Πόσο αλλάξαμε μετά τα τόσα μνημόνια; Πολύ, βαθιά, αρκετοί χωρίς επιστροφή

Πόσο αλλάξαμε μετά τα τόσα μνημόνια; Πολύ, βαθιά, αρκετοί χωρίς επιστροφή Facebook Twitter
Άλλαξαν πάρα πολλά, όμως δεν είναι εύκολο να αποδοθούν όλα στην ελληνική οικονομική κρίση. Ορισμένες από τις αλλαγές τροφοδοτούνται και από παγκόσμιες τάσεις (αλλαγή της θέσης της γυναίκας, ριζική διαφοροποίηση της συμπεριφοράς των νέων, απόνερα της παγκοσμιοποίησης). ©Daniel Egnéus
3

Στις αρχές της ελληνικής κρίσης, μια γνωστή μετέφερε σκηνές από το Μαυροβούνιο, πώς άλλαζαν οι άνθρωποι μέσα στο καμίνι της κρίσης. Στην αρχή είχαν ελπίδες, σιγά-σιγά όμως τα πρόσωπα σκλήρυναν, στέγνωσαν, τα χαμόγελα πάγωσαν.


Ένας άλλος περιέγραφε σκηνές από τους δρόμους της Αργεντινής. Αυτοκίνητα ξεχαρβαλωμένα, κόσμος που έχασε ξανά και ξανά τις ελπίδες του.


Αν πιστέψουμε γνωστά διεθνή media, η Ελλάδα και η Αθήνα όχι μόνο άντεξαν αλλά παρουσιάζουν και σημεία ανάτασης. Όσοι ζούμε εδώ ξέρουμε ότι αυτό είναι μόνο μία πλευρά της πραγματικότητας.


Τι άλλαξε στην Ελλάδα από το 2009 μέχρι το 2018; Άλλαξαν αρκετά για πολλούς, αλλά δεν ήλθαν τα πάνω κάτω.

Τα άτομα άλλαξαν αρκετά μετά το 2009, αλλά μεγάλοι θύλακες έμειναν σχεδόν ανέγγιχτοι στη συλλογική έκφραση. Μεγάλες ομάδες είναι πιθανόν να συγκινηθούν από κάποια νέα λαϊκίστικη κίνηση που θα υπόσχεται ελπίδα όσον αφορά τα οικονομικά ή την εικόνα της χώρας.


Άλλαξαν πάρα πολλά, όμως δεν είναι εύκολο να αποδοθούν όλα στην ελληνική οικονομική κρίση. Ορισμένες από τις αλλαγές τροφοδοτούνται και από παγκόσμιες τάσεις (αλλαγή της θέσης της γυναίκας, ριζική διαφοροποίηση της συμπεριφοράς των νέων, απόνερα της παγκοσμιοποίησης).


Η εταιρεία ερευνών qed ξεκίνησε την έρευνα people το 2009, δηλαδή στην αρχή της κρίσης. Την επαναλαμβάνει κάθε χρόνο με δείγμα 4.500 (πολύ μεγάλο γι' αυτού του είδους τις έρευνες). Τα συμπεράσματα είναι πολύ διαφωτιστικά για το τι έχει αλλάξει γύρω μας, τι αλλάζει διαρκώς.

Μπορεί να μην την «πηδήξαμε», μα την αντέξαμε την κρίση

Το ποσοστό αυτών που πιστεύουν ότι κινούμαστε σε λάθος κατεύθυνση έπεσε φέτος στο 80%, όσο δηλαδή ήταν και το 2009. (Με μια εξαίρεση, το ιστορικό και ανεπανάληπτο 2015, όλες τις άλλες χρονιές αυτοί που πίστευαν ότι πάμε σε λάθος κατεύθυνση ήταν περισσότεροι από το 80%).

