Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
"Οι άνθρωποι θέλουν τα πράγματα σε κουτάκια. Αλλά η ζωή δεν είναι έτσι. Η γέννηση και η ύπαρξη και το σεξ και ο θάνατος – δεν λειτουργούν χωριστά ούτε και συνδέονται απαραίτητα μεταξύ τους"
0

Η πορεία του Νίκολας Ρεγκ στο σινεμά καλύπτει πέντε δεκαετίες (τουλάχιστον) , ήταν όμως η δεκαετία του '70 εκείνη που σηματοδότησε τα πιο σημαντικά κεφάλαια του έργου του, όπως και του Ντέιβιντ Μπόουι, του πρωταγωνιστή του στο απόκοσμο έπος πειραγμένης επιστημονικής φαντασίας «Ο άνθρωπος που έπεσε στη Γη» (1976).

Από την ψυχεδελική παραφροσύνη του «Performance» (1970) μέχρι την βαριά ερωτική παθολογία της «Δύναμης της σάρκας» (Bad Timing, 1980), οι ταινίες του εκείνης της περιόδου – που θα μπορούσαν να καταταγούν στα πιο ιδιαίτερα και ενήλικα θρίλερ της ιστορίας του κινηματογράφου - εξακολουθούν να στοιχειώνουν το μυαλό και τη φαντασία των θεατών με την παραισθητική τους εικονογραφία και τη βαθιά διείσδυση τους σε ξεχασμένες γωνιές του υποσυνείδητου.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
Ο Μικ Τζάγκερ και η Ανίτα Πέλενμπεργκ χαμένοι στην ψυχεδελική παραφροσύνη του "Performance"

«Μου έχουν πει ότι κατ' επανάληψη ότι οι ταινίες μου είναι δύσκολο να προωθηθούν εμπορικά κυρίως γιατί δεν μπορούν να καταταγούν σε συγκεκριμένο είδος» είχε δηλώσει ο Νίκολας Ρεγκ σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του το 2007. Οι άνθρωποι θέλουν τα πράγματα σε κουτάκια. Αλλά η ζωή δεν είναι έτσι. Η γέννηση και η ύπαρξη και το σεξ και ο θάνατος – δεν λειτουργούν χωριστά ούτε και συνδέονται απαραίτητα μεταξύ τους».

Διχασμός προσωπικότητας, κατακερματισμένη αίσθηση ταυτότητας, καταπιεσμένος ερωτισμός που όταν βρει διέξοδο θερίζει θύελλες, όνειρα που γίνονται εφιάλτες, εικόνες μοναδικής έμπνευσης, ελλειπτικό μοντάζ, τελετουργική αποδόμηση παραδοσιακών τεχνικών αφήγησης, εγκεφαλικά αινίγματα και παζλ μυστηρίου που τα κομμάτια πρέπει να ανακαλύψει και να συνθέσει ο θεατής.

Αυτά είναι κάποια από τα χαρακτηριστικά στοιχεία και μοτίβα της κινηματογραφικής κληρονομιάς ενός δημιουργού που δεν υποχρεώθηκε ποτέ να συμβιβαστεί για να κάνει τις ταινίες του πιο φιλικές στις επιταγές του mainstream και πιο υποταγμένες στις φευγαλέες τάσεις των καιρών. Το τίμημα είναι ότι το έργο του μοιάζει εξαιρετικά άνισο και από ένα σημείο και μετά (από τα τέλη της δεκαετίας του '80) υπερβολικά ερμητικό και αδιάφορο να κάνει κόπο για να συναντήσει το κοινό.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
Tο στοιχειωμένα ειδυλλιακό και ανήσυχα μυστικιστικό «Walkabout» γυρισμένo στα αχανή ενδότερα της αυστραλιανής υπαίθρου

Ο Ρεγκ πέρασε από όλα τα πιθανά στάδια της ιεραρχίας μιας κινηματογραφικής παραγωγής πριν γίνει σκηνοθέτης: από το παιδί που φέρνει το τσάι πιτσιρικάς ως ένας οραματιστής διευθυντής φωτογραφίας σε φιλμ όπως «Η μάσκα του κόκκινου θανάτου» του Ρότζερ Κόρμαν, το «Φάρεναϊτ 451» του Τρυφώ, το «Μακριά από το αγριεμένο πλήθος» του Τζον Σλέζιντζερ και το «Πετούλια» του Ρίτσαρντ Λέστερ που περιέχει και τα περισσότερα από τα περιπετειώδη και πρωτοποριακά στοιχεία που θα χαρακτήριζαν στη συνέχεια το όραμα του ως δημιουργού.

