Βουτσάς για Ρεπούση: «Τι κυρία; Μία μαλ....σμένη είναι»

Βουτσάς για Ρεπούση: «Τι κυρία; Μία μαλ....σμένη είναι» Facebook Twitter
24

Πολλά έχουν γραφτεί για την ιστορική προσέγγιση της Μαρίας Ρεπούση και έχουν απομονωθεί φράσεις από ανθρώπους που ποτέ δε διάβασαν το βιβλίο της. 

Είναι διαφορετική η προσέγγιση κάποιων ιστορικών και Τούρκων και Ελλήνων. Από εκεί που η Ιστορία φανάτιζε και δημιουργούσε την εντύπωση στους Τούρκους μαθητές ότι οι ίδιοι είχαν δίκιο σε όλα και οι Έλληνες πάντα οι κακοί (και το αντίστροφο), ιστορικοί όπως οι Ρεπούση και Έλληνες και Τούρκοι συνάδελφοί της - χωρίς να προσπαθήσουν να κάνουν το μαύρο άσπρο- να αποδυναμιτίσουν τον τρόπο που φανατιζόμαστε από μικροί.

Η Ρεπούση (ναι, έχω διαβάσει το βιβλίο) μιλά για όλα τα κακά που μας έκαναν οι Τούρκοι, αλλά με μια γλώσσα πιο ήπια και έννοιες κατάλληλες για παιδιά. 

Οι περισσότεροι δεν συμφωνούν με αυτόν τον τρόπο εκπαίδευσης και είναι απόλυτα δεκτό. Νίκησαν εξάλλου. Το βιβλίο δε διδάχτηκε ποτέ, η Ρεπούση απαξιώθηκε και σχεδόν ταπεινώθηκε. Κι αυτό δεκτό. 

Τόσα χρόνια μετά όμως, το να την χτυπάς χυδαία για μια διαφορετική άποψη στον τρόπο διδασκαλίας (η οποία δεν εφαρμόστηκε καν), είναι χυδαίο από μόνο του. Και χαρακτηρίζει περισσότερο εσένα. 

Mικροπράγματα
24

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

6 σχόλια
Μην μπερδεύεστε παίδες. Διάφοροι που εμφανίζονται στις τηλεοράσεις και παρλάρουν ασύστολα δεμ είναι επιστήμονες ιστορικοί. Το ότι έχουν γράψει βιβλία-παπαρδέλες δε λέει τίποτα. Ουδείς πανεπιστημιακός ιστορικός από όλο το ιδεολογικό φάσμα δεν υποστηρίζει ότι υπήρξε κρυφό σχολειό και Ζάλογγος. Πείτε μου ένα όνομα.
Πάντως σύμφωνα με τα λεγόμενα του υποστηρικτή της Ρεπούση (στο συγκεκριμένο θέμα), Σαραντάκου, θυσία/σκοτωμός γυναικόπαιδων στο Ζάλογγο ιστορικά υπήρξε. Χορός, όχι. https://sarantakos.wordpress.com/2013/06/06/zaloggo/:Για να ξέρουμε και τι αμφισβητούμε αναφέροντας γενικώς "Ζάλογγος".
δεν μπορω να καταλαβω πως υπαρχουν ανθρωποι που σημερα υποστηριζουν ακομα τετοιες ανοησιες (η σφαγη του Ζαλλογου δεν υπηρξε, το κρυφο σχολειο ειναι 100% μυθος δεν υπηρχε καταπιεση κλπ) την εποχη του ΙΣΙΣ, δηλ της αναβιωσης του Χαλιφατου μετα απο την Οθωμανικη Αυτοκρατορια του 1920.Ειδαμε τι εκανα το ΙΣΙΣ στους Γιεζιντι ειδαμε τι εκανε στους ΣΙιτες ειδαμε τι εκανε στους χριστιανους. Ε το χαλιφατο του 15 και 16αι ηταν η οθωμανικη αυτοκρατορια which is a historical fact σορρρυ. Καιπαρομοιες τακτικες με το ΙΣΙΣ ακολουθησαν η σφαγη χριστιανικων πληθυσμων (ρωμεικων, αρμενικων, ασυριακων) στην Μ.Ασια.Οπου ολα αυτα μπορουμε να τα αφησουμε πισω μας και να πορευτουμε εν ειρηνι με μια απλη προυποθεση: οι Τουρκοι οπως οι Γερμανο να αναγνωρισουν τις κεντρικα οργανωμενες σφαγες και να ζητησουν συγγνωμη λεγοντας οτι δεν θα επαναληφθει ποτε.Πραγμα που ειναι αδυνατο φυσικα μιας και το επαναλαμβανουν αυτη τη στιγμη με τους Κουρδους.
