«Blackface»: Γιατί το να βάφεσαι για να υποδυθείς ένα μαύρο άτομο δεν είναι αθώο ούτε αστείο

«Blackface»: Γιατί το να βάφεσαι για να υποδυθείς ένα μαύρο άτομο δεν είναι αθώο ούτε αστείο Facebook Twitter
Από την εκπομπή της Κατερίνας Καινούργιου
31

Ναι, για πολλούς μπορεί το περιστατικό της προηγούμενης Παρασκευής στην εκπομπή της Κατερίνας Καινούργιου να είναι απλώς μια μικρή, ρατσιστική υποσημείωση στην ιστορία της ελληνικής τηλεόρασης.

Όμως αυτό δεν αποτελεί δικαιολογία για να μην ασχοληθούμε μαζί του και να μην αναδείξουμε το θέμα και κυρίως την άνεση με την οποία η ομάδα της συγκεκριμένης εκπομπής (και όχι μόνο) προβαίνει σε φαινομενικά αθώα σχόλια και «σκετσάκια», τα οποία όμως εκδηλώνουν απροκάλυπτα ρατσιστικά και σεξιστικά στερεότυπα.

Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, η ίδια εκπομπή είχε προκαλέσει παγκόσμιες αντιδράσεις (ναι, σωστά διαβάσετε) μετά τα υποτιμητικά σχόλια μέλους της ομάδας σχετικά με την αρρενωπότητα ενός Κορεάτη τραγουδιστή.

Πριν από λίγες μέρες, ήρθε το περιστατικό με το «blackface», που οδήγησε στην καταγγελία στο ΕΣΡ (Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης). Επικοινωνήσαμε με το μέλος του οργανισμού Generation 2.0 RED για να μας εξηγήσει λίγα πράγματα παραπάνω σχετικά με το θέμα.

 

— Μπορείτε να μας περιγράψετε με δυο λόγια το περιστατικό;
Στην εκπομπή «Ευτυχείτε» της Κατερίνας Καινούργιου, η οποία προβάλλεται στο κανάλι Open Beyond, και συγκεκριμένα στη στήλη «Διλήμματα», την Παρασκευή 25/1/19 εμφανίστηκε λευκή ηθοποιός βαμμένη με μαύρη μπογιά για να υποδυθεί γυναίκα αφρικανικής καταγωγής. Απόσπασμα του σκετς προβλήθηκε στην εκπομπή του Νίκου Μουτσινά «Για την παρέα» στο ίδιο κανάλι.

Και στις δύο εκπομπές οι παρουσιαστές, καθώς και οι συνεργάτες τους, φάνηκαν να διασκεδάζουν με το γεγονός.

— Τι σας ενόχλησε περισσότερο; 
Το να βάφει κανείς το πρόσωπό του για να υποδυθεί ένα άτομο με πιο σκούρο χρώμα δέρματος δεν είναι μια αθώα κίνηση. Ονομάζεται «blackface» και εγγράφεται στο πλαίσιο μιας άκρως προσβλητικής παράδοσης φυλετικών στερεοτύπων, η οποία έπαιξε και συνεχίζει ακόμα και σήμερα να παίζει σημαντικό ρόλο στη διάδοση ρατσιστικών αντιλήψεων και συμπεριφορών απέναντι σε ανθρώπους της μαύρης φυλής παγκοσμίως.

Σαν να μην αρκούσε αυτό, όμως, προκειμένου να υποδυθεί τη γυναίκα αφρικανικής καταγωγής, η συγκεκριμένη ηθοποιός φόρεσε ένα εφαρμοστό λεοπάρ ρούχο, υιοθετώντας το στερεότυπο της υπερσεξουαλικής μαύρης γυναίκας της ζούγκλας.

 

Το επίμαχο σκετς από την εκπομπή της Κατερίνας Καινουργίου

— Γιατί πρέπει να ενοχλούνται όλοι με το blackface;
Το blackface ξεκίνησε ως μια αμερικανική μορφή ψυχαγωγίας εις βάρος των μαύρων την εποχή της σκλαβιάς. Παρότι το blackface στα ελληνικά δεδομένα δεν έχει ενοχοποιηθεί όπως θα 'πρεπε και συνεχίζει να χρησιμοποιείται, δεν παύει να είναι άκρως προσβλητικό και ρατσιστικό, ενώ δεν αποτελεί, και ούτε πρόκειται ποτέ, αποδεκτό τρόπο απεικόνισης ενός μαύρου ατόμου.

Το να μην έχει κάποιος εικόνα της αμερικανικής ιστορίας ή, συγκεκριμένα, της ιστορίας του blackface δεν αποτελεί δικαιολογία.