Τα μηνύματα ότι αρκετοί άντεξαν την κρίση βγαίνουν και από δύο άλλους δείκτες. Αυτόν της συναισθηματικής ευημερίας, που επίσης έχει ξαναγυρίσει στο 2009, ενώ στα ενδιάμεσα χρόνια είχε κάνει βουτιά. Και από τον δείκτη κοινωνικής ενσωμάτωσης που δείχνει πόση ασφάλεια νιώθει ο κόσμος γύρω μας. Είναι πιο υψηλός φέτος από το 2009, ενώ ενδιάμεσα ήταν στα κάτω του.


Ένα μεγάλο μέρος του κόσμου προσαρμόστηκε. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ευτυχείς ή χαρούμενοι.

Αυτά τα νούμερα δεν αμφισβητούν τη γενική αίσθηση περί ισοπέδωσης της μεσαίας τάξης ή της ύπαρξης ενός 20% περίπου που βρήκε τον τρόπο να βγει κερδισμένο από την κρίση (μην ρωτάτε πώς, υπάρχουν αρκετοί τρόποι, με κύριο τροφοδότη την αποφυγή πληρωμής φόρων).

Η γυναίκα κερδίζει πόντους. Συνεχώς!

Η κρίση επιτάχυνε στην Ελλάδα αυτό που συμβαίνει παντού στις δυτικές, τουλάχιστον, κοινωνίες. Η γυναίκα αποκτά ισχυρότερο ρόλο, είτε γιατί φέρνει (ολοένα και περισσότερα) λεφτά στο σπίτι, είτε γιατί είναι καλύτερος διαχειριστής των οικονομικών, είτε γιατί είναι περισσότερο ρεαλίστρια σε περιόδους κρίσης, είτε...


Μιλάμε για τάσεις, δεν έχει τελεσιδικήσει η μεταβίβαση της εξουσίας. Γι' αυτό βλέπουμε σε αρκετές περιπτώσεις μία σύζυγο που φέρνει αρκετά περισσότερα χρήματα στο σπίτι να έχει ταυτόχρονα τη μεγαλύτερη ευθύνη για τα παιδιά και να παραμένει «αρχόντισσα της κουζίνας και κυρά του νοικοκυριού».


Η μάχη όμως έχει κριθεί. Απλώς θα πάρει λίγο χρόνο η αναγγελία της τελικής έκβασης.

Οι νέοι προσαρμόστηκαν, με τον τρόπο τους

Τα στοιχεία της έρευνας δείχνουν ότι οι νέοι έκαναν αυτό που περιμέναμε. Προσαρμόστηκαν περισσότερο από κάθε άλλη γενιά σε αυτά που βρήκαν στο διάβα τους, σε εκείνα που τους φορτώσαμε οι προηγούμενοι.

Κάποιοι νέοι πήραν τον δρόμο της ξενιτιάς για να βρουν δουλειά και σεβασμό. Ορισμένοι βολεύονται με ευκαιριακές δουλειές, από εποχικές στον τουρισμό μέχρι μπαρ και ντελίβερι. Κάποιοι, τέλος, αρκούνται στο χαρτζιλίκι από τη σύνταξη των παππούδων, μια διαστροφή της κοινωνικής ζωής που βολεύει αρκετούς πολιτικούς να προβάλλεται ως μοντέλο.


Μ' αυτά και μ' αυτά, οι νέοι εμφανίζουν στην έρευνα της qed τον υψηλότερο δείκτη κοινωνικής ενσωμάτωσης, υψηλότερο απ' αυτόν που είχε η αντίστοιχη γενιά το 2009.


Η γενιά που φαίνεται ότι ζορίζεται να συμφιλιωθεί με αυτά που της έπεσαν στο κεφάλι είναι οι πιο ηλικιωμένοι (γεννημένοι μεταξύ 1945 και 1955).


Το 2009 αυτές οι ηλικίες απολάμβαναν τη μεγάλη ανταπόδοση (πρόωρες και μεγάλες συντάξεις, λιβανιστήρι απ' όλους τους πολιτικούς και τα κανάλια). Τώρα έχουν μείνει οι κολακείες από τους πολιτικούς, ενώ συνεχώς αυξάνεται το όριο της ηλικίας συνταξιοδότησης και μειώνονται οι συντάξεις (παρόλο που, ακόμα, ένα μεγάλο μέρος όσων παίρνουν σύνταξη είναι περί τα 55).

