαιμό σου" για όσες ζωές θα φύγουν ΚΑΙ εξαιτίας σου!
(Καλοπροαίρετα κατά το δυνατόν, ή, όσο έστω όσο καλοπροαίρετη είναι η (μη) διάθεση ρηχού αντικληρικαλισμού... Ευχαριστώ εκ των προτέρων…)Η Εκκλησία για να «καταπραΰνει την αγωνία των στερημένων», όπως μας λέτε, οφείλει να μην φεύγει από κάποιες θεμελιώδεις της αρχές που την ξεχωρίζουν έστω από ένα υποκατάστατο του ικά. Μπορεί να παροτρύνει να κοπούν τα χειροφιλήματα, τα προσκυνήματα (έγινε ήδη), οι συναθροίσεις (έγινε), οι ακολουθίες της Σαρακοστής δηλ. των Χαιρετισμών, του αποδείπνου και των εσπερινών ακόμη και συστάσεις για τον Αγιασμό και το Ευχέλαιο (έγινε και αυτό, στην Αμερική στα μεσόγεια ίσως και αλλού), τα κατηχητικά ( γίνεται ήδη) αλλά δεν μπορεί να σταματήσει να χορηγεί την Θεία Ευχαριστία, με το πρόσχημα της καθαυτό μόλυνσης. Πώς να το κάνουμε.ΕΤΣΙ ΑΚΡΙΒΩΣ καταπραΰνει «τον λαό της» με την παρήγορη συμμετοχή στο κοινό ποτήριο, και την αληθινή και ουχί συμβολική μετάληψη σώματος και αίματος Χριστού, απαράλλακτως εδώ χιλιάδες χρόνια, δια μέσου λοιμών, αρρωστιών (πολύ-πολύ χειρότερων του τωρινού) σεισμών και καταποντισμών, πολέμων, μετακινήσεων, προσφυγιάς, αλώσεων, μαρτυρίων, και και και…. Μάλλον από εκεί ακριβώς αρχίζει η λεγόμενη ποιμαντική τηςΤο άρθρο σας, αν ενδιαφέρεστε όντως να υποδείξετε στην Εκκλησία πώς να καταπραΰνει τον λαό της αυτοαναιρείται όσο παράξενο και εάν ακούγεται αυτό.(Καμία διάθεση ψευδοεπιστήμης, καμία στείρα μεταφυσική, παρακαλώ και πάλι να δημοσιευθεί στον δημόσιο διάλογο. Ευχαριστώ)
Πολύ σωστός. Η Πίστη μετακινεί βουνά, σε έναν ιο θα κωλώσει;Ξαναλέω, είμαι άθεος. Αλλά αν πίστευα, θα πήγαινα κάθε μέρα να μεταλάβω.Ολίγη δωρεάν ψυχανάλυση: Οσοι αγανακτούν και βρίζουν τους παπάδες, όσοι το παίζουν επιστήμονες και δεν σηκώνουν μύγα στο - ορθολογικό - σπαθί τους, το κάνουν από τον πανικό τους. Σε έναν κόσμο που καταρέει, σε ένα αξιακό σύστημα ( = το άπληστο κυνήγι του κέρδους) που αποδεικνύεται διεφθαρμένο και σάπιο, οι παπάδες προσφέρουν μια σανίδα. Αν όχι σωτηρίας, τουλάχιστον παρηγοριάς.Αν - έστω και 1 στο δισεκατομμύριο - αποδειχτούν σωστοί οι παπάδες, αν οι πιστοί κοινωνήσουν και δεν αρωστήσουν, όλο το δυτικό αξιακό σύστημα του "ορθολογισμού" θα γκρεμιστεί με πάταγο.Γιατί θα έχει αποδειχτεί ότι η Πίστη νικάει τον κάθε ιο. Θα έχει αποδειχτεί ότι η δυτική επιστήμη δεν πιάνει μια. Οι ιερωμένοι το ξέρουν και ΙΣΩΣ αυτό αποτελεί μια (ορθολογικότατη) εξήγηση, γιατί επιμένουν τόσο. Ε, αυτήν ακριβώς την απειροελάχιστη πιθανότητα τρέμουν όσοι σκίζουν τα ρούχα τους και ωρύονται για "σκοταδισμούς" και "μεσαίωνες".