Οποιοσδήποτε μπορεί να καταλάβει, και χωρίς το συγκεκριμένο πλαίσιο, ότι η συγκεκριμένη πρακτική είναι εξευτελιστική. Όποιοι επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν το blackface είναι συνεργοί σε μια εξαιρετικά ρατσιστική πράξη απανθρωποποίησης και στη διάδοση στερεοτύπων που ενισχύουν την ιδέα ότι οι μαύροι άνθρωποι είναι άξιοι γελοιοποίησης και χλευασμού.

Η σκέψη και μόνο ότι η συγκεκριμένη πρακτική συνδέεται άμεσα με τις καθημερινές πρακτικές μίσους και καταπίεσης μιας ολόκληρης φυλής θα έπρεπε να είναι αρκετή για να εμποδίσει τη χρήση της.

— Έχετε υπ' όψιν σας κι άλλα ανάλογα περιστατικά στην ελληνική τηλεόραση το τελευταίο διάστημα;
Το πιο πρόσφατο περιστατικό που έρχεται στον νου μου είναι από το «My style rocks!» (ΣΚΑΪ, 24/11/17), όπου μια παίκτρια υποδύθηκε την Grace Jones με blackface.

Ο Μάρκος Σεφερλής το 2014 εμφανίστηκε με blackface σε μια εκπομπή για να υποδεχτεί τον ZeRaw των VEGAS.

Πιο παλιά ακόμα, τον Ιούνιο του 2013, στο «Your face sounds familiar» του ΑΝΤ1 χρησιμοποιήθηκε blackface από τραγουδίστρια προκειμένου να υποδυθεί τον Stevie Wonder.

— Ποια είναι η διαδικασία από δω και πέρα όσον αφορά την καταγγελία; Τι αναμένετε;
Η καταγγελία υποβλήθηκε στο Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης από την ένωση Generation 2.0 for Rights, Equality & Diversity και το Πολιτιστικό Κέντρο Αφρικανικής Τέχνης και Πολιτισμών ANASA.

Αναμένουμε την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων, καθώς και μια δημόσια απάντηση από τους αρμόδιους.

Αν και περιστατικά blackface στη δημόσια τηλεόραση δεν είναι καινούργια στην Ελλάδα, δεν έχει υπάρξει δημόσια συζήτηση σχετικά. Επομένως, η ανταπόκριση του ΕΣΡ σε αυτό το θέμα θα είναι πολύ σημαντική και για τα ίδια τα άτομα αφρικανικής καταγωγής, τα οποία προσβάλλονται, αλλά και για την κοινωνία γενικότερα.

