ΤΙ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΣΚΑΝΔΑΛΑ όταν παλιώσουν; Κάναμε ρεπορτάζ για να δούμε τι έχει γίνει με την διαβόητη υπόθεση της χρηματοδότησης ΜΚΟ για δήθεν ανθρωπιστική και αναπτυξιακή βοήθεια στο εξωτερικό από το υπουργείο Εξωτερικών, την περίοδο 2001-2010. Διαπιστώσαμε ότι δέκα χρόνια μετά, οι υποθέσεις σέρνονται από τον Αννα στον Καϊάφα, ελάχιστοι καταδικάστηκαν πρωτόδικα, ενώ οι βασικοί υπαίτιοι δεν λογοδότησαν ποτέ. Κάποια χρήματα επιστράφηκαν, χάρη στην επιμονή και τη μεθοδική δουλειά λίγων, οι οποιοι συνάντησαν κάθε είδους εμπόδια στην προσπάθεια τους να εφαρμοστεί ο νόμος. Το πάρτι πάντως ήταν διακομματικό και πολλοί από τους συμμετεχοντες, όχι μόνο δεν απολογήθηκαν, αλλά είδαν και τις καριερες τους να απογειώνονται. 

 

Πολλά χρόνια μετά από την αποκάλυψη ότι δεκάδες ΜΚΟ ζημιωσαν το ελληνικό δημόσιο με την απώλεια πολλών εκατομμυρίων ευρώ από το δημόσιο ταμείο και μετά από διαβεβαιώσεις της εκάστοτε εξουσίας ότι το “μαχαίρι” θα έμπαινε στο “κόκκαλο”, οι περισσότεροι από τους υπαίτιους παραμένουν ατιμώρητοι, πολλοί κάνουν πολιτική καριέρα και κάποιοι συνεχίζουν να κάνουν την ίδια δουλειά, καθώς αποδεικνύεται ότι όλοι τους είχαν και έχουν γερες πλάτες. 

 

Ένα από τα μεγάλα “κόλπα” μετά το 2000, για κάποιους που είχαν την κατάλληλη πρόσβαση και τεχνογνωσία, ήταν οι ΜΚΟ που χρηματοδοτούνταν από το υπουργείο Εξωτερικών για να προσφέρουν, υποτίθεται, αναπτυξιακή βοήθεια σε τρίτες χώρες. Φυσικά η πραγματική βοήθεια στις χώρες αυτές ήταν από ελάχιστη έως ανύπαρκτη, αλλά κάποιες ΜΚΟ εισέπρατταν πάρα πολλά εκατομμύρια- στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς τον παραμικρό ουσιαστικό έλεγχο. 

 

 

Σήμερα, 20 χρόνια μετά, από τότε που οι ΜΚΟ φύτρωσαν στη χώρα μας σαν τα μανιτάρια στο δάσος, (κατόπιν απόφασης του ΟΗΕ να διαθέτει κάθε χώρα το 1% του ΑΕΠ για αναπτυξιακή βοήθεια σε τρίτες χώρες) οι περισσότεροι από όσους με στοιχεία και αποδείξεις, ζημίωσαν το ελληνικό δημόσιο, δεν έχουν λογοδοτήσει στη δικαιοσύνη. Ακόμα περισσότεροι είναι εκείνοι που δεν έχουν ελεγχθεί καν, παρότι οι ΜΚΟ τους πήραν εκατομμύρια ευρώ για απίθανα προγράμματα, όπως τη “Νομική Μεταρρύθμιση” του Ιράν και του Αφγανιστάν, τον “Κοινωνικά Δικαιο Τουρισμό στον Λίβανο”, την καταπολέμηση της διαφθοράς στην Βόρεια Αφρική κ.ο.κ . 

  

Από τις λίγες περιπτώσεις που κρίθηκαν, έστω πρωτόδικα, είναι ο πρώην επικεφαλής της ΜΚΟ της Εκκλησίας της Ελλάδος «Αλληλεγγύη», Δημήτρης Φουρλεμάδης,που  καταδικάστηκε το 2018  για  υπεξαίρεση εκατομμυρίων ευρώ αλλά εκκρεμεί η έφεση του. Ο Δ.Φουρλεμάδης για πολλά χρόνια μετά την αναγκαστική παραίτηση του από τη ΜΚΟ “Αλληλεγγύη” κι ενώ ήταν υπόδικος, υπήρξε διευθύνων σύμβουλος στον Alpha -σαν να μην έτρεχε  τίποτα- και δεξί χέρι του τότε ιδιοκτήτη Δημήτρη Κοντομηνά. Δημοσιεύματα αναφέρουν ότι τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ιερέας, ενώ εκκλησιαστικό σάιτ τον ενέπλεκε πρόσφατα και σε νέα υπόθεση.