Και μη μου ξαναμιλήσει κανείς για τις ευπαθείς ομάδες που οι παπάδες - δήθεν - βάζουν σε κίνδυνο.Αν μας ενδιέφεραν οι ευπαθείς ομάδες δεν θα κάναμε μόνιμη κατάληψη στις ράμπες των αναπήρων (στις _ελάχιστες_ που υπάρχουν).Ούτε θα τους ιδιωτικοποιούσαμε την Υγεία (εκτοξεύοντας το κόστος) ούτε θα τους πετσοκόβαμε την σύνταξη στο όνομα του αόρατου, σοφού χεριού της αγοράς.Το οποίο "σοφό" χέρι της αγοράς ήταν πάρα πολύ σοφό όταν μας έχωνε 4 μνημόνια, αλλά ξαφνικά αποδεικνύεται ότι είναι μια ηλίθια, πανικοβλημένη αγελαία μάζα που δεν σκαμπάζει τι της γίνεται (δες χρηματιστήρια των ημερών).Το να πας να μεταλάβεις είναι τελικά ΠΟΛΥ πιο ορθολογικό από το να εξηγήσεις την πορεία των χρηματιστηρίων στους τελευταίους 6 μήνες.Μόνο που για την μετάληψη σκίζουμε τα ρούχα μας και γράφουμε πύρινα σχόλια "μεσαίωνας", ενώ για τα χρηματιστήρια μούγκα.
Ηarlan να σαι καλά.Λυπάμαι που κάποτε σε κατέτασα στο κουτάκι του vegan-άθεου με ότι αυτό συνεπάγεται. Αλλά δυστυχώς άνθρωποι είμαστε κουτάκια φτιάχνουμε.Λοιπόν, προσυπογράφω με τα δύο χέρια τα πάντα, και ομολογώ πως δεν μπορώ να καταλάβω κανέναν από εκείνους που κουνούν δάκτυλα με πύρινους λόγους εναντίον των ανοικτών εκκλησιών προσπερνώντας με λαφρά πηδηματάκια τα ορθράνοικτά μπάρ ακριβώς απέναντι. Ναι, είναι οι ίδιοι που μιλούσαν για τις «ετοιμοθάνατες ενορίες με τις τρείς γριές» που ξαφνικά έγιναν Νο 1 δημόσιος κίνδυνος.Σόρι, αν είναι να γίνουμε Ιταλία, να γίνουμε Ιταλία. Όχι Ιταλία μέχρι τον νάρθηκα και απ΄ έξω δεν τρέχει τίποτε. Αυτό έχει όνομα και λέγεται αντικληρικαλισμός. Καθόλου μα καθόλου ρηχός.
Με όλο το σεβασμό Harlan, αλλά δεν είσαι άθεος.Όχι η πίστη δε μετακινεί βουνά, ποτέ δεν το έκανε, ποτέ δεν πρόκειται να το κάνει. Ούτε 1 στο δισεκατομμύριο δεν υπάρχει περίπτωση να σταματήσει ένα φυσικό φαινόμενο, πχ μετάδοση ιού, λόγω πίστης. Αν τυχόν δεν υπήρχε μετάδοση, θα υπήρχε σίγουρα μια μη μεταφυσική εξήγηση. Ούτε 1 στο δισεκατομμύριο δεν υπάρχει περίπτωση να αποδειχθούν σωστές η αστρολογία, η χειρομαντεία, το διάβασμα των εντοσθιών, το βουντού ή οι εκάστοτε θρησκευτικές δοξασίες. Καλές είναι για παρηγοριά, σε όσους αρέσκονται σε αυτά, αλλά μέχρι εκεί. Οι παπάδες προσφέρουν μια σανίδα σωτηρίας στο σάπιο και διεφθαρμένο σύστημα; Σοβαρά τώρα; Οι παπάδες; Μην μπερδεύουμε τις πολιτικές πεποιθήσεις με τον ορθολογισμό και την επιστήμη. Το σύστημα μπορεί να είναι σάπιο, αλλά δεν θα το αλλάξουμε με το να γίνουμε ανορθολογικοί. Πόσο μάλλον αν στραφούμε στους παπάδες.Ωραία είναι να ασκούμε κριτική στον καταραμένο ορθολογισμό και τη δυτική επιστήμη, χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή ή το κινητό μας και το Διαδίκτυο.
