Η νέα γενιά Ελλήνων εξωτερικού και ο πατριωτισμός μας

Η νέα γενιά Ελλήνων εξωτερικού και ο πατριωτισμός μας Facebook Twitter
Παρατηρώντας την πορεία όσων φύγανε, μπορούμε να φανταστούμε για τη χώρα μας έναν άλλον πατριωτισμό. Μερικές φορές, σε μια αξιοθαύμαστη έκφρασή του, ο πατριωτισμός έρχεται ως αποτέλεσμα: δρα κανείς ακολουθώντας το δικό του σχέδιο, αλλά τιμά την πατρίδα του, επειδή δρα σωστά.
10

Η μανία των ημερών με τον πατριωτισμό μού έφερε στον νου την κουβέντα για το brain drain. Και τα δύο δείχνουν την περίεργη σχέση μας με τον τόπο μας. Αν αφήσουμε λίγο στην άκρη τη μίζερη κουβέντα για το πώς θα γυρίσουν όσοι πρόσφατα φύγαν έξω, μπορούμε να πιάσουμε μια άλλη, για το πώς οι έξω Έλληνες μπορούν να βοηθήσουν τους μέσα Έλληνες να δημιουργήσουν έναν υγιή πατριωτισμό.


Αρχικά, μπορούμε με λίγα ευρώ να ταξιδέψουμε στους φίλους και συγγενείς που πρόσφατα έφυγαν και να δούμε από κοντά, όχι τουριστικά, τη χώρα όπου ζουν. Θα μας βοηθήσει να καταλάβουμε πράγματα στην πράξη. Να δούμε την καθημερινή ζωή ανθρώπων σε μια οικονομία που λειτουργεί, με κοινωνικό κράτος που δουλεύει και υποδομές που τις απολαμβάνουν όλοι. Μπορούμε να δούμε πώς είναι να πηγαίνει καλά ο τόπος σου και η πρόοδός του να σε περιλαμβάνει. Μπορούμε να αφεθούμε στην κατανόηση της κατάστασης, των ιδιαίτερων προβλημάτων και της αγωνίας άλλων λαών, σε άλλα μέρη, βλέποντας άλλες ζωές από κοντά.

Δεν υπάρχει σοβαρός λόγος ο πατριωτισμός να αφήνεται σ' αυτούς που τον γελοιοποιούν, στους εθνικιστές και στην ακροδεξιά, να εξαντλείται σε μια συζήτηση για το πώς θα λέμε τους γείτονες μας και να περιορίζεται από τα στενά μυαλά των ανιστόρητων, των αταξίδευτων και των περίεργων με περικεφαλαία.

Έτσι, θα καταλάβουμε τα δίκια των άλλων, αλλά θα βιώσουμε και την πολυτέλεια του να ζεις κάπου χωρίς πολέμους, όπου περιφέρεσαι ελεύθερα και δουλεύεις οπουδήποτε, χωρίς μεγάλα γραφειοκρατικά εμπόδια. Μπορούμε να μάθουμε Ιστορία που δεν ξέρουμε τριγυρνώντας σε μουσεία, να πάρουμε μια σύγχρονη οπτική, όχι αυτή του κρατικού, σχολικού βιβλίου.

Όλα αυτά είναι πολύ χρήσιμα για να γίνουμε εξωστρεφείς πατριώτες, όχι κολλημένοι εθνικιστές με ψευδαισθήσεις ότι μόνο εμείς έχουμε προβλήματα, μόνο εμείς έχουμε αγωνίες, Ιστορία, γλώσσα και ότι είμαστε μόνο εμείς και κανένας άλλος. Ταυτόχρονα, βλέποντας ρεαλιστικά τη ζωή σε άλλα μέρη, γλιτώνουμε και το άλλο άκρο. Αυτή την τελείως αβάσιμη γκρίνια: «δεν είμαστε για τίποτα», «διαλυμένη χώρα», «εξαθλίωση», «κατάντια», «είμαστε πίσω», «δεν αλλάζει η Ελλάδα» κ.λπ.

