Πριν από 60 χρόνια ο Φιντέλ Κάστρο έφτανε θριαμβευτής στη Νέα Υόρκη αλλάζοντας για πάντα την ιστορία του στυλ

Πριν από 60 χρόνια ο Φιντέλ Κάστρο έφτανε θριαμβευτής στη Νέα Υόρκη αλλάζοντας για πάντα την ιστορία του στυλ Facebook Twitter
Ήταν σα να καταφτάνει ο Σινάτρα στο Λας Βέγκας όταν στις 21 Απρίλιου του 1959 οι Νεοϋορκέζοι υποδέχτηκαν με θέρμη το νεαρό ηγέτη των Κουβανών ανταρτών
2

Ήταν σα να καταφτάνει ο Σινάτρα στο Λας Βέγκας όταν στις 21 Απρίλιου του 1959 - 60 χρόνια ακριβώς συμπληρώνονται την προσεχή Κυριακή – χιλιάδες ενθουσιώδεις Νεοϋορκέζοι υποδέχτηκαν με θέρμη το νεαρό ηγέτη των Κουβανών ανταρτών που μόλις πριν από τέσσερις μήνες είχαν αποτινάξει θριαμβευτικά τη στυγνή στρατιωτική δικτατορία που κυβερνούσε τη χώρα τους.

Τα πλήθη που είχαν μαζευτεί για να τον δουν από κοντά να χαιρετά τον κόσμο σαν υποψήφιος πολιτευτής τριγυρισμένος από αστυνομικές δυνάμεις, ξεπερνούσαν κάθε άλλη επίσκεψη ξένου ηγέτη στην ιστορία της πόλης.
Ήταν το πρώτο στάδιο ενός τετραήμερου γύρου θριάμβου των επαναστατών στη Νέα Υόρκη που εκτός των άλλων, καταγράφηκε και ως ορόσημο στην ιστορία του στυλ.

Η παρέα του Κάστρο σχημάτισε με την εμφάνιση της μια στυλιστική γέφυρα ανάμεσα στους Μπιτ και στην επερχόμενη γενιά της '60s αντικουλτούρας.

Σύμφωνα με τη Σόνια Αμπρέγκο, ιστορικό της μόδας του 20ου αιώνα, αυτή ήταν η στιγμή που γεννήθηκε το στυλιστικό κίνημα που έγινε αργότερα γνωστό ως "radical chic" (η χρήση δηλαδή ενδυματολογικών στοιχείων συνδεδεμένων με ριζοσπαστική δράση).

«Κατά κάποιον τρόπο, ο Φιντέλ, ο Τσε και οι σύντροφοί τους με τα χακί αμπέχονα και τα γένια ήταν οι πρώτοι χίπις», λέει ο Τζον Λι Άντερσον, συγγραφέας του βιβλίου «Τσε: Μια επαναστατική ζωή» αλλά και μιας επικείμενης βιογραφίας του Φιντέλ Κάστρο. «Εμφανίστηκαν στη 'σκηνή' στην αυγή της τηλεοπτικής εποχής ως ιδανικοί επαναστάτες. Το σύνολο των στοιχείων του 'look' που παρουσίαζαν, με τα μακριά μαλλιά, τους μπερέδες και τα γένια, ήταν εξαιρετικά ισχυρό αλλά και ταιριαστό με το νεανικό πνεύμα των καιρών όπως διαμορφωνόταν τότε για πρώτη φορά».

Πριν από 60 χρόνια ο Φιντέλ Κάστρο έφτανε θριαμβευτής στη Νέα Υόρκη αλλάζοντας για πάντα την ιστορία του στυλ Facebook Twitter
Ο Τσε με την δημοσιογράφο του αμερικανικού δικτύου ABC Λίζα Χάουαρντ το 1964 στην Κούβα

Ήταν η πρώτη εποχή αμφισβήτησης του μεταπολεμικού κομφορμισμού εκ μέρους της αμερικανικής νεολαίας αλλά και της νέας αντισυμβατικής πολιτιστικής παραγωγής: Το «Ουρλιαχτό» του Γκίνσμπεργκ είχε εκδοθεί το 1956, το «Στο Δρόμο» του Κέρουακ το 1957 ενώ τον καιρό της πρώτης εκείνης επίσκεψης του Κάστρο, ολοκληρωνόταν η μετάφραση του «Δεύτερου Φύλου» της Σιμόν ντε Μποβουάρ.

