Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω)

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Φτάνοντας στο σημείο του αρχαιολογικού χώρου τις εντυπώσεις κλέβει το γεφύρι με τον Γορτύνιο ποταμό. Φωτο: M. HULOT
1

Καθόμαστε σε μια καφετέρια με θέα το άγριο φαράγγι που σχηματίζει ο ποταμός Τουθόα στην πλαγιά του Μαινάλου, τρώγοντας ένα απρόσμενα καλό μπανόφι (αν και δεν μου αρέσει καθόλου το μπανόφι, γενικά) κρεμασμένοι στο κενό.

Την απόλυτη ησυχία διακόπτουν πού και πού μακρινά βελάσματα προβάτων και τα τραγούδια των πουλιών, έτσι όταν έρχεται δίπλα μας να καθίσει μια παρέα κρυφακούμε (αναγκαστικά) όσα λένε. Αυτή που μιλάει χωρίς σταματημό τη λένε Μιμόζα, αλλά και οι υπόλοιποι της παρέας έχουν το ίδιο πρωτότυπα ονόματα: μία την λένε Κανέλα, ενώ υπάρχει και ένας Πάνας και ένας Μιχελάγγελος!

Τα Λαγκάδια είναι ένα χωριό κυριολεκτικά κρεμασμένο από το βουνό, χτισμένο σε τρία επίπεδα, με πέτρινα σπίτια φτιαγμένα με μια πολύ ιδιαίτερη τεχνική, τετραόροφα αρχοντικά σκαρφαλωμένα πάνω στο βράχο, σκεπαστές αυλές, καμάρες, καλντερίμια που θυμίζουν χωριό σε νησί, πέτρινα μονοπάτια και αμέτρητα σκαλιά, που ενώνουν τα διαφορετικά επίπεδα μεταξύ τους και κάνουν εξαντλητική την ανάβαση.

Οι εκκλησίες του χωριού είναι επίσης πέτρινες και πολύ μίνιμαλ για ορθόδοξοι ναοί, η μία, μάλιστα, που είναι πάνω από το νεκροταφείο, μοιάζει πιο πολύ με σπίτι (ή με αποθήκη). Είναι από τις πιο ενδιαφέρουσες εκκλησίες που έχω δει, το ίδιο και το χωριό, που μπορεί να μην έχει και πολλά πράγματα να κάνεις αν δεν σου αρέσουν οι περιπλανήσεις στις φυσικές ομορφιές και η ησυχία, αλλά είναι καλοδιατηρημένο και ελάχιστα τουριστικό, τουλάχιστον αυτή την εποχή.

Φτάνοντας στο σημείο του αρχαιολογικού χώρου τις εντυπώσεις κλέβει το γεφύρι με τον Γορτύνιο ποταμό (που είναι ο Λούσιος που αλλάζει όνομα από εδώ μέχρι την συμβολή του με τον Αλφειό), ο οποίος τρέχει με ορμή, αφήνει πίσω του έναν κελαρυστό ήχο που διαχέεται σε όλη την κοιλάδα και, αν αποφασίσεις να ανέβεις προς τη Μονή Προδρόμου, σε συνοδεύει σε όλο το σκαρφάλωμα. Δεν θα μπορούσαν να διαλέξουν ωραιότερο σημείο για να χτίσουν την αρχαία πόλη.

Τα πιο πολλά μαγαζιά είναι απλωμένα πάνω στον κεντρικό δρόμο, μαγαζιά με τοπικά προϊόντα (κυρίως μέλι, μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού και ζυμαρικά –γενικά στην Αρκαδία και την Ηλεία τα ντόπια «σπιτικά» ζυμαρικά υπάρχουν σε υπερβολικά μεγάλες ποσότητες, τόσα πολλά που ανταγωνίζονται άνετα τα ζυμαρικά των ιταλικών πόλεων).

Ποτέ δεν θυμάμαι να έφτιαχνε τόσα ζυμαρικά η ελληνική επικράτεια, αλλά στα εστιατόρια δεν τα σερβίρουν με την ίδια θέρμη, αν εξαιρέσεις τον ντόπιο κόκορα με χυλοπίτες ή μακαρόνια. Αυτό που βρίσκεις παντού είναι κρέατα, πολλά κρέατα: αγριογούρουνο, ελάφι, χοιρινό, αρνίσια παϊδάκια, λουκάνικα και παστά τηγανισμένα μαζί με αυγά.

Σε ένα μαγαζί το μενού είχε και φασόλια με κρέας ή λουκάνικο, ένα πιάτο που θα ήθελα να είχα δοκιμάσει αν δεν είχαμε φάει μέχρι σκασμού παϊδάκια (αρνίσια και κοτόπουλου) στα «Κοτόπουλα», την περίφημη ταβέρνα στα Λινάρια, έξω από την Αρχαία Ολυμπία.

