Σκέψεις ενός άντρα, παρακολουθώντας αθλήτριες να διαγωνίζονται. Από τον Κωστή Παπαγιώργη

Σκέψεις ενός άντρα, παρακολουθώντας αθλήτριες να διαγωνίζονται. Από τον Κωστή Παπαγιώργη Facebook Twitter
Allison Stokke, Αμερική
15

Πού γδύνονται οι γυναίκες; Στα νυχτερινά κέντρα, στη μοδίστρα, στην κρεβατοκάμαρη, στο μπάνιο, στο γιατρό, στη γέννα, στην ακρογιαλιά και φυσικά στα στάδια - όσες είναι αθλήτριες. Γδύσιμο από γδύσιμο βέβαια διαφέρει· το κορμί, σαν τα μέταλλα και τα αέρια κι αυτό, διαστέλλεται και συστέλλεται. Τι σχέση έχει η τσίτσιδη -φοβισμένη, μισή από τον εαυτό της, με παλμό καρδιάς- γυναίκα που υποβάλλεται σε υπερεπείγουσες ιατρικές εξετάσεις με την ερωμένη η οποία μπαίνει στη στιγμή βγαίνοντας από τα ρούχα της; Επιμένουμε ιδιαίτερα στην ένδυση και στη γύμνια διότι στη γυναίκα -πολύ περισσότερο απ' ό,τι στον άνδρα- τα ενδύματα, τουλάχιστον στις ιστορικές φάσεις όπου το κορμί όφειλε να καλυφθεί, έγραψαν έπη και καθοδήγησαν την ανδρική επιθυμία.

 

Η θηλυκή σαγήνη διατηρεί εσωτερική σχέση με τη γύμνια. Γι' αυτό, άλλωστε, στις πασαρέλες, όπου παρελαύνει η επιθετική ομορφιά, πρέπει να τηρείται κάποια οικονομία της φανερής σάρκας σε σχέση με τα αφανέρωτα μυστικά του σώματος. Η σημασία αυτού που αποκαλύπτεται είναι ευθέως ανάλογη με το αποκρυπτόμενο και πιο σωστά με το υπεσχημένο που όσο κερδίζει παρατάσεις κοινωνεί με το αρχέγονο. Στα στάδια, πασαρέλες κι αυτά, ειδικά όταν πρόκειται για γυναικείο στίβο, τα ανδρικά αντανακλαστικά δεν παύουν να λειτουργούν, έστω κατά ελαφρά παράβαση των άγραφων φίλαθλων καθηκόντων. Άμα τη εμφανίσει τους, οι αθλήτριες χωρίζονται στα μάτια του ανδρικού πληθυσμού: από δω εκείνες που θα πάρουν το «χρυσό» λόγω ομορφιάς, από κει οι άλλες που θα σαρώσουν τα μετάλλια. Αν και τα δύο συμπέσουν στο ίδιο πρόσωπο, ακόμη καλύτερα.

 

Άμα τη εμφανίσει τους, οι αθλήτριες χωρίζονται στα μάτια του ανδρικού πληθυσμού: από δω εκείνες που θα πάρουν το «χρυσό» λόγω ομορφιάς, από κει οι άλλες που θα σαρώσουν τα μετάλλια. Αν και τα δύο συμπέσουν στο ίδιο πρόσωπο, ακόμη καλύτερα.

 

Σκέψεις ενός άντρα, παρακολουθώντας αθλήτριες να διαγωνίζονται. Από τον Κωστή Παπαγιώργη Facebook Twitter
Michelle "Shelly" Jenneke, δρόμος μετ' εμποδίων, Αυστραλία

 

