Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ

Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
1
Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
Βρισκόμαστε για πρώτη φορά στην Αθήνα. Είναι μια μεγάλη πόλη, πιο μεγάλη από ό,τι την περιμέναμε, και μας αρέσει πολύ γιατί έχει πολύ χαλαρό χαρακτήρα και cool ανθρώπους. Η αλήθεια είναι ότι από όσα βλέπαμε ως εικόνες στα μέσα είχαμε την εντύπωση ότι είναι πιο βίαιη ως κοινωνία, αλλά πέσαμε έξω. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Οι αφίσες και τα αυτοκόλλητα των Mouselephant που εμφανίστηκαν στους δρόμους του κέντρου λίγο πριν το τέλος της χρονιάς έγιναν από την πρώτη στιγμή «αντικείμενο του πόθου». Ξεφύτρωναν ξαφνικά ανάμεσα σε πολιτικές αφίσες και διαφημίσεις για συναυλίες σε κολώνες και τοίχους και ξεχώριζαν από όλες τις υπόλοιπες γιατί ήταν ξεκάθαρα έργα τέχνης –λιτές, καλοσχεδιασμένες, με ωραία χρώματα, έξυπνες και «αιρετικές». Σχολιάστηκαν στο facebook, θαυμάστηκαν από περαστικούς, έγιναν συλλεκτικό αντικείμενο -όπου τις πετύχαινες έκανες μια απελπισμένη προσπάθεια να τις ξεκολλήσεις για να τις πάρεις στο σπίτι, αλλά το μόνο που κατάφερνες ήταν να τους σκίσεις κάποια άκρη. Εικονογράφησαν μέχρι και ρεπορτάζ με θέμα την Αθήνα σε ξένα έντυπα. Και παρόλο που ήταν αδύνατο να τις βγάλεις από τους τοίχους, είδα έναν κύριο με σκάλα μέσα στη νύχτα να καταστρέφει αυτή με το μπουκάλι της κολόνιας Σανέλ στην προσπάθειά του να την βγάλει από τον τοίχο, κι ένα νεαρό ζευγάρι να ψεκάζει την κίτρινη με την «άγια οικογένεια» με νερό για να μαλακώσει η κόλα και να προσπαθεί με χειρουργικές κινήσεις να την ξεκολλήσει (τελικά την έσκισαν). Δεν είχαν υπογραφή, κανείς δεν ήξερε ποιος τις κόλλαγε και γιατί, δεν ήταν και καθόλου εύκολο να βρεις τους δημιουργούς τους. Τελικά τους ανακάλυψα με τη βοήθεια του facebook λίγο πριν φύγουν από την Αθήνα, έναν Ιταλό, τον Vincenzo Fagnani και τη φίλη του από την Αργεντινή, την Graciela Santos, γραφίστες που ζουν στο Βερολίνο και ασχολούνται επαγγελματικά με το σχεδιασμό αφισών τα τελευταία χρόνια. Στην Αθήνα είχαν βρεθεί για τον συγκεκριμένο σκοπό, να συνεχίσουν το πρότζεκτ με τις αφίσες που τρέχουν σε ολόκληρο τον κόσμο.

Στην πλατεία Εξαρχείων που ήταν το ραντεβού μας σχεδόν συγκινήθηκαν όταν είδαν ένα νεαρό κορίτσι να περνάει με το αυτοκόλλητο με το «παγωτό» (τον ήλιο του ΠΑΣΟΚ) κολλημένο στο σημειωματάριό της. «Τον τελευταίο χρόνο έχουμε ταξιδέψαμε στην Αργεντινής, το Ντιτρόιτ και την Αθήνα» λένε, απολαμβάνοντας τον χειμωνιάτικο ήλιο. «Η Αθήνα είναι ο τελευταίος μας σταθμός και είναι και ο καλύτερος. Ήταν πραγματική έκπληξη για μας. Αφήσαμε τα ίδια τα μέρη να μας δώσουν την έμπνευση για τα καλλιτεχνικά μας πρότζεκτ. Στο Ντιτρόιτ χρησιμοποιήσαμε τις αφίσες, αλλά τις παρουσιάσαμε ως installation σε διάφορους χώρους της πόλης, η οποία φημίζεται για τα εγκαταλελειμμένα κτίρια.

