Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
Ο Bad Bunny μιλάει συχνά κατά της ομοφοβίας και της τρανσοφοβίας, πράγμα ανήκουστο για τον χώρο της ρεγκετόν και της λάτιν τραπ, όπου η ματσίλα και ο μισογυνισμός κυριαρχούν.
0



Ο BAD BUNNY ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΟΥ. Αν και όσον αφορά τη μουσική, το «παντού» σημαίνει τι ακούμε στο Spotify. Φέτος, ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχτηκε ο μεγαλύτερος καλλιτέχνης παγκοσμίως, με 8,3 δισεκατομμύρια streams στη δημοφιλή πλατφόρμα. Είναι ένας εξωφρενικός αριθμός, αν το καλοσκεφτείς, και τέτοιου τύπου νούμερα σπάνια λένε ψέματα για τις πραγματικές προτιμήσεις του κοινού.

Το δεύτερο άλμπουμ του, «YHLQMDLG», ξεπέρασε ακόμη και το «After Hours» του Weeknd, με 3,3 δισεκατομμύρια streams. Χαρακτηριστικά, την ίδια θέση είχαν τα προηγούμενα χρόνια ο Drake (πάνω από μία φορά), ο Ed Sheeran και ο Post Malone.


Αυτό που κάνει την περίπτωση του Bad Bunny μοναδική όμως είναι ότι δεν θα δει κανείς τα κομμάτια ή τα προσωπικά του άλμπουμ να φιγουράρουν στην κορυφή των τσαρτ. Τουλάχιστον όχι στη Βρετανία, όπου αντιμετωπίζεται με καχυποψία καθετί ισπανόφωνο, συνεπώς δεν έχει μπει ποτέ άλμπουμ ή, έστω, ένα σόλο κομμάτι του Bad Bunny στο UK Top-100. Εκτός αν μετρήσει κανείς το «I like it» της Cardi B από το 2018, στο οποίο συμμετείχε κι εκείνος, αν και ράπαρε λιγότερο από ένα λεπτό. Ήταν το συγκεκριμένο τραγούδι που σύστησε τον 26χρονο ράπερ στο μη ισπανόφωνο κοινό.


Με αυτόν τον τρόπο ξανάρχεται στο προσκήνιο μια συζήτηση που είχε γίνει πριν από μερικά χρόνια, ότι ο τρόπος που ακούμε μουσική έχει αλλάξει κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα την αλλαγή του ύφους της σύγχρονης ποπ. Πλέον, με την καραντίνα να περιορίζει την ακρόαση μουσικής σε ψηφιακά μέσα και στο Διαδίκτυο, αυτό γίνεται όλο και πιο εμφανές.

Το στοιχείο της έκπληξης χαρακτηρίζει το σύνολο της πορείας του. Αντίθετα με άλλους σταρ, κυκλοφορεί τις προσωπικές του δουλειές χωρίς να τις προωθεί καθόλου –ακόμη και όταν χρειάζεται‒, κάτι που δεν συνηθίζεται.


Ο Bad Bunny είναι ανάμεσα στους Λατίνους ράπερ και ρεγκετόν ερμηνευτές (όπως οι J Balvin, Karol G, Maluma και Ozuna, τους οποίους έχει ξεπεράσει, παρά τα εξίσου εξωφρενικά νούμερα που κάνουν) που έχουν βρει πρόσφορο έδαφος στο mainstream, μετά την παγκόσμια επιτυχία του «Despacito» των Luis Fonsi και Daddy Yankee το 2017. Όταν ο Justin Bieber αποφάσισε να συμμετάσχει στο συγκεκριμένο κομμάτι, άνοιξε τον δρόμο σε μια σειρά συνεργασιών ισπανόφωνων καλλιτεχνών με Αμερικανούς κυρίως σταρ.


Ένας ακόμη βασικός παράγοντας που ενίσχυσε αυτό το φαινόμενο ήταν η εμπορική έκρηξη της τραπ, την οποία οι Λατινοαμερικανοί ράπερ κατάφεραν να προσαρμόσουν εύκολα στα δικά τους στυλ. Οι ράπερ της λάτιν τραπ, όπως έγραψαν χαρακτηριστικά οι «New York Times», είναι περισσότερο «κοντινοί συγγενείς» των Αμερικανών τράπερ παρά απλοί μιμητές.

