Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
Γιατί δεν έχουν Audio Guides τα μεγάλα ελληνικά μουσεία;
Μουσεία&Εκθέσεις

Γιατί δεν έχουν Audio Guides τα μεγάλα ελληνικά μουσεία;

Οι συσκευές πολυμεσικής ξενάγησης είναι ένα βασικό έσοδο για τα μεγάλα μουσεία του κόσμου και ένα εξαιρετικό εργαλείο για τους επισκέπτες. Μόνο που στην Ελλάδα φαίνεται να μη δίνουμε σημασία σε τέτοια πράγματα. Όχι πάντα για αθώους λόγους...

Όποιος έχει επισκεφτεί ένα μουσείο στο εξωτερικό, κατά πάσα πιθανότητα το έχει χρησιμοποιήσει. Καταβάλλοντας ένα αντίτιμο επιπλέον του εισιτηρίου εισόδου (αν υπάρχει εισιτήριο εισόδου), μπορείς να «νοικιάσεις» μια φορητή συσκευή με ακουστικά στην οποία υπάρχει ηχογραφημένη αφήγηση, περιγραφή και επεξήγηση επιλεγμένων εκθεμάτων του κάθε μουσείου.


Η υπηρεσία προσφέρεται, φυσικά, σε πολλές γλώσσες και είναι συνήθως έξοχα επιμελημένη και με προσεγμένες ηχογραφήσεις. Κάθε επισκέπτης που κάνει χρήση του audio guide (συσκευή πολυμεσικής ξενάγησης) έχει την ευκαιρία να βιώσει μια πιο ολοκληρωμένη εμπειρία.


Πρόκειται για μια συσκευή που κατά τη διάρκεια της επίσκεψης σου χαρίζει μια ιδανική «απομόνωση» από την πολυκοσμία και τον θόρυβο που επικρατεί στα περισσότερα μουσεία. Σε βοηθά ώστε να ακούς συγκεντρωμένος αλλά και να έχεις μια όσο το δυνατόν πιο «ιδιωτική» επαφή με το έκθεμα.


Φυσικά, οφέλη δεν προκύπτουν μόνο για τον επισκέπτη αλλά και για το ίδιο το μουσείο, είτε σε επίπεδο κέρδους είτε σε επίπεδο λειτουργίας. Στην Αθήνα, βέβαια, αυτή η υπηρεσία δεν υπάρχει παρά σε ελάχιστα μουσεία ‒ πάντως όχι στα μεγάλα.

 

Ανυπέρβλητα εμπόδια όπως η γραφειοκρατία, η έλλειψη υλικοτεχνικής δομής και η απουσία στρατηγικής λειτουργούν ανασταλτικά ως προς τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή.


Σε μια ρευστή κοινωνικά περίοδο θα περίμενε κανείς ότι τα μεγάλα μουσεία στη χώρα μας δεν θα έμεναν προσκολλημένα σε παλιές τακτικές αλλά θα καινοτομούσαν. Συγκεκριμένα, όσον αφορά το audio guide, η κατάσταση στην πρωτεύουσα, εν αντιθέσει με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, χαρακτηρίζεται ξεπερασμένη.


Η δυνατότητα των ηχητικών οδηγών ξενάγησης απουσιάζει από όλα σχεδόν τα μουσεία της Αθήνας, με αποτέλεσμα πολλές κατηγορίες επισκεπτών να μην μπορούν να εμβαθύνουν στο περιεχόμενο των εκθεμάτων.


Για παράδειγμα, κάποιος που θέλει να επισκεφτεί ένα μουσείο μόνος του, αυτομάτως αποκλείεται από την επικρατούσα λογική των ξεναγήσεων. Κι όλα αυτά, τη στιγμή που η Αθήνα δέχεται κάθε χρόνο ολοένα μεγαλύτερο αριθμό τουριστών και τα μουσεία της συγκαταλέγονται συνεχώς στα καλύτερα παγκοσμίως.