 

Ο Δημήτρης Παπαγγελόπουλος, (συνονόματος και ξάδερφος του πρώην αναπληρωτή υπουργού Δικαιοσύνης του ΣΥΡΙΖΑ), διετέλεσε πρόεδρος της ΜΚΟ “Ευρωπαϊκή Προοπτική”. Η συγκεκριμένη ΜΚΟ  είχε λάβει πολλά εκατομμύρια, ειδικά επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή με αρμόδιο υφυπουργό τον Ευριπίδη Στυλιανίδη. Ο Δ. Παπαγγελόπουλος σήμερα είναι γενικός γραμματέας προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας. 

 

Όσο για τον καθηγητή Σπύρο Φλογαΐτη, που έχει λάβει εκατομμύρια ευρώ για την ΜΚΟ «Ευρωπαϊκό Κέντρο Δημοσίου Δικαίου» και στην πορεία μετέτρεψε σε  διεθνή οργανισμό με την ονομασία EPLO, συνεχίζει να χρηματοδοτείται αδρά με δημόσιο χρήμα, ενώ κάποιες υποθέσεις του ελέγχονται από την Εισαγγελία Διαφθοράς. Ο κ. Φλογαΐτης είναι κουμπάρος και στενός φίλος με τον πρώην πρόεδρο της Δημοκρατίας, Πρ.Παυλόπουλο, ήταν συνεταίρος με τον Χάρη Παμπούκη, υπουργό του Γιώργου Παπανδρέου, ενώ ο αρμόδιος υφυπουργός Εξωτερικών επί Κώστα Καραμανλή, Ευριπίδης Στυλιανίδης, που χρηματοδότησε γενναία τη ΜΚΟ του στην θητεία του, ως μοναδική εργασιακή εμπειρία εκείνη την εποχή δήλωνε ότι έχει εργαστεί στην εν λόγω ΜΚΟ. Φυσικά ο Σπύρος Φλογαΐτης είχε σχέσεις και με υπουργούς του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ ένας τουλάχιστον έχει πληρωθεί από την εν λόγω ΜΚΟ.  

 

Ο  Αλεξ Ρόντος, συνεργάτης του Γιώργου Παπανδρέου και επικεφαλής της ΥΔΑΣ τότε, υπεύθυνος για τη χρηματοδότηση των ΜΚΟ (ενώ είχε και ο ίδιος μία, την χριστιανική οργάνωση IOCC, που είχε κι αυτή χρηματοδοτηθεί από το ΥΠΕΞ κι είχε καταγγελθεί ότι έπαιζε περίεργο ρόλο), βρέθηκε στο εδώλιο για τα 9 εκατομμύρια που δόθηκαν στη ΜΚΟ «Διεθνές Κέντρο Αποναρκοθέτησης», η οποία έπαιρνε τα χρήματα αυτά με την αιτιολογία ότι θα εξουδετέρωνε τις νάρκες στον Λίβανο, στο Ιράκ και στη Βοσνία- Ερζεγοβίνη.
Ο Αλεξ Ρόντος, συνεργάτης του Γιώργου Παπανδρέου και επικεφαλής της ΥΔΑΣ τότε, υπεύθυνος για τη χρηματοδότηση των ΜΚΟ (ενώ είχε και ο ίδιος μία, την χριστιανική οργάνωση IOCC, που είχε κι αυτή χρηματοδοτηθεί από το ΥΠΕΞ κι είχε καταγγελθεί ότι έπαιζε περίεργο ρόλο), βρέθηκε στο εδώλιο για τα 9 εκατομμύρια που δόθηκαν στη ΜΚΟ «Διεθνές Κέντρο Αποναρκοθέτησης», η οποία έπαιρνε τα χρήματα αυτά με την αιτιολογία ότι θα εξουδετέρωνε τις νάρκες στον Λίβανο, στο Ιράκ και στη Βοσνία- Ερζεγοβίνη.

