«Όσες φορές και να συρθώ στα δικαστήρια, τα ίδια θα λέω: η καταπίεση της γυναίκας στον ισλαμικό κόσμο είναι ντροπή της ανθρωπότητας, όσο ντροπή ήταν η σκλαβιά στην αρχαία Αθήνα και τις βαμβακοφυτείες. Κανένας σεβασμός σε καμία καταπίεση», έγραψε προχτές η Κέζα στο Facebook της, δημοσιεύοντας και την κλήτευση για προκαταρκτική εξέταση. 

 

Πρέπει να δώσει εξηγήσεις, μετά από μήνυση του Παναγιώτη Δημητρά, εκπροσώπου του Ελληνικού Παρατηρητηρίου των Συμφωνιών του Ελσίνκι και της Ένωσης Ουμανιστών Ελλάδας. Αν δεν πάει, θα προσαχθεί δια της βίας.

 

 

 

Για όσους δεν γνωρίζουν, η αντιρατσιστική δράση του κ. Δημητρά είναι αδιάκοπη, πλούσια και, συχνά, πολύτιμη. Από τις δεκάδες μηνύσεις που έχει κάνει για ρατσιστικό λόγο (έχει μηνύσει Μητροπολίτες, πολιτικούς κλπ), μέχρι στιγμής έχουν κάνει μπαμ δύο. Και οι δύο σε γυναίκες που έγραψαν για το Ισλάμ. 

 

Και αν κάποιοι μπόρεσαν να κατανοήσουν ποια ήταν η «χοντράδα» στην περίπτωση της Σώτης Τριανταφύλλου (είχε βάλει μια ακραία δήλωση του Μάρκο Πόλο που τελικά δεν ήταν δική του) χωρίς φυσικά να δικαιολογείται η προσπάθεια φίμωσής της, στην περίπτωση της Κέζα εκ πρώτης όψεως δεν υπάρχει κάποια παρόμοια χοντράδα.

 

Το άρθρο της στο Βήμαgazino δημοσιεύτηκε πέρσι με τίτλο «Το στίγμα της ανθρωπότητας» και υπότιτλο «Γιατί υπάρχει ανοχή στην καταπίεση των γυναικών στον μουσουλμανικό κόσμο;». Με αφορμή σεξουαλικές επιθέσεις εναντίον γυναικών εκείνη την Πρωτοχρονιά στην Κολωνία, η Κέζα τόνισε πως χοντρικά υπάρχουν δύο διαφορετικά συστήματα συμβίωσης ανδρών και γυναικών -το ένα στον δυτικό και το άλλο στον μουσουλμανικό κόσμο. Σημείωσε μάλιστα πως «δεν έχουμε δικαίωμα να πούμε ότι το ένα σύστημα είναι υποδεέστερο του άλλου. Αν το κάνουμε, θα κατηγορηθούμε για υπεροψία και ρατσισμό».

 

Το επίμαχο σημείο, αν κατάλαβα καλά την άποψη του μηνυτή είναι το εξής:

«Και στα δύο συστήματα υπάρχουν ηθικοί κώδικες που καθορίζουν τη θέση της γυναίκας. Ο μουσουλμανικός κόσμος καταπιέζει τη γυναίκα με ανήκουστες πρακτικές. Ανήκουστες για τον δυτικό κόσμο. Για να εργαστεί μια γυναίκα πρέπει να πάρει άδεια από τον σύζυγο. Ο σύζυγος απολαμβάνει την πολυγυνία, ενώ οι γυναίκες οφείλουν να μοιραστούν τον άνδρα με όσες εκείνος κρίνει, έως τέσσερις. Η γυναίκα δεν έχει δικαίωμα να ταξιδέψει ή να κυκλοφορήσει στον δρόμο χωρίς άνδρα συγγενή. Υποχρεούται να καλύπτει το σώμα, ενίοτε και το πρόσωπο.»