Μας αρέσει ο τρόπος που ο κόσμος στην Αθήνα αντιμετωπίζει το πρότζεκτ μας. Το σχολιάζουν. Στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν υπάρχουν πολλοί νέοι άνθρωποι που να μιλάνε για πολιτική σοβαρά. Και επίσης, σε άλλες πόλεις δεν είναι πολύ εύκολο να βγεις στο δρόμο και να βάλεις αφίσες στους τοίχους ή να βάψεις με σπρέι

Βρισκόμαστε για πρώτη φορά στην Αθήνα. Είναι μια μεγάλη πόλη, πιο μεγάλη από ό,τι την περιμέναμε, και μας αρέσει πολύ γιατί έχει πολύ χαλαρό χαρακτήρα και cool ανθρώπους. Η αλήθεια είναι ότι από όσα βλέπαμε ως εικόνες στα μέσα είχαμε την εντύπωση ότι είναι πιο βίαιη ως κοινωνία, αλλά πέσαμε έξω. Εκτός από κάποιες διαδηλώσεις που γίνονται στο κέντρο της πόλης, όταν περπατάς στους δρόμους δεν αισθάνεσαι ότι είναι μια πόλη που ταλαιπωρείται από την κρίση και νιώθεις καμία απειλή. Είναι γοητευτική η Αθήνα αυτόν τον καιρό, παρόλα τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι. Αν δεν έχεις τρόπο να συγκρίνεις πώς ήταν πριν η ζωή, δεν φαίνεται καθόλου μίζερη. Τα μαγαζιά είναι γεμάτα, υπάρχει κίνηση, νυχτερινή ζωή.  Υπάρχουν πολλά πράγματα που δίνουν έμπνευση στους καλλιτέχνες και σίγουρα θα την επισκεφτούμε και πάλι σύντομα. Το Βερολίνο, όπου ζούμε τα τελευταία χρόνια, έχει αρχίσει να χάνει την αίσθηση καλλιτεχνικής πρωτοπορίας που για πολλά χρόνια ήταν κάτι που τη χαρακτήριζε. Κάποτε ξεκινούσαν πολλά πράγματα από κει, αλλά σήμερα είναι απλά βαρετό. Η Αθήνα ίσως να είναι το νέο Βερολίνο. Κατά κάποιο τρόπο η Αθήνα είναι ακόμη αγνή».

Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
H αφίσα που έκανε την μεγαλύτερη εντύπωση ήταν το Austerity, η Λιτότητα, γραμμένο σε μια κολόνια Σανέλ με το Νο 5 να υποδηλώνει τον αριθμό του μνημονίου. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO

Τους ζητάω να μου σχολιάσουν τα θέματα των αφισών που φαίνονται εντελώς ελληνικά: ένας αφαιρετικός αρχαίος Έλληνας με περικεφαλαία στο Human Settlement, ένας κορμός αγάλματος χωρίς χέρια με βάρη σε μια αρχαία κολώνα στο Chreos, το Ερμαφρόδιτο σε μία από τις πιο εντυπωσιακές αφίσες τους, μια σουρεαλιστική γυμνόστηθη Παναγία και ο Χριστός δακρυσμένος στο The Son, την αφίσα που έχουν κατασκίσει σε όλους τους δρόμους. Αυτή όμως που έκανε την μεγαλύτερη εντύπωση ήταν το Austerity, η Λιτότητα, γραμμένο σε μια κολόνια Σανέλ με το Νο 5 να υποδηλώνει τον αριθμό του μνημονίου. «Στην Αθήνα μας δίνει έμπνευση η μυθολογία και η αρχαιολογία της» εξηγούν. «Ο μύθος του Οδυσσέα και η συνάντησή του με τον Κύκλωπα Πολύφημο στην αφίσα μας παραλληλίζεται με την ιστορία των σημερινών προσφύγων. Όπως ο Οδυσσέας, έτσι και αυτοί κρύβονται από τους «ισχυρούς» για να περάσουν τα σύνορα και να φτάσουν στον προορισμό τους». Εξηγούν πώς οι επισκέψεις τους σε μουσεία (Ακρόπολης, Αρχαιολογικό, Βυζαντινό) τους δίνουν ιδέες για τα έργα τους. Και σχολιάζουν την street art της Αθήνας.