 

Ο  Αλεξ Ρόντος, συνεργάτης του Γιώργου Παπανδρέου και επικεφαλής της ΥΔΑΣ τότε, υπεύθυνος για τη χρηματοδότηση των ΜΚΟ (ενώ είχε και ο ίδιος μία, την χριστιανική οργάνωση IOCC, που είχε κι αυτή χρηματοδοτηθεί από το ΥΠΕΞ κι είχε καταγγελθεί ότι έπαιζε περίεργο ρόλο), βρέθηκε στο εδώλιο μόνο για τα 9 εκατομμύρια που δόθηκαν στη ΜΚΟ «Διεθνές Κέντρο Αποναρκοθέτησης», η οποία έπαιρνε τα χρήματα αυτά με την αιτιολογία ότι θα εξουδετέρωνε τις νάρκες στον Λίβανο, στο Ιράκ και στη Βοσνία- Ερζεγοβίνη. Ο κ. Ρόντος όχι μόνο αθωώθηκε, υποστηριζοντας και πείθοντας το δικαστήριο ότι του είχαν πλαστογραφήσει την υπογραφή, αλλά από την εποχή που ήταν υπόδικος ακόμα, τον έκαναν και πρέσβη της ΕΕ.  

 

Αυτές είναι μόνο κάποιες από τις δεκάδες περιπτώσεις όσων είχαν εμπλοκή στην υπόθεση των χρηματοδοτούμενων ΜΚΟ από το ΥΠΕΞ. Πολύ χαρακτηριστικές όμως και με κοινό στοιχείο την διαπλοκή με την πολιτική και τη μη λογοδοσία, για την οποία όχι μόνο η πολιτική, αλλά και η δικαιοσύνη έχει ευθύνες. 

 

Όλα αυτά τα χρόνια, ένας πρέσβης, ο Νικόλαος Βαμβουνάκης, αρνούνταν κατηγορηματικά να συμπράξει στην συγκάλυψη που επιχειρούνταν. Οταν μετά το τελευταίο πόστο του στην Ταϊλάνδη, κλήθηκε να αναλάβει το 2015 την ΥΔΑΣ, την Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας που χρηματοδότησε όλες αυτές τις ΜΚΟ, ζήτησε όλους τους φακέλους των ΜΚΟ και τον έλεγχο κάθε προγράμματος. Τον περίμεναν πολλές δυσάρεστες εκπλήξεις, όμως, καθώς κάποιοι είχαν φροντίσει να εξαφανίσουν πολλούς φακέλους, με τα όποια στοιχεία αυτοί περιείχαν ή ...δεν περιείχαν. 

 

“Το αρχείο ήταν  σε άθλια κατάσταση με ''ξεκοιλιασμένους'' φακέλους, γι αυτό και η πρώτη μου ενέργεια ήταν να ζητήσω τη διεξαγωγή ΕΔΕ, η οποία όντως διαπίστωσε οτι σε πολλές επιμαχες περιπτώσεις είχαν αφαιρεθεί  σημαντικά έγγραφα- αποδεικτικά στοιχεία” μας αποκαλύπτει ο πρέσβης.

 

Ο πρέσβης Βαμβουνάκης, όσο ήταν στην ΥΔΑΣ, έκανε προσπάθεια να αλλάξει ο νόμος ώστε να μπορεί το ίδιο το υπουργείο Εξωτερικών να κάνει καταλογισμούς, αλλά το νομοσχέδιο που ετοίμασε δεν πέρασε ποτέ από τη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής, αφού και η προηγούμενη κυβέρνηση δεν στήριξε τελικά την προσπάθεια αυτή.
Ο πρέσβης Βαμβουνάκης, όσο ήταν στην ΥΔΑΣ, έκανε προσπάθεια να αλλάξει ο νόμος ώστε να μπορεί το ίδιο το υπουργείο Εξωτερικών να κάνει καταλογισμούς, αλλά το νομοσχέδιο που ετοίμασε δεν πέρασε ποτέ από τη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής, αφού και η προηγούμενη κυβέρνηση δεν στήριξε τελικά την προσπάθεια αυτή.

 

Παρά τις δυσκολίες, τα εμπόδια και τις τρικλοποδιές, ο πρέσβης Βαμβουνάκης κατάφερε και συγκέντρωσε αρκετό υλικό, ικανό για να υποχρεώσει πολλές από τις οργανώσεις αυτές να λογοδοτήσουν. Αυτό θα μπορούσε να γίνει φυσικά μόνο αν έκαναν όλοι σωστά τη δουλειά τους. 