@Harlan 11.3.2020 | 07:47 Harlan, συμφωνώ με τον τρόπο που προσεγγίζεις το θέμα και σε αυτό το σχόλιο και στα δύο παραπάνω. Μια μικρή διευκρίνηση:"αν οι πιστοί κοινωνήσουν και δεν αρωστήσουν,": Από τους Χριστιανούς (και θα τολμήσω να πω όχι μόνο τους Ορθόδοξους), δεν τίθεται σε τέτοια βάση το ζήτημα. Δηλαδή όσοι κοινωνήσουν, δεν θα αρρωστήσουν από τον κορονοϊό. Και ποτέ στη δισχιλιετή ιστορία της Εκκλησίας δεν έχει τεθεί με αυτόν τον τρόπο, ακόμη και στη διάρκεια φοβερών λοιμωδών ασθενειών (άσχετα με τις προσωπικές παρανοήσεις του καθενός).
@Cogito ergo sum, σε ένα παλιό μου σχόλιο προς εσένα ξεκίναγα με την φράση ότι μου αρέσει το αβατάρ σου. Για έναν κάπως περίεργο λόγο, το υπόλοιπο σχόλιο θεωρήθηκε οκ και δημοσιεύτηκε κανονικά, αλλά την παρατήρηση για το αβατάρ σου την έφαγε η μαρμάγκα της λογοκρισίας.Ελπίζω αυτήν την φορά να περάσει η φράση μου.Εχει ειδική σημασία αυτό, γιατί ανήκω στους (μάλλον λίγους) που μπορούν να μιλήσουν στην γλώσσα του αβατάρ σου και μπορώ να καταλάβω τι λένε αυτές οι εξισώσεις.Οπως μάλλον υποψιάζεσαι, ένας που ξέρει να διαβάζει αυτές τις εξισώσεις είναι κάπως απίθανο να πιστεύει σε κάποιο υπέρτατο ον (όπως και να το ονομάσουμε).Με ένα μεγάλο Αλλά: Μπορεί να μην πιστεύω σε κάποιο υπέρτατο ον, αλλά ΔΕΝ υποτιμάω τους συνανθρώπους μου. ΔΕΝ τους θεωρώ συλλήβδην ηλίθιους.Εκείνο που με ενοχλεί στην όλη κουβέντα περί παπάδων και ιού είναι όλη αυτή η ψευτοανωτερότητα των επιστημόνων. Ολο αυτό το κούνημα του δάχτυλου από τους "επιστήμονες" ξερόλες.Εμείς με τα πτυχία μας και τον ορθολογισμό μας, εσείς με τον μεσαίωνα, τους ταλιμπάν και τον σκοταδισμό σας.Είναι όμως έτσι τα πράγματα;Ο - αχ, τόσο πολυαγαπημένος - ορθολογισμός μας είναι μια βασική αιτία για την ύπαρξη του ιού. Χωρίς την ορθολογική "βελτιστοποίηση" στην μαζική παραγωγή τροφής, χωρίς το ορθολογικό στοίβαγμα σε πόλεις, χωρίς την ορθολογική παγκοσμιοποίηση, ο κωρονοιός είτε δεν θα δημιουργούνταν καθόλου, είτε θα έπληττε 5 νοματαίους σε ένα χωριό.Ολη αυτή η κατάρρευση της παγκόσμιας οικονομίας δείχνει το πόσο ΣΑΘΡΟ και ΣΑΠΙΟ είναι το σύστημα αξιών πάνω στο οποίο βασίζουμε τις (μικρές και μοναδικές) ζωές μας.Ακόμα και το ότι δεν έχουμε αρκετά κρεβάτια στις ΜΕΘ είναι κι αυτό αποτέλεσμα του "ορθολογισμού" στο σύστημα Υγείας.Σαφώς και δεν πιστεύω ότι η θρησκευτική πίστη είτε η χειρομαντεία θα μας λύσουν το οποιοδήποτε πρόβλημα.Αλλά το να κουνάμε υπεροπτικά το δάχτυλο στους πιστούς, εμείς που α) δημιουργήσαμε το πρόβλημαβ) δεν ξέρουμε την τύφλα μας για το πως θα το λύσουμετο θεωρώ σαν Υβρη.Υ.Γ. Εκανες και μια μικρή παρανόηση: Δεν είπα ότι οι παπάδες προσφέρουν σανίδα στο σύστημα. Στους πιστούς την προσφέρουν.