Το κοτόπουλο το αγαπούν ιδιαίτερα στην Πελοπόννησο, το βρίσκεις συνήθως κοκκινιστό με χυλοπίτες, αλλά και τηγανητό και ψητό και, φυσικά, στον παραδοσιακό μπουγανά (στο φούρνο με πατάτες). Ο κοκκινιστός κόκορας μπορεί να μην έχει καμία δόση ιδιαιτερότητας ή πρωτοτυπίας, αλλά είναι ένα πιάτο που είναι σχεδόν πάντα καλομαγειρεμένο και δύσκολα θα βρεις σε κακή έκδοση. Το ίδιο και τα αρνίσια παϊδάκια.

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Η μόνη απροσδόκητη συνάντηση ήταν με μια λεβέντισα «κάλεσια» προβατίνα που στεκόταν καμαρωτή στην μέση του μονοπατιού, περιμένοντας να της αδειάσουμε το δρόμο για να συνεχίσει την πορεία της. Δεν μετακινηθήκαμε, την κοιτάζαμε σαν χάνοι. Αφού περίμενε για κανένα δεκάλεπτο να κάνουμε την πρώτη κίνηση, αποφάσισε να κάνει μεταβολή και να φύγει τρέχοντας, αφήνοντας πίσω της βουναλάκια από σβουνιές (τις οποίες τις πάτησα, τις μετέφερα στο δωμάτιο και μύριζε μαντρίλα όλο το βράδυ). Φωτο: M. HULOT

Στα Λαγκάδια φάγαμε μόνο μπανόφι και μουστοκούλουρα (τι μανία κι αυτή με τα μπαχαρικά στα μουστοκούλουρα, το χειρότερο που μπορείς να κάνεις σε ένα μουστοκούλουρο είναι να το πνίξεις στο γαρύφαλλο και την κανέλα και να το κάνεις σαν μελομακάρονο χωρίς σιρόπι) και μετά κάναμε μια μεγάλη βόλτα προς το ρέμα, μέσα από το ελατόδασος, από ένα μονοπάτι που τρέχει στην άκρη του γκρεμού.

Η μόνη απροσδόκητη συνάντηση ήταν με μια λεβέντισα «κάλεσια» προβατίνα που στεκόταν καμαρωτή στην μέση του μονοπατιού, περιμένοντας να της αδειάσουμε το δρόμο για να συνεχίσει την πορεία της. Δεν μετακινηθήκαμε, την κοιτάζαμε σαν χάνοι. Αφού περίμενε για κανένα δεκάλεπτο να κάνουμε την πρώτη κίνηση, αποφάσισε να κάνει μεταβολή και να φύγει τρέχοντας, αφήνοντας πίσω της βουναλάκια από σβουνιές (τις οποίες τις πάτησα, τις μετέφερα στο δωμάτιο και μύριζε μαντρίλα όλο το βράδυ).

Στα Λαγκάδια ζουν πλέον καμία 350αριά άνθρωποι, έχουν φύγει όλοι για την Αθήνα και το εξωτερικό, κυρίως Αμερική και Αυστραλία, στο peak του όμως το χωριό είχε 7.000 κατοίκους, τότε που οι περίφημοι Λαγκαδινοί χτίστες και μάστορες της πέτρας κατασκεύαζαν σε όλη την Πελοπόννησο σπίτια, γεφύρια, σχολεία και εκκλησίες.

Η περιόδος της μεγάλης ευημερίας (τη δεκαετία του 1890) δεν θα επιστρέψει ποτέ, προφανώς, αλλά το χωριό αξίζει πραγματικά την επίσκεψη –είναι αξιοπρεπώς εκσυγχρονισμένο χωρίς να χάσει τον παλιό του χαρακτήρα, κι έχει πολύ ωραία ενοικιαζόμενα αρχοντικά σε λογικές τιμές.

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Η διαδρομή από τα Λαγκάδια μέχρι το σημείο που βρίσκεται η Αρχαία Γόρτυς είναι τα «πελοποννησιακά highlands». Φωτο: M. HULOT

Η διαδρομή από τα Λαγκάδια μέχρι το σημείο που βρίσκεται η Αρχαία Γόρτυς είναι τα «πελοποννησιακά highlands», περνάς μέσα από πυκνό ελατόδασος και συναντάς ρυάκια, πέτρινες τοξωτές γέφυρες, αιωνόβια πλατάνια και τρεχούμενα νερά, και μονοπάτια για πεζοπορία που είναι από τα πιο όμορφα της Ελλάδας.

Φτάνοντας στο σημείο του αρχαιολογικού χώρου τις εντυπώσεις κλέβει το γεφύρι με τον Γορτύνιο ποταμό (που είναι ο Λούσιος που αλλάζει όνομα από εδώ μέχρι την συμβολή του με τον Αλφειό), ο οποίος τρέχει με ορμή, αφήνει πίσω του έναν κελαρυστό ήχο που διαχέεται σε όλη την κοιλάδα και, αν αποφασίσεις να ανέβεις προς τη Μονή Προδρόμου, σε συνοδεύει σε όλο το σκαρφάλωμα. Δεν θα μπορούσαν να διαλέξουν ωραιότερο σημείο για να χτίσουν την αρχαία πόλη.