 

Η πρώτη Αναφορά του πρέσβη Βαμβουνάκη προς την εισαγγελέα Διαφθοράς- που τότε ήταν η  Ελένη Ράικου-  είχε γίνει τον Ιούλιο του 2014. Σε εκείνη την Αναφορά είχε καταγγείλει τεκμηριωμένα ότι η αρμόδια για τις ΜΚΟ “Υπηρεσία Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας'' (ΥΔΑΣ) του Υπουργείου Εξωτερικών δεν είχε υπερασπιστεί  τα συμφέροντα του Ελληνικού Δημοσίου”.

 

Ακολούθησαν νέες Αναφορές προς την επόμενη Εισαγγελέα Διαφθοράς, Ελένη Τουλουπάκη, και την Οικονομική Αστυνομία. Ενδεικτικό του πως δουλεύουν τα πράγματα, είναι ότι η Αναφορά του πρέσβη προς την Οικονομική αστυνομία το 2015, απαντήθηκε 4 χρόνια μετά, το 2019 και μάλιστα λίγο μετά την παραίτηση του, λες και περίμεναν να φύγει για να ασχοληθούν με το θέμα. Στην απάντηση της η Οικονομική Αστυνομία, ζητούσε κάποια διευκρινιστικά στοιχεία, μόνο που ο πρέσβης δεν ήταν πλέον εκεί και ο διάδοχος του, ως τώρα δεν δείχνει παρόμοιο ζήλο.  Αντίστοιχη με την αποτελεσματικότητα της Οικονομικής Αστυνομίας  ήταν και η αποτελεσματικότητα της κυρίας Τουλουπάκη στην υπόθεση αυτή, αναφέρουν διπλωματικές πηγές του υπουργείου. 

 

 

Τελευταία ενέργεια του πρέσβη στο υπουργείο Εξωτερικών - λίγο πριν παραιτηθεί, περίπου πριν από έναν χρόνο - ήταν  η ενημέρωση της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης, Μαρία Παπασπύρου,  για όλα όσα είχε κάνει και έπρεπε να είχαν προωθηθεί από την Δικαιοσύνη. Αλλά ούτε εκείνη έδειξε ενδιαφέρον, 

 

 

Μετά την κυβέρνηση Σημίτη, με υπουργό Εξωτερικών τον Γιώργο Παπανδρέου, ο οποίος μαζί με τον Άλεξ Ρόντο, μοίρασαν πολλά εκατομμύρια σε ΜΚΟ γνωστών και φίλων, ήρθε η κυβέρνηση Καραμανλή με αρμόδιο υφυπουργό τον Ευριπίδη Στυλιανίδη, ο οποιος ενώ κατήγγειλε όσα γίνονταν από τους προηγούμενους, υποσχόμενος ότι θα βάλει εφεξής αυστηρούς κανόνες, έκανε ακριβώς τα ίδια -αν όχι και χειρότερα. 

 

Η κυβέρνηση Τσίπρα που ανέθεσε στον Δημήτρη Παπαγγελόπουλο τα θέματα διαφθοράς, δεν έδειξε κανένα ενδιαφέρον για το θέμα. Οι καχύποπτοι επισημαίνουν ότι ο κ.Παπαγγελόπουλος είχε πάρα πολλούς συγγενείς και φίλους ανάμεσα σε εκείνους που έπρεπε να ελεγχθούν για την υπόθεση αυτή. Η ουσία είναι πάντως ότι επί της θητείας της κ.Τουλουπάκη δεν προχώρησε σχεδόν τίποτα. Μόνο ο Ν. Κοτζιάς ως υπουργός Εξωτερικών έδειξε αρχικά ενδιαφέρον να αποκαλυφθούν όσα είχαν θαφτεί, αναθέτοντας την ΥΔΑΣ στον πρέσβη Βαμβουνάκη αλλά και εκείνου το ενδιαφέρον στην συνέχεια περιορίστηκε μόνο για την θητεία της Ντόρας Μπακογιάννη και στη συνέχεια ατόνησε εντελώς. 