Παρατηρώντας την πορεία όσων φύγανε, μπορούμε να φανταστούμε για τη χώρα μας έναν άλλον πατριωτισμό. Μερικές φορές, σε μια αξιοθαύμαστη έκφρασή του, ο πατριωτισμός έρχεται ως αποτέλεσμα: δρα κανείς ακολουθώντας το δικό του σχέδιο, αλλά τιμά την πατρίδα του, επειδή δρα σωστά.

Χωρίς την εσωστρεφή, στενόχωρη ή μελαγχολική διάθεση προηγούμενων γενεών Ελλήνων μεταναστών που έφυγαν υπό δυσκολότερες συνθήκες, με λιγότερες συνδέσεις, χωρίς πτυχίο, χωρίς αγγλικά και, υπερβολικά συχνά, χωρίς να το θέλουν, πολλοί από τους τωρινούς Έλληνες στο εξωτερικό γίνονται, ευκολότερα και συχνότερα, πηγές κατανόησης για τη χώρα μας.

Προκαλούν τον θαυμασμό με τη δουλειά τους και διαλύουν ρατσιστικές συνδέσεις που, φυσικά, υπάρχουν παντού. Ως φοιτητές διαπρέπουν με τις γνώσεις που πήραν απ' το δημόσιο ελληνικό πανεπιστήμιο. Ως ερευνητές, καλλιτέχνες ή εργάτες, υπερέχουν και καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης. Σπάνε κάθε μέρα, διαρκώς, το στερεότυπο του καθυστερημένου στις συναντήσεις, ανοργάνωτου κακομοίρη που προσέρχεται απροετοίμαστος. Διαφημίζουν την Ελλάδα επειδή είναι καλοί.

Όποιος τους συναναστρέφεται δεν παίρνει για την Ελλάδα μια εικόνα ΕΟΤ. Κατανοεί τα προβλήματα. Άλλωστε, αν όλα ήταν ρόδινα, δεν θα είχαν φύγει.

Όμως, μαζί μ' αυτό μαθαίνει πώς συζητάμε και τι μας απασχολεί αληθινά, πώς βγαίνουμε, πώς τρώμε, σε τι πιστεύουμε, τι αστεία κάνουμε, πώς ζούμε και γιατί η ζωή στη Μεσόγειο είναι ωραία. Δημιουργούν γνήσια κατανόηση και ειλικρινή σεβασμό. Ακυρώνουν ρατσιστικά κολλήματα.

Στη συρρίκνωση μιας ολόκληρης προσωπικότητας στο επίπεδο της εθνικότητας, στο αστειάκι που τους συγκρίνει με τον Τσίπρα και τον Βαρουφάκη, στην αθώα δήθεν παρατήρηση για τη βρόμικη Αθήνα απαντούν χωρίς κόμπλεξ, με την προσωπικότητά τους και τη δουλειά τους. Καταρτισμένοι όσο δεν πάει, δεν αφήνουν πολλά περιθώρια για υποτίμηση. Δημιουργούν υγιείς σχέσεις με ανθρώπους απ' όλον τον κόσμο κι έτσι γίνονται γι' αυτούς ένα όμορφο, δικό τους κομμάτι της Ελλάδας.


Τι μπορεί να μας δώσει η νέα γενιά Ελλήνων εξωτερικού; Μπορούν να μειώσουν αποστάσεις με τον έξω κόσμο και με τους εαυτούς μας, να διώξουν και τον δικό μας ρατσισμό, στην πράξη. Κάνοντας ταξίδια για να τους δούμε, γνωρίζοντας τις παρέες τους, τις σχέσεις τους, τους συναδέλφους τους, γινόμαστε ανοιχτοί σε όλους τους λαούς, καταλαβαίνουμε ότι ο εθνικισμός είναι μια απάτη, κάτι φτιαχτό και αφύσικο.