Στήλες
31

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

11 σχόλια
το πρόβλημα δεν είναι ότι το blackface ξεπήδησε ως ρατσιστική πρακτική στην Αμερική στις αρχές του προηγούμενου αιώνα άρα δεν μας αφορά, το πρόβλημα είναι ότι συνεχίζεται στην Ελλάδα με τον ίδιο τρόπο το 2019. Έλεος!
Ναι εντάξει προσβάλλονται κάποιοι γιατί οι μαύροι κάποτε υπήρξαν σκλάβοι των Αμερικάνων και άλλων Ευρωπαίων. Και; Πάνε αυτά τα χρόνια. Δεν νομίζω πως βλέπει κάποιος Έλληνας έναν μαύρο στον δρόμο και λέει "ένας σκλάβος" και βγάζει το μαστίγιο.Ζούμε στην δεκαετία που όλα μας πειράζουν, όλα μας πληγώνουν, όλα είναι ρατσιστικά/σεξιστικά/ομοφυλοφοβικά και όλα πρέπει να μπουν σε καλούπια και να απομονωθούν, ενώ έχουμε πολύ σημαντικότερα προβλήματα να αντιμετωπίσουμε.Καταλαβαίνω πως στην Ολλανδία το Black Pete είναι κάτι που μπορεί να θίξει κόσμο καθώς οι Ολλανδοί ήταν αποικιοκράτες και είχανε σκλάβους, αλλά και πάλι, ήταν πριν πολλά χρόνια και τώρα πλέον είναι παράδοση. Κι όμως καμία σχέση με την Ελλάδα όλα αυτά.Έχει φάση πως όταν πρόκειται για "Αμερικάνικα στερεότυπα" είμαστε επιλεκτικοί για το ποιο θα απορροφήσουμε και ποιο όχι.
Ζούμε στην Ελλάδα, dear LIFO.Από μικροί έχουμε μάθει (ευτυχώς όχι όλοι αλλά ένα τεράστιο κομμάτι της κοινωνίας) να πέφτει κάτω κάποιος άνθρωπος και να γελάμε. Αν είναι και εύσωμος, να γελάμε ακόμα περισσότερο.Χλευάζουμε τυφλούς, εύσωμους, ανθρώπους με τικ, ανθρώπους χωρίς μαλλιά και φυσικά και τους ανθρώπους με διαφορετικό χρώμα από εμάς.Είμαστε η χώρα της ταινίας ''τον αράπη κι αν τον πλένεις'' με τον Βουτσά που περιέχει και το γνωστό ρατσιστικό χυδαίο τραγούδι του Ζαμπέτα με το οποίο διασκέδαζε (και διασκεδάζει ακόμα) η μέση ελληνική οικογένεια.Και στις Απόκριες δεν θα έπρεπε να ντύνονται και να βάφονται κάποιοι παριστάνοντας ανθρώπους άλλων χωρών αλλά δυστυχώς αυτή είναι η χώρα. Αυτοί είμαστε.
Νταξει τραγικό! Μα καλά όσοι λέτε ότι είναι οκ δε σας χτυπάει και μόνο που το βλέπετε; Δεν ξερω αν χτυπάει στην ηθική ή στο συναίσθημα αλλά εδώ δεν μιλάμε για στερεότυπα. Από όπου και να το πιάσεις το θέαμα είναι απαίσιο και μεγάλη ντροπή.
Λυπάμαι, αλλά δεν έχω γεννηθεί ούτε μεγαλώσει στην Αμερική, ώστε να κουβαλάω το white guilt επειδή οι πρόγονοι μου κάποτε εκμεταλλεύονταν τους σκλάβους, οπότε επιτρέψτε μου να μου φαίνεται ναι μεν κακόγουστο, αλλά όχι τόσο ενοχλητικό όσο η πολιτική υπερορθότητα.
Δεν είναι θέμα ενοχής. Δε χρειάζεται να νιώσεις ένοχος για κάτι (που εξάλλου δεν έκανες) ώστε να πειστείς να μην πληγώνεις κάποιον. Σύμφωνα με τη λογική σου, μόνο οι Γερμανοί απόγονοι των Ναζί θα έπρεπε πχ. να μην λένε αστεία για φούρνους στους Εβραίους επειδή εκείνοι έχουν quilt, ενώ εμείς που δεν έχουμε, στ' αρχίδια μας. Εμείς δεν είμαστε Αμερικανοί όντως, οι δεκάδες χιλιάδες Αφρικανοί που ζουν στην Ελλάδα όμως *είναι* Αφρικανοί, απόγονοι σκλάβων ή/και θύματα διακρίσεων. Αυτοί *ξέρουν* τι είναι το blackface και τι συνδηλώσεις έχει. Λογικό να μην γνωρίζαμε, όμως όταν μας εξηγούν μπορούμε να τους ακούσουμε. Μπορείτε φυσικά και να μην σεβαστείτε αυτό που λένε/ζητούν, απλά ήθελα να βεβαιωθώ πως έχετε κατανοήσει *τι* λένε.