 

Λίγο πιο κάτω, η Κέζα αναρωτιέται γιατί υπάρχει ανοχή σ' αυτά τα διαφορετικά παραδείγματα καταπίεση των γυναικών στον μουσουλμανικό κόσμο:

 

«Ναι, είναι ένα άλλο σύστημα, ναι είναι σεβαστό στο σύνολο, με την Ιστορία, με τις γενικές αρχές, πλην όμως υπάρχει στρέβλωση. Η θέση των γυναικών στην ισλαμική κοινωνία είναι ολωσδιόλου ατιμωτική για την ανθρωπότητα.

Υπάρχει μια απαίτηση της πολιτικής ορθότητας να σεβόμαστε τον μουσουλμανικό κόσμο όπως είναι. Να σεβόμαστε δηλαδή την κοινωνία που γαλουχεί τον άνδρα ώστε να βλέπει ως ατιμασμένες όποιες γυναίκες δεν ακολουθούν τους προκαθορισμένους κανόνες. Να σεβόμαστε την κοινωνία που ανέχεται οι άνδρες να πασπατεύουν και να χουφτώνουν χάρη στη ρατσιστική γενίκευση "όλοι οι αλλοδαποί είναι καλοί". Οχι, λοιπόν, κανένας σεβασμός για καμία κοινωνία που προάγει και ενθαρρύνει την καταπίεση.»

 

Από την πρώτη στιγμή ζήτησα την άποψη του κ. Παναγιώτη Δημητρά για να καταλάβω γιατί έκανε τη μήνυση. Αφού βεβαιώθηκε πως σε αντίθεση με άλλο μέσο θα δημοσιεύαμε τις απαντήσεις του (εννοείται πως θα τις βάζαμε, γι' αυτό τις ζήτησα εξάλλου) με παρέπεμψε αρχικά στη μηνυτήρια αναφορά του. 

 

Εκεί γράφει για το συγκεκριμένο κείμενο: «Ισλαμοφοβία και καθύβριση Μουσουλμανικού θρησκεύματος δια του τύπου... Ακραίο ισλαμοφοβικό γενικά κατά των Μουσουλμάνων και καθυβριστικό του Ισλάμ άρθρο της Λώρης Κέζα στις 17 Ιανουαρίου 2016, στο οποίο μεταξύ των άλλων περιλαμβάνονται και ψευδείς ισχυρισμοί για φερόμενες πρακτικές στο μουσουλμανικό κόσμο γενικά που όμως ισχύουν μόνο σε ελάχιστες χώρες και άρα δεν αποτελούν απόρροια του Ισλάμ, όπως και για το ότι κάποιοι δήθεν θεωρούν πως πρέπει να γίνονται δεκτές στο δυτικό κόσμο.»

 

Του είχα ζητήσει ένα γενικό σχόλιο, ό,τι ήθελε εκείνος, όμως τώρα οι απορίες μου πλέον ήταν περισσότερες από πριν.

 

Γιατί μιλάει για «φερόμενες πρακτικές» σα να μην πιστεύει πως υπάρχουν στ' αλήθεια, απ' τη στιγμή που παραδέχεται πως ισχύουν σε συγκεκριμένες χώρες; Τα παραδείγματα της Κέζα ισχύουν και υπάρχουν στον μουσουλμανικό κόσμο (δεν είδα να λέει πως κάθε παράδειγμα ισχύει ταυτόχρονα σε κάθε μία απ' τις χώρες). Σε πολλές μουσουλμανικές χώρες ο άντρας μπορεί να πάρει 4 γυναίκες, σε πολλές πρέπει να καλύπτουν το πρόσωπο ή το σώμα τους, σε πολλές θεωρούνται πολύ κατώτερες. Αλλά ακόμη κι αν όλα τα απάνθρωπα παραδείγματα ισχύουν ταυτόχρονα σε ελάχιστες χώρες όπως λέει ο κ. Δημητράς, μας νοιάζει περισσότερο να τιμωρήσουμε όποιον, έστω γενικεύοντας, τονίζει το πρόβλημα ή να λύσουμε το πρόβλημα;

 

Γιατί πιστεύει ότι αν κάποιος καθυβρίσει μια θρησκεία πρέπει να διωχθεί; «Έχετε μηνύσει πολλούς πολίτες που καθύβρισαν την χριστιανική ορθόδοξη θρησκεία;» ρώτησα τον κύριο Δημητρά, εγώ που ως άθεος θεωρώ ότι οι θρησκείες είναι ψεύτικες και πρέπει να μπορούμε να τις χλευάσουμε έως και καθυβρίσουμε αν θέλουμε - παρότι δεν εντοπίζω πουθενά στο κείμενο της κα Κέζα τέτοια «καθύβριση». 