@Mizuno, όπως είναι προφανές, ο ιος δεν ενδιαφέρεται για ιδεολογίες. Δεν εξετάζει σε ποιόν θεό πιστεύεις (το χρήμα ή εκείνον στα ευαγγέλια ή σε κάτι ενδιάμεσο ή σε κανέναν).Αυτή η κρίση μας δείχνει πολύ παραστατικά το πόσο ευάλωτος (εγώ λέω και σάπιος) είναι ο τρόπος με τον οποίο επιλέξαμε να ζούμε.Εσύ εστιάζεις στους πιστούς και φοβάσαι ότι αν κοινωνήσουν, θα κολλήσουν και εσένα.Αδιαφορείς όμως για τα ανοιχτά σχολεία (δεν πάει ούτε 12 ώρες που έκλεισαν) και για τα ανοιχτά μπαρ / χοροπηδάδικα.Δηλαδή το να κολλήσεις από την γιαγιά που κοινώνησε σου φαίνεται φριχτό. Το να κολλήσεις από το παιδάκι που γύρισε από το σχολείο σου φαίνεται φυσιολογικό;Η γιαγιά είναι ανεύθυνη και επικίνδυνη επειδή κοινώνησε. Ο γονιός που έστειλε το παιδί του σχολείο τι είναι;Δεν προσπαθώ να σου την πέσω ή να βγάλω τις απόψεις σου σκάρτες. Προσπαθώ να ξεκινήσω μια (φιλοσοφική αν θέλεις) κουβέντα πάνω στο πιο σημαντικό ερώτημα της ζωής μας: Πως θέλουμε τελικά τον κόσμο μας;Σαφώς ο κορωνοιος μεταδίδεται ΚΑΙ με την θεία κοινωνία ΚΑΙ στα σχολεία ΚΑΙ στα χοροπηδάδικα ΚΑΙ στην δουλειά μας ΚΑΙ στα λεωφορεία.Το ερώτημα είναι γιατί ΜΟΝΟ στην θεία κοινωνία ξελαρυγγιαζόμαστε φωνάζοντας για μεσαίωνες και σκοταδισμούς, ενώ το να πηγαίνει το παιδί σχολείο (επειδή οι ίδιοι του οι γονείς δεν αντέχουν μαζί του στο σπίτι) το θεωρούμε οκ.Εδώ και 2 βδομάδες γίνεται χαμός με αυτό το θέμα των παπάδων / κορονοιού και μούγκα για το θέμα των σχολείων. Τελικά τι ακριβώς είναι ορθολογισμός και ποιές ακριβώς προτεραιότητες βάζουμε στην ζωή μας;ΥΓ: Να υπενθυμίσω ότι ακόμα και οι πιο φανατισμένοι χριστιανοί θα κοινωνήσουν 1Χ την βδομάδα ενώ τα παιδάκια πηγαίνουν σχολείο 5Χ.Δηλαδή η μία πράξη είναι 5Χ πιο επικίνδυνη από την άλλη. Οι αντιδράσεις μας όμως εντελώς αντίστροφες.