Ακουω και κατανοώ *τι* λενε. Έκείνο που με προβληματίζει είναι η όλη κουλτούρα του οτι επειδή θα βρεθεί κάποιος να πει "αυτό ή εκείνο είναι προσβλητικό", αυτόματα πρέπει η ενόχλησή του να υιοθετηθεί απ' όλους.Εδώ πέρα φτάνουμε στο σημείο να κατηγορούνται για cultural appropriation όσοι λευκοι έχουν dreadlocks, επειδή κάποιοι το βρίσκουν προσβλητικό...
Εεε, γιατί είναι απόγονοι σκλάβων; Από την Αμερική ήρθαν εδώ ή από την Αφρική; Οι νυν Αφρικανοί κατάγονται από σκλάβους;Πριν την εξαγωγή σκλάβων προς την Αμερική δεν υπήρχαν σκλάβοι στην Αφρική;Ειλικρινά, αν το υποκείμενο της πράξης δεν έχει σκοπό να προσβάλει δεν υπάρχει κάτι προσβλητικό (αυτό είναι και ο νομικός ορισμός της συκοφνατικής δυσφήμισης, να υπάρχει η θέληση να θίξεις την τιμή και την υπόληψη του άλλου). Αν οι μουσουλμάνοι εδώ μετανάστες θεωρούν προσβλητικό να τρώνε οι ντόπιοι χοιρινό κρέας ή να ντύνονταιπιο προκλητικά οι ντόπιες γυναίκες δεν σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσει κάτι από τα δύο.Αυτοί πρέπει να προσαρμοστούν και όχι το αντίστροφο.Τούτων λεχθέντων, τονίζω ευθαρσώς ότι δεν έχω καμία εμπιστοσύνη είτε το αισθητικό επίπεδο είτε στα ελατήρια της κας Καινούργιου αναφορικά με την εδώ πράξη. Χρησιμοποιώ περισσότερο σαν παράδειγμα την παρούσα υπόθεση και λιγότερο επί της ουσίας.Σαν παράδειγμα για το δικαίωμα στην προσβολή, νομικά -και όχι αισθητικά- μιλώντας.
Οκ το άρθρο εξηγεί γιατί μια τέτοια πλάκα μπορεί να έχει ρατσιστικές προεκτάσεις στην Αμερική στο πλαίσιο της εκει ιστορίας και κουλτούρας. Εμείς όμως βρισκόμαστε σε μια χώρα με πολύ - μα πάρα πολυ- διαφορετική ιστορια. Οχι αποικίες και σκλάβους δεν είχαμε αλλά αντίθετα ήμασταν και εμείς σκλάβοι των πιο μεγάλων καταπιεστών των Αφρικανών (που ήταν οι Τούρκοι/Αραβες φορ δε ρέκορντ).Οπότε μπορείτε να μας εξηγήσετε γιατί δεν είναι ούτε αστείο ούτε αθώο να βάφεσαι μαύρος στην χώρα μας? Διότι το γεγονός οτι αυτό μπορεί να ισχύει σε μια άλλη ήπειρο σε ένα πολύ διαφορετικό πλαίσιο εξ’ορισμού προφανώς και ΔΕΝ μπορεί να αποτελεί απάντηση στο ερωτημά σας.
Εμείς δεν είμαστε Αμερικανοί όντως, οι δεκάδες χιλιάδες Αφρικανοί που ζουν στην Ελλάδα όμως *είναι* Αφρικανοί, απόγονοι σκλάβων ή/και θύματα διακρίσεων. Αυτοί *ξέρουν* τι είναι το blackface και τι συνδηλώσεις έχει. Λογικό να μην γνωρίζαμε, όμως όταν μας εξηγούν μπορούμε να τους ακούσουμε. Ακριβώς επειδή ήμασταν σκλάβοι θα μας πείραζε και εμάς αν υπήρχε κάτι ανάλογο -πχ. ο ευνουχισμένος χαζοέλληνας- και αν ζώντας ας πούμε στη Ισπανία βλέπαμε τους Ισπανία να ντύνονταν στην τηλεόραση έτσι και να φέρονταν μ' αυτό το στερεότυπο που εμάς ως μετανάστες στην Ισπανία θα μας προσέβαλλε. Κι ας μην έφταιγαν για τη σκλαβιά μας οι Ισπανοί κι ας μην είχαν επινοήσει αυτοί την καρικατούρα. Θα τους το εξηγούσαμε ελπίζοντας ότι θα καταλάβουν γιατί δεν είναι ΟΚ. Το ίδιο κάνουν και οι μαύροι που ζουν στην Ελλάδα. Αν δε θέλετε να τους ακούσετε και να τους σεβαστείτε, μπορείτε να βαφτείτε και μαύρος και να βγείτε στο Σύνταγμα, δεν είναι παράνομο.