 

Η κυβέρνηση Τσίπρα, παρότι η ίδια δεν χρηματοδότησε καμία ΜΚΟ για αναπτυξιακή βοήθεια στο εξωτερικό, αφού αυτές είχαν σταματήσει μετά το 2010, είχε αρκετά πρόσωπα που προέρχονταν είτε από το ΠΑΣΟΚ, είτε από την λεγόμενη καραμανλική δεξιά -η οποία είχε “οργιάσει” με την ανεξέλεγκτη χρηματοδότηση φιλικών της ΜΚΟ επί κυβέρνησης Κώστα Καραμανλή.  

 

“Η κύρια δυσκολία” εξηγεί σήμερα, ένα χρόνο μετά από την αποχώρηση του από το ΥΠΕΞ ο πρέσβης Βαμβουνάκης “ήταν ότι το νομικό καθεστώς της ΥΔΑΣ δεν προέβλεπε πουθενά τη διενέργεια πραγματικού οικονομικού ελέγχου, παρά μόνο τη ''συγκέντρωση των παραστατικών δαπανών, την προωθηση τους στις Οικονομικές Υπηρεσίες του ΥΠΕΞ και από εκεί στην Υπηρεσία Εντελλόμενων Εξόδων του υπουργείου Οικονομικών και τέλος στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Κανείς όμως από όλους αυτούς δεν ήταν υποχρεωμένος από το Νόμο να εξετάσει μια δαπάνη επί της ουσίας, παρά μόνο εάν τα παραστατικά ήταν τυπικά νόμιμα, εάν δηλ. είχαν ημερομηνια, σφραγιδα, υπογραφή κλπ”. 

 

Ο πρέσβης Βαμβουνάκης, όσο ήταν στην ΥΔΑΣ, έκανε προσπάθεια να αλλάξει ο νόμος ώστε να μπορεί το ίδιο το υπουργείο Εξωτερικών να κάνει καταλογισμούς, αλλά το νομοσχέδιο που ετοίμασε δεν πέρασε ποτέ από τη Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της Βουλής, αφού και η προηγούμενη κυβέρνηση δεν στήριξε τελικά την προσπάθεια αυτή. 

 

Ο πρέσβης κατάφερε να φτιάξει μια ολιγομελή ομάδα “καθαρών χεριών” (δεν υπήρχε προθυμία από πολύ κόσμο να συνδράμει έτσι κι αλλιώς) που με λιγοστά έως καθόλου μέσα, ασχολήθηκαν κυρίως με τις ΜΚΟ που είχαν λάβει τα περισσότερα χρήματα και που είχαν ακόμα προγράμματα σε εκκρεμότητα. “Όταν συγκεντρώναμε επαρκή στοιχεία, που να τεκμηριώνουν τη διάπραξη κακουργημάτων, τα στέλναμε στην Εισαγγελία Διαφθοράς”.  

 

Η δικαιοσύνη τι εχει κάνει ως τώρα; ρωτάμε τον πρέσβη. Εχουν λογοδοτήσει οι υπαίτιοι; Υπάρχουν καταδίκες; “Τελεσίδικη καταδίκη δεν υπάρχει καμία” απαντά. 

 

Στην υποθεση με τη ΜΚΟ που είχε πάρει εκατομμύρια ευρώ για να “αποναρκοθετήσει” πρώην εμπόλεμες ζώνες, υπήρξαν πρωτόδικες καταδίκες και αναμένεται η εκδίκαση της έφεσης, όπως και του Δ.Φουρλεμάδη της εκκλησιαστικής ΜΚΟ “Αλληλεγγύη”. 

 

 

Καταδικάστηκε επίσης πρωτοδίκως, σύμφωνα με πηγές του ΥΠΕΞ, και ο ''εκπροσωπος'' της ΥΔΑΣ στο Αφγανιστάν, πρώην ηθοποιός Μιχάλης Μανιάτης, τον οποίο είχε τοποθετήσει εκεί ο Γιώργος Παπανδρέου. Η υπόθεση του εκδικάστηκε ενώπιον του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων της Αθήνας και αφορούσε στην “Χρηματοδότηση Ανακατασκευής Μουσείου Καμπούλ”, με χρηματικά εντάλματα  που είχαν εκδοθεί το 2003-2004. Η έρευνα της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών επικεντρώθηκε σε δύο χρηματικά εντάλματα πληρωμής  συνολικού ύψους 400.000 δολαρίων ΗΠΑ. Η καταδικαστική απόφαση για τον Μιχάλη Μανιάτη εκδόθηκε στις 06.11.2018 με κάθειρξη πέντε ετών και χρηματικό πρόστιμο. 

