Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Από αριστερά: Τσαρλς Μίνγκους, Ρόι Χέινς, Τελόνιους Μονκ, Τσάρλι Πάρκερ

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ;

0

Χωρίς να του αποκαλύψει τίποτα παραπάνω, ένας φίλος του φωτογράφου Μπομπ Πάρεντ του είχε πει απλά να βρίσκεται την Κυριακή το βράδυ στο κλαμπ Open Door στη West 3rd Street του Μανχάταν.

Ο Πάρεντ είχε έτσι κι αλλιώς το χάρισμα να βρίσκεται στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή και δεν χρειαζόταν και πολύ για να ακολουθήσει την οδηγία και να είναι από νωρίς στο μαγαζί εκείνο το βράδυ της 13ης Σεπτεμβρίου 1953. Ήταν μια ασυνήθιστα για την εποχή κρύα μέρα και στο πρωτοσέλιδο των New York Times δέσποζε ο γάμος του γερουσιαστή Τζον Φ. Κένεντι με την Τζακλίν Μπουβιέ.

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Το κλαμπ Open Door

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιο ηχητικό ντοκουμέντο αυτής της μαγικής βραδιάς. Η μόνη καταγραφή αυτού του μοναδικού κουαρτέτου επί σκηνής είναι οι φωτογραφίες από την Pressman Speed Graphic φωτογραφική κάμερα του Μπομπ Πάρεντ.

Σύμφωνα με τη μαρκίζα, στη σκηνή θα εμφανιζόταν το Τρίο του Τελόνιους Μονκ. Ο Μονκ στα 35 του ήταν ήδη ένας πρωτοποριακός συνθέτης και πιανίστας αλλά θα μεσολαβούσε μια δεκαετία ακόμα μέχρι η Αμερική να εκτιμήσει πλήρως την ιδιοφυία του. Στο μπάσο ήταν ο 31χρονος τότε Τσαρλς Μίνγκους και στα κρουστά ο ταλαντούχος 28χρονος ντράμερ Ρόι Χέινς.

Το Open Door ήταν ένα μικρό σκοτεινό κλαμπάκι το οποίο αργότερα ο Χέινς θα χαρακτήριζε «αχούρι», ο ιστορικός της τζαζ όμως Νταν Μόργκενστερν ήταν πιο γενναιόδωρος στην περιγραφή του: «Ήταν ένα περίεργο μέρος που είχε όμως σπουδαία μουσική».

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Charlie Parker

Η παρουσία των τριών μουσικών προμήνυε ότι κάτι μαγικό θα συνέβαινε εκείνο το ψυχρό βράδυ στο μισογεμάτο κλαμπ, η φήμη όμως που είχε αρχίσει να εξαπλώνεται ότι θα ανέβει μαζί τους στη σκηνή και ο Τσάρλι Πάρκερ, ο υπερβατικός σαξοφωνίστας του bebop, που στα 33 του περνούσε άλλη μια ζόρικη προσωπική φάση, έμοιαζε να προαναγγέλλει μια ιστορική βραδιά για την τζαζ. Και πράγματι ήταν, και με το παραπάνω.

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιο ηχητικό ντοκουμέντο αυτής της μαγικής βραδιάς. Η μόνη καταγραφή αυτού του μοναδικού κουαρτέτου επί σκηνής είναι οι φωτογραφίες από την Pressman Speed Graphic φωτογραφική κάμερα του Μπομπ Πάρεντ.

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Roy Haynes

Μια από αυτές τις εικόνες που τράβηξε εκείνη τη νύχτα στο Open Door έχει γίνει το απόλυτο τζαζ έμβλημα. Όρθιος δεξιά ο Τσάρλι Πάρκερ με το διάσημο του King brass άλτο σαξόφωνο. Στα αριστερά του, ο Τελόνιους Μονκ στο πιάνο με το μικρόφωνο να κρέμεται από πάνω. Δεξιά του είναι ο Τσαρλς Μίνγκους σκυμμένος στο μπάσο του και στο βάθος ο Ρόι Χέινς, με το βλέμμα του εστιασμένο στους υπόλοιπους ενώ τον ίδιο μοιάζουν να παρατηρούν δύο μυστηριώδεις γοργόνες στην τοιχογραφία πίσω του.

Η φωτογραφία που τράβηξε ο Μπομπ Πάρεντ, ο οποίος έφυγε από τη ζωή το 1987, έχει συχνά χαρακτηριστεί ως η «πιο σημαντική στην ιστορία της τζαζ».