@Αρης,Συγγνωμη αλλα κανεις δυο λαθη στην σκεψη σου:1.Το αρθρο δεν αναφερεται απλως σε προσβολη ή χρηση υποτιμιτικων στερεοτυπων και το οτι αυτα δυσαρεστουν το θυμα τους. Αναφερει οτι η συγκεκριμενη προσβολη ειναι και ρατσισμος, το οποιο κατα την ταπεινη μου γνωμη δεν ισχυει στην Ελλαδα2.Η παρομοιωση σου με την Ισπανια θα ηταν προσβλητικη και δυσαρεστη για εναν Ελληνα, οχι ομως ρατσιστικη. Διοτι δεν ειναι η καθε προσβολη ρατσισμος!!! Και προφανως δεν θα ετρεχα στο Ισπανικο ΕΣΡ να καταγγειλω ρατσισμο γιατι αυτα τα κανουν και οι κακοι Τουρκοι κτλ κτλ κτλ Αυτη ειναι και η βασικη ενσταση μου στο αρθρο
Για το 2. δεν θα πω κάτι, αν ήταν ατυχής η σύγκριση, ας είναι. Όμως για το 1.: Όχι, δεν είναι ρατσιστικό όταν το κάνεις αθώα χωρίς να γνωρίζεις ότι οι μαύροι πολίτες το θεωρούν ρατσιστικό. Από εδώ και πέρα όμως, αν πχ. η Κατερίνα Καινούργιου ξαναβγάλει ηθοποιό με blackface, θα είναι πλέον ρατσιστικό. Δεν ήταν ρατσιστικό στην Ελλάδα, γιατί δεν το γνωρίζαμε και οι διαμαρτυρίες των μαύρων συμπολιτών μας δεν έφταναν σε πολλά αυτιά. (Γι' αυτό και διαφωνώ με τη συνεντευξιαζόμενη που λέει πως «Το να μην έχει κάποιος εικόνα της αμερικανικής ιστορίας ή, συγκεκριμένα, της ιστορίας του blackface δεν αποτελεί δικαιολογία.» Φυσικά και αποτελεί δικαιολογία. Από δω και πέρα είναι το θέμα τι κάνουμε.)
Χμμ νομίζω οτι τώρα έθιξες την ουσία της διαφωνίας μας: τι είναι ρατσισμός. Εσύ μάλλον υιοθετείς την κάπως πιο μεταμοντέρνα (κλισέ - τι να κάνω ο δόλιος) αντίλιψη ότι ρατσιμός και διακρίσεις είναι ο,τιδήποτε αντιλαμβάνονται ως τέτοιον οι καταγγέλοντες, ανεξαρτήτως προθέσεων του καταγγελόμενου ή αντικειμενικών παρατηρήσεων. Αντίθετα εγώ υιοθετώ τον κλασσικό ορισμό: «prejudice, discrimination, or antagonism directed against someone of a different race based on the belief that one's own race is superior» Οπότε ας συμφωνίσουμε ότι όχι μόνο διαφωνούμε αλλά αναφερόμαστε και σε πολύ διαφορετικά πργματα
ας διαχωρίσουμε λίγο κάποια πράγματα. η καφρίλα τύπου blackface είναι κακόγουστη, χαμηλής αισθητικής,και λογικό κάποιοι άνθρωποι μπορεί να προσβληθούν. αυτό όμως ισχύει για όλα τα στερεοτυπικά αστεία (χαζές ξανθιές, υπέρβαροι που όλο τρώνε, δημόσιοι υπάλληλοι που τεμπελιάζουν, υπερήλικες σε κουνιστή καρεκλά με βελονάκι, υπερ- θηλυπρεπής gay, αρρενωπές λέσβιες, ασιατες* που όλη μέρα διαβάζουν και είναι αστέρια στα μαθηματικά, Μεξικανοί/ες που δουλεύουν ως καμαριέρες, η τεμπελιάζουν, Γερμανοί με γυαλάκια που όλη μέρα ακολουθούν κάνονες, Ιταλοί που φωνάζουν και μιλάνε για μακαρόνια, ζάμπλουτοι Άραβες με πετρέλαια. κτλ κτλ κτλ....) είναι εξ-ορισμου ρατσιστικό να βάζουμε τους μαύρους σε μια άλλη κατηγορία, "μη μου απτού/χρήζουν ειδικής μεταχείρισης/χρειάζονται τη προστασία της πολιτείας" Που ουσιαστικά παραπέμπει στο "δε κάνουμε αστεία με πραγματικά προβλήματα" που εμπεριέχει πολύ πιο σοβαρές προεκτάσεις Οσων αφορά δε τις μιμήσεις επιφανών προσωπικοτήτων όπως αυτες που αναφερθηκαν, πραγματικά θεωρώ εξωφρενικό το γεγονός οτι πρέπει να εξαιρούνται μεγάλες μαύρες προσωπικότητες από τις μιμήσεις, η άπλα να γίνονται χωρίς make-up σε ένα show μεταμφιέσεων. αν πρέπει να κάνω τον πάγκαλο, θα βάλω fat suit, αν πρέπει να κάνω την dolly parton θα βάλω στήθος και ξανθιά περούκα, αν πρέπει να κάνω τον michael jordan θα βάλω την bulls 23 μπλούζα μου κ θα σκουρύνω το δέρμα μου. ο δρόμος για να εξαφανιστεί ο ρατσισμός δεν είναι να απαγορεύουμε πράγματα και λέξεις. its just a skin colour, dont make it into a big deal.