Θολό το όνειρο για έναν σύντροφο, μια δουλειά, ένα κόμμα

Στα πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία της έρευνας, η δυναμική διαφοροποίηση στα θέματα στα οποία οι Έλληνες «κρεμόντουσαν» από κάτι μοναδικό. Έψαχναν π.χ. για έναν σύντροφο που γινόταν το κέντρο του κόσμου (μέχρι να...).

Τώρα, όπως δείχνουν τα στοιχεία της qed, αρκετοί απ' όσους είναι κάτω των 45 έχουν δημιουργήσει έναν κόσμο από φίλους/φίλες και ο/η σύντροφος –αν βρεθεί, όταν βρεθεί− δεν τα παίρνει όλα δικά του, γίνεται συμπληρωματικό στοιχείο του κόσμου που έχει δημιουργηθεί ήδη. Οι άνθρωποι δεν αλλάζουν πια για το ρομαντικόν του έρωτος (και το όνειρο της οικογένειας).

Με τόσο πολλά που έχουν αλλάξει στον κόσμο της εργασίας, οι νεότερες γενιές δεν ψάχνουν πια για τη δουλειά-όνειρο. Αναζητούν τον επόμενο εργοδότη ή το επόμενο project − αρκετοί έχουν μάθει να ζουν χωρίς εργοδότη ή να τον αλλάζουν συχνά.

Τέλος, ενώ παραμένει υψηλός ο βαθμός ενασχόλησης με την πολιτική, έχει μειωθεί δραστικά η στενή σχέση με κάποιο κόμμα. Σιγά τα νέα, θα μου πείτε.

Εκκλησία και πατρίδα

Ένα μέρος των πολιτών βλέπει ότι καθυστερούν ή λοξοδρομούν τα σχέδιά τους για οικογένεια και δουλειά, ενώ έχουν απορρίψει ήδη την κομματική ένταξη. Ένα αξιοσημείωτο μέρος αυτής της κατηγορίας, που βλέπει να αδυνατίζουν οι παραδοσιακοί πυλώνες (οικογένεια, δουλειά, κόμμα), καταφεύγει στην Εκκλησία και στην πατρίδα.

Η έρευνα εντοπίζει κάτι φαινομενικά παράδοξο: συνυπάρχουν παραδοσιακά χαρακτηριστικά (ρόλος άντρα/γυναίκας, ένταξη σε συλλογικές δράσεις, πλάνο ζωής, πατρίδα, θρησκεία) με μετανεωτερικά (ενίσχυση του προσωπικού brand, δημιουργία προσωπικής εικόνας μέσα από τα social media, ευελιξία στις προσωπικές και επαγγελματικές επιλογές, κυνήγι της εμπειρίας).

 
Τα άτομα άλλαξαν αρκετά μετά το 2009, αλλά μεγάλοι θύλακες έμειναν σχεδόν ανέγγιχτοι στη συλλογική έκφραση. Μεγάλες ομάδες είναι πιθανόν να συγκινηθούν από κάποια νέα λαϊκίστικη κίνηση που θα υπόσχεται ελπίδα όσον αφορά τα οικονομικά ή την εικόνα της χώρας.


Αυτά, σε μια Ελλάδα όπου πάντοτε υπήρχε ισχυρή πόλωση και διχασμός σε όλα τα μεγάλα θέματα: είμαστε με την Ευρώπη ή εναντίον, κοσμοπολίτες ή πατριώτες, θέλουμε την Εκκλησία σφιχταγκαλιασμένη με το κράτος ή διαχωρισμό, θέλουμε μετανάστες ή κλειστά σύνορα.


Αλλάζουν τα άτομα, αλλά με την πρώτη ευκαιρία (π.χ. Μακεδονικό) αποκαλύπτεται –ξανά!− ότι οι αποκλίσεις είναι μεγάλες και βαθιές. Γλυκόπικρη παρηγοριά το ότι ο διχασμός και η πόλωση, που ήταν βασικό χαρακτηριστικό της Ελλάδας, έχουν εξαπλωθεί και «ποτίζουν» χώρες που ήταν για αιώνες στιβαρές, αυτοκρατορίες, σημαιοφόροι των αρχών του Διαφωτισμού και απόλυτα βέβαιες για την ανωτερότητα της δυτικής δημοκρατίας.