@HarlanΟΚ, αντιλαμβάνομαι αυτό που λες για την αλαζονεία που δείχνουμε πολλές φορές και είναι λάθος.Γενικά προσπαθώ να κρατάω χωριστά τις όποιες πολιτικές απόψεις από θέματα ορθολογισμού/επιστήμης. Ο ορθολογισμός και η επιστήμη δεν είναι τίποτα άλλο από συγκεκριμένες μεθοδολογίες κατανοήσεις των φαινομένων του κόσμου που μας περιβάλει. Οι μόνες έγκυρες και αντικειμενικές που έχει αναπτύξει ο άνθρωπος. Η εμπιστοσύνη που δείχνω στον ορθολογισμό δεν με κάνει ούτε καπιταλιστή, ούτε μαρξιστή ούτε δεν ξέρω κι εγώ τι άλλο. Οι ιδεολογίες κινούνται σε άλλη παράλληλη τροχιά. Οι άνθρωποι μπορεί να τσακώνονται για πάντα για το ποιο πολιτικό σύστημα είναι καλύτερο, αλλά δεν μπορούν να διαφωνούν για τα αποτελέσματα ενός πειράματος, εκτός αν είναι παράφρονες. Πώς το είπε αυτός που ανακάλυψε τις εξισώσεις στο αβατάρ μου, "η πολιτική είναι για το παρόν, ενώ οι εξισώσεις είναι για την αιωνιότητα".Φυσικά και έχεις δίκιο για την καταστροφή του περιβάλλοντος και τη μαζική παραγωγή τροφής. Μακροπρόθεσμα θα μας καταστρέψει, άρα το πιο ορθολογικό, σύμφωνα με το πώς εγώ αντιλαμβάνομαι τον όρο, θα ήταν να αλλάζαμε το μοντέλο παραγωγής, να περιορίζαμε την κατανάλωση του κρέατος, να μειώναμε της εκπομπές αερίων θερμοκηπίου, κτλ.
Εξαιρετικό σχόλιο, Φερώνυμε. Να προσθέσω απόσπασμα από εξαιρετικό σχόλιο θεολόγου:"Για τον Χριστιανό η προσέλευση στη θεία Κοινωνία εν μέσω πανδημίας είναι μια έμπρακτη κατάφαση αυτού που πάντα θα ακούγεται σαν τρέλα: ότι η αγάπη / το κοινωνείν είναι ανώτερη της επιβίωσης. Και νομίζω ότι αυτή η προσέλευση στην θεία Κοινωνία δεν πρέπει να θεμελιώνεται στην πεποίθηση ότι με την Ευχαριστία δεν μεταδίδονται ασθένειες (να σκεφτούμε εδώ ότι ουδείς κοινωνός της θείας Ευχαριστίας έπαψε να είναι θνητός), αλλά στην έμπρακτη πρόταξη του κοινωνείν έναντι του επιβιώνειν".
Θανάσης Παπαθανασίου... Από τα κορυφαία αυτήν την στιγμή μυαλά.Τον καταλαβαίνω και συμφωνώ σε αυτό το ουσιώδες που θέλει να πει.Έχω κάποιες μικρο-ενστάσεις γενικώς. Δεν είναι της παρούσης. Ευχαριστώ
Εμείς που δεν έχουμε αξιακό σύστημα τον καπιταλισμό και την παρακμή του; Εμείς που μιλάμε για τα χρηματιστήρια και που σεβόμαστε τις ράμπες αναπήρων, εμείς δικαιούμαστε να μιλήσουμε για τον παραλογισμό του δόγματος;Οι δυο επιλογές που έχουμε δηλαδή είναι ή καπιταλισμός ή θρησκευτικός παραλογισμός;; Δεν νομίζω.Προσοχή: στις μεταλήψεις και τις λοιμώξεις, δεν μιλάμε για την προσωπική μας ευθύνη. Ο καθένας για τον εαυτό του μπορεί να είναι υπεύθυνος και να κάνει τις επιλογές του με απόλυτο σεβασμό. Εδώ μιλάμε για μια νόσο που εσύ, ο πιστός, κολλάς 3-4 άλλους ακόμα κι αν είσαι ασυμπτωματικός. Αυτοί κολλάν 3-4 άλλους ο καθένας κλπ. Οπότε ακόμα κι αν ιεραρχείς τη δική σου πίστη πάνω και πέρα από όλα, αυτό έρχεται σε αντιπαράθεση με την αγάπη που διατείνεσαι οτι η πίστη σου υπηρετεί. Γι'αυτό: Εισαγγελική παρέμβαση στην Ιερά Συνοδο και στους πολιτικούς που της δίνουν τη δυνατότητα να ασκεί εγκληματική πολιτική σε ένα κοσμικό κράτος, με κόστος ζωές ανθρώπων.