Συγγνώμη αλλά θα γράψω τα ίδια με πάνω: διαβάσατε το άρθρο ή απλά μπήκατε με προκαθορισμένη άποψη; Στην Ελλάδα δεν πολυξέρουμε πόσο προσβλητικό είναι το blackface και γι' αυτό είναι χρήσιμο να διαβαστεί προσεκτικά τα άρθρο.Το να βάφει κάποιος τη μούρη του μαύρη για να παίξει, συνήθως, μια καρικατούρα μαύρου ατόμου χρησιμοποιούνταν από λευκούς στις ΗΠΑ από πολύ παλιά όταν ήθελαν να χλευάσουν μια στερεοτυπική καρικατούρα μαύρου σκλάβου και παρέμεινε ένα σύμβολο κοροϊδίας και για τους ελεύθερους, στη συνέχεια, μαύρους πολίτες.Οι απορίες σας σχετικά με το γιατί το blackface είναι διαφορετικό απ' το να βάζεις πχ. στήθος για να μιμηθείς την Ντόλι Πάρτον θα λύνονταν αν είχατε διαβάσει όσα λέει συνεντευξιαζόμενη.Πχ. αυτό: Το blackface ξεκίνησε ως μια αμερικανική μορφή ψυχαγωγίας εις βάρος των μαύρων την εποχή της σκλαβιάς»και αυτό: «Ονομάζεται "blackface" και εγγράφεται στο πλαίσιο μιας άκρως προσβλητικής παράδοσης φυλετικών στερεοτύπων, η οποία έπαιξε και συνεχίζει ακόμα και σήμερα να παίζει σημαντικό ρόλο στη διάδοση ρατσιστικών αντιλήψεων και συμπεριφορών απέναντι σε ανθρώπους της μαύρης φυλής παγκοσμίως.»Οι ξανθιές με στήθος και οι πρόγονοί τους δεν έζησαν σκλαβιά λόγω του στήθους τους, δεν κυνηγήθηκαν, δεν εισέπραξαν ρατσιστικό μίσος, δεν είχαν λιγότερα δικαιώματα και δεν χλευάζονταν με καρικατούρες που αιτιολογούσαν όλα τα παραπάνω (το γιατί πρέπει να είναι σκλάβοι, να υπάρχουν διακρίσεις εναντίον τους -μέχρι σήμερα- κλπ). Όλοι αυτοί που λέτε, δεν έχουν κανένα λόγο να προσβληθούν χοντρά από μια μίμηση. Για τους μαύρους όμως οι συγκεκριμένη μιμήσεις -όπως εξηγήθηκε παραπάνω- είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα. Έχουν πραγματικούς λόγους να ενοχλούνται, και το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να το σεβαστούμε.
Καταρχάς ευχαριστώ για την απάντηση. όσον άφορα το εάν διάβασα το άρθρο, σας πληροφορώ οτι και το διάβασα και γνωρίζω και το θέμα ενδελεχώς. άπλα διαφωνώ. μάλλον δεν το ανέχεστε αυτό Κάνατε μεν κοπι-πειστ την απάντηση σας άπω άλλου, άλλα αγνοήσατε την μίση μου απάντηση. Το να μιμηθεί κάποιος την Aretha Franklin Η τον Obama, η τον Neil deGrasse Tyson, η τον Τupak Shakur k.o.k ΔΕΝ είναι blackface. Eίναι μίμηση και ουδεμιά σχέση εχει με τις βαμβακοκαλλιέργειας του νότου, τη σκλαβιά, τους minstrels, κ.ο.κτο blackface Που έκανε η Ελληνίδα παρουσιάστρια, ουδεμιά σχέση με μίμηση έχει. ειναι ξεκαθαρο Blackface (μονο το κόκαλο στα μαλλιά έλειπε) ειναι σαφώς προσβλητικό, δείχνει το επίπεδο της παρουσιάστριας, του κοινού της, και γενικά την κατάντια της ελληνικής τηλεόρασης. πρέπει να είναι κατακριτέο.Τέλος οσον άφορα την ευαισθησία επειδή η συγκεκριμένη φυλή διώχτηκε, άπλα δεν με καλύπτει. η ανθρωπινή ιστορία είναι γεμάτη με τέτοιες Φρίκες εξόντωσης.Εβραίοι, ρομα, ομοφυλόφιλοι, μουσουλμάνοι, χριστιανοί, ερυθρόδερμοι, μαύροι, Νοτιοαμερικανοί(εποχη κατακτήσεων), αβοριγινες τις Αυστραλίας, Κινέζοι απο τους Ιάπωνες κτλ. έχουν υποστεί Φρίκες. ωστόσο "we move on". και βγαίνουμε απο τον αέναο κύκλο του Guilt & Victimisation Που μονό κακό κάνει τελικά στις κοινότητες.