Η τραγική αλήθεια δεν είναι μόνο ότι σφαγιάστηκαν (καμία σχέση με... συνωστισμό), οι διωκόμενοι έλληνες της Σμύρνης και πέριξ των περιοχών αυτής, αλλά η κυρίως αλήθεια που θα έπρεπε και αυτή να διδάσκεται, πρωτίστως αυτή, η εντελώς λανθασμένη διαχείριση της κυβέρνησης Ελ. Βενιζέλου με την οποία η παρατεταμένη παραμονή των ελληνικών στρατευμάτων στην Μικρά Ασία προκάλεσε την δυσαρέσκεια του ελληνικού λαού που οδήγησαν σε εθνικό διχασμό (φιλοβενιζελικών - φιλοβασιλικών [Κωνσταντίνος Α΄]), και ο οποίος διχασμός είχε τα επακόλουθα τραγικά αποτελέσματα. Η σφαγή ήταν το τραγικό αποτέλεσμα. Τι μας οδήγησε όμως εκεί;; Αυτό είναι που πρέπει να μάθουμε καλά στα παιδιά μας αλλά και οι ίδιοι...Υ.Γ.: Δεν θα πάθουν τίποτα τα παιδιά αν μάθουν την τραγική αλήθεια. Σφαγή ήταν.Με τον ίδιο τρόπο που οι πατεράδες τους, τους διηγούνται με περίσσια περηφάνια το περιστατικό της τραγωδίας της θύρας 7, στο στάδιο Καραϊσκάκη το 1981... (με όλο το σεβασμό στα θύματα και τις οικογένειές τους), έτσι να τους διηγηθούν και την σφαγή της Σμύρνης και πως ουσιαστικά βάλαμε τα χέρια μας βγάλαμε τα μάτια μας μόνοι μας...!
Σφαγές αμάχων έκανε και ο ελληνικός στρατός οταν προήλαυνε, προήλαυνε και δεν ηξερε που πήγαινε στα βάθη της Ασίας. Αλλά όχι. Ψέματα λέω γιατί οι Έλληνες είναι πάντα οι καλοί της Ιστορίας και οι σφαγμένοι.
Ναι κάναμε κι εμείς λάθη, κυρίως φυλετικών διαχωρισμών και υποτιμήσεων, κατά την ομαλή περίοδο συνύπαρξης (Ελλήνων, Τούρκων, Αρμενίων, Κούρδων, Εβραίων), που ο ελληνισμός κατείχε ισχυρή θέση στην οικονομική ελίτ, κυρίως των δυτικών περιοχών προς την μεριά του Αιγαίου και ασκούσε μεγάλη επιρροή. (Αναφέρεται ποικιλοτρόπως σε πολλές γραπτές μαρτυρίες Ελλήνων προσφύγων). Έτσι όταν μετά ανέλαβε ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ ήθελε να πάρει το αίμα του πίσω.Η αναλογία παράπλευρων απωλειών άμαχου πληθυσμού μεταξύ των επιθέσεων ελληνικών στρατευμάτων και τούρκικων δεν συγκρίνεται σε καμία περίπτωση. Οι τούρκοι εσκεμμένα και σχεδιασμένα επιτέθηκαν στον άμαχο αλλοεθνή και αλλόθρησκο πληθυσμό (όχι μόνο σε Έλληνες), προκειμένου να αφανίσουν οτιδήποτε δεν ήταν ίδιο με εκείνους.
"Ναι κάναμε κι εμείς λάθη, κυρίως φυλετικών διαχωρισμών και υποτιμήσεων, κατά την ομαλή περίοδο συνύπαρξης (Ελλήνων, Τούρκων, Αρμενίων, Κούρδων, Εβραίων) "pls αλλα αυτα δεν υπαρχουν καταγεγραμενα. Ισα ισα που ο Στεργιαδης ειανι καταγεγραμενο οτι υπηρξε ατεγκτος σε σημειο καταπιεσεως του Ελληνισμου της Μ.Ασιας.Αν διαβασεις λιγο Μαζαουερ θα δεις οτι στις περιοχες που απελευθερωθηκαν στοον Α και Β Βαλκανικο οχι μονο ψηφισαν οι μουσουλμανοι αλλα ψηφισαν μαζικα Κωνσταντινο. Επισης θα δεις οτι τα συμπτωματα διωγμων μουσουλμανικων πληθυσμων στους βαλκανικους ηταν στην ελληνικη ζωνη περιορισμενα.Ολα αυτα συμφωνα με τον Μαζαουερ.