Φερόμενος 11.3.2020 | 12:50 Αναγνώρισες ποιος θεολόγος έγραψε σχόλιο :-) Τα κείμενα και τις αναρτήσεις του τις διααβάζω πάντα με ενδιαφέρον και προσοχή. Κι εγώ έχω κάποιες μικρές ενστάσεις, και με άλλες θέσεις του μεγάλες, τον θεωρώ όμως από τους κορυφαίους θεολόγους και ακαδημαϊκούς. Όπως είπες κι εσύ όμως, δεν αφορά το θέμα αυτό, τον εδώ δημόσιο διάλογο.
Ας πούμε ότι Θα μπορούσε να ήταν επικρατούσα στις μέρες μας μια αρχαιοελληνική θρησκεία αντί για μια μεσανατολίτικη, η οποία θα οργάνωνε οργιαστικά μυστήρια μαζικής σεξουαλικής συνεύρεσης για παρηγορία των πιστών της σε περιόδους κρίσης, γιατί έτσι ορίζουν οι διδαχές και θρησκευτικές παραδόσεις του Ιερατείου του Διονύσου, αλλά όσο και να παρείχαν ψυχική γαλήνη και παρηγορία στους συμμετέχοντες, δεν θα βοηθούσαν και πολύ αυτές οι εκδηλώσεις στον περιορισμό μιας πανδημίας του HIV, άλλο αν κάποιοι ηλικιωμένοι οργιαστικοί μύστες, τουλάχιστον θα μετέβαιναν ικανοποιημένοι στον Άδη...
Κοιτάξτε, εξ όσων γνωρίζω ο καθείς που θέλει να αναβιώσει τα του Διονύσου έχει ως μοναδικό περιορισμό του το αριθμητικό (10 άτομα το μάξιμουμ-τώρα που μιλάμε) του ζητήματος.Το πρόβλημα έγκειται βέβαια και στο τι ακριβώς θα κάναμε με τις «ξέφρενες μαινάδες» που -όπως ορίζει το ιερατείο του Διονύσου- θα τρων τα εντόσθια των άρτι σφαγιασμένων τράγων (κάτι ανάλογο –κατά μία εκδοχή- είχα ακούσει έκαναν και εκείνοι που πρώτοεισήγαγαν τον HIV στην ανθρωπότητα με αγρία ζώα, μπορεί βέβαια και όχι ακόμα δεν ξέρουμε. Πάντως η φύση καμία φορά είναι αμείλικτη όντως…)Πάντως, ας πούμε πως τα όργια συνεχίζονταν με τις απαραίτητες προφυλάξεις.Τίθεται πάντοτε εν αμφιβόλω το θέμα της «παρηγοριάς και ψυχικής γαλήνης» η οποία προκύπτει από την επιδιωκόμενη έκσταση ως ένα απεγνωσμένα μεταφυσικό ή ένα αληθώς αποκαλυπτικό γεγονός. Ίσως, οι σεβαστοί πρόγονοι μας κάποια στιγμή αντελήφθησαν την ουσιώδη διαφορά. Φυσικά, αυτό είναι μία άλλη κουβέντα που δεν χωρά εδώ και νομίζω πως δεν είναι και η βασική σας επιδίωξη.