Αγαπητέ Άρη,να υποθέσω ότι ούτε παπάδες κάνει να ντυνόμαστε τις απόκριες διότι οι Τούρκοι κρέμασαν τον Γρηγόριο τον Ε'.Ή δεν κάνει να γράψουμε κάτι κατά των χριστιανών διότι οι Ρωμαίοι τους ταΐζαν στα λιοντάρια.Ή δεν κάνει να ειρωνευτούμε εν έτει 2019 τους κομμουνιστές διότι οι Ναζί τους στείλαν στα κρεματόρια;Να σταματήσουμε να ασχολούμαστε και με τις μαύρες γάτες. Τις κυνήγησαν τον μεσαίωνα ως σύμβολο μαγείας.https://www.lifo.gr/print/shortcut/196558/h-periptosi-toy-arka-kai-to-telos-tis-geloiografias-opos-tin-kserameΥπάρχει το γούστο. Μπορούμε πάντα να καταδικάζουμε το κακό. Ελεύθερα. Μην μπλέκουμε όμως το γούστο με την ηθική.
Δηλαδή όσοι/ες ντύνονται και βάφονται στις απόκριες σαν Γιαπωνέζες γκεισες θα φυλακίζονται από εδώ και στο εξής;"Τα παιδάκια που ντύνονται ινδιάνοι και βάφονται με τα χρώματα του πολέμου;.Όσοι βάζουν ψεύτικη φαλάκρα και υποδύονται βουδιστές μοναχούς;Σε όλο το άρθρο λέει ότι είναι ρατσιστικό αλλά δεν μας λέει πουθενά Γιατί.Αν βέβαια έχουμε πλέον συναίσθηση του τι σημαίνει ρατσιστικό.
Συγγνώμη, διαβάσατε το άρθρο που διάβασα μόλις, η απλά μπήκατε με προκαθορισμένη άποψη; Στην Ελλάδα δεν πολυξέρουμε πόσο προσβλητικό είναι το blackface και γι' αυτό είναι χρήσιμο να διαβαστεί προσεκτικά τα άρθρο.Το να βάφει κάποιος τη μούρη του μαύρη για να παίξει, συνήθως, μια καρικατούρα μαύρου ατόμου χρησιμοποιούνταν από λευκούς στις ΗΠΑ από πολύ παλιά όταν ήθελαν να χλευάσουν μια στερεοτυπική καρικατούρα μαύρου σκλάβου και παρέμεινε ένα σύμβολο κοροϊδίας και για τους ελεύθερους, στη συνέχεια, μαύρους πολίτες.Οι απορίες σας σχετικά με το γιατί το blackface είναι διαφορετικό απ' το να βάζεις πχ. φαλάκρα θα λύνονταν αν είχατε διαβάσει όσα λέει συνεντευξιαζόμενη.Πχ. αυτό: Το blackface ξεκίνησε ως μια αμερικανική μορφή ψυχαγωγίας εις βάρος των μαύρων την εποχή της σκλαβιάς»και αυτό: «Ονομάζεται "blackface" και εγγράφεται στο πλαίσιο μιας άκρως προσβλητικής παράδοσης φυλετικών στερεοτύπων, η οποία έπαιξε και συνεχίζει ακόμα και σήμερα να παίζει σημαντικό ρόλο στη διάδοση ρατσιστικών αντιλήψεων και συμπεριφορών απέναντι σε ανθρώπους της μαύρης φυλής παγκοσμίως.»Οι φαλακροί και οι πρόγονοί τους δεν έζησαν σκλαβιά λόγω του χρώματός τους, δεν κυνηγήθηκαν, δεν εισέπραξαν ρατσιστικό μίσος, δεν είχαν λιγότερα δικαιώματα και δεν χλευάζονταν με καρικατούρες που αιτιολογούσαν όλα τα παραπάνω (το γιατί πρέπει να είναι σκλάβοι, να υπάρχουν διακρίσεις εναντίον τους -μέχρι σήμερα- κλπ). Όλοι αυτοί που λέτε, δεν έχουν κανένα λόγο να προσβληθούν χοντρά από μια μίμηση. Για τους μαύρους όμως οι συγκεκριμένη μιμήσεις -όπως εξηγήθηκε παραπάνω- είναι ένα πολύ ευαίσθητο θέμα. Έχουν πραγματικούς λόγους να ενοχλούνται, και το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να το σεβαστούμε.