Ρεπούση? Κόκκινο πανί για τον μέσο Έλληνα(άρα). Τι να λέμε τώρα? Η γυναίκα τόλμησε να αμφισβητήσει το κρυφό σχολειό και τις Σουλιώτισσες! Ακούς εκεί! Α, όλα κ όλα! Του Έλληνα είναι μην του θίξεις τα "όσια και τα ιερά"! Ναι, αυτά που καθημερινά καταπατά με τον χυδαιο και κάφρικο τρόπο του....(Καλά για τον Βουτσά τι να πεις τώρα? Ότι και να πεις χαμένο θα πάει....)
Θα διαφωνήσω μόνο στο ότι η Ρεπούση ταπεινώθηκε. Κάθε άλλο. Υποστήριξε τη γνώμη της με πολύ θάρρος και έγινε έμβλημα των ιδεών της. Κανένα άλλο παράδειγμα παρόμοιου θάρρους δεν έχουμε δει από τον επιστημονικό αυτό χώρο. Θυμηθείτε ότι όλοι σχεδόν ήταν εναντίον της, από την Ακαδημία μέχρι τον Κώστα Βουτσά. Και πόσα πολλά χρόνια πέρασαν από τότε.
Kαμία συγκριση αγαπητέ ΑρηΟ Βουτσάς μίλησε σε ενα τοπικό καναλάκι της κοζάνης στο πλαίσιο της περιοδείας που κάνει με ενα έργο που αφορά στους πόντιους και οκ του ξέφιγε μια κουβέντα.Η Ρεπούση τοποθετήθηκε στο βήμα της Βουλής σε Εθνικό δίκτυο σε ενα χώρο που είχε αποφανθεί περι της γενοκτονίας.Δεν ήταν σε ενα συνέδριο Ιστορικών οπου γίνεται ανταλλαγή απόψεων.Οχι μόνο στη Βουλή αλλά ακόμη χειρότερα είχε γράψει βιβλίο και η δική της γνώμη θα διδάσκονταν στο σχολείο.Ευτυχώς δεν έγινε ποτέ.Η πράξη της αυτή ήταν απαράδεκτη γιατί η Βουλή έχει αποφασίσει περί του θέματος από το 1994.Την άποψή της βεβαίως και έχει κάθε δικαίωμα να την λεει όταν την ρωτούν σε συνεντεύξεις και συνέδρια όπως δεκάδες Τούρκοι Ιστορικοί έχουν δεκτεί οτι ήταν γενοκτονία παρά την επίσημη Τουρκία που το αρνείται.
Ο βουτσάς είναι βουτσάς. Δεν είναι βέγγος δυστυχώς. Η Ρεπούση απο την άλλη δεν έχει μόνο το εν λόγω επίμαχο απόσπασμα στις περγαμηνές της. Έχει και ένα θέμα με τις γενοκτονίες και επίσης άλλο ένα με τα αρχαία ελληνικά. Θυμίζω την όμορφη απάντηση του Αλαβάνου στα περί ''νεκρής γλώσσας'' της πρώτης. Το να λές όλο αυτό το πακέτο απόψεων απλώς για μία ''άλλη μέθοδο διδασκαλίας'' είναι κάπως ατυχές.
Κάνεις λάθος, και είναι απίστευτο το πώς έχουν διαδοθεί σε όλους εμάς τους άσχετους με τους επιστημονικούς όρους τέτοια ψέματα. Τα Λατινικά και τα Αρχαία Ελληνικά ΕΙΝΑΙ νεκρές γλώσσες, έτσι αποκαλούνται αυτές οι γλώσσες από τους Γλωσσολόγους. Τα αρχαία ελληνικά καθαυτά είναι νεκρή γλώσσα, επειδή δεν έχει φυσικούς ομιλητές (δηλ. που να την έχουν μητρική γλώσσα). Το ίδιο άλλωστε ισχύει και με τα λατινικά, κι αυτά νεκρή γλώσσα θεωρούνται. Είναι απλώς ο ορισμός των νεκρών γλωσσών και δεν λέγεται υποτιμητικά. Είναι η πραγματικότητα (περισσότερα έγραψε ο Νίκος Σαραντάκος, και τα παραθέτω σε λίγο). Όσο για τις γενοκτονίες, οι επιστήμονες διαχωρίζουν τις σφαγές σε Εθνοκαθάρσεις και Γενοκτονίες. Σύμφωνα με πολλούς επιστήμονες, και την κα Ρεπούση, η σφαγή των Ποντίων ανήκει στην πρώτη κατηγορία. Δεν μπορώ να έχω άποψη, δεν είμαι ειδικός. Η ίδια είχε τονίσει «Ο σεβασμός μου στη μνήμη του Ποντιακού Ελληνισμού είναι δεδομένος και δεν επιτρέπω σε κανέναν να τον αμφισβητεί» .