«Η street art στην Αθήνα έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Παρόλα αυτά, υπάρχουν και κάποια πράγματα που δεν μας αρέσουν. Έχουμε βαρεθεί λίγο τα μεγάλα σχέδια με το δραματικό περιεχόμενο. Μας λείπουν τα έργα με χιούμορ. Μας αρέσει όταν οι καλλιτέχνες αναλύουν τις κοινωνίες με έναν πιο ειρωνικό τρόπο. Είναι σημαντικό οι καλλιτέχνες να μπορούν με χιούμορ να κρίνουν στοιχεία της κοινωνίας που είναι προβληματικά, όπως η πολιτική, η εκκλησία, η οικονομία. Η απελπισία και το δράμα υπάρχει ήδη αρκετά γύρω μας. Αυτό προσπαθούμε να κάνουμε με το πρότζεκτ μας. Σε ένα από τα έργα μας με θρησκευτικό χαρακτήρα φαίνεται ξεκάθαρα το πόσο διαφορετικά αντιλαμβάνονταν την οικονομία οι παγανιστικές κοινωνίες σε σχέση με τις μονοθεϊστικές. Σε άλλα έργα σχολιάζουμε το σχήμα της παραδοσιακής οικογένειας και τον ρόλο των γυναικών στην κοινωνία. Μας αρέσει να κάνουμε διαφορετικά πράγματα, προσπαθούμε να μην χρησιμοποιούμε τις ίδιες τεχνικές και τα έργα μας να μη μοιάζουν μεταξύ τους. Το αυτοκόλλητο με το παγωτό και το λογότυπο του ΠΑΣΟΚ αποφασίσαμε να το φτιάξουμε όταν είδαμε το ντοκιμαντέρ «Αγορά», στην τελευταία σκηνή του οποίου δείχνει τον Παπανδρέου να απευθύνεται στον λαό και να λέει για τα δισεκατομμύρια που υπάρχουν για ξόδεμα στην Ελλάδα. Ήταν μια γελοία στιγμή στην ιστορία και αποφασίσαμε να την σχολιάσουμε με αυτόν τον τρόπο. Δεν ήταν μόνο γελοίος ο τρόπος του Παπανδρέου, αλλά και ο ενθουσιασμός των ανθρώπων που τον πίστεψαν. Ο καταναλωτισμός μας έχει κάνει να μην θέλουμε να μεγαλώσουμε, να αντιμετωπίζουμε τα πάντα επιφανειακά και να μην αποκτήσουμε κριτική άποψη. Θέλουμε μέσα από τα έργα μας να σχολιάσουμε το πώς τα Μέσα Ενημέρωσης παράγουν ειδήσεις, οι οποίες πολλές φορές είναι μονόπλευρες ακόμη και αναληθείς. Να αναρωτηθούμε πού ξεκινάει η ευθύνη των κυβερνήσεων και πού των ανθρώπων. Τι είδους άνθρωποι μένουν σε αυτόν τον τόπο; Τι περιμένουν οι άνθρωποι από τους πολιτικούς; Σε κάθε τόπο αυτό είναι διαφορετικό. Μας επηρεάζει το γεγονός ότι μένουμε στην Γερμανία και το πώς άνθρωποι από διαφορετικές χώρες αντιλαμβάνονται με διαφορετικό τρόπο την πραγματικότητα. Σε μέρη όπου υπάρχει πρόβλημα με τα χρήματα υπάρχει πολλή βία, αλλά ταυτόχρονα οι άνθρωποι είναι πολύ ανοιχτοί, όπως στην Αργεντινή, στο Ντιτρόιτ και στην Ελλάδα. Θέλουμε να το σχολιάσουμε αυτό. Στο Ντιτρόιτ το μόνο που βλέπεις στον δρόμο είναι διαφημιστικές πινακίδες και αφίσες για τον Ιησού.

Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
Hermaphrodite: μία από τις πιο εντυπωσιακές αφίσες τους.
Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
Ένας κορμός αγάλματος χωρίς χέρια με βάρη σε μια αρχαία κολώνα στο Chreos.

Όσο αφορά τους Έλληνες, είναι σίγουρα διαφορετικοί. Μας αρέσει ο τρόπος που ο κόσμος στην Αθήνα αντιμετωπίζει το πρότζεκτ μας. Το σχολιάζουν. Στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν υπάρχουν πολλοί νέοι άνθρωποι που να μιλάνε για πολιτική σοβαρά. Και επίσης, σε άλλες πόλεις δεν είναι πολύ εύκολο να βγεις στο δρόμο και να βάλεις αφίσες στους τοίχους ή να βάψεις με σπρέι».