 

 

Είναι αξιοσημείωτο ότι πολλές ΜΚΟ, των οποίων η χρηματοδότηση προγραμμάτων είχε διακοπεί, τελευταία και μετά την αποχώρηση του πρέσβη Βαμβουνάκη έχουν αναθαρρήσει και ζητάνε και "χρωστούμενα".

 

Οσες απο τις άλλες υποθέσεις ανατέθηκαν από την Εισαγγελία στην Οικονομική Αστυνομία για να διενεργήσει προανάκριση, πήγαν ''στράφι'' με τεράστιες χρονοτριβές και χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, αναφέρει διπλωματική πηγή. 

 

Διαδοχος του πρέσβη Βαμβουνάκη στην προεδρία της ΥΔΑΣ σήμερα είναι ένα κομματικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, πρώην υποψήφιος δήμαρχος Νέας Σμύρνης, χωρίς καμία γνώση επί των θεμάτων ή προηγούμενη σχετική εμπειρία. 

 

Είναι αξιοσημείωτο ότι πολλές ΜΚΟ, των οποίων η χρηματοδότηση προγραμμάτων είχε διακοπεί, τελευταία και μετά την αποχώρηση του πρέσβη Βαμβουνάκη έχουν αναθαρρήσει και ζητάνε και “χρωστούμενα”. 

 

Κατά τ’ άλλα, ο καθηγητής Σπύρος Φλογαΐτης, της ΜΚΟ “Ευρωπαϊκό Κέντρο Δημοσίου Δικαίου” που κατάφερε να την μετατρέψει προ πολλού σε  “διεθνή  οργανισμό” (κάτι που του παρέχει το προνόμιο της πλήρους διπλωματικής ασυλίας για τυχόν φορολογικά και άλλα αδικήματα) συνεχίζει να συνεργάζεται με όλες τις κυβερνήσεις και να χρηματοδοτείται αδρά με δημόσιο χρήμα. Ο πρόεδρος της ΜΚΟ “Ευρωπαϊκή Προοπτική”, Δημήτρης Παπαγγελόπουλος  είναι γραμματέας  Προγράμματος της ΝΔ. Ο Γιώργος Κατρούγκαλος βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, ο Δημήτρης Φουρλεμάδης δηλώνει ιερέας ξένης χώρας και ο Αλεξ Ρόντος πρέσβης της Ευρώπης. 

 

_____________

UPDATE:

Στο αρχικό κείμενο υπήρχε μια παράγραφος που αφορούσε στη δράση του Κέντρου Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου. Σχετικά, λάβαμε την ακόλουθη απάντηση και διαμαρτυρία του Κέντρου Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου και του προέδρου του καθηγητή κ. Ξενοφώντα Κοντιάδη, την οποία και ευχαρίστως δημοσιεύουμε.

 