"Και η δικαιοσύνη φοβάται να αναζητήσει ποινικές ευθύνες για την έκθεση της δημόσιας υγείας σε κίνδυνο στους ναούς". Το πιο σημαντικο σημειο του κειμενου.Δυστυχως ουτε δικαιοσυνη υπαρχει και εκει ειναιη τραγωδια αυτης της χωρας.Θεσμοι ξεπεσμενοι και εγληματικοι.Επιστρεψαμε και επισημως στον μεσαιωνα...
Τον μεσαίωνα, δεν υπήρχε γνώση και μόρφωση, οπότε λογικό ήταν να επικρατούν ανορθολογικές και σκοταδιστικές συμπεριφορές. Το να έχουν σημαντικό ακροατήριο και πολιτική απήχηση αυτές ακριβώς οι συμπεριφορές τον 21ο αιώνα,την εποχή της επιστήμης, της τεχνολογίας και της γενικής ανόδου του μορφωτικού επιπέδου είναι πραγματικά παράδοξο και πολύ ανησυχητικό.
.... συνέχεια από το προηγούμενο Γιατί ασχολούμαστε;Αν οι ιερωμένοι έχουν δίκιο, δεν θα κολλήσει κανένας και άδικα τσιρίζετε.Αν οι ιερωμένοι έχουν άδικο, θα πεθάνει κοσμάκης και θα χάσουν την εξουσία που διαθέτουν (αυτό δεν σας καίει όλη την ώρα; ). Ε, αφήστε τους να τους φάνε οι δικοί τους πιστοί.
Ο καθένας σκίζεται να αποδείξει την προοδευτικότητα του και την ανωτερότητα του, βρίζοντας τους παπάδες.Δεν έχω πρόβλημα να βρίσω παπάδες. Και άθεος είμαι και άχτι τους έχω.Αλλά όλος αυτός ο φαρισαϊσμός, να τσιρίζουν ξαφνικά ΟΛΟΙ "μεσαίωνας, σκοταδισμός, οπισθοδρομικοί" σε τι χρησιμεύει;Εδω μέχρι πριν από 1 ώρα είχαν ανοιχτά τα σχολεία ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΟΥΝ ΟΙ SNOWFLAKE ΓΟΝΕΙΣ ΤΟ ΔΩΡΕΑΝ ΚΡΑΤΙΚΟ BABY SITTING.Τα μπαρ και οι καφετέριες είναι ακόμα ορθάνοιχτα.Δηλαδή αν πάω 1Χ την βδομάδα στην εκκλησία θα κολλήσω, αν ξημεροβραδιάζομαι καθημερινά από μπαρ σε καφετέρια, θα είμαι απολύτως ακίνδυνος;Στο κάτω κάτω, η εκκλησία προσφέρει μια κάποια παρηγοριά σε όσους πιστεύουν.Το μπαρ τι προσφέρει;Και η ανάγκη για δωρεάν babysitting (κάνουν παιδιά-τέρατα και μετά δεν μπορούν να τα ανεχτούν κοντά τους ούτε 2 ώρες) σε τι ακριβώς είναι ανώτερη από την ανάγκη του πιστού να προσευχηθεί;Στην τελική, γιατί τέτοια μανία να αποδείξουμε την ανωτερότητα μας βρίζοντας τους "σκοταδιστές" παπάδες;
Δεν περίμενα κάποια επαναστάτικη δήλωση από την εκκλησία, αν και μάλλον εξεπλάγην από το πόσο φανατική ήταν η δήλωση της.Αυτό που για μένα είναι κατακριτέο είναι ο κόσμος που πήγε να κοινωνήσει (και άντε τη Γερουσία τη βγαζεις απέξω λόγω ηλικίας). Όπως κατηγορησαμε τους καρναβαλους στη Πάτρα, έτσι οφείλουμε και αυτούς που κοινωνησαν.Αλλά αν κάποιος έχει βαριά ευθύνη, είναι οι πολιτικοί, που όχι μόνο δεν πήραν δυναμική θέση εναντίον αυτής της δήλωσης αλλά βγαίναν στα κανάλια να λένε ότι θα κοινωνήσουν...Οκ ξέρω θέλω να πουλησουν σανό, αλλά εδώ μιλάμε για εγκληματική δήλωση.
