Ο εκπαιδευτικός Δ. Περβολιανάκης πιστεύει πως η περίφημη Έκθεση που πήρε 10 αντί για άριστα είναι πλαστή

Ο εκπαιδευτικός Δ. Περβολιανάκης πιστεύει πως η περίφημη Έκθεση που πήρε 10 αντί για άριστα είναι πλαστή Facebook Twitter
Φωτο αρχείου: Alexandros Michailidis / SOOC
9

Από το πρωί όλοι διαβάζουμε μια Έκθεση μαθήτριας που στάλθηκε στα ΜΜΕ και το παίζουμε βαθμολογητές. Προσπαθούμε να καταλάβουμε εάν άξιζε να πάρει περισσότερο από 10 που πήρε (η μαθήτρια λέει πως περίμενε 20) και να μπούμε στο μυαλό των βαθμολογητών. Διαγώνια που τη διάβασα μου φάνηκε πως ήταν, αν όχι καλή, αυτό που "έπρεπε" - αυτό που θα φανταζόταν ένας μαθητής ότι πάνω κάτω έπρεπε να γράψει για να πάρει καλό βαθμό. Τουλάχιστον όταν έδινα εγώ Πανελλαδικές πριν από 20 χρόνια. 

Συμφωνώ όμως και με το σχόλιο του συγγραφέα Βασίλη Παπαθεοδώρου: «Γράφω κάτι "εντυπωσιακό" για να μη φαίνεται τσουρούτικη η κόλλα στο τέλος, και όχι κάτι ουσιαστικό. Παράλληλα αποτυπώνει και τη νοοτροπία των μαθητών, να γράφουν κάτι που νομίζουν πως σίγουρα θα αρέσει στους εξεταστές και όχι την άποψή τους. 1500 λέξεις (αντί για 500) αφόρητων κλισέ και βαρύγδουπων εκφράσεων/ λέξεων, ανακατεμένα όλα αυτά με ρητά από Ελύτη, Σωκράτη, Τσάτσο κλπ και λίγο από υγεία, λίγο από περιβάλλον, κάτι από ψυχολογία, βάλε και μια μεζούρα κυβερνήτες και μην ξεχάσεις το συναίσθημα –όχι πάρα πολύ, θα το δεις με το μάτι-, η εν λόγω έκθεση για μένα αποδεικνύει πως αν δεν διαβάζεις βιβλία, αν δεν τα έχεις κάνεις κτήμα σου (ως προς τη δομή, ως προς την οικονομία, ως προς τη βαρύτητα κάποιων –κι όχι όλων- των λέξεων), αν δεν έχεις προχωρήσει δηλαδή στην κριτική ανάγνωση κι απλά παραθέτεις έννοιες, ρητά, επίθετα κ.ο.κ. που τα έχεις αποστηθίσει στο φροντιστήριο και δείχνεις πως τα κρατάς στο μυαλό σου μόνο για την εξέταση, τότε το αποτέλεσμα θα είναι δίκαια κακό. Ισχύει τώρα, ίσχυε παλιά, το ζήτημα είναι για πόσο ακόμα.»

Τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όμως. Δεν ξέρω πού πρωτοδημοσιεύτηκε η επιστολή πριν γίνει viral παντού, πάντως ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Περβολιανάκης, γράφοντας στον Φιλολογικό Ιστότοπο, θεωρεί πως η Έκθεση είναι κατασκευασμένη με σκοπό να πλήξει το κύρος των Πανελληνίων Εξετάσεων.

Ακολουθεί το ενδιαφέρον κείμενό του:

Για να τελειώνουμε με την προπαγάνδα εναντίον των Πανελληνίων Εξετάσεων

Τις τελευταίες ώρες κυκλοφορεί στο διαδίκτυο άρθρο που αφορά την υποτιθέμενη επιστολή μιας υποτιθέμενης μαθήτριας προς το υπουργείο Παιδείας. Η «μαθήτρια» «διαμαρτύρεται» για τη «βαθμολογική αδικία» που υπέστη στο μάθημα της Έκθεσης Γενικής Παιδείας στις πρόσφατες Πανελλήνιες 2017.

Το γεγονός ότι η υποτιθέμενη επιστολή είναι... ΑΝΩΝΥΜΗ και όχι επώνυμη – όπως εξάλλου ΟΛΑ τα κείμενα που δημοσιεύονται κάθε χρόνο τέτοια εποχή εναντίον των Πανελληνίων Εξετάσεων – μας προδιαθέτει για την απόπειρα εξαπάτησης που αντιπροσωπεύει το συγκεκριμένο δημοσίευμα!

Το γεγονός ότι η υποτιθέμενη «μαθήτρια» «γνωρίζει» ότι βαθμολογήθηκε με 4 στα 8 στο θέμα Γ της παραγωγής λόγου, πράγμα πρακτικά αδύνατο, καθότι στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων ο γενικός βαθμός της Έκθεσης ΔΕΝ αναλύεται στα επιμέρους θέματα της εξέτασης κάνει την αίσθηση της απόπειρας εξαπάτησης εντονότερη.

Το γεγονός ότι η υποτιθέμενη «μαθήτρια» ΑΓΝΟΕΙ πλήρως ότι ο γενικός βαθμός του μαθήματος δεν προκύπτει μόνο από το θέμα της παραγωγής λόγου (θέμα Γ) αλλά και από το θέμα της περίληψης κειμένου (θέμα Α) όπως και τα θέματα του μέρους Β, που συνολικά βαθμολογούνται με 12 βαθμούς στους 20, κάνει την αίσθηση της απόπειρας εξαπάτησης ακόμα εντονότερη.