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
O Bad Bunny στα Spotify Awards 2020 τον περασμένο Μάρτιο στο Μεξικό. Φωτ.: EPA


Αν και δεν περιορίζεται πλέον στη λάτιν τραπ, ο Antonio Martínez Ocasio, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, ξεκίνησε από τη συγκεκριμένη σκηνή. Μεγάλωσε σε μια εργατική οικογένεια, με περιορισμένα οικονομικά μέσα και πολλές δυσκολίες. Μια εποχή, μάλιστα, γέμιζε τις σακούλες των πελατών σε τοπικό σούπερ μάρκετ για να ζήσει. Οι γονείς του τού μετέδωσαν την αγάπη τους για τo μερένγκε και τη σάλσα, εκείνον όμως τελικά τον τράβηξε περισσότερο η ρεγκετόν σκηνή του Πουέρτο Ρίκο και θρύλοι του είδους όπως ο Daddy Yankee.

H φωνή του ως βαρύτονου, ικανή να εκφράσει μουντά αλλά και φωτεινά χρώματα και συναισθήματα, τον κάνει να ξεχωρίζει αμέσως από τους ομότεχνούς του. Είναι μια ιδιάζουσα φωνή που δεν σε κερδίζει τόσο με την αγριάδα της όσο με την παιχνιδιάρικη διάθεσή της.

Μετά το «I like it» θα μπορούσε να κυκλοφορήσει άλμπουμ και να εξαργυρώσει την επιτυχία του κομματιού στα τσαρτ. Αντίθετα, αποφάσισε να συνεργαστεί με τον Drake στο «MIA», κίνηση που αποδείχτηκε πανέξυπνη, μια και το τραγούδι συζητήθηκε επειδή ο Drake τραγουδούσε στα ισπανικά. Να σημειωθεί επίσης πως ακόμα και όταν πέρασε στην Αμερική, ο Bad Bunny δεν θυσίασε τη γλώσσα του. Τραγουδάει πάντα στα ισπανικά.

Η μεγαλύτερη έκπληξη ήρθε όταν, παράλληλα με το «I like it», ένα άλλο κομμάτι στο οποίο συμμετείχε μαζί με τον Ozuna έγινε τεράστια επιτυχία. Το «Te Boté» αποτέλεσε ένα κομμάτι-κλειδί για την άνθηση του ρεγκετόν σε παγκόσμιο επίπεδο, συγκεκριμένα η remix εκδοχή των Nio García και Casper Mágico. Η φήμη του «Te Boté» έφτασε μέχρι εδώ και είδαμε τι έγινε με το «Mama?» του Sin Boy, ο οποίος προφανώς δανείστηκε το beat του.


Το στοιχείο της έκπληξης χαρακτηρίζει το σύνολο της πορείας του. Αντίθετα με άλλους σταρ, κυκλοφορεί τις προσωπικές του δουλειές χωρίς να τις προωθεί καθόλου –ακόμη και όταν χρειάζεται‒, κάτι που δεν συνηθίζεται. Για παράδειγμα, το ντεμπούτο άλμπουμ του, «X 100pre», βγήκε απροειδοποίητα την παραμονή των Χριστουγέννων του 2018.

 

Bad Bunny x Jhay Cortez - Dákiti 


Φέτος, σε μια δύσκολη εποχή, που ανάγκασε πολλούς μουσικούς να αναβάλουν την κυκλοφορία των νέων τους δίσκων, ο Bad Bunny δεν κυκλοφόρησε μόνο ένα άλμπουμ αλλά τρία. Στα τέλη Φεβρουαρίου τo εξαιρετικό «YHLQMDLG» και πριν από λίγες ημέρες τη καινούργια του δουλειά με τίτλο «El último tour del mundo», ένα καταπληκτικό, ιδιοσυγκρασιακό άλμπουμ που έγραψε κατά τη διάρκεια της πρώτης καραντίνας και αποδεικνύει πόσο πολυσχιδής μουσικός είναι. Στο μεσοδιάστημα κυκλοφόρησε και το «Las que no iban a salir» με ό,τι ξέμεινε από το «YHLQMDLG».