Είναι απλώς ζητήματα όρων - το πώς αποκαλούμε τα πράγματα δηλαδή. Δεν είναι ούτε ασέβεια, ούτε εσχάτη προδοσία. Δε γίνεται να κρατάμε κακία στη Ρεπούση. Οι επιστήμονες μιλούν με επιστημονικούς όρους και μπορεί να διαφωνήσουν μεταξύ τους για το αν ο ένας όρος είναι ο σωστός. Το να βγαίνει ο κάθε άσχετος (πχ. Αλαβάνος) και να λέει λανθασμένες μπούρδες για τις νεκρές γλώσσες, ή να λέμε μαλακισμένους αυτούς που διαφωνούν είναι απλά γελοίο. Για τις Νεκρές Γλώσσες / Του Νίκου Σαραντάκου:Οι νεκρές γλώσσες, η κ. Ρεπούση και η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών Για να χρησιμοποιήσω το κλισέ, "σάλο προκάλεσε" η τοποθέτηση της Μαρίας Ρεπούση, βουλευτίνας της ΔΗΜΑΡ, προχτές στη Βουλή, ότι τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά είναι νεκρές γλώσσες (ή ίσως "λεγόμενες νεκρές γλώσσες") και κατά συνέπεια πρέπει να περιοριστούν οι ώρες διδασκαλίας τους και/ή να διδάσκονται προαιρετικά στις άλλες κατευθύνσεις πλην της ανθρωπιστικής. Δεν είναι η πρώτη φορά που δηλώσεις της κ. Ρεπούση προκαλούν παβλοφικού τύπου αντιδράσεις, όχι και πολύ τιμητικές κατά τη γνώμη μου για όσους αντιδρούν, για να μην αναφέρω τις ξεκάθαρα χυδαίες και σεξιστικές αντιδράσεις που οφείλονται στο γεγονός ότι (τολμάει και) μιλάει μια γυναίκα. Παρόμοιες απαράδεκτες αντιδράσεις έχουν εκφραστεί κατά καιρούς εναντίον της Ζωής Κωνσταντοπούλου, της Λιάνας Κανέλλη, της Άννας Διαμαντοπούλου και πολλών άλλων γυναικών -χωρίς αυτό να σημαίνει ότι συμφωνώ γενικά με τις πολιτικές θέσεις της κ. Ρεπούση ή με τις επιστημονικές της τοποθετήσεις· είχα παλιότερα κάνει αρνητική κριτική στο βιβλίο της για τα Μαρασλειακά. Συμπαθής ή αντιπαθής, η κυρία Ρεπούση είχε δίκιο όταν χαρακτήρισε "νεκρές γλώσσες" τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά. Τα αρχαία ελληνικά καθαυτά είναι νεκρή γλώσσα, επειδή δεν έχει φυσικούς ομιλητές (δηλ. που να την έχουν μητρική γλώσσα). Το ίδιο άλλωστε ισχύει και με τα λατινικά, κι αυτά νεκρή γλώσσα θεωρούνται. "Μα εγώ τα χρησιμοποιώ και σήμερα", λέει κάποιος. Όχι όμως σε παραγωγή καινούργιου λόγου, και όχι σε κάτι σοβαρότερο από λεκτικά παιχνίδια, όπως είναι το δελτίο ειδήσεων στα αρχαία ελληνικά, που συντάσσει ένας συμπαθής Ισπανός (αν το συνεχίζει ακόμα). Βέβαια, από την άποψη αυτή τα λατινικά έχουν πολύ σοβαρότερες αξιώσεις, αφού στα λατινικά βγαίνουν κάμποσες κανονικές εφημερίδες, μεταξύ των οποίων η επίσημη εφημερίδα του Βατικανού (Acta Sanctae Sedis). "Ναι, αλλά τα αρχαία ελληνικά ζουν μέσα από τη νέα ελληνική γλώσσα", παρατηρεί κάποιος άλλος. Φοβάμαι πως το αν η ελληνική (νέα και αρχαία) είναι "μία και ενιαία" γλώσσα ή όχι, αυτό δεν μπορούμε να το κρίνουμε με αποκλειστικά γλωσσικά κριτήρια, είναι απόφαση πολιτική, όπως πολιτική απόφαση είναι γενικά το αν δυο "διάλεκτοι" ανήκουν στην ίδια γλώσσα ή είναι ξεχωριστές γλώσσες, για παράδειγμα αν η σλαβομακεδονική ειναι χωριστή γλώσσα από τη βουλγαρική. Αυτό φάνηκε καθαρά στην περίπτωση των σερβοκροατικών, που θεωριόνταν μία γλώσσα και σήμερα υπολογίζονται για δύο: σερβικά και κροατικά. Αφού οι γλώσσες δεν άλλαξαν τα τελευταία 20 χρόνια και τα κριτήρια της γλωσσολογίας επίσης δεν μεταβλήθηκαν, ολοφάνερα τα κριτήρια της ανακήρυξης της κροατικής σε γλώσσα είναι πολιτικά. "Ναι, αλλά η διδασκαλία αρχαίων κειμένων από το πρωτότυπο είναι πολύ χρήσιμη για