Μπορούν να μας δώσουν τα υλικά για έναν υγιή πατριωτισμό: μια εικόνα για την Ελλάδα ισορροπημένη, όχι το μάτι του διπολικού, όπου είμαστε και σπουδαίοι και αιώνια «ηττημένοι» ή «προδομένοι» δήθεν. Μας βοηθούν να δούμε τη χώρα μας αλλιώς. Δεν έχουμε μόνο εμείς Ιστορία, πάθη, διεκδικήσεις, οράματα. Δεν είμαστε μοναδικοί, αλλά δεν είμαστε ούτε άχρηστοι, αποτυχημένοι, κλέφτες, ανίκανοι και ασυνεπείς, έχουμε πολλά να προσφέρουμε.

Δεν υπάρχει σοβαρός λόγος ο πατριωτισμός να αφήνεται σ' αυτούς που τον γελοιοποιούν, στους εθνικιστές και στην ακροδεξιά, να εξαντλείται σε μια συζήτηση για το πώς θα λέμε τους γείτονες μας και να περιορίζεται από τα στενά μυαλά των ανιστόρητων, των αταξίδευτων και των περίεργων με περικεφαλαία.

Υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να μας μάθουν πώς ν' αγαπάμε την Ελλάδα, αφήνοντας ταυτόχρονα χώρο για όλα τα πιθανά ξένα μέρη και για όλα τα στυλ ζωής. Αντί να τους καλούμε συνέχεια πίσω, ας πάμε πρώτα εμείς σ' αυτούς μια εκδρομή – θα γυρίσουμε αλλιώς. 