Ποιον "αντικληρικισμο";Ειναι η αμήχανη(;) στιγμη που συνειδητοποιεις οτι αυτα τα ατομα που δεν διαφερουν σε τιποτα απο τους μουλαδες του Ιραν σε μυαλα και νοοτροπια, οχι μονο δεν εχουν θεση σε μια μοντερνα κοινωνια αλλα ειναι και ΑΚΡΩΣ επικινδυνα!Και στο τελος αφου εχουμε γινει Ιταλια ξερετε τι θα γυρνανε και θα λενε;Οτι μας τιμωρει ο θεος για τις αμαρτιες μας!
Ακριβώς ή ίδια απάντηση για το <γιατί έπεσε η Πόλη;> αφού ήταν η αγαπημένη βασιλευουσα του θεού. Με τον μεγαλύτερο και ξακουστό ναό του. Υ.Γ.Ειμαι ιδιαίτερα εντυπωσιασμένος με το εδώ επίπεδο σχολίων αλλά και θετικών ψήφων σε αντιδιαστολή με το ταλιμπανικό youtube. Τελικά υπάρχει λογική και ελπίδα.
"Δεν προσφέρεται ο ιός για ρηχό αντικληρικαλισμό"Προφανώς και προσφέρεται. Ασχέτως της πραγματικά λάθος στάσης πολιτείας και εκκλησίας. Διότι ο ένας πρέπει να συμπληρώνει και να προστατεύει τον άλλον.
Εξαιρετικό άρθρο. Καμιά φορά αναρωτιέμαι αν η Εκκλησία θέλει να αυτοκτονήσει. Πως ελπίζει να πορευτεί στο μέλλον με τέτοιες ιδεολογίες; Με τέτοιες πρακτικές, συμπεριλαμβανομένων και των ράσων και των ημιάγριων μαλλιών και μουσιών; Είναι ευχαριστημένη να έχει κοντά της μόνο φανατικούς ή αμόρφωτους ή λαϊκιστές ή γραφικούς;
Μια χαρά ευχαριστημένη είναι. Όσο τους βλέπει να προσερχονται και να αφήνουν τον οβολό τους, είναι όλα οκ. Εδώ ο άλλος ο παππουλης, έλεγε ψεκαστειτε με αγιασμό και πάει, πέθανε ο ιός! Και το χειρότερο? Τον πιστεύουν!
Η πορεία είναι ξεκάθαρη, βάσει τωρινών δεδομένων. Όσο θα περνούν οι δεκαετίες, θα μειώνεται ο αριθμός των πιστών παγκοσμίως, αλλά ο αριθμός των εναπομείναντων θα είναι πολύ φανατισμένος. Μετά και από αυτό, η ανθρωπότητα θα περάσει στο επόμενο επίπεδο συνείδησης.
Είναι ευχαριστημένη να έχει κοντά της μόνο φανατικούς ή αμόρφωτους ή λαϊκιστές ή γραφικούς; Πηγή: www.lifo.grΠροφανώς. Γιατί αυτούς μπορεί να τους καθοδηγήσει ο οποιοσδήποτε, αλλά και να τους εκμεταλλευτεί πολιτικά.Οι ψύχραιμοι σκεπτόμενοι μπορεί να αποτελέσουν "ποίμνιο"αλλά γι8α την πνευματική καθοδήγησή τους απαιτούνται άτομα υψηλότατης ποιότητας, ενώ ποτέ δεν θα γίνουν κοπάδι που άγεται και φέρεται κατά βούληση...Κι όταν τα λεφτά είναι πολλά και τα διακυβεύματα της εξουσίας ακόμα μεγαλύτερα, οι φανατικοί, οι λαϊκιστές και οι γραφικοί αποτελούν τον τέλειο ιδιωτικό στρατό