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Ο Roy Haynes σήμερα στα 93 του.

Στα 93 του πλέον, ο Ρόι Χέινς είναι ο μόνος επιζών από εκείνο το μαγικό κουαρτέτο, και θυμάται ακόμα με συγκίνηση εκείνη τη βραδιά: «Ήταν τόσο όμορφα και ήμουν τόσο νέος και τυχερός να παίζω με τόσο σημαντικούς ανθρώπους».

Υπάρχει όμως και μια άλλη φωτογραφία από εκείνο το βράδυ, η οποία έχει προκαλέσει ένα μυστήριο και ένα αναπάντητο ερώτημα. Σε ένα από τα τραπέζια μπροστά στη σκηνή, διακρίνεται να κάθεται ένας άντρας με σκούρο πουκάμισο και μαύρα μαλλιά ενώ καπνίζει ένα τσιγάρο. Είναι ο άντρας αυτός ο Τζακ Κέρουακ; Εδώ και δεκαετίες περιφέρεται αυτό το ερώτημα, αλλά ουδείς έχει καταφέρει να δώσει μια πειστική απάντηση.

Είναι αυτή η πιο σημαντική φωτογραφία στην ιστορία της τζαζ; Facebook Twitter
Είναι ο τύπος με το σκούρο πουκάμισο στο μεσαίο τραπέζι ο Τζακ Κέρουακ; Δε θα μάθουμε ποτέ με βεβαιότητα

Η στιγμή που η Νέα Υόρκη ήταν η αδιαμφισβήτητη παγκόσμια πρωτεύουσα της τζαζ έχει χαθεί προ πολλού, όπως και ο Μίνγκους, ο Μονκ και ο "Bird". Ακόμα και το Open Door είναι μια μακρινή ανάμνηση. Κατεδαφίστηκε πριν πολλά χρόνια για να δώσει τη θέση του στη βιβλιοθήκη Bobst του New York University.

 

BONUS

Charlie Parker with Thelonious Monk " Well You Needn't " 1948

 

Με στοιχεία από τους New York Times

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK 10 χρόνια σκοτεινών και χορευτικών ηλεκτρονικών ήχων από την Bedouin Records

Μουσική / 10 χρόνια σκοτεινών και χορευτικών ηλεκτρονικών ήχων από την Bedouin Records

Μια κουβέντα με τον Salem Rashid Skourlis, τον ιδρυτή της ανεξάρτητης δισκογραφικής εταιρείας ακραίου και ambient ηλεκτρονικού ήχου, έναν Έλληνα που ζει μεταξύ Τόκιο και Μπανγκόκ και διαπρέπει στο εξωτερικό.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
10 πράγματα για τον Enrico Sangiuliano

Μουσική / Enrico Sangiuliano, ένας περφεξιονιστής του dancefloor

Ο DJ που έχει δει πολλές κυκλοφορίες του να μπαίνουν στα «κομμάτια της χρονιάς», όπως το remix που έκανε με τη σύζυγό του Charlotte de Witte στο «The Age of Love», επιστρέφει στην Αθήνα το Σάββατο 9 Μαρτίου. Συγκεντρώσαμε λοιπόν δέκα πράγματα που πρέπει να ξέρετε για εκείνον πριν χορέψετε στα πολλά του BPM.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Jack Lamar ένας ράπερ που ξεπετάγεται με ορμή από την Γενιά Α μιλάει στη LiFO

Μουσική / Jack Lamar: Ο δεκάχρονος ράπερ που ξεπετάγεται με ορμή στο ελληνικό TikTok

Συναντήσαμε τον ράπερ που ανήκει στη Γενιά Α ενώ γύριζε το βιντεοκλίπ του «Oh Oh» στην πλατεία Συντάγματος. Ηχογράφησε το πρώτο του κομμάτι στα οχτώ, λέει πως οι βρισιές στο τραπ δεν τον αγγίζουν, κλείνει τα αυτιά του ή τις προσπερνά.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Ρίχαρντ Στράους: Κυνηγώντας μουσικούς ανεμόμυλους

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ρίχαρντ Στράους: Κυνηγώντας μουσικούς ανεμόμυλους

Πώς θα αφηγούμασταν μουσικά τον Δον Κιχώτη του Θερβάντες; Με αφορμή το ομώνυμο συμφωνικό ποίημα του Ρίχαρντ Στράους, η Ματούλα Κουστένη βουτά σε έναν συναρπαστικό μουσικό κόσμο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