 

Αναρωτιέται, λοιπόν, εύλογα κάποιος: σε μια χώρα όπου ο τουρισμός θεωρείται «βαριά βιομηχανία» πώς είναι δυνατόν να απουσιάζει ένα βασικό μέσο ξενάγησης; Όταν το εισιτήριο αυξάνεται, ποιο είναι το ανταποδοτικό όφελος για τον επισκέπτη, από τη στιγμή που δεν παρέχονται οι ανάλογες υπηρεσίες;


Πώς θα προσελκύσουν τα μουσεία τους νέους και τους μεμονωμένους επισκέπτες, όταν δεν προνοούν ώστε να υπάρχει η δυνατότητα των ηχητικών οδηγών ξενάγησης; Ποιος λογοδοτεί για τα διαφυγόντα κέρδη, όταν έξω από τα μουσεία υπάρχουν εταιρείες που κερδοσκοπούν, προσφέροντας σε τουρίστες τις αντίστοιχες συσκευές; Και γιατί πρέπει να εξαρτάται ο επισκέπτης ενός μουσείου μόνο από τους ξεναγούς;


Το 2017, οι τουρίστες που επισκέφθηκαν την Αθήνα ξεπέρασαν τα πέντε εκατομμύρια. Για κάποιους η πρωτεύουσα ήταν ενδιάμεσος σταθμός, επομένως είχαν λίγο χρόνο διαθέσιμο για τα σημαντικότερα αξιοθέατα. Δεν θα ήταν χρήσιμο, λοιπόν, να προσφέρουν τα μουσεία μια πολυμεσική ξενάγηση ικανή να προσαρμοστεί στα χρονικά περιθώρια κάθε επισκέπτη;


Δυστυχώς, από την έρευνά μας προκύπτει ότι επικρατεί ακόμα η αντίληψη του «καλώς ήλθε το δολάριο», με αποτέλεσμα να μην ενδιαφέρεται κανείς για την αναβάθμιση την ποιότητας των προσφερόμενων τουριστικών υπηρεσιών.

 

Ανυπέρβλητα εμπόδια όπως η γραφειοκρατία, η έλλειψη υλικοτεχνικής δομής και η απουσία στρατηγικής λειτουργούν ανασταλτικά ως προς τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή.
Ανυπέρβλητα εμπόδια όπως η γραφειοκρατία, η έλλειψη υλικοτεχνικής δομής και η απουσία στρατηγικής λειτουργούν ανασταλτικά ως προς τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή.


Η θέση των ξεναγών

«Δεν θεωρούμε τις συσκευές ακουστικής ξενάγησης κάτι ανταγωνιστικό προς εμάς» ισχυρίζεται ο πρόεδρος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών, Κρίτων Πιπέρας. «Καμία συσκευή δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ανθρώπινη επαφή. Ο μέσος τουρίστας που επιθυμεί να εντρυφήσει στην ιστορία της Ελλάδας θα επιλέξει τους ξεναγούς. Επίσης, συμμετέχουμε σε πολυήμερα ταξιδιωτικά πακέτα με αποτέλεσμα να δημιουργούμε προσωπική επαφή με τους τουρίστες, κάτι που δεν μπορεί να αντικαταστήσει καμία ηχογράφηση» λέει.


«Μήπως, όμως, κατά βάθος τούς βολεύει η επικρατούσα κατάσταση;» σπεύδω να ρωτήσω.


«Από κει και πέρα, είναι θέμα επιλογής του εκάστοτε επισκέπτη. Θεωρώ, πάντως, ότι οι συσκευές βοηθούν πιο πολύ τους νέους κι εκείνους που δεν έχουν πολλά χρήματα. Αντιθέτως, οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι και όσοι είναι σε θέση να διαθέσουν ένα χρηματικό ποσό θα εξακολουθήσουν να προτιμούν τους ξεναγούς.


Μακάρι να είχαμε τη δύναμη να ελέγχουμε τα μουσεία, αλλά δεν προκύπτει κάτι τέτοιο από την πραγματικότητα. Αυτό μπορείτε να το εξακριβώσετε πηγαίνοντας στα μουσεία και παρατηρώντας πόσοι παράνομοι ξεναγοί κυκλοφορούν. Όταν εκφράζουμε τα παράπονά μας στους φύλακες, μας λένε ότι δεν είναι δική τους δουλειά» απαντά.


Τι απαντά το υπουργείο Πολιτισμού

Αντιλαμβανόμαστε ότι τα ερωτήματα είναι πολλαπλά, αλλά οι απαντήσεις που λάβαμε από το υπουργείο Πολιτισμού ήταν γενικόλογες, επιβεβαιώνοντας τον εθισμό στην υπάρχουσα στάσιμη κατάσταση.