την γλωσσική κατάρτιση στα νέα ελληνικά", λένε πολλοί. Αυτό είναι ένα σοβαρό επιχειρημα, που μπορεί και να ισχύει. Πρέπει πάντως να επισημάνω ότι έγκριτοι γλωσσολόγοι όπως ο σεβαστός Εμμανουήλ Κριαράς ή ο Φαν. Βώρος υποστηρίζουν ότι η διδασκαλία της αρχαίας από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο πιθανόν να αποβαίνει σε βάρος της κατάρτισης στη νέα ελληνική αφού οι μαθητές βρισκονται αντιμέτωποι με δυο πολύ διαφορετικές γραμματικές (το θέμα το είχαμε συζητήσει παλιότερα εδώ). Πρότειναν λοιπόν αρχαία να διδάσκονται μόνο στο Λύκειο, και να υπάρχουν γερά κλασικά γυμνάσια-λύκεια που να βγάζουν γερούς κλασικούς φιλολόγους. Εκτός αυτού, δείγμα έχουμε. Από το 1977 ως το 1992 δεν διδάχτηκαν αρχαία από το πρωτότυπο στο γυμνάσιο -και δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς σοβαρά να υποστηρίξει ότι η ελληνομάθεια αυτών των παιδιών υστερεί από των νεότερων, όταν επικράτησε η δεξιά αντιμεταρρύθμιση επί κυβέρνησης Μητσοτάκη και ξανάρχισαν να διδάσκονται τα αρχαία από το πρωτότυπο. Βέβαια, η κυρία Ρεπούση προτείνει να γίνουν προαιρετικά τα αρχαία όχι στο γυμνάσιο αλλά στο λύκειο. Κι αυτό λογικό είναι, αφού τα παιδιά έχουν ήδη διδαχτεί το σύνολο της αρχαίας γραμματικής (της αττικής βέβαια διαλέκτου) στο γυμνάσιο. Και, έτσι κι αλλιώς, στο σημερινό εξετασιοκεντρικό λύκειο όπου όλα υποτάσσονται στο βωμό των πανελλαδικών και τα λύκεια μετατρέπονται σε ιδιότυπα φροντιστήρια, είναι ουτοπικό να ελπίζουμε πως οι μαθητές θα διδαχτούν, δηλ. θα εμπεδώσουν, οποιοδήποτε μάθημα πέρα από τα τέσσερα επιλεγμένα. Δεν θα πρότεινα σήμερα τον ριζικό περιορισμό της διδασκαλίας των αρχαίων, αν μη τι άλλο επειδή δεν θα έχουμε τι να κάνουμε τους φιλολόγους (και τους θεολόγους για τα θρησκευτικά). Ωστόσο, η μεταρρύθμιση μπορεί να γίνει σε ορίζοντα δεκαετίας, με σταδιακό περιορισμό των εισακτέων στις φιλοσοφικές. "Μα, με τα αρχαία ελληνικά γνωρίζεις την άφταστη ελληνική παιδεία". Σύμφωνοι, αλλά ο σκοπός αυτός εξυπηρετείται εξίσου αν διδάσκονται τα κείμενα από μετάφραση. "Μα, όποιος διδάσκεται τα αρχαία μαθαίνει τις αλλαγές της γλώσσας, την ετυμολογία, τη διαμόρφωση της σημερινής ελληνικής". Όχι ακριβώς. Όποιος διδάσκεται αρχαία κείμενα της κλασικής περιόδου (ή κειμενα γραμμένα σε αττική γλώσσα), δεν βοηθιέται και πολύ στο να μάθει τα νέα ελληνικά. Μπορεί ο Σοφοκλής κι ο Πλάτων να είναι αξεπέραστοι, αλλά η γλώσσα τους απέχει πάρα πολύ από τη δική μας, λείπουν δυο ή τρεις ενδιάμεσοι κρίκοι. Τα κείμενα τα γραμμένα στην ελληνιστική κοινή υστερούν σε λογοτεχνική αξία (εκτός από τα θεόπνευστα, μη βρούμε κανένα μπελά) αλλά είναι πολύ πιο χρήσιμα για την παρακολούθηση της ιστορίας της γλώσσας, το ίδιο και μεταγενέστερα κείμενα, ιδιωτικοί πάπυροι ας πούμε ή δημώδη βυζαντινά. Αν μείνεις στον Σοφοκλή, ποτέ δεν θα δεις πως "ο πατήρ, τον πατέρα" έγινε "ο πατέρας, του πατέρα". Στον Ιωάννη Μαλάλα θα το δεις (νομίζω). Μα, αυτά είναι κείμενα μικρής αξίας, θα πείτε. Ναι, είναι. Αλλά κατά παράδοξο τρόπο όσο λιγότερο λογοτεχνικό είναι ένα κείμενο τόσο πιο πολύ βοηθάει στη μελέτη της ιστορίας της γλώσσας. Το λιγότερο, αυτά τα ταπεινά κείμενα θα