Η παρέα του Κάστρο σχημάτισε με την εμφάνιση της μια στυλιστική γέφυρα ανάμεσα στους Μπιτ και στην επερχόμενη γενιά της '60s αντικουλτούρας.

«Η ιστορία της μόδας δεν είναι κυκλική» λέει η Σόνια Αμπρέγκο. «Δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν θα υπήρχαν 'φρικιά' χωρίς τον Τσε, η επίδραση όμως των 'Κουβανών' στο ενδυματολογικό τοπίο είναι πραγματική και αναντίρρητη».

Και δεν ήταν μόνο οι άντρες αλλά και οι γυναίκες στις τάξεις των επαναστατών που αναδείχτηκαν στην πρωτοπορία ενός νέου στυλ. Όπως η Σίλια Σάντζεζ, ηγετική φυσιογνωμία του επαναστατικού στρατού του Κάστρο, η οποία σχεδίαζε μόνη της τη στολή της επιλέγοντας χαλαρά λαχανί παντελόνια και πουλόβερ σε σχήμα V – σύμφωνα με τις μαρτυρίες του Αμερικανού φωτορεπόρτερ Ντίκι Τσάπελ που είχε περιπλανηθεί μαζί με τους αντάρτες στη Κούβα.

Λίγο πριν την επίσκεψη του Κάστρο το 1959, εκπρόσωποι της νέας Κουβανικής εξουσίας είχαν προσλάβει έναν ατζέντη της Λεωφόρου Μάντισον, ονόματι Μπέρναρντ Ρέλιν, με μηνιαίο μισθό 6.000 δολάρια, με αποστολή να καλλιεργήσει μια ελκυστική για τους Αμερικανούς εικόνα του ηγέτη τους.

Όταν πήγε στην Αβάνα, η πρώτη συμβουλή του Ρέλιν στους αντάρτες ήταν να κόψουν τα μαλλιά τους. Έχοντας αντιληφθεί την ισχύ του επιμελώς ατημέλητου επαναστατικού λουκ, ο Κάστρο αρνήθηκε και η τετραήμερη επίσκεψη στη Νέα Υόρκη εξελίχθηκε σε θρίαμβο με πιο σημαντικούς σταθμούς την υποδοχή της αντιπροσωπείας από τον Δήμαρχο, την επίσκεψη στα γραφεία των New York Times και την ομιλία του Κάστρο ενώπιον 16.000 θεατών στο Σέντραλ Παρκ.

Πριν από 60 χρόνια ο Φιντέλ Κάστρο έφτανε θριαμβευτής στη Νέα Υόρκη αλλάζοντας για πάντα την ιστορία του στυλ Facebook Twitter
Ο ταγματάρχης Χοιυάν Αλμέιντα και ο Λοχαγός Αντόνιο Νούνιες Χιμένεθ του επαναστατικού στρατού του Κάστρο, στο ξενοδοχείο Teresa του Χάρλεμ τον Σεπτέμβριο του 1960

Το «κατεστημένο» δεν υποδέχτηκε με την ίδια εγκαρδιότητα τον Κουβανό ηγέτη στην επόμενη επίσκεψή του τον Σεπτέμβριο του 1960, η επίδραση του όμως στην εξέλιξη του αντισυμβατικού / ριζοσπαστικού στυλ εδραιώθηκε ακόμα περισσότερο καθώς η κουστωδία του Κάστρο μεταφέρθηκε από το κέντρο του Μανχάταν στο ξενοδοχείο Teresa του Χάρλεμ όπου συναντήθηκε με τον Malcolm X αλλά και με προσωπικότητες της κουλτούρας όπως ο Γκίνσμπεργκ και ο Ανρί Καρτιέ-Μπρεσόν.

Δέκα χρόνια αργότερα, ο Τομ Γουλφ εισήγαγε τον όρο "radical chic" με στόχο να σατιρίσει τον υπνωτισμό της νεοϋορκέζικης διανόησης από τα σύμβολα της εξέγερσης όπως γλαφυρά είχε γίνει φανερό σε ένα γκαλά που είχε διοργανώσει ο Λέοναρντ Μπερνστάιν προς τιμή των Μαύρων Πανθήρων.