Συγκεκριμένα, το υπουργείο Πολιτισμού παραδέχτηκε στη LiFO ότι η εφαρμογή της ακουστικής ξενάγησης είναι κάτι που έχει καθυστερήσει πολύ καθώς και ότι η λειτουργία τους κρίνεται αναμφισβήτητα αναγκαία, διότι, εκτός των άλλων, πρέπει να αντιμετωπιστούν οι παράνομες εταιρείες που βρίσκονται πολλές φορές έξω από μουσεία της Αθήνας, εκμεταλλευόμενες το γεγονός ότι δεν διαθέτουν συσκευές ακουστικής ξενάγησης και κερδοσκοπώντας σε βάρος του ελληνικού Δημοσίου.


Τέλος, μας διαβεβαίωσαν ότι γίνονται προσπάθειες ώστε η προμήθειά τους να ενταχθεί σε κάποιο από τα επόμενα ΕΣΠΑ.


Είναι γεγονός ότι η χώρα μας παραμένει ουραγός σε επίπεδο τεχνολογικής ανάπτυξης και, όπως μας επισημαίνουν οικονομικοί αναλυτές, αυτό συμβαίνει γιατί τις περισσότερες φορές το βασικότερο πρόβλημα είναι η σύνταξη και κατάθεση φακέλου για τη λήψη κονδυλίων σαν αυτά του ΕΣΠΑ και όχι η απορρόφηση των χρημάτων καθαυτή.


Ανυπέρβλητα εμπόδια όπως η γραφειοκρατία, η έλλειψη υλικοτεχνικής δομής και η απουσία στρατηγικής λειτουργούν ανασταλτικά ως προς τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή.

 

Πρόκειται για μια συσκευή που κατά τη διάρκεια της επίσκεψης σου χαρίζει μια ιδανική «απομόνωση» από την πολυκοσμία και τον θόρυβο που επικρατεί στα περισσότερα μουσεία.
Πρόκειται για μια συσκευή που κατά τη διάρκεια της επίσκεψης σου χαρίζει μια ιδανική «απομόνωση» από την πολυκοσμία και τον θόρυβο που επικρατεί στα περισσότερα μουσεία.


Λειτουργία - Κόστος

Τα συστήματα ακουστικής ξενάγησης χρησιμοποιούνται σε μουσεία, θεματικά πάρκα, αρχαιολογικούς και εκθεσιακούς χώρους με βασικό σκοπό να αναβαθμίσουν την εμπειρία του επισκέπτη, προσφέροντας χρήσιμες πληροφορίες με απλό και ψυχαγωγικό για το ευρύ κοινό τρόπο.


Παράλληλα, αποτελούν ένα μοναδικό μέσο για την αύξηση των εσόδων ενός μουσείου, καθώς μια τέτοια υπηρεσία δεν συμπεριλαμβάνεται στο εισιτήριο εισόδου. Κάθε επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να προμηθευτεί μεμονωμένα μια συσκευή, μέσω της οποίας ακούει πληροφορίες σχετικά με τα εκθέματα σε μορφή αφήγησης και στη γλώσσα της επιλογής του.


Πολλές φορές η ακουστική ξενάγηση έχει τη μορφή μιας ακουστικής θεατρικής παραγωγής με διαλόγους, μουσικές επενδύσεις και ακουστικά εφέ, κάνοντας τον επισκέπτη να χαλαρώσει και να γίνει πιο δεκτικός στην πληροφορία που του παρέχεται.

 

«Κάθε μουσείο μπορεί να χρεώνει μια τέτοια υπηρεσία από 1 έως 5 ευρώ πλέον του τιμήματος εισόδου, έχοντας έτσι μια ανταποδοτική υπηρεσία που μπορεί να αυξήσει τα έσοδά του. Υπάρχουν μουσεία που από την υπηρεσία ακουστικής ξενάγησης ωφελούνται 50.000-100.000 ευρώ ετησίως πέραν των εσόδων που προκύπτουν από τα εισιτήρια εισόδου.


Το μουσείο, μέσα από τη χρήση ειδικού λογισμικού που διαθέτουν οι συσκευές, λαμβάνει στατιστικές πληροφορίες για τη χρήση των συσκευών. Οι πληροφορίες αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο από την επιστημονική ομάδα του μουσείου όσο και από τη διοίκησή του.


Επιπλέον, τα συστήματα ακουστικής ξενάγησης προσφέρουν στον επισκέπτη εξατομικευμένη ξενάγηση, η οποία είναι προσαρμοσμένη στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και ενδιαφέροντα του εκάστοτε επισκέπτη, στην ηλικία, τα ενδιαφέροντα, το μορφωτικό επίπεδο αλλά και τη χώρα προέλευσής του» μας λέει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Radiant Technologies ΑΕΒΕ Μανώλης Βουβάκης, που μελετά, σχεδιάζει και υλοποιεί συστήματα προσωπικής ξενάγησης.