μπορούσαν να διδάσκονται σε ένα απάνθισμα στο μάθημα της Ιστορίας της γλώσσας. Κι έτσι θα μας έφευγε και ο κάλος από το συλλογικό μας μυαλό, που τον καλλιεργούν κάμποσοι φιλόλογοι, κάποιοι καλοπροαίρετα, ότι η νέα ελληνική είναι γλώσσα "χαμηλότερης ποιότητας" από την αρχαία. Ξαναλέω όμως: προς το παρόν, κατάργηση της διδασκαλίας των αρχαίων δεν νομίζω ότι τίθεται. Οπότε, ας περάσουμε στο τελευταίο θέμα: μήπως η άποψή μου για τη συνέχεια ή όχι της γλώσσας είναι υπεκφυγή; Πιθανόν να βρίσκομαι μετέωρος ανάμεσα στις δύο θέσεις -"η ελληνική είναι μία και ενιαία" – "τα νέα ελληνικά είναι άλλη γλώσσα από τα αρχαία". Ότι η ελληνική είναι μία και ενιαία δεν αντέχει αν σκεφτούμε ότι τα αρχαία κείμενα τα διαβάζουμε σε μετάφραση, τα θεατρικά έργα τα βλέπουμε σε μετάφραση κτλ. Ότι είναι άλλη γλώσσα, βάζει άλλου είδους προβλήματα: πόσες γλώσσες είναι; Οπότε, έχω καταλήξει ότι η ελληνική γλώσσα (πιθανώς και άλλες γλώσσες) είναι το πλοίο του Θησέα. Οι Αθηναίοι είχαν χτίσει, λέει το φιλοσοφικό πρόβλημα, έναν ωραίο νεώσοικο όπου το τιμημένο πλοίο αναπαυόταν με δόξα και τιμή. Κάθε που σάπιζε ένα σανίδι το άλλαζαν. Τελικά άλλαξαν όλα τα σανίδια. Οπότε, ήταν ακόμα το πλοίο του Θησέα ή όχι; Η απόφαση (αν είναι ή όχι το ίδιο πλοίο) είναι πολιτική. Δεν έχω ακόμα βρει το αρχικό βίντεο της ομιλίας της κ. Ρεπούση, φαίνεται όμως ότι δεν είπε "οι νεκρές γλώσσες" αλλά "οι λεγόμενες νεκρές γλώσσες". Αν είναι έτσι, προκαλεί μεγάλη εντύπωση το σχόλιο του κ. Μπαμπινιώτη, σε προβληματικά έτσι κι αλλιώς ελληνικά: «δεν πρέπει να γινόμαστε συνομιλητές φληναφημάτων». «Θα σεβόμουν μια κριτική "θέλω λιγότερες ώρες Αρχαία και περισσότερες Ιστορία". Είναι άλλο όμως να λες τη γλώσσα σου νεκρή». Ο ίδιος τότε γιατί αποκάλεσε 'χαρακτηριζόμενες ως νεκρές' τα αρχαία ελληνικά και τα λατινικά, σε ανύποπτο βέβαια χρόνο; Διαβάστε: «...Ίσως σκεφθεί κανείς ότι το όλο ζήτημα είναι απλώς θεωρητικό πρόβλημα των διανοουμένων, των γλωσσολόγων και των οιονεί οικολόγων τής γλώσσας, ωστόσο εύκολα θα αντιληφθεί ότι είναι πρόβλημα που – στις διάφορες εκφάνσεις του – μάς αφορά όλους. Γιατί δεν είναι μόνο οι εξαφανισθείσες γλώσσες (Χεττιτική, Αρχ. Αιγυπτιακή, ινδιάνικες Αμερικής, αυστραλιανές, αφρικάνικες κ.λπ.) ούτε μόνο οι χαρακτηριζόμενες ως «νεκρές» (Αρχ. Ελληνική και Λατινική) που επιβιώνουν μέσα από τη συνέχειά τους (N. Ελληνική, Ιταλική) ή τις εξελιγμένες μορφές (Γαλλική, Ρουμανική, Ισπανική, Πορτογαλική κ.ά. από τη Λατινική).» Δηλαδή; Τόσο μεγάλη διαφορά έχει ο όρος "λεγόμενες νεκρές" από τον όρο "χαρακτηριζόμενες ως νεκρές", ιδίως μάλιστα εφόσον και η κ. Ρεπούση δέχτηκε από το βήμα της Βουλής τη συνέχεια της γλώσσας; Ξέχασε τάχα ο κ. Μπαμπινιώτης τι είχε πει ή έσπευσε να συνταχθεί, για πολλοστή φορά, με το ρεύμα;
Η κ Ρεπούση προκαλεί σκόπιμα συγχύσεις περί των δηλώσεών της επειδή αρέσκεται να ερεθίζει τα καφενεία. Επειδή εγώ όμως ούτε καφενόβιος είμαι, ούτε ιστορικός, ούτε γλωσσολόγος, επικαλούμαι για το βιβλίο της Ιστορίας τη γνωμάτευση της Ακαδημίας μετά από αίτημα της τότε υπουργού, κ Γιαννάκου.Για άλλη μια φορά, όπως και σε θέματα θρησκείας, θα συμφωνήσω με τον Αλιόσα.