Στήλες
10

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

5 σχόλια
Και προς πλήρη επιβεβαιωση σχετικα με αυτα που γραψω περι "εθνικισμου' και "μιλιταρισμου":Δειτε τα ποσοστα των Ευρωπαιων που θα πολεμουσνα για την χωρα τους εδω https://www.reddit.com/r/MapPorn/comments/5q433o/percentage_of_europeans_who_are_willing_to_fight/Μαντεψτε ποιες χωρες εχουν μεσα στην ΕΕ ...εχουν υψηλοτερα ποσοστα ακομα και απο την Ελλαδα:ΦιλανδιαΣουηδιαΝορβηγια δεν συμμετειχε (ειμαι βεβαιος οτι θα ειχε υψηλότερο)Αρα αρκετα το παραμυθακι περι "εθνικισμου" ή "μιλιταρισμου" που ειναι δηθεν αποκλειστικα ελληνικο προνομιο. Και ολα αυτα εχοντας οι Σουηδοι αντιμετωπισει τους Ρωσους πριν 200 χρονια και οι Φιλανδοι στο Β ΠΠ. Εμεις ομως με τους 1500 αγνοουμενους πεταμενους το 74 και τους 2 ψυχρα εκτελεσμενους προσφατα (αλλα και την εμπειρια των Γιεζιντι, Κουρδων κλπ) αναλισκομαστε σε λαιφ σταιλ συμπερασματα, που αντιστοιχουν π.χ. στις αποικιοκρατικες Γαλλία και ΗΒ. Ειμαι παντοτε σοκαρισμενος πως στην Ελλαδα κυριαρχει ακομα και απο τους δηθεν κοσμοπολιτες μια τοσο στρεβλη εικονα για τον διεθνη χωρο.
Θεωρητικά ναι, δυστυχώς όμως στην πράξη το ότι ζει κάποιος για χρόνια στο εξωτερικό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι ανοίγει το μυαλό του ή ότι αφήνει τους εθνικισμούς πίσω ή ότι γίνεται λιγότερο ρατσιστής.Έχω γνωρίσει αρκετούς Έλληνες που ενώ μένουν στην Κίνα για χρόνια μισούν τους Κινέζους, χρησιμοποιούν απαξιωτικές εκφράσεις και στερεότυπα για αυτούς και τη χώρα που τους δίνει τα προς το ζην.Είναι να απορεί κανείς πως άτομα που μπορεί ακόμη και να έχουν παντρευτεί με ξένους εξακολουθούν να είναι ρατσιστές και μισαλλοδοξοι. Αλλά τελικά αν η οπτική είναι λάθος, είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατο να αλλάξει μετά. Και οι άνθρωποι αυτοί απλά θα ψάχνουν πάντα να βρουν το που διαφέρουμε και που είναι οι Έλληνες ανώτεροι από τους άλλους.
Εδώ υπάρχει σύνδεσμος ομογενών της ΧΑ στη Μελβούρνη. Μιλάμε για ανεγκέφαλους. Το μόνο που τους αξίζει είναι να τους περιποιηθούν οι ντόπιοι ομοϊδεάτες τους.
Η Ελλαδα διαφερει και μενει πισω οχι απο αυτο που η αρθρογραφο μιλα για "εθνικισμο" (μιλα στους Νορβηγους τους Σουηδους και του Φιλανδους και την μιση Ευρωπη βασικα για τους Ρωσους και θα καταλαβεις οτι εχουν και αλλοι φοβικα συνδρομα εναντι γειτονων επιθετικων που δεν καταλαβαινουν απο διεθνεις συνθηκες και τετοια) αλλα απο μια παρωχημενη αριστεριστικη οπτικη στην οικονομια οπου θεωρει οτι μια θεση στο δημοσιο που κανεις δεν κανει τιποτα, ειναι επωφελεστερη για το κοινο καλο απο οτι πχ λιγοτεροι φοροι. (χαρακτηριστικα παραδειγματαρ ερτ καθαριστριες αργομισθιες αναβιωση εταιριων δημων κλπ κλπ ΟΤΑΝ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΩΡΑ ΠΕΘΑΙΝΕΙ ΚΟΣΜΟΣ ΛΟΓΩ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΡΙΩΝ ΣΕ ΕΝΤΑΤΙΚΕΣ)Αρα σε αυτο διαφερει η Ελλαδα, οχι στην αφηγηση περι εθνικισμων που την χρησιμοποιουν ΙΔΙΩΣ αυτοι που δεν θελουν να αλλαξει τιποτα στην κρατικιστικη οπτικη που κρατα πισω την Ελλαδα.