Ένα όραμα που – με τη συνδρομή του Ντόναλντ Κάμελ που συνυπογράφει τη σκηνοθεσία –εμφανίστηκε αχαλίνωτο στο «Performance», αυτό το παρανοϊκό έπος νέο-γκανγκστερικής εικονογραφίας και αχαλίνωτης ροκ παρακμής που κρατά καλά κρυμμένα τα μυστικά του και προκαλεί σοκ και δέος μέχρι σήμερα, πενήντα χρόνια ακριβώς από την έναρξη των επεισοδιακών γυρισμάτων του.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
To θρίλερ αποκρυφισμού «Don't Look Now» (Μετά τα μεσάνυχτα),ι με αξέχαστους πρωταγωνιστές τον Ντόναλντ Σάδερλαντ, την Τζούλι Κρίστι αλλά και την ίδια την Βενετία όπου γυρίστηκαν οι περισσότερες σκηνές

«Δεν χρειάζεται να είσαι ναρκομάνης, παιδεραστής, σαδομαζοχιστής ή παράφρων για να απολαύσεις την ταινία, αλλά αν είσαι κάτι έστω από αυτά, οπωσδήποτε βοηθάει». Αυτή ήταν η άποψη των New York Times στην πρώτη εμφάνιση της ταινίας όπου πρωταγωνιστούν ο Μικ Τζάγκερ, ο Τζέιμς Φοξ (ο οποίος κόντεψε να χάσει τα λογικά του κατά τα γυρίσματα) και η Ανίτα Πάλενμπεργκ. Έκτοτε όμως αποτελεί τον ορισμό του καλτ φαινόμενου που δεν αποκαλύπτει τους περίεργους σκοπούς που κρύβονται πίσω από τη δημιουργία του όσες φορές κι αν το δει κανείς.

Ακολούθησε το στοιχειωμένα ειδυλλιακό και ανήσυχα μυστικιστικό «Walkabout» (Περιπλάνηση, 1971) γυρισμένo στα αχανή ενδότερα της αυστραλιανής υπαίθρου με κεντρικούς χαρακτήρες δύο παιδιά που κι έναν αυτόχθονα έφηβο που τα καθοδηγεί και τα βοηθάει να επιβιώσουν στην αφιλόξενη ύπαιθρο. Κι αυτή η ταινία υποτιμήθηκε στην εποχή της για να αναγνωριστεί πανηγυρικά μετά, αντίθετα από την επόμενη το μεγαλειωδώς ατμοσφαιρικό (και υποδορίως τρομακτικό) θρίλερ ρομαντικού αποκρυφισμού «Don't Look Now» (Μετά τα μεσάνυχτα, 1973), βασισμένου στη νουβέλα της Δάφνης Ντι Μωριέ και με αξέχαστους πρωταγωνιστές τον Ντόναλντ Σάδερλαντ, την Τζούλι Κρίστι αλλά και την ίδια την Βενετία όπου γυρίστηκαν οι περισσότερες σκηνές. Τίποτα πιο τρομακτικό από έναν νάνο με κόκκινο αδιάβροχο και κρυμμένη μορφή που καραδοκεί σαν κακό όραμα από το υπερπέραν ανάμεσα στα δαιδαλώδη στενά της υγρής πόλης.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
Ο Ρεγκ με τον Μπόουι και τον γιο του δεύτερου, Ζάουι / Ντάνκαν που μετέπειτα έγινε σκηνοθέτης, στα γυρίσματα του "Ανθρώπου που έπεσε στη Γη"

Στη συνέχεια, είχε φτάσει η στιγμή να διαδεχτεί ο Μπόουι τον Τζάγκερ στη θέση του ξενιστή των απόκοσμων ιδεών του Ρεγκ στο «Άνθρωπο που έπεσε στη Γη» - ταινία που πέρα από την αξεπέραστη αισθητική της ως επιστημονική φαντασία, στέλνει διαρκώς επίκαιρα μηνύματα στο σήμερα σχετικά με την υφή της τεχνολογίας επικοινωνιών και της κορπορατικής κουλτούρας αλλά και τη αχόρταγα διαβρωτική υφή του καταναλωτισμού.