Όπως συμπληρώνει, οι συσκευές αυτές: «Διαθέτουν φωτιζόμενη LCD οθόνη η οποία εμφανίζει αριθμό και τίτλο αφήγησης ή και το ίδιο το κείμενό της. Ο επισκέπτης μπορεί να ακούσει μια αφήγηση σε υψηλή ποιότητα ήχου μέσω του ενσωματωμένου ηχείου της συσκευής.

 

Το μουσείο, μέσα από τη χρήση ειδικού λογισμικού που διαθέτουν οι συσκευές, λαμβάνει στατιστικές πληροφορίες για τη χρήση των συσκευών. Οι πληροφορίες αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο από την επιστημονική ομάδα του μουσείου όσο και από τη διοίκησή του.
Το μουσείο, μέσα από τη χρήση ειδικού λογισμικού που διαθέτουν οι συσκευές, λαμβάνει στατιστικές πληροφορίες για τη χρήση των συσκευών. Οι πληροφορίες αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν τόσο από την επιστημονική ομάδα του μουσείου όσο και από τη διοίκησή του.


Επίσης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί από έναν ή δύο επισκέπτες ταυτόχρονα, με μονοφωνικά ή στερεοφωνικά ακουστικά. Οι συσκευές, πριν δοθούν στον επισκέπτη, ρυθμίζονται στη γλώσσα της προτίμησής του, η οποία "κλειδώνει" έως το πέρας της περιήγησης.


Ακολουθώντας την ειδική σήμανση που υπάρχει σε κάθε σημείο ενδιαφέροντος, ο χρήστης της συσκευής είναι σε θέση να ακούσει την αφήγηση για το έκθεμα που τον ενδιαφέρει. Η αφήγηση μπορεί να ξεκινήσει με πρωτοβουλία του επισκέπτη ή και αυτόματα, με τη βοήθεια κάποιων ειδικών πομπών.


Όταν τελειώσει η περιήγηση, ο επισκέπτης επιστρέφει τη συσκευή στο σημείο από το οποίο την παρέλαβε, όπου και τοποθετείται στην ειδική βάση φόρτισης - αποθήκευσης - συλλογής στατιστικών στοιχείων.


Η ακουστική ξενάγηση είναι ιδανική για άτομα με προβλήματα όρασης, καθώς προσφέρει ηχητική περιγραφή του χώρου που επισκέπτονται και των αντικειμένων που υπάρχουν σε αυτόν».


Ποιο είναι το κόστος μιας τέτοιας εφαρμογής; «Για ένα μικρό μουσείο, αγγίζει τα 10.000-12.000 ευρώ, ενώ για έναν μεγαλύτερο χώρο πολιτισμού μπορεί να ξεπεράσει και τα 250.000 ευρώ» υποστηρίζει ο κ. Βουβάκης.

 

Η εταιρεία που διευθύνει δραστηριοποιείται σε πολλούς πολιτιστικούς χώρους τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, ενώ συμμετείχε και στον διαγωνισμό που είχε πραγματοποιήσει κάποτε ο Οργανισμός Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού Α.Ε. (ΟΠΕΠ ΑΕ) και αφορούσε την εγκατάσταση συστημάτων ξενάγησης στα δεκαπέντε μεγαλύτερα μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους της χώρας μας.


«Το έργο είχε χρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, είχε ξεκινήσει την περίοδο που υπουργός Πολιτισμού ήταν ο Ευάγγελος Βενιζέλος και είχε προϋπολογισμό 12.000.000 ευρώ, αλλά δεν υλοποιήθηκε ποτέ.


Στον διεθνή διαγωνισμό που έγινε συμμετείχαν πολλοί φορείς, ωστόσο υπήρχε χρονικός περιορισμός ως προς την απορρόφηση των κονδυλίων, με αποτέλεσμα να χαθεί η χρηματοδότηση» δηλώνει ο κ. Βουβάκης.


«Υπάρχουν δύο μοντέλα για να αναπτυχθεί ένα ολοκληρωμένο σύστημα ακουστικής ξενάγησης σ' ένα μουσείο. Το πρώτο μέσω της χρηματοδότησης από πακέτο ΕΣΠΑ ή ίδιους πόρους του μουσείου και το δεύτερο, που αφορά μουσεία με μεγάλη επισκεψιμότητα, μέσα από χρηματοδότηση του έργου από την ίδια την εταιρεία, η οποία στη συνέχεια εισπράττει κάποιο ποσό από τα κέρδη του εκάστοτε μουσείου με βάση την εκμετάλλευση του συστήματος ξενάγησης.