ΔΙαφερει γιατι η Ελλάδα εχει 20 χρονια αναξιοποιητο το Ελληνικο και ειναι υπερηφανη για αυτο, διαφερει γιατι ποτε δεν ηθελε την ποιοτικη τουριστικη αναπτυξη, διαφερει γιατι ακουει παραγωγη αξιας και πλουτου και δεν καταλαβαινει που βρισκεται.Επισης διαφερει οτι η νεομεταναστευση σε μεγαλο ποσοστο αποτελειται απο ανθρωπους που θα ψηφιζαν ΟΧΙ (η και το εκαναν!!!) στο δημοψηφισμα γιατι εβαζε την χωρα σε "νεοφιλελευθερη" πορεια - μετα επεστρεψαν στις νεοφιλελε Ολλανδιες, Αγγλιες, και Δανιες να συνεχιζουν με παιρνουν ως πολιτικοι τζαμπατζηδες το αγαθο που ειχαν αποριψει για την πατριδα τους.
η νεομεταναστευση σε μεγαλο ποσοστο αποτελειται απο ανθρωπους που θα ψηφιζαν ΟΧΙ (η και το εκαναν!!!) στο δημοψηφισμα γιατι εβαζε την χωρα σε "νεοφιλελευθερη" πορεια - μετα επεστρεψαν στις νεοφιλελε Ολλανδιες, Αγγλιες, και Δανιες Πηγή: www.lifo.grΕγώ από την άλλη δεν βλέπω καμία αντίφαση.Εξέφρασαν την αντίθεσή τους με το ΟΧΙ, μερικοί ίσως και να αγωνίστηκαν σε έναν απερίγραπτα και εγκληματικά κακοοργανωμένο, αυτοσχεδιαστικό -και ενδεχομένως καταδικασμένο εξαρχής- αγώνα. Έχασαν, όπως και όλοι μας όταν η χώρα συνθηκολόγησε. Ηττημένοι, χωρίς καμία προοπτική στον ορίζοντα για μια εναλλακτική, καθένας για την πάρτη του λοιπόν μέσα σε μια κοινωνία παραδομένη στον νεοφιλελελυθερισμό (τον ντόπιο και αυτόν που επιβάλλουν οι δανειστές).Άρα, γιατί να μην φύγουν έξω όπου για την ώρα μπορούν να βρουν καλύτερες συνθήκες, αφού το τσάκισμα των εργασιακών και κοινωνικών δικαιωμάτων δεν έχει προχωρήσει για την ώρα τόσο πολύ όσο εδώ;
Αυτο που ρωταω με καθε ειλικρινια ειναι: γιατι η φτωχη σε φυσικους πορους Δανια, Φιλανδια, Ιρλανδια τα εχουν καταφερει και εμεις οι πλουσιοι σε φυσικους πορους (μεταλλευματα - ναι υπαρχουν, φυσικο τοπιο, κλπ) αγκομαχουμε ή κανουμε συζητηση για διορισμενες βυσματικα καθαριστριες;Γιατι φευγουν εξω που οι συνθηκες ειναι οντως καλυτερες; Περνουσα προχθες απο το Ελληνικο - μαλλον την πρωην αμερικανικη βαση. καθε αξιοποιηση θα ειναι καλυτερο απο αυτο που γινεται τωρα - μια πληγη κενου στο σωμα της πολης. Ας το παραδεχθουμε: οι νεομεταναστες του Οχι στο δημοψηφισμα ειναι πολιτικοι τζαμπατζηδες και free riders στις χωρες υποδοχης τους, οι οποιες ευημερουν ακριβως επειδη οτι πρεσβευουν οικονομικα οι χωρες αυτες το εχουν γραψει συλλογικα στο καλαθι των αχρηστων. Αλλωστε εμενα δεν με νοιαζει αν μεταφυσικα ο κομουνισμος ειναι καλυτερος, με απασχολει τωρα τι γινεται. Και τωρα λοιπον υπαρχουν πιστοι ψηφοφοροι του ΚΚΕ που επελεξαν να ζουν στην μητερα του καπιταλισμου ... Ολλανδια. Αντιφαση;;; Free rider συνδρομο;;;