Στο κείμενο υπό τον τίτλο «Τι απέγινε το σκάνδαλο με τις χρηματοδοτήσεις του υπουργείου Εξωτερικών σε ΜΚΟ για βοήθεια σε τρίτες χώρες;», που υπογράφεται από την κυρία Βασιλική Σιούτη και αναρτήθηκε την Κυριακή 5 Ιουλίου 2020 και ώρα 13:02 στην πρώτη σελίδα της ιστοσελίδας Lifo.gr, γίνεται λόγος για «σκάνδαλα», «δήθεν ανθρωπιστική και αναπτυξιακή βοήθεια», «διακομματικό πάρτι», «ζημία του ελληνικού δημοσίου», «μεγάλα κόλπα», «διαπλοκή με την πολιτική» και άλλα, αναφέρεται ανακριβώς ότι το «Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου – Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημητρίου Τσάτσου», περιλαμβάνεται στους φορείς που κατηγορούνται για πλημμελή εκτέλεση των συμβατικών τους υποχρεώσεων σχετικά με την υλοποίηση προγραμμάτων της Υπηρεσίας Διεθνούς Αναπτυξιακής Συνεργασίας του Υπουργείου Εξωτερικών (ΥΔΑΣ) κατά τη δεκαετία του 2000 και ισχυρίζεται, επίσης ανακριβώς, ότι η υπόθεση αυτή μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει και συγκαλύπτεται με αθέμιτα μέσα.
Η αλήθεια ως προς το «Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου – Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημητρίου Τσάτσου» είναι η ακόλουθη:
Το «Κέντρο Ευρωπαϊκού Συνταγματικού Δικαίου – Ίδρυμα Θεμιστοκλή και Δημητρίου Τσάτσου» είναι κοινωφελές Ίδρυμα με ειδικό συμβουλευτικό καθεστώς στον ΟΗΕ, φιλοξενεί το εθνικό σημείο επαφής του Δικτύου για τα Θεμελιώδη Δικαιώματα (FRANET) του Οργανισμού για τα Θεμελιώδη Δικαιώματα της ΕΕ (Fundamental Rights Agency) και έχει υλοποιήσει εκατοντάδες προγράμματα για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και διεθνών οργανισμών, διεθνή συνέδρια, εκδόσεις και άλλες ακαδημαϊκές δράσεις κατά την τελευταία 25ετία, χωρίς ποτέ να έχει λάβει κρατική επιχορήγηση. Το Ίδρυμα τελεί υπό την εποπτεία του Υπουργείου Οικονομικών, υποβάλλεται σε ετήσιο οικονομικό έλεγχο από ορκωτούς λογιστές, είναι πιστοποιημένο με ISO για τις υπηρεσίες που παρέχει και ελέγχεται σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για έργα που υλοποιεί, χωρίς να χρειαστεί ποτέ να επιστρέψει ούτε ένα ευρώ από τα χρήματα που έχει διαχειριστεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι έχει δεχθεί κατ' επανάληψη συγχαρητήρια από τις αναθέτουσες αρχές για τον αποτελεσματικό τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε σύνθετα έργα.
Η συντάκτης του επιλήψιμου δημοσιεύματος, κατά παράβαση των κανόνων που επιβάλλει η δημοσιογραφική δεοντολογία, δεν μπήκε στον κόπο να διασταυρώσει τα στοιχεία που επικαλείται ούτε να ζητήσει την άποψη του Ιδρύματος για όσα γράφει, και υπέπεσε σε σημαντικές ανακρίβειες. Το Ίδρυμα πράγματι εκλήθη από την ελληνική πολιτεία μέχρι το 2007 να υλοποιήσει έργα αναπτυξιακής βοήθειας, στο πλαίσιο των διεθνών δεσμεύσεων που είχε τότε η Ελλάδα, συγχρηματοδοτώντας το ίδιο τις δράσεις αυτές, σε αναπτυσσόμενες χώρες όπως η Αλβανία, η Συρία, η Ιορδανία και ο Λίβανος. Τα έργα που ανέλαβε το Ίδρυμα ολοκληρώθηκαν με επιτυχία και σύμφωνα με τις σχετικές συμβάσεις που είχε καταρτίσει το Υπουργείο Εξωτερικών.