Σύμφωνα με τη μυθολογία την αρχαία πόλη Γόρτυς έκτισε ο Γόρτυς, γιος τoυ Στυμφήλoυ και δισέγγονος του βασιλιά Αρκάδα, ακριβώς δίπλα στον Λούσιο, σε ένα μέρος που είναι μαγευτικό, ακόμα και σήμερα που εκεί έχουν απομείνει μόνο μερικές πέτρες.

«Η πόλη είχε ιερό του Ασκληπιού, μεγάλα ιαματικά λουτρά (και τα δύο φημισμένα σε όλη την Πελοπόννησο), δύο ισχυρές οχυρωματικές περιβόλους (ακροπόλεις), άλλα ιερά και δημόσια κτίρια. Η λουτροθεραπεία ήταν και εδώ άμεσα συνδεδεμένη με την λατρεία του Ασκληπιού. Από την Γόρτυνα περνούσε ο αρχαίος δρόμος Ολυμπίας - Μεγαλoπόλεως - Μυκηνών - Iσθμoύ - Αθηνών που οδηγούσε στην αρχαία Ολυμπία. Από εδώ περνούσαν και οι Σπαρτιάτες αθλητές που κατευθύνονταν στην Ολυμπία για τους Ολυμπιακούς αγώνες».

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Σύμφωνα με τη μυθολογία την αρχαία πόλη Γόρτυς έκτισε ο Γόρτυς, γιος τoυ Στυμφήλoυ και δισέγγονος του βασιλιά Αρκάδα, ακριβώς δίπλα στον Λούσιο, σε ένα μέρος που είναι μαγευτικό, ακόμα και σήμερα που εκεί έχουν απομείνει μόνο μερικές πέτρες. «Η πόλη είχε ιερό του Ασκληπιού, μεγάλα ιαματικά λουτρά (και τα δύο φημισμένα σε όλη την Πελοπόννησο), δύο ισχυρές οχυρωματικές περιβόλους (ακροπόλεις), άλλα ιερά και δημόσια κτίρια. Η λουτροθεραπεία ήταν και εδώ άμεσα συνδεδεμένη με την λατρεία του Ασκληπιού. Από την Γόρτυνα περνούσε ο αρχαίος δρόμος Ολυμπίας - Μεγαλoπόλεως - Μυκηνών - Iσθμoύ - Αθηνών που οδηγούσε στην αρχαία Ολυμπία. Φωτο: M. HULOT

Την πόλη την αναφέρει ο Παυσανίας, που σημαίνει ότι θα πρέπει να εγκαταλείφθηκε και να ερήμωσε μέσα στα πρώτα Βυζαντινά χρόνια, μετά  το 200 μ.Χ. Παρόλο που την χαρακτηρίζει «παρηκαμασμένη κώμη», στα οδοιπορικά του στην Ηλεία περιγράφει το ναό του Ασκληπιoύ που τον στόλιζαν λατρευτικά αγάλματα τoυ Ασκληπιoύ και της Υγείας, κατασκευασμένα από πεντελικό μάρμαρo, έργα τoυ Παριανoύ γλύπτη Σκόπα.

Αναφέρει, επίσης, ότι όταν κατέβηκε ο Μέγας Αλέξανδρος στην Πελοπόννησο πέρασε από τη Γόρτυνα για να προσκυνήσει, αφιερώνοντας την πανοπλία και το δόρυ του στο ναό. Μάλιστα, επί των ημερών τoυ (του Παυσανία) σωζόταν o θώρακας και η αιχμή τoυ δόρατoς.

Γενικά οι μαρτυρίες και η αρχαιολογική έρευνα φανερώνουν ότι στα χρόνια της ακμής της η αρχαία Γόρτυς θα πρέπει να ήταν μια ιδιαίτερα σημαντική και ζωντανή πόλη.

Σήμερα από τις ανασκαφές έχουν αποκαλυφθεί μόνο λίγα ερείπια, και το σημείο είναι περισσότερο η αφετηρία για την ανάβαση προς τη Μονή Προδρόμου από ένα μονοπάτι που σου κόβει κυριολεκτικά την ανάσα (με αργό βήμα είναι περισσότερο από μία ώρα περπάτημα, μην σε ξεγελάσει η ταμπέλα που γράφει 1.600 μέτρα!).

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Γενικά οι μαρτυρίες και η αρχαιολογική έρευνα φανερώνουν ότι στα χρόνια της ακμής της η αρχαία Γόρτυς θα πρέπει να ήταν μια ιδιαίτερα σημαντική και ζωντανή πόλη. Φωτο: M. HULOT

Οι πιο πολλοί άνθρωποι που φτάνουν μέχρι εδώ, έρχονται για το μοναστήρι. Βέβαια, δεν σκαρφαλώνουν όλοι στις πλαγές του φαραγγιού του Λούσιου, μπορείς να πας και με αυτοκίνητο στη μονή, αλλά η στιγμή στο τέλος της ανάβασης που την αντικρίζεις καρφωμένη πάνω στον κάθετο βράχο είναι μια εμπειρία μοναδική.