ΕΛΛΗΝΟ-ΑΜΕΡΙΚΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΟ-ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΙΠροτεινω οτι το μεγαλυτερο προβλημα που εχει η Ελληνο-Αμερικη για να προσφερει ουσιαστικη βοηθεια στην Ελλαδα ειναι αυτο του συντονισμου. Ενα προβλημα που συντηρειται μεσα απο ενα αγεφυρωτο χασμα γενεων αλλα και πολιτισμιακου χαρακτηρα το οποιο εχει δημιουργηθει τα τελευταια τριαντα χρονια μεσα απο την ιστορια και δημογραφικη συνθεση της μεταναστευσης μας απο Ελλαδα. Ας δουμε αμεσως πιο κατω νουμερα και οργανωτικη συνθεση της ΕλληνοΑμερικης :Η Ελληνο-Αμερικη αποτελειται απο 1 εκατομμυριο 150 χιλιαδες ψυχες. Απ αυτες, 6.000 ειναι καθηγητες πανεπιστημιου ( Ελευθεροτυπια / 7-7- 2011/ Γ. Λυβ. ). ( Τα νουμερα αυτα εχουν αυξηθει τα τελευταια εξι χρονια, λογω κρισης και της επακολουθης “διαρροης εγκεφαλων” απο Ελλαδα αλλα δεν αλλαζουν καθολου αυτα που περιγραφω πιο κατω, πραγματα που εχω γραψει το 2013).Διατηρει τρια συντονιστικα οργανα ( ΣΑΕ, Εθνικο Συμβουλιο, Εκκλησια ) απ τα οποια μονο η Εκκλησια ειναι κατ ουσιαν ενεργο. Το ΣΑΕ ειναι ανενεργο απο το 2010 και το ΕΑΕΣ Ελληνο-Αμερικανικο Εθνικο Συμβουλιο - American Hellenic National Council ( που ειχε για προεδρο του τον εκδοτη της εφημεριδας Hellenic News of America, κ Παυλο Κοτρωτσιο ) και τελει χρεη συντονιστη 29 Ομοσπονδιων - δεν ειχε καν ιστοσελιδα μεχρι πριν λιγα χρονια. Ειναι “οργανισμος-σφραγιδα”.Στη συνεχεια εχουμε τριων ειδων Ομοσπονδιες.α) Ομοσπονδιες που επιβλεπουν οργανισμους οι οποιοι αντιπροσωπευουν καποια συγκεκριμενη περιοχη στην Ελλαδα ( πχ Παν-Κρητικη )β) Ομοσπονδιες που επιβλεπουν Ελληνικες οργανωσεις σε καποια συγκεκριμενη περιοχη - συνηθως Πολιτεια - της Αμερικης ( πχ Ομοσπονδια Βορειου Καλιφορνιας ) καιγ) Ομοσπονδιες Επαγγελματιων ( πχ Εστιατορων, Εκπαιδευτικων ) κοκ. Οι τελευταιες δεν ειναι πανω απο πεντε σε ολη την Αμερικη, παντως.Ακολουθουν εκατονταδες εθνικοτοπικοι και επαγγελματικοι οργανισμοι. Για παραδειγμα συλλογοι Ηπειρωτων, Ζακυνθινων, Ροδιτων κοκ. Συλλογοι γιατρων, φοιτητων, δικηγορων κοκ.Τελος εχουμε την Αχεπα, λιγοστους οργανισμους πολιτικου ακτιβισμου ( οπως το AHI, λομπιστες οπως το Μανατος-Μανατος ) και τωρα τελευταια, ενα δυο μουσεια και το Greek America Foundation του Greg Pappas, το τελευταιο στη σφαιρα των κοινωνικων μεσων.ΤΟ ΧΑΣΜΑΠροτεινω οτι η Ελληνο-Αμερικη ειναι χωρισμενη σε δυο τμηματα, τα οποια δεν εχουν καμια πιθανοτητα επικοινωνιας το ενα με το αλλο. Το πρωτο αποτελειται απο κεινους τους Ελληνες οι οποιοι μεταναστευσαν στην Αμερικη την περιοδο 1949-1980. Η μεταναστευση αυτη προηλθε κυριως απο Ελληνες της Ελληνικης Επαρχιας που δε κατεληξαν στα αστικα κεντρα της Ελλαδας και κυριως την Αθηνα, ξενιτευτηκαν την εποχη του σχεδιου Μαρσαλ και μεχρι το 1980, σε Αυστραλια, Γερμανια κι Αμερικη. Ερχομενοι στην Αμερικη, θεσμοθετησαν το λεγομενο "αρχιεπισκοπικο" κοινωνιακο μοντελο, το οποιο περιστρεφεται γυρω απο την Εκκλησια ( οχι απαραιτητα θεοκρατικα, λογω της παραδοσιακα φιλελευθερης φυσης της Ελληνικης Ορθοδοξιας ), εργαστηκαν σε κυανοκολλαρες εργασιες ενω εκφραστηκαν πολιτισμιακα μεσα απο τις οργανωσεις που αποτελουν