 

Πού βασίζεται η άποψη πως πχ. οι μπούρκες και η υποδεέστερη θέση των γυναικών ΔΕΝ είναι απόρροια του Ισλάμ; (Αυτή ήταν η ερώτηση στην οποία ήθελα απάντηση περισσότερο απ' οποιαδήποτε άλλη, αλλά δεν πήρα.) 

 

Γνωρίζοντας πως το έργο του κυρίου Δημητράεναντίον του ρατσισμού είναι μεγάλο, τον ρώτησα για τους τρόπους με τους οποίους προσπαθεί να προστατεύσει ευάλωτους ανθρώπους (γυναίκες, γκέι κλπ) που δέχονται ρατσισμό στις μουσουλμανικές κοινωνίες ή από μουσουλμάνους. Αυτό θα βοηθούσε για να καταλάβει ο κόσμος πως κάνει αγώνα και γι' αυτούς και θα διέλυε την τυχόν παρανόηση πως «στηρίζει την καταπίεση των γυναικών». Δεν μου απάντησε.  

 

Αναρωτήθηκα επίσης αν τον απασχολεί που με τη μήνυσή του μοιάζει αντί να καταδικάζει τις διακρίσεις εις βάρος των γυναικών να κυνηγάει αυτός (ένας άντρας) μια γυναίκα επειδή μίλησε γι' αυτές τις διακρίσεις.

Και τέλος, τον ρώτησα με ποιον άραγε τρόπο μπορεί κάποια ή κάποιος  να μιλήσει για κάποια αίσχη που γίνονται από ανθρώπους και κράτη χωρίς αυτός να τον χαρακτηρίσει Ισλαμοφοβικό και χωρίς να του κάνει μήνυση. Ήθελα να ξέρω τον σωστό τρόπο, τον τρόπο με τον οποίο ο ίδιος θα καταδίκαζε την καταπίεση των γυναικών σε μουσουλμανικές κοινωνίες χωρίς να προσβάλλει κανέναν, μιας και απ' ό,τι φαίνεται όσοι άλλοι το προσπαθούσαν κάτι έκαναν λάθος. Ξέρω ότι κάθε του κίνηση εναντίον του ρατσισμού είναι καλοπροαίρετη, αν και πιστεύω πως δεν είναι όλα τα δημοσιεύματα/δηλώσεις για τα οποία έκανε μήνυση της ίδιας βαρύτητας. Και οι καλοπροαίρετοι κάνουν υπερβολές.

 

Τόνισα στον κ. Δημητρά πως μπορεί να απαντήσει σε κάποια ή κάποιες ερωτήσεις ή σε καμία και να γράψει κάτι εντελώς άλλο, δικό του. Μου απάντησε πως λόγω υποχρεώσεων δεν είχε το χρόνο να απαντήσει και επέκτεινα το deadline όσο ήθελε ώστε να προλάβει. Κατανόησα πως οι ερωτήσεις μου έδειχναν σ' αυτόν άγνοια και προκατάληψη, και γι' αυτό τις απέσυρα ώστε να ακουστεί η φωνή του όπως θέλει, όμως δεν έλαβα άλλη απάντηση. Του παρέχουμε όπως πάντα βήμα, όποτε και αν θελήσει. 

 

Μέχρι τότε, και μην έχοντας καμία (λογική ή παράλογη) απάντηση στις απορίες μου και κατ' επέκταση στο γιατί πρέπει να καταδικαστεί η Κέζα επειδή προσπάθησε να αφυπνίσει το αναγνωστικό κοινό για την καταπίεση που υφίστανται πολλές γυναίκες, της εύχομαι καλά ξεμπερδέματα...