Το «Bad Timing» στο οποίο πρωταγωνιστεί η (δεύτερη) σύζυγος του Ρεγκ, Τερέζα Ράσελ που με αφετηρία αυτή την ταινία θα αποτελούσε για χρόνια τη μούσα του εντός και εκτός οθόνης – μοναδική η σκηνή του φιλμ όπου οι σκέψεις της Ράσελ και του συμπρωταγωνιστή της Αρτ Γκαρφάνκελ ακούγονται πριν εκφραστούν με υπόκρουση το «Κονσέρτο στην Κολωνία» του Κιθ Τζάρετ - σηματοδοτεί το τέλος αυτής της περιόδου μεγάλης ακμής του σκηνοθέτη. Τα επόμενα χρόνια θα συνέχιζε την δημιουργική του πορεία σε όλο και πιο εσωτερικούς δρόμους, η επιρροή του όμως θα γινόταν φανερή σε ταινίες κορυφαίων σύγχρονων σκηνοθετών όπως ο Στίβεν Σόντεμπεργκ, ο Κρίστοφερ Νόλαν και ο Πολ Τόμας Άντερσον.

Νίκολας Ρεγκ: Η κινηματογραφική κληρονομιά ενός αινιγματικού και ασυμβίβαστου οραματιστή Facebook Twitter
Bad Timing: Στα όρια της ερωτικής παθολογίας με την Τερέζα Ράσελ και τον Αρτ Γκαρφάνκελ

«Μου έχουν πει ότι κατ' επανάληψη ότι οι ταινίες μου είναι δύσκολο να προωθηθούν εμπορικά κυρίως γιατί δεν μπορούν να καταταγούν σε συγκεκριμένο είδος» είχε δηλώσει ο Νίκολας Ρεγκ σε μια από τις τελευταίες συνεντεύξεις του το 2007. Οι άνθρωποι θέλουν τα πράγματα σε κουτάκια. Αλλά η ζωή δεν είναι έτσι. Η γέννηση και η ύπαρξη και το σεξ και ο θάνατος – δεν λειτουργούν χωριστά ούτε και συνδέονται απαραίτητα μεταξύ τους».

Απώλειες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Απώλειες / Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Ο Ιταλός πιανίστας που καθόρισε τον μοντερνισμό, με σειρά ηχογραφήσεων έργων των Μπετόβεν και Σοπέν που σήμερα θεωρούνται κλασικές, πέθανε στα 82 του χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Πρόσωπα / Η μυθιστορηματική ζωή και οι πολιτικές απόψεις της Καλής Καλό θα σε μάθουν πολλά για το σήμερα

Η γυναίκα που έζησε την ιστορία του ελληνικού θεάτρου, και πάλεψε για την Αριστερά αφηγείται τη ζωή της στο LIFO.gr σε μια συνέντευξη-ποταμό στον Αντώνη Μποσκοΐτη.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΠΟΣΚΟΪ́ΤΗΣ
Στη μνήμη του κορυφαίου σύγχρονου θεωρητικού και ιστορικού του σινεμά, Ντέιβιντ Μπόρντγουελ

Daily / Στη μνήμη του κορυφαίου σύγχρονου θεωρητικού και ιστορικού του σινεμά, Ντέιβιντ Μπόρντγουελ

Πέθανε πριν από λίγες μέρες στα 76 του ο επιφανής Αμερικανός πανεπιστημιακός που επί δεκαετίες καθοδηγούσε τους σπουδαστές κινηματογράφου ανά την υφήλιο με τα βιβλία του και με τον ακατάβλητο ενθουσιασμό του για το μέσο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ηλίας Λογοθέτης: Ένας κάτοικος εντός της γλώσσας του Βιζυηνού

Θέατρο / Ηλίας Λογοθέτης (1939 - 2024): Ένας εργάτης του θεάτρου και του σινεμά που δεν υπήρξε σνομπ

Από τους Πέρσες του Κουν μέχρι το τηλεοπτικό Έτερος Εγώ Νέμεσις, ο Ηλίας Λογοθέτης διέσχισε όλα τα είδη με μπρίο, αξιοπρέπεια και ακατάβλητο ποιητικό οίστρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σέιζι Οζάουα, ο μαέστρος που γεφύρωσε την Ανατολική Ασία με τη Δυτική μουσική

Πολιτισμός / Σέιζι Οζάουα, ο μαέστρος που γεφύρωσε την Ανατολική Ασία με τη Δυτική μουσική

Οι νεότεροι μουσικοί έβλεπαν στο πρόσωπό του έναν σημαντικό και επικοινωνιακό καθοδηγητή και οι δεξιοτέχνες της κλασικής μουσικής έναν πνευματώδη μαέστρο με την λιτή έκφραση της Ιαπωνίας.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