την Οργανωμενη Ελληνο-Αμερικη : α ) παρελαση, β ) ετησιο φεστιβαλ-φαγητου ( για να στηριχθει η ενορια ) γ) χοροεσπεριδες και δ) "βραβεια" ως εργαλειο κοινοτικης συνοχης ( PR μεσα στην ενορια ) και "πολιτικου ακτιβισμου". Σ' οτι αφορα το τελευταιο, που ειναι και το πιο σημαντικο, θα μπορουσαμε να συνοψισουμε τη συμπεριφορα τους σε μια προταση : "προσωπικοποιηση της πολιτικης διχως πολιτικοποιηση προσωπων". Η πολιτικη δεν ειναι μπιζνες των απλων μελων των οργανισμων αυτων. Ειναι μπιζνες του προεδρου και του προεδρειου, προεδρος ο οποιος εχει υποχρεωση να δρα πολιτικα μεσα απο προσωπικες γνωριμιες και επαφες, οχι διαλογιζομενος ιδεες στα μελη του οργανισμου του ( γι αυτο και η ταση παση θυσια να φωτογραφηθουνε με αμερικανους προεδρους - κι ας μη κανουν τιποτα ). Αποτελεσμα αυτου ειναι οτι η Οργανωμενη Ελληνο-Αμερικη ακομη και σημερα χαρακτηριζεται απο πολιτικο παρτικιουλαρισμο και οι πολιτισμιακες εκφανσεις της βρισκονται στο επιπεδο των γραφικων ”appearances" : ( ενδυμασιες, χορος, σουβλα, κονταρι της σημαιας).Το δευτερο τμημα αποτελειται απο Ελληνες που μεταναστευσαν απο Ελλαδα την περιοδο 1980 εως και το 2010 ( σχηματικα ) και απο τοτε μεχρι σημερα λογω κρισης.Το κομματι αυτο, σε αριθμους, ειναι κατα πολυ μικροτερο του πρωτου. Τα μελη του ειναι secular, αστικοποιημενα, πιο μορφωμενα, κοσμοπολιτικα, πιο ωφελιμιστικα, λευκοκολλαρα και σχεδον καθολου οργανωμενα αφου εχουν ατομικιστικη νοοτροπια. Με λιγα λογια, απεχουν της κοινοτητας.Κατα συνεπεια υπαρχει ενα χασμα γενεων μα και πολιτισμιακου χαρακτηρα, το οποιο δεν αφηνει αυτο το ενα εκατομμυριο λαου που ειμαστε πανω-κατω να ενεργοποιηθει συλλογικα και να προσφερει πισω στη χωρα καταγωγης του, οπως οφειλει.Τελος να αναφερω οτι ο τροπος που θα πρεπε κανονικα να συλλαμβανεται ο θεσμος της Διασπορας ( οποιασδηποτε Διασπορας ! ) ειναι - συμφωνα με τις ιδεες του Διαφωτισμου - η ιδια η αυτοαρνηση της, αφου αν πιστευουμε στην αυτοδιαθεση των χωρων-κρατων, Διασπορες δε θα υπηρχαν αν μπορουσαν τα διαφορα κρατη να κρατησουν τους πληθυσμους τους μεσα στα συνορα που οριζουν το δικαιωμα ψηφου. Αυτος ειναι και ο λογος που διαφωνω με τη θεση Μπακογιαννη-Λοβερδου ( 9-9-2009 /Μεγαρο Υπατια ) και με αλλους εδω στην Ομογενεια, που επιχειρηματολογουν υπερ της ψηφου της Διασπορας. Η ΒΑΘΥΤΕΡΗ ΑΙΤΙΑ ΤΟΥ ΧΑΣΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΟ-ΑΜΕΡΙΚΗ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ ΜΑΣ Παραδοσιακα, η κοινοτητα μας δεν εγκαθυδρισε ποτε μια "κουλτουρα του βιβλιου" και μια εκπαιδευτικη υποδομη ( βιβλιοθηκες, καλα σχολεια, καλα πολιτιστικα κεντρα κοκ ). Ως αποτελεσμα αυτου, ποτε της δεν εγκαθυδρισε μια κουλτουρα και μια γνωση της επικοινωνιας. Γιατι τελικα το βιβλιο δεν ειναι μοναχα γνωση σε καποιο συγκεκριμενο αντικειμενο. Ειναι γνωση και νοοτροπια επικοινωνιας, το αναγκαιο συστατικο που διαφοροποιει προοδευτικες απο παραδοσιακες κοινοτητες. Ως