ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019;

Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
To μοντέλο Edie Campbell με φόρεμα Moschino με φτερά, Άνοιξη 2016. Κάπα με φλαμίνγκο, Schiaparelli Couture, φθινόπωρο 2018. Φωτο: Ethan James Green, Vogue, Μάης 2019.
3

Τι είναι «camp»; Σίγουρα όχι εμείς το καλοκαίρι μέσα σε σκηνές στα νησιά του Αιγαίου. Είναι όμως το φόρεμα από κρέας της Lady Gaga το 2010 και η εμφάνισή της μέσα σε ατέλειωτα φτερά στη Βενετία έναν χρόνο πριν. Είναι τα γυαλιά, τα καπέλα και οι περούκες του Elton John τη δεκαετία του '70. Είναι η Μάρλεν Ντίτριχ ντυμένη άντρας, τα τσιτάτα του Oscar Wilde και ο RuPaul σε όλα, o αδελφός του Λουδοβίκου ΙΔ' όταν χορεύει και όταν ποζάρει. Ακόμα, είναι οι Army of Lovers και ο Franco Moschino, η Αλίκη Βουγιουκλάκη στη «Νεράιδα και το παλικάρι», ο Μποστ, η Δήμητρα από τους «Απαράδεκτους» και η Καίτη Φίνου ντυμένη πανκ το καλοκαίρι στο νησί σε ταινία του '80. Camp είναι όλες οι συλλογές του Gucci υπό τον Alessandro Michele, όπως και το θέμα της φετινής έκθεσης του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης (γνωστού και ως ΜΕΤ) που θα ανοίξει τη Δευτέρα με τη σημαντικότερη σήμερα βραδιά για τη μόδα, το Met Gala.


Αν είστε ακόμα χαωμένοι όσον αφορά τη θεματική, μην ανησυχείτε, συμβαίνει σε όλους. Πιθανότατα όλα ξεκίνησαν όταν το MET άρχισε να σκέφτεται ποια θα ήταν η επόμενη έκθεση μετά από εκείνη με τη μεγαλύτερη προσέλευση – δηλαδή την περσινή, με θέμα τη μόδα και τον καθολικισμό. Και πώς αντιμετωπίζεις ένα σύμβολο, τον σταυρό, που εμπνέει σεβασμό, κύρος, δύναμη, είναι παγκόσμια γνωστό και γεμάτο πόνο και τραγωδία; Βλάσφημα!

Αν βιαστείτε να πείτε πως όλο αυτό είναι απλώς κιτς, πάλι θα σας προλάβω. Εδώ δεν θέλουμε να κάνουμε επιμελημένα και υπεύθυνα άσχημα πράγματα. Δεν πρόκειται να τοποθετηθούμε πάνω στο μεγάλο και αρμονικό, στο αληθινό και φυσικό.


Το camp δεν είναι κάτι που, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, το καταλάβαιναν όλοι. Δεν πρόκειται για ένα σετ από κανόνες, κίνημα, έστω μανιφέστο. Δεν έχουμε μανιέρα, πεντακάθαρο τρόπο σκέψης, είναι τα σχόλια και η έκφραση μιας κλίκας πάνω στην κουλτούρα μας.

Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Peter Hujar (1934–1987). Susan Sontag, 1975. The Metropolitan Museum of Art, New York, Purchase, Alfred Stieglitz Society Gifts, 2006 (2006.183). © 1987 The Peter Hujar Archive L.L.C.

Πρόκειται για μια «ευαισθησία», όπως γράφει χαρακτηριστικά η Suzan Sontag το 1964 στο δοκίμιό της «Notes on Camp» για το ειρωνικό, το τεχνητό, την ιλαρότητα, το περίπλοκο: είναι καλό γούστο πάνω στο κακό γούστο, είναι αυτό που λέμε χαρακτήρας. Το παραπάνω προφητικό και υπέροχο δοκίμιο (μπορείτε να το διαβάσετε ολόκληρο εδώ) είναι και ο χάρτης στον οποίο βασίζεται η έκθεση του ΜΕΤ και σύμφωνα με τον επιμελητή της έκθεσης Andrew Bolton, η περίοδος της ανθρωπότητας που ζούμε τώρα είναι εξαιρετικά camp.