Στήλες
3

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Με έκπληξη διαπίστωσα την αναφορά στο άρθρο των NYT. Μου το είχε στείλει όταν δημοσιεύθηκε ένας φίλος Ιρλανδός, καθηγητής πανεπιστημίου.Κάνω copy-paste την απάντησή μου στο mail του. Να σημειώσω ότι το άρθρο με είχε θυμώσει, καθώς παρουσιάζει την πιο ψεύτικη εικόνα της Αθήνας.Bollocks may I say.The fact that unemployment is going down has to do with half a million immigrants that left the country. And with a new concept of employment that has emerged. 550€ is the minimum wage nowadays.800-900€ is an average- acceptable wage. With current laws my pension shall be 360€.The author of the article lives in a hipster, postmodern bubble that feels like endorsing the goodness of syriza, the leftists in government. Athens is the new Berlin! Bollocks. Berlin is backed up by mercedes, bosch, siemens, deutche bank etc. We have feta and ouzo.Most of the bars that are described and several people are the syriza intelligentsia.Have you seen any country prospering on susi and bars? We are riding the wave of the destruction of all mediterranean summer destinations. That's all. Egypt, Turkey, Libya, Syria. Noone goes over there any more.We are just calmer than 2011 because those who were organising the riots are in government.We have no strategic plan for productive rebirth, we have no national aim for the next 20-30 years. The mere fact that a leftist spoiled brat grew in their 30s and feels like being apologetic about the charm of their youth does not mean that that charm works for all.Να τα λένε οι Αμερικάνοι που δεν ξέρουν. Μην τα λέμε και μεταξύ μας και κοροϊδευόμαστε. Μπράβο για την κριτική αντιμετώπιση του άρθρου.
"[...] δεν έχει τελεσιδικήσει η μεταβίβαση της εξουσίας""Η μάχη όμως έχει κριθεί."Η επιλογή των λέξεων με τρομάζει λίγο. Όποιος βλέπει τις σχέσεις των φύλων με όρους εξουσιαζόμενου και εξουσιαστή ή σαν πόλεμο με μάχες να το κοιτάξει.Η διαφορά της πατριαρχίας από την μητριαρχία είναι ότι το δεύτερο υπάρχει ενώ το πρώτο είναι μια ανακάλυψη του δεύτερου. Ο όρος πατριαρχία δημιουργήθηκε από τους φεμινιστές οι οποίοι θέλουν "την εξουσία" και "να κερδίσουν τη μάχη". Ποτέ δεν υπήρχε μια ομάδα η οποία σαν αυτοσκοπό είχε να προσδώσει περισσότερα προνόμια στον άνδρα σε βάρος της γυναίκας. Το αντίθετο ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ σε άπειρες σχολές feminist studies ανά τον κόσμο.Ο ρόλος των φίλων είναι εδώ για να αυξήσει το comfort zone σε βάρος κάθε ενηλικίωσης/ωριμότητας. Ένας σύντροφος έχει απαιτήσεις, έχει όνειρα για κοινό μέλλον, η οικογένεια είναι δέσμευση. Ένας φίλος πάει μέχρι την επόμενη μπύρα. Γίνεται σύντροφος στην κατανάλωση (αλκοόλ, ταξιδίων, μουσικών παραστάσεων), όχι συνοδοιπόρος στη ζωή. Γι' αυτά είναι πλέον η γιόγκα, οι ψυχολόγοι, οι ψυχαναλυτές, ο διαλογισμός.ΥΓ Κοσμοπολίτης χωρίς πατριωτισμό δεν υπάρχει. Τότε είναι απλά άπατρις. Ανέστιος. Προϋπόθεση του κοσμοπολιτισμού είναι ο συνειδητοποιημένος πατριωτισμός. Το ποιος είμαι και που πάω.