εκ τουτου η Ελληνο-Αμερικανικη κοινοτητα παραμενει παραδοσιακη αφου αδυνατει να ορισει κοινα σημεια αναφορας για μια αλφα-προοδο την οποια θα ειχε ορισει αν διαλογιζοταν για την υποσταση της και το μελλον της. Και οι καθηγητες μας - που εχουν την ιδια νοοτροπια με τους πιο πανω - στερουνται την πολιτικη και κοινωνικη παιδεια να παρεμβουν και να γεφυρωσουν το χασμα των δυο γενεων, παροτι η προσβαση στη γνωση και το βιβλιο ειναι τελικα το επαγγελμα τους.Δεν ειναι τυχαιο, οτι στα δυο πραγματα που διαχρονικα η Ελληνο-Αμερικανικη κοινοτητα διψα για συμπαρασταση και συμβολη για να βρεθει σε θεση να προσφερει πισω στη χωρα καταγωγης της : α) εκπαιδευτικη υποδομη και β ) επικοινωνιακη εμπλοκη στα Αμερικανικα μηντια ( οχι τα Ελληνικα 'η τα Ελληνο-Αμερικανικα αφου αυτο ειναι πανευκολο ), οι καθηγητες μας απεχουν ! Ουτε νοιαζονται για τις κοινοτητες μας, ουτε κανουν καποια συστηματικου τυπου παρεμβαση στα ΞΕΝΑ μηντια για να υπερασπισουν το ιματζ της Ελλαδας σε μια βασισμενη στα μηντια κοινωνια οπως η Αμερικανικη. Ειχαμε 25.000 αρνητικα αρθρα για την Ελλαδα μεσα σε ενα χρονο ( ΝΕΑ / 21 Ιουνιου 2011/ Παπαχρηστου ), ομως οι καθηγητες μας απεχουν. Την περιοδο 2010-13 της Ελληνικης Οικονομικης Κρισης και στην Αμερικανικη εκδοση των New York Times που αρχειοθετω ειναι ζητημα αν διαβασαμε πανω απο δυο εντιτοριαλς απο Ελληνες καθηγητες. Πολλοι μαλιστα που ειναι στα Οικονομικα και τα διδασκουν, ουτε καν ειχαν διαβασει τα δυο πιο γνωστα βιβλια στο ζητημα στην Αγγλικη γλωσσα ( Λιουις, Μανολοπουλος ). Τα ιδια ισχυουν φυσικα και την περιοδο 2013-σημερα. Αντε τα αρθρα να εχουν φτασει τα οκτω… Το μονο που ενδιαφερει τους καθηγητες μας ειναι η προσωπικη τους προβολη μεσα απο το προσωπικο τους βιβλιο και ειδικοτητα, ξεχνωντας οτι για τον περισσοτερο κοσμο και η γενικη μορφωση και πολυ περισσοτερο η εκπαιδευση δεν ειναι δικαιωμα. Ειναι δυστυχως, προνομιο.Τα ιδια ισχυουν φυσικα και για ΟΛΑ τα PHDs μας που σαν τους καθηγητες μας εχουν ιδια νοοτροπια. Οταν τους ρωτας ειτε σου απαντουν οτι προσφερουν στην Ελλαδα μεσα απο τον τομεα τους, ειτε σιωπουν, ειτε πιο χαριτωμενα, βριζουν το ελληνικο κρατος που τους “προδωσε”, την ελληνικη κοινωνια και ολα τα αλλα ευκολα στερεοτυπα για να ξετιναξουν την ευθυνη εμπλοκης τους με τα κοινα, ειδικα τωρα που ειναι μελη της ελληνικης διασπορας. Ετσι το χασμα μενει αγεφυρωτο, η κοινοτητα μας ασυντονιστη, παραδοσιακη ΟΧΙ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ.Ευχαριστω.Νικος Νικολαιδης
Τι τα θέλετε κυρία Στεργίου μου, για αρκετούς Έλληνες ο μετανάστης είναι προδότης της πατρίδας του και ριψασπις. Για αυτό και είμαστε μια από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο που δεν επιτρέπουμε την ψήφο των αποδήμων. Ίσως γιατί φοβόμαστε ότι αυτοί έχουν την αίσθηση του πατριωτισμού που περιγράφετε, ίσως γιατί τα στοιχεία δείχνουν ότι θα το ρίξουν δεξιά, ίσως γιατί αυτά τα δύο έχουν κοινή αιτία.