Αν βιαστείτε να πείτε πως όλο αυτό είναι απλώς κιτς, πάλι θα σας προλάβω. Εδώ δεν θέλουμε να κάνουμε επιμελημένα και υπεύθυνα άσχημα πράγματα. Δεν πρόκειται να τοποθετηθούμε πάνω στο μεγάλο και αρμονικό, στο αληθινό και φυσικό. Το camp δεν είναι η άλλη όψη του νομίσματος. είναι μονάχα άλλη μια όψη που δεν περίμενες πως υπήρχε, μια ματιά πάνω στη ματιά που έχουμε, μαζί με άλλες ματιές που δεν είχαμε σκεφτεί πως μπορούν να συνδυαστούν με έναν τρυφερό τρόπο που κάνει οτιδήποτε φαίνεται αποκρουστικό, θελκτικό. «Ξέρω πως έλκομαι από το camp με τον ίδιο τρόπο που νιώθω προσβεβλημένη από αυτό» γράφει η Sontag στο δοκίμιό της.


H λεπτή αυτή γραμμή της ευαισθησίας απέναντι στο εξωφρενικό και ειρωνικό παραμένει camp μονάχα όταν προέρχεται από ένα σημείο αθωότητας. Οι άνθρωποι που ενστερνίζονται και εκπέμπουν το camp δεν το κάνουν επί τούτου – δεν είναι κάτι που αποφασίζουν. Αυτά είναι επικά λάθη που γίνονται στα σοβαρά και γι' αυτό παραμένουν αναλλοίωτα στον χρόνο. Εκείνη τη στιγμή είναι απολύτως σοβαροί απέναντι στην απόφασή τους για μια κολεξιόν με «χρυσό, μόνο χρυσό, και τεχνολογία και την Κλεοπάτρα και τους Αιγύπτιους Φαραώ και τον πλούτο, μαζί με σιλουέτες New Look» – μία από τις συλλογές του Dior υπό τον Galliano με ρούχα τόσο εξοργιστικά και μη φορέσιμα που κατέληγαν εκθαμβωτικά και αποχαυνωτικά.

Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Η συλλογή Dior υπό τον Galliano με ρούχα τόσο εξοργιστικά και μη φορέσιμα που κατέληξαν εκθαμβωτικά σε αποχαυνωτικά.


Η επιμέλεια με την οποία κάνεις τόσο δραματικά λάθος, με τόσο αξέχαστο και μεγαλειώδη τρόπο, ή η εμμονή να σχολιάζεις με βαθιά ειρωνικό τρόπο την γκαρνταρόμπα που η κοινωνία σού λέει πως πρέπει να φοράς ήταν για αιώνες ένα καπρίτσιο της αριστοκρατίας, ένας κώδικας που καταλάβαινε μονάχα μια κλίκα διανοουμένων, η κληρονομιά που μας έδωσε η gay κοινότητα. Ποτέ μέχρι σήμερα το αισθητικά κακόγουστο δεν ήταν τόσο δημοκρατικά μοιρασμένο στους περισσότερους, τόσο μέρος της κουβέντας μας. Για όλα τα μεγάλα, κακάσχημα αθλητικά παπούτσια που θα δείτε στα πόδια κοριτσιών και αγοριών, νοσταλγώντας τη δεκαετία του '90, για τις μπλούζες των Vetements και τις πασαρέλες του Gucci με τα περίεργα, αλλοπρόσαλλα, τρυφερά και ρομαντικά όνειρά τους, το σημερινό παραμύθι της μόδας είναι ένας σχολιασμός του κακού γούστου της δυτικής κοινωνίας, οι καινούργιοι κανόνες του παιχνιδιού που οι φυλές των πόλεων κρατούσαν ως σήμερα μυστικούς.


Ίσως, λοιπόν, ο βασικότερος λόγος που το camp δεν μπορεί να εξηγηθεί σε όλους με τον ίδιο τρόπο είναι γιατί σήμερα δεν είναι όλα ίδια για όλους – δεν πειράζει! Πέρασαν αιώνες για να αρχίσουμε να ξεπερνάμε την ανάγκη να είμαστε όλοι ίδιοι, έγιναν μπόλικα πολιτιστικά λάθη και τώρα πια θέλουμε βάλουμε φτερά στην καμπούρα μας και να νιώσουμε νοσταλγία για τα faux pas που έγιναν με απόλυτη σοβαρότητα και αθωότητα. Κρατώντας τα λόγια της Sontag, το camp είναι γενναιόδωρο και ποτέ μνησίκακο, δεν είναι Ιερά Εξέταση ούτε fashion police. Είναι ένα βράδυ που όλοι μας χορέψαμε κάτι που ντρεπόμασταν πολύ.