Η γοητεία συναρτάται άμεσα με το άθλημα. Η σφαιροβόλος, η σφυροβόλος, η δισκοβόλος, η δρομέας του μαραθωνίου κατά κανόνα δεν είναι αξιοθέατες, επειδή το ίδιο το άθλημα το απαγορεύει. Τα πάχη προσβάλλουν βάναυσα τη θηλύτητα, το ίδιο κάνει και το υπεραναπτυγμένο μυικό σύστημα. Στην περίπτωση μάλιστα που η αθλήτρια έχει την ατυχία να είναι από τη φύτρα της κακομούτσουνη, τζίφος η υπόθεση. Τι να πούμε όμως για τις τριπλουνίστριες; Τις απλουνίστριες; Τα κορίτσια των 100 μέτρων; Των 200 μέτρων; Εκεί η αθλητική υποχρέωση δεν βλάπτει το σώμα. Τα πόδια μυώδη αλλά χωρίς πετρωμένους μύες, το κορμί τορνευτό αλλά χωρίς επιβεβλημένο βάρος, πρόκειται για συνδυασμό που συχνά -αν η αθλήτρια το παρατραβήξει- αγγίζει τα όρια της ερωτικής παραπλάνησης. Άλλωστε, η παλιά περιβολή υποχώρησε σιγά σιγά απέναντι στις αισθητικές επιθέσεις του μοντερνισμού. Το παντελονάκι μειώθηκε επιτυχώς σε σλιπάκι (όπου τα καπούλια εμφανίζονται από ευκάλυπτα μέχρι ακάλυπτα), το πάνω μέρος καλύπτει μόνο το στήθος και τον κορμό, αφήνοντας ακάλυπτα τα πόδια σε όλο το μήκος τους και βέβαια το πρόσωπο που αισθητοποιείται ερωτικά ανάλογα με το πόσα γυμνά μέρη απομένουν από το υπόλοιπο σώμα. Οι πιο παρατηρητικοί δεν ξεχνούν εύκολα την τριπλουνίστρια που προσγειώνεται στο σκάμμα και στη στιγμή σηκώνεται «φτιάχνοντας» το σλιπάκι της (υπερβαίνοντας τα αισθητικά εσκαμμένα...).

 

Εκεί όμως που κατά κανόνα σημειώνεται το κλου κάθε μίτινγκ είναι το άθλημα του άλματος εις ύψος ή του επί κοντώ. Το ίδιο το άθλημα φτιάχνει τα κορμιά. Οι δρόμοι ταχύτητας παίρνουν μια κοντή αθλήτρια και την κονταίνουν ακόμη περισσότερο. Οι δρόμοι αντοχής προκαλούν ηθελημένη απίσχνανση στο κορμί της διαγωνιζόμενης· τέρμα οι καμπύλες, το πολύτιμο ψαχνό, οι στρογγυλεμένοι μηροί - η αντοχή απαιτεί λιπόσαρκο σώμα, άρα, ει δυνατόν, πρέπει να απομείνει στο κορμί της αθλήτριας ό,τι το αρσενικό διαθέτει.

 

Ποτέ δεν αποκλείεται μια διακοσάρα να είναι καλλονή· ακόμη και μια ακοντίστρια, σαν τη δική μας Σακοράφα, να θυμίζει μοντέλο. Στην εκκίνηση της οκτάδας των εκατό μέτρων, αν μας την έδειχναν από πίσω, θα βλέπαμε οκτώ κορμιά υπεράνω του μετρίου ή του απλώς λίαν καλώς. Καπούλια, μέσες, πόδια πρώτης τάξεως. Η διαφορά με το ύψος και το επί κοντώ είναι άλλου ποιού. Πριν απ' όλα τα κορίτσια πρέπει να είναι ψηλά. Κι όταν λέμε ψηλά εννοούμε τη λέξη τελετουργικά. Γυναίκα που αρχίζει από τα σφυρά -λεπτά πάντα- και δύσκολα τελειώνει στο μέτωπο. Εξάλλου (ύψος και επί κοντώ) είναι τα μόνα αθλήματα όπου το γυναικείο σώμα ίπταται, ανακλαδίζεται, μετεωρίζεται, αλλάζει κλίση στον αέρα μιμούμενο κατά τι τα αρπακτικά. Η αλήθεια είναι ότι οι ψηλογκαργκάνες δεν λείπουν. Πιο συχνές πάντως είναι οι καλλίγραμμες κοπέλες, που κάτι σπάνιο έχουν πάνω τους, ωσότου φτάσουμε στην αληθινή καλλονή που ομορφαίνει το άθλημα και η ίδια κορδακίζεται σαν ιπτάμενη χορεύτρια.

 

Το περίεργο είναι ότι κάποιες επικοντίστριες -άκου τώρα- δεν υστερούν ούτε καν στο στήθος - που απουσιάζει μεγαλοπρεπώς μέσα στα στάδια. Πράγματι, γυναίκα με μπαλκόνια πώς να αποδώσει; Τα καταφέρνει ίσως στις ρίψεις όπου ό,τι διαθέτει σε σάρκα καλό είναι, αλλά στα λοιπά αθλήματα αποδεικνύεται αναπηρία. Έτσι συνηθίσαμε ταχύτητες, μεγάλες αποστάσεις, άλματα με πλάκα το στήθος. Εκεί λοιπόν που ακόμη και η φύση μοιάζει να έχει συμβιβαστεί, οι επικοντίστριες εμφανίζονται ωφελημένες. Έχει καταβληθεί τόση αδήλωτη δουλειά για να στηθεί μεγαλοπρεπώς αυτό το κορμί, ώστε δεν γίνεται να υστερεί σε ένα τόσο θηλυκό σημείο. Δεν βλέπουμε φυσικά άφθονα στήθη, τροφαντά, αλλά η «βάση» υπάρχει, οι δύο μαστοί χωρίζουν κλασικά, η περιστροφή πάνω από τον πήχη (σε ύψος πέντε και μέτρων) τελείται με αμίμητη οικονομία κινήσεων, με τελική εντύπωση όχι το επιτυχές άλμα, πράγμα δεδομένο, αλλά μιαν ομορφιά που ολοκληρώνεται με κάθε προσπάθεια, κάνοντας ιπτάμενη υπόκλιση στην αλήθεια της.