Παρόλο που φτάσαμε λίγα λεπτά πριν κλείσει για μεσημέρι, το μοναστήρι είχε αρκετό κόσμο και η ροή ήταν συνεχής. Αυτοί που έφευγαν ήταν λιγότεροι από αυτούς που έρχονταν και σχεδόν όλοι έφταναν ξεκούραστοι με το αυτοκίνητο, -απ’ ό,τι φάνηκε ήμασταν οι μόνοι με σημάδια εξάντλησης. Επίσης, ήμασταν οι μοναδικοί επισκέπτες που δεν είχαν ενδιαφέρον να μπουν στο μοναστήρι.

Ήπιαμε παγωμένο νερό στην βρύση, ξεκουραστήκαμε στο παγκάκι του προαυλίου χώρου κοιτάζοντας στο κενό και μετά αρχίσαμε την κατάβαση γιατί το θερμόμετρο έδειχνε 30 βαθμούς (!) και είχαμε άλλο τόσο δρόμο να κάνουμε μέχρι το αυτοκίνητο. Άλλωστε, φοράγαμε σορτς και με σορτς δεν μπορείς να μπεις στα μοναστήρια. Το έλεξε η ταμπέλα που σε υποδεχόταν στην είσοδο. Ευτυχώς που δεν απαγόρευαν και τις selfie γιατί θα έβαζαν πολύ κόσμο σε δίλημμα. Την ώρα που κατεβαίναμε, θυμήθηκα ότι η γιαγιά μου τα έλεγε «μονοστήρια», μια λέξη απείρως πιο απολαυστική (με παχύ το «σ»).

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Οι πιο πολλοί άνθρωποι που φτάνουν μέχρι εδώ, έρχονται για το μοναστήρι του Προδρόμου. Βέβαια, δεν σκαρφαλώνουν όλοι στις πλαγές του φαραγγιού του Λούσιου, μπορείς να πας και με αυτοκίνητο στη μονή, αλλά η στιγμή στο τέλος της ανάβασης που την αντικρίζεις καρφωμένη πάνω στον κάθετο βράχο είναι μια εμπειρία μοναδική. Φωτο: M. HULOT

Ο δρόμος μέχρι την Δημητσάνα και την Βυτίνα είναι επίσης μια θαυμάσια διαδρομή, η Δημητσάνα είναι και πολύ όμορφο μέρος, -με την χαρακτηριστική αρχιτεκτονική της Γορτυνίας, ωραία αναστηλωμένα σπίτια και αρκετά αξιοθέατα -αν σε ενδιαφέρει η ελληνική Επανάσταση, αλλά και πολλά αυτοκίνητα και ακόμα περισσότερο κόσμο (γιατί είναι αρκετά τουριστική).

Από όλες τις κωμοπόλεις της περιοχής η Δημητσάνα είναι η πιο καλοδιατηρημένη και η πιο γραφική (με την καλή έννοια), με ένα βραβευμένο μουσείο που είναι πολύ καλύτερο από πολλά ανάλογα του εξωτερικού, το Μουσείο Υδροκίνησης, που σου δίνει μία πολύ καλή εικόνα για το πώς φτιαχνόταν το μπαρούτι στους μπαρουτόμυλους (στην Δημητσάνα φτιαχνόταν μεγάλη ποσότητα από το μπαρούτι της Επανάστασης του ’21), πώς επεξεργάζονταν τα δέρματα στα βυροσδεψεία και πώς άλεθαν τους σπόρους στους νερόμυλους.

Εκεί μαθαίνεις ότι έγιναν κυριολεκτικά μπαρούτι εκατοντάδες από τα βιβλία της διάσημης βιβλιοθήκης του χωριού, γιατί μαζί με το θειάφι από τα ορυχεία της Κορίνθου, η κυτταρίνη ήταν βασικό συστατικό στην κατασκευή του. Και τα βιβλία την έχουν μπόλικη.

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Η Δημητσάνα είναι και πολύ όμορφο μέρος, -με την χαρακτηριστική αρχιτεκτονική της Γορτυνίας, ωραία αναστηλωμένα σπίτια και αρκετά αξιοθέατα -αν σε ενδιαφέρει η ελληνική Επανάσταση. Φωτο: M. HULOT

Τα βασικά γλυκά της Γορτυνίας είναι ο μπακλαβάς, οι δίπλες και οι κουραμπιέδες, αλλά αυτή την εποχή βρίσκεις και το πιο χαρακτηριστικό γλυκού κουταλιού της περιοχής, το καρυδάκι. Οι «βασιλικές» καρυδιές είναι αμέτρητες και γεμάτες καρπούς και τις βρίσκεις παντού, από τον κάμπο μέχρι τις κορυφές των βουνών και τις άκρες των γκρεμών. Είναι ένα από τα βασικά καρποφόρα της Γορτυνίας.