Και γιατί δημιουργείτε αφίσες; Είναι ίσως το πιο εφήμερο από κάθε μορφής street art. «Οι αφίσες είναι κάτι που πλέον οι καλλιτέχνες δεν χρησιμοποιούν ως τρόπο έκφρασης. Κάποτε ήταν ένα εργαλείο για να προβληθεί ένα μανιφέστο. Μας αρέσει πολύ η δύναμη που μπορεί να έχει μία αφίσα και ο αναλογικός χαρακτήρας της. Η αντίδραση είναι καλό να υπάρχει, αλλά όχι με τον τρόπο της απόλυτης άρνησης. «Όχι σε όλα» και μετά τι; Καμία πρόταση; Για αυτό και οι αφίσες μας δεν σχολιάζουν απλά, αλλά δίνουν την ευκαιρία στους ανθρώπους να σκεφτούν και να προβληματιστούν».

Σας έχουν ζητήσει να αγοράσουν κάποια από τις αφίσες σας; «Έχουμε προσπαθήσει να πουλήσουμε τις αφίσες μεμονωμένα μέσω ίντερνετ μας κάποια στιγμή που είχαμε ελεύθερο χρόνο αλλά δεν πήγε καλά το εγχείρημα. Επόμενος στόχος μας είναι να φτιάξουμε ένα βιβλίο με όλο το υλικό συγκεντρωμένο».

Πριν τους αποχαιρετήσουμε μας υπόσχονται να τα ξαναπούμε όταν επιστρέψουν την άνοιξη για την Documenta. 

Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
Μια σουρεαλιστική γυμνόστηθη Παναγία και ο Χριστός δακρυσμένος στο The Son, την αφίσα που έχουν κατασκίσει σε όλους τους δρόμους.
Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
Ένας αφαιρετικός αρχαίος Έλληνας με περικεφαλαία στο Human Settlement.
Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
Το αυτοκόλλητο με το παγωτό και το λογότυπο του ΠΑΣΟΚ αποφασίσαμε να το φτιάξουμε όταν είδαμε το ντοκιμαντέρ «Αγορά».
Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
Monotheist
Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
Venus
Όταν η λιτότητα, το χρέος και η Αγία Οικογένεια έγιναν πόστερ Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO
Design
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Design / Γιατί η Ες Ντέβλιν είναι μια από τις διασημότερες σκηνογράφους του κόσμου;

Από τις συναυλίες της Μπιγιονσέ, του Weeknd, της Αντέλ της Μάιλι Σάιρους και των U2, το σετ του Super Bowl, τις επιδείξεις του Yves Saint Laurent και της Louis Vuitton, μέχρι τα σκηνικά της όπερας και των σύγχρονων θεατρικών παραστάσεων.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα. Γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τech & Science / Αφού οι γυναίκες αγοράζουν όλο και περισσότερα αυτοκίνητα, γιατί το design τους παραμένει τόσο macho;

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ίσως σταθούν η αφορμή για να διορθωθεί αυτό το λάθος: όσα αποκαλύπτονται για την εμμονή στον ανδρικό σχεδιασμό απο τα Οργανισμό Οικονομικού Συντονισμού και Ανάπτυξης
NEWSROOM
Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου

Design / Flux Office: Πώς σχεδιάστηκε το κτίριο της Φρυνίχου για το Αρχείο Καβάφη

H Εύα Μανιδάκη και ο Θανάσης Δεμίρης, που ανέλαβαν την ανακαίνιση, την αρχιτεκτονική μελέτη και την επιμέλεια του χώρου όπου φιλοξενείται το Αρχείο, καθώς και της Οικίας Καβάφη στην Αλεξάνδρεια, μας ξεναγούν στην οδό Φρυνίχου και μας περιγράφουν τη διαδικασία πίσω από το δύσκολο εγχείρημα της δημιουργίας ενός χώρου που θα φιλοξενεί το καβαφικό σύμπαν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Design / Ένα σπίτι σαν φιλικό κρεμμύδι και ένας δωδεκάμετρος μπουφές που μιλάει

Το σπίτι της Κατερίνας Τερζοπούλου είναι σαν να το βρέχει το κύμα. Η Κατερίνα έχει καθρέφτη πάνω στην τζαμαρία γιατί θεωρεί ότι αν κοιτάς πρώτα τη θάλασσα και μετά τον εαυτό σου δείχνεις καλύτερη.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