Δείτε 14 εικόνες από τα εκθέματα

Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Σύνολα Marc Jacobs, Άνοιξη - Καλοκαίρι 2016. Courtesy of Marc Jacobs. Photo © Johnny Dufort, 2018
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Jeremy Scott, House of Moschino, Άνοιξη - Καλοκαίρι 2018. Courtesy of Moschino. Photo © Johnny Dufort, 2019
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Bertrand Guyon, House of Schiaparelli, Φθινόπωρο - Χειμώνα 2018-19 Ηaute Couture. Courtesy of Schiaparelli. Photo © Johnny Dufort, 2019
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Jeremy Scott, φόρεμα House of Moschino, Άνοιξη - Καλοκαίρι 2017. Courtesy of Moschino. Photo © Johnny Dufort, 2019
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Alessandro Michele, σύνολο Gucci, Φθινόπωρο - Χειμώνας 2016–17. Courtesy of Gucci Historical Archive. Photo © Johnny Dufort, 2018
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Virgil Abloh, σύνολο Off-White c/o Virgil Abloh (Italian, founded 2013), Pre-fall 2018. The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Virgil Abloh c/o Off-White™, 2018 (2018.585a–e). Photo © Johnny Dufort, 2018
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Alejandro Gómez Palomo, Nυφικό Palomo Spain, Άνοιξη - Καλοκαίρι 2018. Courtesy of Palomo Spain. Photo © Johnny Dufort, 2019
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Jun Takahashi, σύνολο Undercover, Φθινόπωρο - Χειμώνας 2017–18. The Metropolitan Museum of Art, New York, Purchase, Friends of The Costume Institute Gifts, 2017 (2017.399a–d). Photo © Johnny Dufort, 2019
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Φόρεμα Marjan Pejoski, Φθινόπωρο - Χειμώνας 2000 - 2001. Courtesy of Marjan Pejoski. Photo © Johnny Dufort, 2019
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Αντρικό σύνολο Jeremy Scott, Άνοιξη - Καλοκαίρι 2012. Courtesy of Jeremy Scott. Photo © Johnny Dufort, 2019
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Αριστερά: Σύνολο Walter Van Beirendonck, Άνοιξη - Καλοκαίρι 2009. Courtesy of Walter Van Beirendonck. Δεξιά: Σύνολο Vivienne Westwood, Φθινόπωρο - Χειμώνας 1989-90. Courtesy of Vivienne Westwood Archive. Photo © Johnny Dufort, 2019
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Franco Moschino, πουκάμισο House of Moschino, Άνοιξη - Καλοκαίρι 1991. Courtesy of Moschino. Photo © Johnny Dufort, 2018
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Σύνολα Thom Browne, Άνοιξη - Καλοκαίρι 2017. The Metropolitan Museum of Art, New York, Gift of Thom Browne, 2018 (2018.134.1a–d [αριστερά]) (2018.134.2a–f [δεξιά]). Photo © Johnny Dufort, 2018
Γιατί κανείς δεν καταλαβαίνει το φετινό θέμα του Met Gala 2019; Facebook Twitter
Franco Moschino, φόρεμα House of Moschino, Φθινόπωρο - Χειμώνας 1989. Courtesy of Moschino. Photo © Johnny Dufort, 2018
|article_full|
Μόδα & Στυλ
3

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είναι ο Anthony Vaccarello ο νέος βασιλιάς της γαλλικής μόδας;

Μόδα & Στυλ / Είναι ο Anthony Vaccarello ο νέος βασιλιάς της γαλλικής μόδας;

Ξεφυσά εκνευρισμένος όταν χαρακτηρίζουν σέξι τα ρούχα του. Τον εμπνέουν οι στιλπνές φετιχιστικές ωδές του φωτογράφου Αraki στο bondage και το επιθυμητό σώμα. Είναι έτοιμος να αφήσει την καριέρα του για χάρη του έρωτα (το έχει ήδη κάνει). Γιατί όλοι μιλούν για τον Anthony Vaccarello, τον καλλιτεχνικό διευθυντή του οίκου Saint Laurent;
ΚΑΤΕΡΙΝΑ Ι. ΑΝΕΣΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γυμνό Χόλιγουντ:

Μόδα & Στυλ / Γυμνό Χόλιγουντ: Πλήρης διαφάνεια, free the nipple, ζήτω τα γυμνά σώματα. Έτσι ντύνονται πια οι σταρ.

Ξεκίνησε από τις πασαρέλες της υψηλής ραπτικής και κορυφώθηκε (πού αλλού;) τη νύχτα της τελετής των Όσκαρ. Το νέο trend στη μόδα είναι το γυμνό και, απ' ό,τι φαίνεται, ήρθε για να μείνει.
THE LIFO TEAM

σχόλια

3 σχόλια
Με μια λέξη : παρακμήΜε περισσότερες : ένα μάτσο πλούσιοι και διάσημοι, οι περισσότεροι για τους λάθος λόγους, κάνουν ένα πάρτι με ότι πιο εξωφρενικό και ακριβό μπορούν να σκεφτούν, για να συντηρήσουν την διασημότητα τους για όλους τους λάθος λόγους.