Διάβασα πολύ καλά το άρθρο.Γιατί Εγώ σήμερα το 2019 να πρέπει να νιώσω ενοχές για κάτι που έκαναν οι καουμπόηδες στις ΗΠΑ πριν 100_200 χρόνια;Επειση είμαι λευκός;Μπορείτε να μου εξηγήσετε;Δεν έχει κοινή ιστορική και πολιτισμική πορεια Η Ελλάδα με τις ΗΠΑ.Πάω στοίχημα ότι κανένας αφρικανός μετανάστης δεν παρεξηγήθηκε με αυτήν την εκπομπή.Όπως φυσιολογικά δεν θα προσέβαλε κανέναν ένας μαύρος να βαφτεί λευκός.Όταν λοιπόν εσείς λέτε το θέμα με τους μαύρους είναι διαφορετικό από ολους τους αλλους "επειδή κάποτε στις ΗΠΑ έγινε αυτό.."κάνετε διάκριση,έστω κι αν αισθάνεστε ότι έτσι "προστατεύετε"μια ομαδα.Αυτό που ακριβώς πολεμάτε το κάνετε.Δεν υπάρχει περίπτωση να εξαλειφθεί λοιπόν ο ρατσισμός όταν οι "αντιρατσιστές" τον ανατροφοδοτούν από την ανάποδη ,ειδικά όταν Δεν μιλάμε απλά για αποδοκιμασία Αλλά ποινές,τιμωρίες,φίμωση απαγόρευση.
Μη νιώθετε ενοχές, απλά *μην* βάψετε τη μούρη σας μαύρη γνωρίζοντας ότι αυτό το πράγμα πληγώνει κόσμο. Λέτε «Πάω στοίχημα ότι κανένας αφρικανός μετανάστης δεν παρεξηγήθηκε με αυτήν την εκπομπή», Πόσο ειρωνικό πως πάτε και στοίχημα στα σχόλια συνέντευξης που μας έδωσε μία ΜΑΥΡΗ κυρία που ΟΝΤΩΣ παρεξηγήθηκε!Υπάρχει και φωτογραφία της κυρίας Τζάκυ Αμπουλιμέν μέσα στο άρθρο (που κατά τα άλλα τόσο καλά διαβάσατε!) σε περίπτωση που δεν είχατε καταλάβει απ' το όνομα. Ναι, παρεξηγήθηκαν πάρα πολλοί, κι επειδή εσείς δεν καταλάβατε το γιατί, ζητήσαμε μία απ' αυτούς να μας εξηγήσει. Και το εξήγησε υποδειγματικά και αναλυτικά.
Δεν κάνω πλάκα ούτε τρολαρω.Δεν εχω ιδέα για το συγκείμενο της εκπομπής. Μπορεί και εγώ να το έβρισκα προσβλητικό ή όχι.Αυτό που όμως βρίσκω σίγουρα είναι οτι αρνούμαι να υιοθετήσω εισαγόμενα κριτήρια προσβλητικότητας.Στην εδώ παράδοση οι μαύροι είναι κάτι εξωτικό. Μόνο τα τελευταία 20 -25 χρόνια εμείς οι κάτοικοι του κέντρου της Αθηνας έχουμε μια εξοικείωση.Όταν ο Τσιτσανης τραγουδάει "θα πάω εκεί στην αραπια" δεν θέλει να προσβαλλει κανέναν. Όταν ο Ζαμπέτας τραγουδάει το περιώνυμο "ο Αραπης" άδει έναν φεμινιστικό ύμνο.Αυτό είναι ο σουρεαλισμός της παγκοσμιοποίησης και της πολυπολιτισμικότητας. Ούτε ο προσβάλλων ούτε ο προσβληθείς έχουν τα κριτήρια προσβολής που θέτει ο κριτής.Και ναι οι γυναίκες αφρικανικής καταγωγής είχαν πολύ μεγαλύτερη σεξουαλική απελευθέρωση από τις αγ@μητες βικτωριανες Αγγλιδες.Άλλο το κακόγουστο άλλο το ποινικά κολάσιμο. Κι εγώ μπορεί να προσβάλλομαι με πολλά. Δεν βρήκα άλλους 10 ομοϊδεάτες και να κυνηγάμε αυτούς με τους οποίους διαφωνούμε.
@Άρης ΔημοκίδηςΗ πρακτική του εξανδραποδισμού είναι τόσο παλιά,όσο και το ανθρώπινο είδος και δεν παίζει κανένα ρόλο το χρώμα του δέρματος του σκλάβου. Είναι απλά θέμα επιβολής του ισχυρότερου απέναντι στον αδύνατο.Από πού προκύπτει ότι σκλάβος γίνεσαι μόνο αν ανήκεις μόνο σε μία συγκεκριμένη φυλή;;;Λύσε μου σε παρακαλώ μια απορία:Όταν ο Σέξπιρ έγραφε τον Οθέλλο είχε σκοπό να σατυρίσει και να διακωμωδήσει τους μαύρους σκλάβους στην Αμερική;;;Δεν νομίζω (Το έργο γράφτηκε το 1603, οι πρώτοι Άγγλοι άποικοι βρέθηκαν στην Αμερική το 1607 και οι πρώτοι Αφρικανοί σκλάβοι δε εμφανίστηκαν στην Αγγλική αποικία το 1619)... Πάντως σύμφωνα με την κ.Αμπουλιμέν όποτε ανεβαίνει η εν λόγω παράσταση θα πρέπει τον πρωταγωνιστή να τον υποδύεται οπωσδήποτε μαύρος ηθοποιός προκειμένου να μην κατηγορηθούν οι συντελεστές της για blackfacing...