 

____

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO στις 25/06/2009

15

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Θοδωρής Αντωνόπουλος / Για την έκφραση «Επάγγελμα ομοφυλόφιλος»

Αν θεωρήσουμε την ομοφυλοφιλία επάγγελμα, αξιότιμε κ. συνήγορε, τότε σίγουρα αυτό θα πρέπει να ενταχθεί στα βαρέα ανθυγιεινά. Τουλάχιστον για όσο μπορούν να δηλητηριάζουν τον δημόσιο λόγο κακοποιητικές απόψεις, αντιλήψεις και πρακτικές, σαν αυτές που είτε εκφέρετε είτε ενθαρρύνετε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Δημήτρης Π. Σωτηρόπουλος / Γιατί το επίπεδο του δημοσίου διαλόγου είναι τόσο απελπιστικά χαμηλό;

Αντί να διαφωνήσουμε για το ένα ή το άλλο θέμα, όπως και είναι θεμιτό και αναμενόμενο σε μια δημοκρατία διαλόγου, το μόνο που ξέρουμε να κάνουμε είναι να εξευτελιζόμαστε οι ίδιοι και να εξευτελίζουμε τους άλλους, ωσάν να ήταν οι χειρότεροι εχθροί μας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ
O βούρκος των ημερών

Στήλες / O βούρκος των ημερών

Σήμερα: Μηνύματα στο αλεξίπτωτο • • • βουλευτική ηπιότητα • • • περιβαλλοντικη καταστροφή στο Ισραήλ • • • δύσκολες μέρες για τον Μακρόν • • • εμβολιαστική ευνοιοκρατία • • • ένας γενναιόδωρος πρώην οδηγός νταλίκας • • • η περιπέτεια της «μυστικής ομιλίας»
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Αρετή Γεωργιλή / Ψάχνοντας τις ευθύνες, ξεχάσαμε τους κακούς

Γιατί όλη αυτή η πολιτική χυδαιότητα που αποπροσανατολίζει την κοινή γνώμη από το πραγματικό πρόβλημα και στρέφει τη συζήτηση σε μια στείρα κομματική αντιπαράθεση, στις πλάτες όλων αυτών των παιδιών, που το μόνο που ζητούν είναι δικαίωση και γαλήνη;
ΑΡΕΤΗ ΓΕΩΡΓΙΛΗ
Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Τι διαβάζουμε σήμερα: / Το δίλλημα με τον Κουφοντίνα

Σήμερα: Τα Ζεν της Βαϊκάλης • • • νίκη μεγαλοψυχίας • • • η βία δεν πτοεί (ακόμη) τους Βιρμανούς • • • μια πρώτη δικαίωση • • • οι επίμονοι Ινδοί αγρότες • • • δημοκρατία και πίτσα • • • ένας τιτάνας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