Για λόγους που αφορούν δυσλειτουργίες της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, το ελληνικό Δημόσιο δεν προχώρησε στην αποπληρωμή των προγραμμάτων με το επιχείρημα ότι ορισμένοι από τους χρηματοδοτηθέντες φορείς είχαν προβεί σε ατασθαλίες, χωρίς να απαντήσει στις επανειλημμένες οχλήσεις του Ιδρύματος σχετικά με τους λόγους αυτής της παράλειψης σε ό,τι αφορά τα έργα που υλοποίησε το Ίδρυμα. Επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, το 2015, επικεφαλής της ΥΔΑΣ ορίσθηκε πρέσβης ο οποίος ακολούθησε την πρακτική της κατάθεσης μηνυτήριων αναφορών κατά προσώπων που εμπλέκοντο στην υλοποίηση των προγραμμάτων αυτών, μεταξύ των οποίων και κατά του τέως οικονομικού διευθυντή του Ιδρύματος, για ένα συγκεκριμένο έργο που το Ίδρυμα είχε υλοποιήσει. Αντίθετα από τα ανακριβώς αναφερόμενα στο επιλήψιμο δημοσίευμα, η Εισαγγελία διενήργησε ταχέως την προβλεπόμενη από το Νόμο Προκαταρκτική Εξέταση για τη διακρίβωση της βασιμότητας των καταγγελλομένων, μετά τη νόμιμη περάτωση της οποίας εκδόθηκε η υπ' αριθ. ΑΒΜ: 2016/213 από 24-10-2017 Διάταξη του αρμοδίου κ. Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών, με την οποία, αφού εν συνεχεία εγκρίθηκε και από την αρμόδια κ. Εισαγγελέα Εφετών, τέθηκε η δικογραφία στο Αρχείο, κατ' άρθρο 43 Κ.Π.Δ., επειδή η σχετική μηνυτήρια αναφορά κρίθηκε ουσία ΑΒΑΣΙΜΗ, καθώς δεν προέκυψαν ενδείξεις τέλεσης αξιόποινης πράξης, διότι το Ίδρυμα είχε ενεργήσει καθ' όλα νόμιμα και το συγκεκριμένο πρόγραμμα που είχε αναλάβει είχε υλοποιηθεί. (Βλ. την ανωτέρω Διάταξη του κ. Εισαγγελέως Πλημμελειοδικών Αθηνών με την εν συνεχεία έγκριση της κ. Εισαγγελέως Εφετών Αθηνών).
Επίσης σημειώνεται, ότι επειδή ακριβώς το Ίδρυμα είχε υλοποιήσει πλήρως τα προγράμματα που είχε αναλάβει, στράφηκε με αγωγές κατά του ελληνικού Δημοσίου ζητώντας αποζημιώσεις, οι οποίες έγιναν δεκτές τα έτη 2018 και 2019 ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις. Οι αξιώσεις του Ιδρύματος αναγνωρίστηκαν από την ελληνική δικαιοσύνη στο ακέραιο και κατόπιν ελέγχων από κλιμάκιο του Υπουργείου Οικονομικών επιδικάστηκε το οφειλόμενο ποσό μετά τόκων. Συνεπώς, εν προκειμένω η διοίκηση της ΥΔΑΣ είναι υπόλογη επειδή με τις ενέργειές της επιβάρυνε το ελληνικό Δημόσιο με τόκους πολλών ετών. Σε ό,τι αφορά δε τον επικεφαλής της ανέκυψε αυτομάτως ζήτημα ψευδούς καταμήνυσης. Όλα τα προαναφερθέντα δολίως αποσιωπούνται στο επιλήψιμο δημοσίευμα ή έστω λόγω βαρύτατης αμέλειας της συντάκτριας, η οποία σε κάθε περίπτωση, κατά παράβαση του κώδικα δημοσιογραφικής δεοντολογίας, δεν διερεύνησε τη βασιμότητα των όσων αναγράφει σε αυτό.
Εξάλλου, το δημοσίευμα υπαινίσσεται εμμέσως, πλην σαφώς, ότι ο Πρόεδρος του Ιδρύματος, Καθηγητής Ξενοφών Κοντιάδης, εξασφάλισε «ασυλία» του Ιδρύματος χάρη στη συνεργασία του με τον τέως Υπουργό Εργασίας, κύριο Γιώργο Κατρούγκαλο, ο οποίος κατά το δημοσίευμα τον διόρισε το 2015 μέλος της Επιτροπής που επεξεργάστηκε προτάσεις για τη μεταρρύθμιση του συστήματος κοινωνικής ασφάλισης. Σκοπίμως και εδώ το δημοσίευμα αποκρύπτει ότι ο κ. Κοντιάδης διορίστηκε ως ένας εκ των τριών καθηγητών σε ελληνικά πανεπιστήμια που ειδικεύονται στο δίκαιο κοινωνικής ασφάλισης και ο οποίος με πληθώρα δημοσίων παρεμβάσεών του, τόσο πριν όσο και μετά την ψήφιση του «νόμου Κατρούγκαλου», άσκησε οξεία κριτική κατά της νομοθετικής πρωτοβουλίας του τότε Υπουργού Εργασίας. Το δημοσίευμα εμφανίζει την αμισθί και αφιλοκερδή προσφορά του Καθηγητή Κοντιάδη, ως διεθνώς αναγνωρισμένου επιστήμονα, σε νομοπαρασκευαστικές επιτροπές κατά την τελευταία 20ετία ως πράξη μεμπτή και αποδοκιμαστέα. Ξεχνά επίσης ότι για τη συμμετοχή του στη λεγόμενη «Επιτροπή Σοφών» δέχτηκε βομβιστική επίθεση με παρ' ολίγον σοβαρές συνέπειες για τη σωματική ακεραιότητα των εργαζομένων στο Ίδρυμα.