Το γεγονός ότι με μια πρόχειρη (μόνο) ανάγνωση της υποτιθέμενης «έκθεσης» μπορεί κανείς να διαπιστώσει τουλάχιστον τρία σοβαρά προβλήματα όπως η τραγική δομή των... αμέτρητων παραγράφων, η αδιανόητα ακατάσχετη φλυαρία των... 1500 λέξεων (όταν οι εξεταστές ζητούν μόλις 500) και το... απροκάλυπτο «παπαγάλισμα» τυποποιημένων γνώσεων από βοηθήματα – να σημειωθεί ότι και τα τρία προβλήματα επιφέρουν σημαντικό βαθμολογικό κόστος με το σημερινό σύστημα, άρα το 4 στα 8 που ισχυρίζεται ότι πήρε στην παραγωγή λόγου ΔΕΝ αποτελεί βαθμό που βρίσκεται μακριά από την αντικειμενικότητα και τη δικαιοσύνη – δείχνει ότι η υποτιθέμενη «μαθήτρια», που έγραψε την υποτιθέμενη «έκθεση», «προετοιμάστηκε» για την εξέταση του μαθήματος με κριτήρια βαθμολόγησης του... 1990 (σύστημα Δεσμών) και όχι του 2017, που το σύστημα όπως και τα κριτήρια βαθμολόγησης είναι εντελώς διαφορετικά... Η αίσθηση της απόπειρας εξαπάτησης πλησιάζει ήδη το κόκκινο!!!

Τέλος, το γεγονός ότι η υποτιθέμενη «μαθήτρια», που έγραψε την υποτιθέμενη «έκθεση», «κατάφερε» να θυμηθεί ΜΕ ΑΠΟΛΥΤΗ ΑΚΡΙΒΕΙΑ, όπως υποστηρίζει, να γράψει και ν' αποστείλει στο σάιτ για δημοσίευση χθες ή ακόμα και σήμερα Παρασκευή 7 Ιουλίου ένα τεράστιο κείμενο 1500 λέξεων που υποτίθεται ότι είχε γράψει πανομοιότυπο ακριβώς έναν ολόκληρο μήνα νωρίτερα στις 7 Ιουνίου (!!!) αποτελεί εν τέλει τη ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΜΙΑΣ ΑΠΟΠΕΙΡΑΣ ΕΞΑΠΑΤΗΣΗΣ του διαδικτυακού κοινού από τους γνωστούς «επαγγελματίες της παραπληροφόρησης» που θεωρούν ότι ακόμα και το τελευταίο «σπουπιδο-άρθρο» που θα δημοσιευθεί στο διαδίκτυο με σκοπούς την παραπληροφόρηση της κοινής γνώμης και, στη συγκεκριμένη περίπτωση, την απαξίωση του κύρους ενός κορυφαίου και αδιάβλητου εξεταστικού θεσμού της Εκπαίδευσής μας θα τύχει της αποδοχής (και της συνακόλουθης αναδημοσίευσης) από εκατοντάδες συμπολίτες μας που δεν διαθέτουν την ειδική γνώση και την ειδική κρίση να διαπιστώσουν το μέγεθος της χυδαίας απάτης...

Το συγκεκριμένο δημοσίευμα αναδεικνύει πολύ εύκολα τον τρόπο που οι «επαγγελματίες της παραπληροφόρησης» επιτυγχάνουν το απόλυτο 2 σε 1, δηλαδή ΚΑΙ να προπαγανδίσουν ΚΑΙ να προσελκύσουν επισκεψιμότητα από μια και μοναδική δημοσίευση. Ειδικά η ευρεία αναδημοσίευσή του δείχνει με πόσο μεγάλη ευκολία ο μέσος πολίτης χωρίς ειδική γνώση πάνω σ' ένα θέμα μπορεί να γίνει θύμα της παραπληροφόρησης και της προπαγάνδας των «σκουπιδο-σάιτς»...

Δείχνει ακόμα ότι η μεθοδευμένη προσπάθεια απαξίωσης του κύρους του εξεταστικού θεσμού, που καταβάλει εδώ και χρόνια μια συγκεκριμένη μερίδα της κοινωνίας με συγκεκριμένο ιδεολογικό υπόβαθρο, συν τω χρόνω εξελίσσεται αδιάκοπα. Δυστυχώς, πρόκειται για μια μικρή μερίδα της κοινωνίας που δεν επιθυμεί η επιλογή των εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση να γίνεται με βάση τον ελεγχόμενο, αξιοκρατικό και αδιάβλητο ανταγωνισμό μεταξύ των υποψηφίων με κανόνες προκαθορισμένους αλλά με κριτήρια υποκειμενικά, διαβλητά και αδιαφανή.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί με έμφαση ότι το συγκεκριμένο άρθρο δημοσιεύθηκε μια ακριβώς ημέρα μετά την επίσημη ανακοίνωση ότι το σύστημα των Πανελληνίων Εξετάσεων όχι μόνο προστατεύεται αλλά και ενισχύεται ελλείψει άλλης ολοκληρωμένης πρότασης για ένα άλλο εξεταστικό σύστημα εξίσου αξιόπιστο και αδιάβλητο! Και αυτό δεν είναι καθόλου τυχαίο...

***

Όλα τα λάθη που αναφέρει ο κύριος Περβολιανάκης -και τα πρόσεξαν και πολλοί άλλοι- είναι όντως εξαιρετικά χτυπητά. Τώρα, αν όντως κάποιος κατασκεύασε την επιστολή και δεν νοιάστηκε να μάθει τους σημερινούς τρόπους βαθμολόγησης ούτε προσπάθησε να γράψει μια Έκθεση των 500 λέξεων που όντως θα άξιζε για Άριστα, μιλάμε σίγουρα για άτομο που κόβεται με τη μία... 

Mικροπράγματα
9

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