Δεν την γνωρίζω προσωπικά για να ξέρω αν αρέσκεται να ερεθίζει τα καφενεία, και είμαι σχεδόν σίγουρος ότι ούτε και εσείς...(Η Ακαδημία Αθηνών με τις συντηρητικές αντιλήψεις της (στην ίδια απόφαση νομίζω χαρακτήριζε Επανάσταση την Χούντα του 1967-1974) είναι προφανές ότι δεν θα δεχόταν καμία αλλαγή. Είναι πολύ σωστό όμως ότι κάποιοι επιστήμονες μπορούν να υποστηρίξουν μία άποψη και κάποιοι άλλοι μια άλλη. Οι προσωπικές επιθέσεις είναι καταδικαστέες.)
@Αρης ΔημοκίδηςΜάλλον είχες ένα μακροσκελέστατο κείμενο έτοιμο για κάποιον σαν εμένα για παν ενδεχόμενο. ;). Επιμένεις στους όρους αλλά νομίζω πως το θέμα δεν είναι φύσεως νομικής και απλής διατύπωσης. Εξηγούμαι.1)Ο Βουτσάς ομίλησε τουλάχιστον τρισάθλια. Ούτε καν τον χειροκρότησαν οι παρευρισκόμενοι. Δεν διαφωνώ καθόλου σε αυτό.2)Περί γενοκτονίας. Λές είναι απλά θέμα όρων. Σε λεπτό ακαδημαϊκό επίπεδο σίγουρα. Ούτε εγώ είμαι γνώστης. Όταν όμως είσαι βουλευτής ή υπουργός παιδείας (βλ. Φίλη) και εκπροσωπείς μία χώρα πολυάριθμα σωματεία και οργανώσεις της οποίας παλεύουν να διασώσουν/δικαιώσουν την εθνική τους μνήμη σε Ευρωπαϊκές και Παγκόσμιες οργανώσεις, ενώ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ η γείτονα καραδοκεί μεταξύ εθνικισμού και ολοκληρωτικής άρνησης του παρελθόντος της, οφείλεις ΚΑΤ ΕΜΈ να είσαι προσεκτικότερος, έτσι ώστε και να βοηθήσεις τους μέν (σωματεία ποντίων) και να μην δώσεις στους δε (Ερντογάν) λαβή να πιαστούν. Θα μου πεις η επιστημονική αλήθεια (αν είναι εθνοκάθαρση ή γενοκτονία δηλαδή) δεν προηγείται των πιθανών «εθνικών μύθων» (σιγά τον επικίνδυνο μύθο). Ναι, αλλά εδώ έχουμε και θέμα διπλωματίας. Επαναλαμβάνω δεν είσαι απλός καθηγητής. Είσαι βουλευτής/υπουργός. Άρα, είναι θέμα «απλών επιστημονικών όρων»; Δεν θα το έλεγα. Εγώ.3)Δεν είμαι γλωσσολόγος. Δεν θεωρώ πως οι γλωσσολόγοι έχουν το μονοπώλιο στο αν αποφαίνονται για θέματα ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ. Δεν αντέδρασε μόνο ο Μπαμπινιώτης και δεν μπορώ να κατατάσσω κάθε αντίδραση φιλολόγων σε αυτό που ο Κος Σαραντάκος (σεβαστότατος κατά τα άλλα) λέει υποτιμητικά «ρεύμα». Δεν διδάχθηκα σωστά Αρχαία και φαντάσου αποφοίτησα εδώ και μία δεκαπενταετία. Λόγω προσωπικών ενδιαφερόντων ασχολήθηκα με τα αρχαία πολύ μεγαλύτερος και όντας των θετικών σπουδών. Ανακάλυψα λοιπόν όχι μία γλώσσα αλλά έναν τρόπο σκέψης. Τρόπο, που χρησίμευσε αιώνες για να διατυπωθούν επαρκέστατα φιλοσοφικές αλήθειες που ακόμα συζητιόνται αλλά και κατόπιν λεπτότατοι π.