Άφησα τελευταίο τον βασικό λόγο αυτού του ταξιδιού, την επίσκεψη στην Αρχαία Ολυμπία, γιατί ήταν το highlight και άξιζε πραγματικά τα χιλιόμετρα που κάναμε μέχρι εκεί.

Η Αρχαία Ολυμπία βρίσκεται σε μια περιοχή που δικαιολογημένα συγκλόνιζε τους ξένους περιηγητές, κι η οποία μοιάζει να έχει συνέλθει εντελώς από την πυρκαγιά που την απείλησε πριν από δέκα χρόνια.

Το τοπίο είναι ένα αριστούργημα της φύσης, πνιγμένο στα πεύκα, τα κυπαρίσια, τις ελιές, τις βελανιδιές και τις δάφνες, με διαφορετικές αποχρώσεις του πράσινου, σε μια κοιλάδα που διασχίζει ο Αλφειός και περιτριγυρίζεται από χαμηλούς λόφους.

Περνώντας την πύλη που σε βάζει στην παλιά πόλη αφήνεις πίσω σου τη φασαρία του σύγχρονου χωριού με τα μαγαζιά με τα σουβενίρ, τα καφέ, τους ξεροψημένους τουρίστες και τα κιόσκια του «Hellas Rally 2018» που είχε κάνει κατάληψη αυτές τις μέρες και μεταφέρεσαι στο ιερό άλσος της Άλτεως, σε έναν χώρο απίστευτα ήσυχο, γεμάτο από ερείπια ναών, διοικητικά κτίρια και κτίρια φιλοξενίας αθλητών, το γυμνάσιο που προετοιμάζονταν, ακόμα και πολυτελείς επαύλεις αυτοκρατόρων (του Νέρωνα) και χλιδάτους χώρους φιλοξενίας των επισήμων (με διπλή πισίνα).

Περνώντας το Φιλιππείο -το μοναδικό κυκλικό οικοδόμημα της Άλτεως, το οποίο έκτισε ο Φίλιππος ο Β’ της Μακεδονίας προς τιμήν του Δία μετά τη μάχη της Χαιρώνειας και που θυμίζει τον Θόλο της Αθηνάς Προναίας στους Δελφούς- και τον ναό της Ήρας (μέσα στην οποία βρέθηκε ο Ερμής του Πραξιτέλη), αρχίζεις να συνειδητοποιείς την «ιερότητα» του χώρου.

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Περνώντας το Φιλιππείο -το μοναδικό κυκλικό οικοδόμημα της Άλτεως, το οποίο έκτισε ο Φίλιππος ο Β’ της Μακεδονίας προς τιμήν του Δία μετά τη μάχη της Χαιρώνειας και που θυμίζει τον Θόλο της Αθηνάς Προναίας στους Δελφούς- και τον ναό της Ήρας (μέσα στην οποία βρέθηκε ο Ερμής του Πραξιτέλη), αρχίζεις να συνειδητοποιείς την «ιερότητα» του χώρου. Φωτο: M. HULOT

Είναι αδύνατο να μην αισθανθείς δέος περπατώντας δίπλα στα ερείπια του λαμπρού ναού του Δία, «του μεγαλύτερο ναό της Πελοποννήσου, ο οποίος θεωρείται η τέλεια έκφραση, ο “κανών” της δωρικής ναοδομίας». Μέσα στους διαλυμένους και σκόρπιους κίονες βρισκόταν κάποτε το περίφημο χρυσελεφάντινο άγαλμα του Δία, το τεραστίων διαστάσεων έργο του Φειδία (ύψους 13 μέτρων), ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου.

Το άγαλμα που περιγράφεται από τον Παυσανία ήταν σώο μέχρι το 475 μ.Χ., όταν με εντολή του Θεοδοσίου του Α’ μεταφέρθηκε στην Κωνσταντινούπολη, όπου καταστράφηκε από πυρκαγιά.

Ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Θεοδόσιος ο Α’ –ο μέγας- ήταν υπεύθυνος για μεγάλο μέρος της καταστροφής της Ολυμπίας. Ήταν αυτός που το 380 μ.Χ. αναγνώρισε τον Χριστιανισμό ως την επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας, έθεσε εκτός νόμου τις αρχαίες θρησκείες και έδωσε εντολή να σφραγίσουν και να κατεδαφίσουν τα ειδωλολατρικά Ιερά.

Λέγεται, επίσης, ότι απαγόρευσε και την τέλεση των Ολυμπιακών αγώνων, με την αιτιολογία ότι είχαν πάρει πλέον μια καθαρά ωφελιμιστική κατεύθυνση, με επιδείξεις μονομάχων, θεάματα τσίρκων και εκτεταμένο επαγγελματισμό, θεάματα που ήταν ασύμβατα με την νοοτροπία του Χριστιανισμού.