13 σχόλια
Το ίδιο το άθλημα φτιάχνει το σώμα γι' αυτό οι γυμνάστριες είναι μικροκαμωμένες, αλλά ας μου πει κάποιος που δεν είναι σεξιστής όπως εγώ ή προκατειλημμένος πως η Σερένα Γουίλιαμς έγινε έτσι; Υ..Γ. Η αδερφή της που κάνει το ίδιο άθλημα και μάλλον τα γονίδια τους ταιριάζουν αρκετά δεν μοιάζει να κάνει άρση βαρών αλλά τένις.
Ηταν εξυπνοι οι αρχαιοι Ελληνες οταν ειχαν τους θεους και τις θεες του Ολυμπου και μπορουσαν να εκθειασουν (!) θνητους και θνητες με ξεχωριστα χαρισματα για το πως μοιαζουν με τουτη η την αλλη θεοτητα.Η Serena, πχ, παντα μου φερνει στο νου τον Απολλωνα της Ολυμπιας.
Τι όμορφο και ειλικρινές άρθρο! Μακρυά από τον εμετό που ονομάζεται πολιτική ορθότητα και τους σιχαμένους -ισμους που φιμώνουν την ελεύθερη σκέψη. Ας ελπίζουμε ότι σύντομα αυτές οι γελοιότητες θα θεωρούνται ξεπερασμένες και θα μπορούμε πάλι να εκφράζουμε τις απόψεις και τις σκέψεις μας ελεύθερα χωρίς τον φόβο της αστυνομίας των "ευαίσθητων". Εύγε!
ήμουν έτοιμη να ¨κράξω¨ το άρθρο ως σεξιστικό/επιφανειακό/ανώριμο κλπ.αλλά θυμήθηκα γιατί μου αρέσει να παρακολουθώ ποδόσφαιρο και ανδρικό water polo. α και καταδύσεις. αυτές οι καταδύσεις...
Την Πολωνή Κρατοσβίλοβα οι συνσχολιαστές <30 ετών δεν την έχουν δει στο στίβο.Ας τη ψάξουν στο διαδίκτυο.Για την τενίστρια -βρες στο διαδίκτυο- αντίπαλο της Κρις Έβερ Λόϊντ τι να γράψει κάποιος?
Ωδή στο αθλητικό θηλυκό. Ευχαριστούμε, μαιτρ.Μια σημείωση, παρακαλώ: Μην ανησυχείτε για τις αθλήτριες χωρίς πλούσιους μαστούς. Στην ηλικία που σταματούν οι εντατικές προπονήσεις του πρωταθλητισμού, μια χαρά στρογγυλεύουν οι μαστοί των κοριτσιών αυτών, απλά εσείς δεν έχετε την ευκαιρία να τους βλέπετε.
Η λέξη "καπούλια" για τα οπίσθια/γλουτούς μιας γυναίκας πρέπει να απαγορευθεί, εκτός και αν όντως θέλετε να κάνετε κάποια παρομοίωση με τη φοράδα και τη χρησιμότητά της ως αναπαραγωγικό αντικείμενο. Γενικά, όλη αυτή η περιγραφή του γυναικείου σώματος που κρίνεται τόσο εξονυχίστικά από τον κειμενογράφο είναι εντελώς παρωχημένη. Επίσης δεν καταλαβαίνω το νόημα. Είναι πρόβλημα που είμαστε κοντές, κακομούτσουνες και άστηθες; Ή μήπως ο γυναικείος αθλητισμός πρέπει και αυτός πια να υπηρετεί το ανδρικό μάτι; Έχουμε μια σφαίρα όπου μπορούμε να σμιλεύουμε τα σώματά μας καθ΄'οπως θέλουμε, χωρίς τις επιταγές της τροφαντής, απαλής, ασθενικής "θυληκότητας". Πειράζει;
αν και δεν ειμαι οπαδός του πολιτικαλι κορέκτ, και χωρίς να προβώ σε συγκεκριμένο σχολιασμό, απλά τελείωνοντας το άρθρο είμαι ο μόνος που είχε ανάμεικτα συναισθήματα για τις υποκειμενοποιήσεις και τις νοηματοδοτήσεις (έστω και σεβαστά υποκειμενικές) για το γυναικείο φύλο;
Για καποιο λογο αυτο το αρθρο ενιωσα οτι ειναι σεξιστικο (αν και ισως ο αρθρογραφος να μην ειχε τετοιο σκοπο), κατι σαν την επιτομη του objectifying women με πεπλο κουλτουρας.
Εγώ ήμουν πάλι σίγουρος πως θα γινόταν ένα αντίστοιχο σχόλιο και θα υπήρχε και άμεσος αντίλογος. Και αυτό το βρίσκω θετικό: Δεν πρόκειται ποτέ να επέλθει ομοιομορφία στον τρόπο σκέψης ποσώ δε μάλλον στην έκφραση της σεξουαλικότητας των δύο φύλλων, όσο και αν κάποιοι επιμένουν να συγχέουν την ισότητα με την κατάργηση της ετερότητας, και τον σεξισμό με την θαυμαστική (άντε ελαφρώς λυρικο-λιγούρικη…) αναφορά στις διαφορές της ανατομίας. Εκατέρωθεν.Με άλλα λόγια η ποικιλομορφία μάλλον στο τέλος νικάει και όλες οι πλευρές είναι ευχαριστημένες :) Υ.Γ. Πάντως με αυτό το σεξιστικό «objectifying women», τα hondos με τις διαφημίσεις τους για κρέμες, για όλα τα τεταρτημόρια του γυναικείου σώματος πρέπει να κλείσουν :Ρ