«Ο όρος 'radical chic' μοιάζει πολύ του 20ου αιώνα», λέει σήμερα η ιστορικός της μόδας Σόνια Αμπρέγκο. «Πρόκειται όμως για σημαντικό στυλ που εξελίχθηκε οργανικά για να απομακρυνθεί στην πορεία από το προσωπικό ρίσκο και τις σαφείς πολιτικές αναφορές που το συνόδευαν. Αυτό προσπαθώ να εξηγήσω στα παιδιά που ντύνονται σαν τον Τσε σήμερα».

Με στοιχεία από τους New York Times

 

Μόδα & Στυλ
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Μόδα & Στυλ / Μνους: Ένα ανεξάρτητο αθηναϊκό brand επαναλανσάρει τη σωβρακοφανέλα

Λαμβάνοντας υπόψη τους τη μοναδικότητα του κάθε σωματότυπου και επηρεασμένες από την προσωπική τους ανάγκη για άνεση, δύο νέες γυναίκες δημιουργούν ποιοτικά εσώρουχα που δεν προορίζονται μόνο για να κρύβονται κάτω από τα ρούχα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Μόδα & Στυλ / Μισέλ Λαμί: Ένα ατόφια εκκεντρικό πρόσωπο της μόδας και της τέχνης

Επιχειρηματίας, οραματίστρια, style icon, αρχηγός συγκροτήματος, επιμελήτρια εκθέσεων. Μια γυναίκα ασταμάτητη στα 80 της χρόνια που ο τίτλος της «μούσας του Ρικ Όουενς» την αδικεί.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Μόδα & Στυλ / O ροζ πλανήτης των Karavan στη Σκούφου μεγάλωσε

Το φυσικό κατάστημα του πιο πετυχημένου αθηναϊκού brand με ρούχα επεκτάθηκε, έχει συγκεντρώσει μέσα του όλες εκείνες τις αναφορές που το έφεραν μέχρι το σήμερα, ενώ θα είναι και το μοναδικό μέρος όπου θα μπορούμε να δοκιμάζουμε και να ψωνίζουμε όσα bold κομμάτια έχουν να μας προτείνουν. Karavan girls, έχουμε μπροστά μας ένα καλοκαίρι όλο χρώμα και patterns.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Μόδα & Στυλ / Ο Pierpaolo Piccioli δεν μένει πια στον Valentino

Με μια παρακαταθήκη που μοιάζει με κινηματογραφικό ρομάντζο, τυλιγμένη σε απρόσμενες παλέτες, τρεμάμενα μποά και πληθωρικούς όγκους, ο επί 25 χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής του οίκου Valentino αποχώρησε από τη θέση του, μιλώντας για όνειρα υφασμένα με αγάπη.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Μόδα & Στυλ / Τι πήγε λάθος με τις ενδυμασίες της Μαίρης Κατράντζου; Όλα.

Aυτές οι ενδυμασίες, που δεν είναι στολές ούτε κοστούμια θεάτρου, ήταν διακριτικές και «έκαναν τη δουλειά», υπηρετούσαν μια τελετή που συμβαίνει κάθε τέσσερα χρόνια για μία ώρα και τέλος, την ξεχνάμε. Δεν είχαν απασχολήσει κανέναν μας, μέχρι τώρα τουλάχιστον.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

2 σχόλια
Η δασκαλα μου Μισελ Βινιε τον ειχε γνωρισει στο κτιριο του ΟΗΕ, οταν δουλευε καποια εποχη ως ακολουθος επισημων στον οργανισμο. Μπηκαν στο ιδιο ασανσερ κι οταν αυτη του εξηγησε που ειναι το εστιατορειο για τους επισημους, αυτος ζητησε να κατεβει στον πρωτο οροφο που ηταν το εστιατορειο για τους υπαλληλους του οργανισμου. Μου ειπε επισης οτι ηταν πολυ ντροπαλος, 'η τουλαχιστον ετσι εδειξε στην περισταση. ++Η Βινιε ηταν διευθυντρια πωλησεων στο πρωιμο Μαγκνουμ στο Παρισι. Αργοτερα διδαξε φωτογραφια στο Μπερκλε'ι'.