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Η βόλτα στην Άλτις περνάει από το Πρυτανείο, την έδρα του ιερατείου, το Γυμνάσιο, όπου προπονούνταν οι Ολυμπιονίκες, το Λεωνιδαίο (τον πολυτελή ξενώνα των επισήμων), το Πελόπιον, το κενοτάφιο που αφιέρωσε στον Πέλοπα ο Ηρακλής και καταλήγει στο Μητρώον, το Ναό της Κυβέλης. Φωτο: M. HULOT

Το εργαστήριο του Φειδία υπάρχει λίγο παραπέρα και μπορείς να το δεις, τουλάχιστον τα θεμέλιά του, αφού πάνω του χτίστηκε τον 5ο αιώνα μ.Χ. παλαιοχριστιανική βασιλική, από την οποία έχει μείνει πια μόνο ο σκελετός.

Η βόλτα στην Άλτις περνάει από το Πρυτανείο, την έδρα του ιερατείου, το Γυμνάσιο, όπου προπονούνταν οι Ολυμπιονίκες, το Λεωνιδαίο (τον πολυτελή ξενώνα των επισήμων), το Πελόπιον, το κενοτάφιο που αφιέρωσε στον Πέλοπα ο Ηρακλής και καταλήγει στο Μητρώον, το Ναό της Κυβέλης.

Μέσα στην Άλτη υπήρχαν και πολλοί βωμοί, τουλάχιστον 70, σύμφωνα με τον Παυσανία. Ο μεγαλύτερος ήταν φυσικά για τον Δία, οι στάχτες από τις καιόμενες προσφορές στον οποίο είχαν σχηματίσει ένα λόφο περίπου 7 μέτρων!

Υπήρχε και βωμός για τον Δία Απόμυιο, αυτόν που διώχνει τις μύγες, λογικό, γιατί σε έναν χώρο που το καλοκαίρι γινόταν λιοπύρι και κυκλοφορούσαν κυρίως άντρες (χιλιάδες άντρες, που συνωστίζονταν χειρότερα από ό,τι συνωστίζονται οι τουρίστες στις σύγχρονες Ολυμπιάδες, που μαγείρευαν, έτρωγαν και κοιμούνταν στο ύπαιθρο) οι μύγες θα ήταν σμήνη.

Από τις μύγες και τη ζέστη υπέφεραν ακόμα και τα celebrities της εποχής που πήγαιναν να παρακολουθήσουν τους αγώνες: ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης, ο Θαλής της Μιλήτου –αυτός μάλιστα ο καημένος πέθανε από θερμοπληξία στην Ολυμπία. Μερικά από τα celebrity είχαν συμμετάσχει και στους αγώνες (ανάμεσά τους ο Αλκιβιάδης, ο Μέγας Αλέξανδρος και ο Νέρων της Ρώμης. Ο Νέρων έβαλε και του έχτισαν και μια πρόχειρη βίλα για να μην του λείψουν οι ανέσεις).

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Το μουσείο της Ολυμπίας είναι από αυτά που σου δημιουργούν χαρά, γιατί σε κάθε αίθουσα βλέπεις κάτι απίθανο ανάμεσα στα εκθέματα. Φωτο: M. HULOT

Στο τέλος της διαδρομής και περνώντας από την Στοά της Ηχούς μπαίνεις στο Στάδιο της Ολυμπίας, ακολουθώντας την ίδια πορεία που ακολουθούσαν και οι κριτές, οι αθλητές και οι ήρωες πριν την έναρξη των αγώνων, ενώ ο κόσμος είχε πάρει θέση πάνω στους λόφους. Το στάδιο είχε χωρητικότητα 45 χιλιάδων θεατών, οι οποίοι κάθονταν στο έδαφος (κερκίδες δεν υπήρχαν), και ήταν μόνο άνδρες.

Οι γυναίκες δεν επιτρέπονταν να παρακολουθήσουν τους αγώνες, ούτε οι σκλάβοι, και αν μια γυναίκα πιάνονταν ως θεατής, θανατωνόταν. Την γκρέμιζαν από μια χαράδρα. Ωστόσο, γίνονταν και γυναικείοι αγώνες στην αρχαία Ολυμπία, τα Ήραια. Όπως μας πληροφορεί ο Παυσανίας «κάθε τέταρτο έτος τελούνταν αγώνες δρόμου ανάμεσα σε “παρθένες» (ανύπαντρες κοπέλες) προς τιμήν της Ήρας».

Ο Παυσανίας αναφέρει επίσης ότι η είσοδος δεν ήταν γενικά απαγορευμένη στις γυναίκες, όπως λανθασμένα πιστεύεται, αλλά επιτρεπόταν στις ανύπαντρες κοπέλες. Τουλάχιστον την εποχή που πήγε στην Ολυμπία αυτός, όταν οι αγώνες έπνεαν τα λοίσθια. Στο τέλος δεν ξέρεις τι να πιστέψεις. 