Στην τελευταία του δουλειά πειραματίζεται με synth-pop και πανκ-ροκ φόρμες, με τρόπο που μπορεί μεν να προκαλεί με την ασυνήθιστη προσέγγισή του, αλλά τελικά ακούγεται αρκετά μπροστά απ' οτιδήποτε άλλο έχει κυκλοφορήσει στην ποπ σκηνή εδώ και καιρό. Από τα κομμάτια του άλμπουμ, το «Dakiti» (με τον Jhay Cortez) είναι, σύμφωνα με την «Guardian», το πιο πολυπαιγμένο τραγούδι στον κόσμο αυτήν τη στιγμή, με επτά εκατομμύρια αναπαραγωγές κάθε μέρα, κατά τρία εκατομμύρια περισσότερες από το «Positions» της Ariana Grande, που βρίσκεται στη δεύτερη θέση. 

«Τα καλά νέα», έγραψαν στην κριτική τους οι «New York Times», «είναι ότι, πέρα από τo Billboard και τους συμβατικούς δείκτες της επιτυχίας, αυτά τα άλμπουμ δεν ανταγωνίζονται το ένα το άλλο. Το "El último tour del mundo" εκφράζει περισσότερο τη συναρπαστική αβεβαιότητα για το μέλλον παρά τη στήριξη ενός πρόσφατου παρελθόντος».


Παρ' όλα αυτά, αρκετοι δεν περίμεναν το «El último tour del mundo»  να κάνει επιτυχία ανάλογη του «YHLQMDLG», του δίσκου που έδωσε το απόλυτο χορευτικό χιτ της καραντίνας, το «Yo perreo sola». Όσοι πίστευαν κάτι τέτοιο, έμειναν με την δυσπιστία. Για πρώτη φορά στα 62 χρόνια του Billboard, κατέκτησε την κορυφή με ένα καθαρά ισπανόφωνο άλμπουμ. Η μόνη λατινοαμερικανή καλλιτέχνης που είχε πετύχει το ίδιο ήταν η αδικοχαμένη Selena με δυο άλμπουμ που όμως δεν περιείχαν μόνο ισπανικά τραγούδια, τα «Dreaming of You» (1995) και «Il Divo's Ancora» (2006).

Bad Bunny: Πώς ο Πορτορικανός ράπερ αναδείχθηκε ο πιο δημοφιλής καλλιτέχνης του 2020 Facebook Twitter
Tο καλοκαίρι ο Bad Bunny έγινε ο πρώτος άνδρας που φωτογραφήθηκε σόλο για το εξώφυλλο του «Playboy», μετά τον ιδρυτή του, Χιου Χέφνερ.


Πέρα από τη μουσική, το καλοκαίρι ο Bad Bunny έγινε ο πρώτος άνδρας που φωτογραφήθηκε σόλο για το εξώφυλλο του «Playboy», μετά τον ιδρυτή του, Χιου Χέφνερ. Ήταν μια επιλογή που έγινε στο πλαίσιο της προσπάθειας του περιοδικού να εγκαινιάσει τη νέα ψηφιακή και «woke» εποχή του. Πόζαρε με το γνωστό, σεξουαλικά ρευστό στυλ του, που δεν γνωρίζει φύλα και διαχωρισμούς.

Συχνά μιλάει κατά της ομοφοβίας και της τρανσοφοβίας, πράγμα ανήκουστο για τον χώρο της ρεγκετόν και της λάτιν τραπ, όπου η ματσίλα και ο μισογυνισμός κυριαρχούν. Στην εκπομπή του Jimmy Fallon ξεκούμπωσε το σακάκι που φορούσε για να αποκαλύψει ένα Τ-shirt που έγραφε «Σκότωσαν την Alexa. Όχι έναν άνδρα με φούστα» ως διαμαρτυρία για τη δολοφονία της Alexa Negrón Luciano, μιας άστεγης διεμφυλικής γυναίκας στο Πουέρτο Ρίκο.


Παρά τις έντονες αντιδράσεις που έχουν προκαλέσει στα social media οι απόψεις του, δεν δίστασε να εμφανιστεί με φούστα δημόσια ή εντελώς drag στο βίντεο του «Yo perreo sola». Στο βίντεο του «Caro» κάνει μανικιούρ και μεταμορφώνεται ξαφνικά σε γυναίκα. Ο Ricky Martin τον θεωρεί το απόλυτο σύμβολο της λατινικής queer κοινότητας. «Μπορεί ένας cis άντρας να θεωρηθεί queer icon;» αντιδρούν ορισμένοι, και δικαιολογημένα.