χ. Θεολογικοί όροι. Τα αρχαία λοιπόν ως τρόπος σκέψης, θεωρώ πως είναι χρησιμότατα ειδικά όταν μία ολόκληρη γενιά εφήβων δεν μπορεί να διατυπώσει σωστά αυτά που έχει μέσα στο μυαλό της. Βρείτε έναν άλλο τρόπο, άλλη μέθοδο, πέραν της στείρας παπαγαλίας αλλά σε αυτή η «νεκρή γλώσσα» τυχαίνει να διατυπώθηκε εκείνο που διαμόρφωσε κατόπιν όλη την σκέψη του Δυτικού κόσμου. Δεν είμαι κανένας εθνικόφρων. Κάθε άλλο.Η ίδια είχε τονίσει «Ο σεβασμός μου στη μνήμη του Ποντιακού Ελληνισμού είναι δεδομένος και δεν επιτρέπω σε κανέναν να τον αμφισβητεί» . Πηγή: www.lifo.grΑυτό, ξέχασες να πείς πως το είπε όταν χρειάστηκε να δικαιολογηθεί για την αποχώρηση της από την ενός λεπτού σιγή για τον Ποντικό Ελληνισμό… Είναι πολλά λοιπόν τα κομματάκια του παζλ που μαζεύονται, και δεν θα τα χαρακτήριζα μία απλή «διαφορετική μέθοδο» ούτε θα έβγαζα σώνει και ντέ «εμπαθείς εθνικόφρονες» του επικριτές της.
Ο χαρακτηρισμός "συντηρητικός" για την Ακαδημία δεν με προδιαθέτει αρνητικότερα από τον προσδιορισμό "προοδευτικός" για την κ Ρεπούση. Με ενδιαφέρει το δια ταύτα.
*Είναι* θέμα επιστημονικών όρων. Αν θέλει κανείς να την ψέξει γιατί είχε θέση ευθύνης και έπρεπε να πει λάθος όρους, καλώς. Μέχρι εκεί όμως. Δεν πιστεύω ότι όλοι όσοι τη βρίζουν και δεν είναι επιστήμονες είναι «εμπαθείς εθνικόφρονες» (πολλοί αλλά όχι όλοι). Είναι πάντως σίγουρα παραπληροφορημένοι. Δεν ξέρουν τι σημαίνει Γενοκτονία, δεν ξέρουν τι σημαίνει Νεκρές Γλώσσες, και φυσικά δεν διάβασαν το επίμαχο βιβλίο.
γιατί είχε θέση ευθύνης και έπρεπε να πει λάθος όρους, Πηγή: www.lifo.grΔεν έπρεπε να πεί ΛΑΘΟΣ όρους. Δεν υπάρχουν σωστοί όροι σε ένα θέμα όπως τουλάχιστον ΚΑΙ εσύ παραδέχεσαι διφορούμενο. Ή ξεκάθαρο;Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου. Διεθνής αναγνώριση.https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B5%CE%BD%CE%BF%CE%BA%CF%84%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%B1_%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AE%CE%BD%CF%89%CE%BD_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%A0%CF%8C%CE%BD%CF%84%CE%BF%CF%85
...Η γενοκτονία των Ποντίων είναι αναγνωρισμένη ως τέτοια επισήμως από τέσσερα κράτη, την Ελλάδα με νόμο του 1994 (N. 2193/1994), τη Σουηδία με υπερψήφιση στο Σουηδικό κοινοβούλιο στις 11 Μαρτίου 2010, την Αρμενία τον Μάρτιο του 2015, μαζί με τη γενοκτονία των Ασσυρίων και την Ολλανδία, μαζί με τη γενοκτονία των Αρμενίων και Ασσυρίων, στις 9 Απριλίου 2015[24].Η Τουρκία δεν αναγνωρίζει ότι υπήρξε γενοκτονία και αποδίδει τους θανάτους σε απώλειες πολέμου, σε λοιμό και σε ασθένειες και δεν παραδέχεται ότι υπήρξε γενοκτονία. Ωστόσο. Τούρκοι επιστήμονες έχουν δημοσίως χαρακτηρίσει τα γεγονότα ως γενοκτονία...Από τον παραπάνω σύνδεσμο.Οπότε συγνώμη αλλά, όχι. Δεν θεωρώ πως είναι θέμα απλών επιστημονικών όρων τουλάχιστον για την ΒΟΥΛΕΥΤΗ Ρεπούση και τον ΥΠΟΥΡΓΟ Φίλη.