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Ανάμεσά στα εκθέματα του μουσείου συναντάς αριστουργήματα που γνωρίζεις αλλά είναι διαφορετικό το δέος που σου δημιουργούν όταν τα βλέπεις από κοντά. Στην φωτογραφία ο Ερμής του Πραξιτέλους με τον μικρό Διόνυσο στην αγκαλιά. Φωτο: M. HULOT

Μπορεί σαν κτίριο να μην λέει και πολλά, αλλά το μουσείο της Ολυμπίας είναι από αυτά που σου δημιουργούν χαρά, γιατί σε κάθε αίθουσα βλέπεις κάτι απίθανο ανάμεσα στα εκθέματα, τα οποία χρονολογούνται από την παλαιολιθική έως και την πρωτοχριστιανική εποχή. Και είναι όλα από τον χώρο που μόλις έχεις επισκεφτεί.

Ανάμεσά τους αριστουργήματα που γνωρίζεις αλλά είναι διαφορετικό το δέος που σου δημιουργούν όταν τα βλέπεις από κοντά: η Νίκη του Παιωνίου, ο Ερμής του Πραξιτέλη με τον μικρό Διόνυσο στην αγκαλιά, τα αετώματα του ναού του Δία, ο Απόλλωνας, o Δίας με τον Γανυμήδη, το κράνος του Μιλτιάδη, χάλκινοι γρύπες και σειρήνες, ειδώλια ανθρώπων, αγάλματα Ρωμαίων αυτοκρατόρων.

Ανάμεσα στα αγάλματα του ανατολικού αετώματος υπάρχουν και δύο γέροντες-μάντεις. Ο ένας στο δεξί τμήμα του αετώματος και ο άλλος στο αριστερό. Πρόκειται για τον Ίαμο και τον Αμυθάοντα (μυθικοί γενάρχες δύο ιερατικών γενών της Ολυμπίας). Ο Ίαμος είναι ίσως το πιο αγαπημένο άγαλμα των δημιουργών meme των τελευταίων χρόνων και η πιο πολυφωτογραφημένη μορφή στο ελληνικό Instagram.

Είναι καθιστός και το αριστερό του χέρι το στηρίζει σε μπαστούνι, ενώ με το δεξί στηρίζει το πρόσωπό του. Η στάση που εμφανίζεται τον δείχνει να μιλάει στο κινητό, αυτό και μόνο φτάνει για να τον περάσει και στην ψηφιακή αιωνιότητα...

Μια Κυριακή στην Αρχαία Ολυμπία (και τριγύρω) Facebook Twitter
Ο Ίαμος (ο μάντης στο ανατολικό αέτωμα του ναού του Δία) είναι ίσως το πιο αγαπημένο άγαλμα των δημιουργών meme των τελευταίων χρόνων και η πιο πολυφωτογραφημένη μορφή στο ελληνικό Instagram. Είναι καθιστός και το αριστερό του χέρι το στηρίζει σε μπαστούνι, ενώ με το δεξί στηρίζει το πρόσωπό του. Η στάση που εμφανίζεται τον δείχνει να μιλάει στο κινητό, αυτό και μόνο φτάνει για να τον περάσει και στην ψηφιακή αιωνιότητα...Φωτο: M. HULOT
Ταξίδια
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς η ανάβαση στο Έβερεστ κατέληξε από ηρωικό κατόρθωμα σε μαζική μπίζνα

Ταξίδια / Πώς η ανάβαση στο Έβερεστ κατέληξε από ηρωικό κατόρθωμα σε μαζική μπίζνα

Η συντριπτική πλειονότητα των αναβατών είναι πελάτες που πληρώνουν εξαψήφια ποσά και μεταξύ αυτών που ανέβηκαν πρόσφατα στην «κορυφή του κόσμου» ήταν κάποιοι τυφλοί, δύο 13χρονοι, αρκετοί εβδομηντάρηδες, ακόμη και άτομα που είχαν υποστεί διπλό ακρωτηριασμό.
THE LIFO TEAM
«Το χωριό μου, ο Δεσύλλας Μεσσηνίας, είναι ένας μικρός κρυφός παράδεισος»

Γειτονιές της Ελλάδας / «Το χωριό μου, ο Δεσύλλας Μεσσηνίας, είναι ένας μικρός κρυφός παράδεισος»

Ο Μάριος Γκρόγκος μιλά για τον τόπο του με την ανεμπόδιστη θέα στον μεσσηνιακό κάμπο, για ένα μέρος που πια έχει όλα κι όλα δύο μαγαζιά – έχει όμως και μια ομάδα κατοίκων που στήνει φεστιβάλ και εκθέσεις φωτογραφίας και ανανεώνει εθελοντικά την όψη του χωριού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Αβινιόν/Αρλ