Τίποτε απ' όλα αυτά όμως δεν πρέπει να φανεί παράξενο. Τουναντίον, ταιριάζει στον φυσικό και ειλικρινή τρόπο ενός καλλιτέχνη, ο οποίος έχει φέρει σημαντικές αλλαγές στην κουλτούρα της μουσικής σκηνής στην οποία ανήκει, επιτυγχάνοντας ένα τόσο ανατρεπτικό και συνάμα κατανοητό αποτέλεσμα, που κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει.

 

Yo Perreo Sola 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

30 χρόνια μετά τον θάνατό του Κερτ Κόμπειν, δημοσιεύονται για πρώτη φορά ανέκδοτες οικογενειακές φωτογραφίες του

Μουσική / 30 χρόνια μετά: Ο Κερτ, η Κόρτνεϊ και η κόρη τους σε ανέκδοτες οικογενειακές φωτογραφίες

Πριν από τριάντα χρόνια ξεκίνησε η μεταθανάτια ζωή του αυτόχειρα ροκ σταρ, κατά την οποία η φήμη, η επιρροή και το νόημα των τραγουδιών του αποκτούν όλο και μεγαλύτερες διαστάσεις.
THE LIFO TEAM
Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Απώλειες / Μαουρίτσιο Πολίνι (1942-2024): Οι μεγάλες ηχογραφήσεις ενός θρυλικού πιανίστα της εποχής μας

Ο Ιταλός πιανίστας που καθόρισε τον μοντερνισμό, με σειρά ηχογραφήσεων έργων των Μπετόβεν και Σοπέν που σήμερα θεωρούνται κλασικές, πέθανε στα 82 του χρόνια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μυστήριο 100 –Τα Ιερά Τραγούδια: Μια μουσική παράσταση για την Εαρινή Ισημερία

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / Μυστήριο 100 – Τα Ιερά Τραγούδια: Μια μουσική παράσταση για την Εαρινή Ισημερία

Το «Μυστήριο 100 – Τα Ιερά Τραγούδια» εστιάζει στα παραδοσιακά δρώμενα και τις τελετουργίες στην ελληνική μουσική και χορευτική παράδοση. Την επιστημονική και καλλιτεχνική επιμέλεια έχει ο Λάμπρος Λιάβας, καθηγητής Εθνομουσικολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
THE LIFO TEAM
Μια βραδιά με τα τραγούδια της Σωτηρίας Μπέλλου

Μουσική / Τα τραγούδια της Σωτηρίας συγκινούν ένα νέο κοινό

Μικρές ιστορίες που κυλάνε σαν νερό, μια φωνή που πατάει στη Μπέλλου χωρίς να τη μιμείται, κόσμος που δακρύζει ή κρατάει τον ρυθμό με το πόδι του. Ένας θρύλος είναι ζωντανός μπροστά μας χάρη στη Χριστίνα Μαξούρη, στη σκηνή του ΠΛΥΦΑ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cutthroat

Μουσική / Το νοσταλγικό ραπ των Θεσσαλονικιών Cutthroat

Μια κολεκτίβα νέων καλλιτεχνών που πιστεύει πως η προώθηση της μουσικής ήταν πιο αποτελεσματική μέσω του Myspace και όταν τα CD μοιράζονταν χέρι με χέρι μόλις κυκλοφόρησε το «Perfect Blue», ένα ραπ άλμπουμ εμπνευσμένο από τα καρτούν και τα παιχνίδια των '90s και των '00s.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
CHECK 10 χρόνια σκοτεινών και χορευτικών ηλεκτρονικών ήχων από την Bedouin Records

Μουσική / 10 χρόνια σκοτεινών και χορευτικών ηλεκτρονικών ήχων από την Bedouin Records

Μια κουβέντα με τον Salem Rashid Skourlis, τον ιδρυτή της ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρείας ακραίου και ambient ηλεκτρονικού ήχου, έναν Έλληνα που ζει μεταξύ Τόκιο και Μπανγκόκ και διαπρέπει στο εξωτερικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