Ταξίδια / Ένα road trip στην Αβινιόν των επτά Παπών και στην Αρλ του Βαν Γκογκ

Γοτθική αρχιτεκτονική, μια «δεύτερη Ρώμη», πολλά δωρεάν μουσεία, φοιτητές να πίνουν μπύρες σε ζωντανές πλατείες και φιλότεχνοι που αναζητούν την αύρα που ενέπνευσε τον Ολλανδό ζωγράφο, αλλά και τον Πικάσο και τον Γκογκέν. Δυο πόλεις που σε κάνουν να ξεχνάς με το ιστορικό τους κέντρο όλα τα βάσανα του ταξιδιού.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, σε ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Γειτονιές της Ελλάδας / Όλα από την αρχή στο Σκαμνέλι, ένα Ζαγοροχώρι 25 κατοίκων

Ο Φίλιππος Φραγκούλης άφησε πίσω του μια πολυετή καριέρα στις τράπεζες προκειμένου να επιστρέψει στις ρίζες του, στην Τύμφη. Αντικατέστησε τα meetings με τα πυκνά δάση που αποτελούν πλέον το φόντο της νέας του πορείας στη ζωή, έχοντας όμως να αντιμετωπίσει πια τις δυσκολίες ενός ορεινού τόπου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Γειτονιές της Ελλάδας / Πώς είναι η καθημερινότητα ενός τριαντάρη στο ψηλότερο χωριό των Βαλκανίων;

Ο Άρης Αβέλλας περιγράφει τη ζωή του στη Σαμαρίνα, σε ένα μέρος που τραβάει την προσοχή ξένων αλπινιστών, σε έναν τόπο όπου όταν λιώνουν τα χιόνια μπορεί κανείς να βολτάρει σε καταρράκτες, να θαυμάσει άγρια ζώα, να δροσιστεί σε βάθρες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Η καθημερινή ρουτίνα ενός πλοίου της γραμμής τον χειμώνα

Ταξίδια / Η καθημερινή ρουτίνα ενός πλοίου της γραμμής τον χειμώνα

Πήραμε το πλοίο της γραμμής για να κάνουμε το δρομολόγιο που κάνουν οι ναυτικοί μετ’ επιστροφής, χωρίς να κατέβουμε σε κάποιο λιμάνι. Η διαδρομή μας ήταν Πειραιάς – Κύθνος – Σέριφος – Σίφνος – Κίμωλος – Μήλος και πίσω, ενώ άλλες μέρες προστίθενται κάποιοι ακόμα προορισμοί, με τερματικό λιμάνι εκείνο της Σαντορίνης. Στις περίπου 17 ώρες προσπαθήσαμε να δούμε και να καταγράψουμε τη ζωή τον χειμώνα μέσα σε ένα από τα πολλά πλοία που ταξιδεύουν αδιάκοπα στις ελληνικές θάλασσες.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Adrère Amellal: Μια μέρα στο ξενοδοχείο που φωτίζεται με κεριά στην όαση της Σίβα

Ταξίδια / Adrère Amellal: Μια μέρα στο ξενοδοχείο που φωτίζεται με κεριά στην όαση της Σίβα

Σε έναν αλλόκοτο υπερμεγέθη όγκο που ορθώνεται στην έρημο θυμίζοντας σεληνιακό τοπίο λειτουργεί ένα οικολογικό και απόλυτα μίνιμαλ αισθητικής ξενοδοχείο χωρίς ίντερνετ, ούτε τηλέφωνο, ούτε καν ερ-κοντίσιον.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο τόπος μου, ο Κάμπος της Χίου

Γειτονιές της Ελλάδας / H ζωή μου στον Κάμπο της Χίου, εκεί που οι λαλάδες κοκκινίζουν τη γη

Η Μάρω Χατζελένη περιγράφει την καθημερινότητά της στον τόπο που μεγάλωσε και επέστρεψε, σε ένα μέρος όπου αρχοντικά, περιβόλια και στέρνες με πηγάδια συνυπάρχουν μαγικά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ο τόπος μου, η Καλοσκοπή

Γειτονιές της Ελλάδας / Mπορεί να ξαναζωντανέψει ένα χωριό είκοσι ατόμων στο βουνό της Γκιώνας;

Μια ομάδα κατοίκων φιλοδοξεί να αναζωογονήσει ένα ορεινό χωριό με άπλετο πράσινο, με άφθονα τρεχούμενα νερά και πηγές, την Καλοσκοπή Φωκίδας που βρίσκεται μόλις δυόμιση ώρες μακριά από την Αθήνα. Και δείχνει να τα καταφέρνει!
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Ο τόπος μου, οι Λειψοί

Γειτονιές της Ελλάδας / Η ζωή μου στους ακριτικούς Λειψούς, εκεί που σταματά ο χρόνος

Ο Κωνσταντίνος Μπουράκης μας μιλά για τη ζωή στο νησί που κερδίζει την υπογεννητικότητα και αποτελεί έναν από τους πιο ποιοτικούς οικολογικούς προορισμούς της Ελλάδας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