Για τη δεύτερη λύση βασική απαίτηση είναι οι επισκέπτες να ξεπερνούν τους 100.000. Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, το πιο προβεβλημένο και το πρώτο σε επισκεψιμότητα μουσείο της χώρας μας, προμηθεύτηκε, έναν χρόνο πριν από τα εγκαίνιά του, ένα σύστημα ακουστικής ξενάγησης που ουδέποτε χρησιμοποιήθηκε, στερώντας από τα εκατομμύρια επισκέπτες του μια μοναδική εμπειρία ξενάγησης. Άλλη μια φορά, πρωτοτυπώντας...» καταλήγει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Radiant Technologies.

 

Το 2017, οι τουρίστες που επισκέφθηκαν την Αθήνα ξεπέρασαν τα πέντε εκατομμύρια. Για κάποιους η πρωτεύουσα ήταν ενδιάμεσος σταθμός, επομένως είχαν λίγο χρόνο διαθέσιμο για τα σημαντικότερα αξιοθέατα.
Το 2017, οι τουρίστες που επισκέφθηκαν την Αθήνα ξεπέρασαν τα πέντε εκατομμύρια. Για κάποιους η πρωτεύουσα ήταν ενδιάμεσος σταθμός, επομένως είχαν λίγο χρόνο διαθέσιμο για τα σημαντικότερα αξιοθέατα.


Η χρησιμότητα και οι λόγοι που δεν εφαρμόζεται

Ποια είναι, λοιπόν, η χρησιμότητα των ηχητικών οδηγών ξενάγησης; Ποιοι είναι οι λόγοι που δεν τους συναντάμε ακόμη στα μουσεία της πόλης και γιατί μας δυσκολεύει τόσο πολύ η πολυμεσική ξενάγηση;


«Η χρησιμότητα έγκειται στο ότι είναι ένας εναλλακτικός τρόπος για να βιώσει κάποιος μια επίσκεψη στο μουσείο έναντι των παραδοσιακών που γνωρίζαμε ως τώρα, όπως οι ενημερωτικές πινακίδες που προσφέρουν μόνο γενικές πληροφορίες και δεν σε βοηθούν να εμβαθύνεις ή να μάθεις περισσότερα για τα εκθέματα» λέει η κ. Μαρία Ρούσσου, επίκουρη καθηγήτρια του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΕΚΠΑ με ειδίκευση στα μουσεία και τις νέες τεχνολογίες.


«Οι ηχητικοί οδηγοί, είτε οι παλαιότεροι με τον χαρακτηριστικό αριθμό τον οποίο πληκτρολογούσες και άκουγες την ιστορία που τον συνόδευε, ή ακόμα και οι νεότεροι, οι οποίοι λειτουργούν με αισθητήρες, οπότε όταν πλησιάζεις το αντικείμενο έρχεσαι σε επαφή με τη σχετική πληροφορία του αντικειμένου, είναι απαραίτητοι.


Μας δίνουν τη δυνατότητα να γίνουμε κοινωνοί μιας αφηγηματικής ή συναισθηματικής εμπειρίας χωρίς τους περιορισμούς των φυσικών χώρων όπως οι ετικέτες ή τα ενημερωτικά σημειώματα, που καλύπτουν πολλές φορές τα εκθέματα.


Επιπρόσθετα, είναι πολύ σημαντικό το ότι δίνεται η δυνατότητα να προσαρμόσεις την ξενάγηση είτε με ηλικιακά είτε με άλλα κριτήρια. Είναι γεγονός ότι αλλιώς θα απευθυνθείς σε έναν ενήλικα κι αλλιώς σε ένα μικρό παιδί.


Επίσης, μπορείς να χρησιμοποιήσεις διαφορετικές γλώσσες και όχι απαραίτητα μόνο την αγγλική. Τέλος, δεν δεσμεύεσαι να χρησιμοποιήσεις τους ξεναγούς των μουσείων και να πληρώσεις ακριβό τίμημα, το οποίο πολλές φορές δεν αρκεί, αφού υπάρχει αρκετός κόσμος και δεν ακούς όσα λέει ο ξεναγός».


Γιατί δεν έχει εφαρμοστεί στα μουσεία; «Είναι πρακτικοί οι λόγοι. Δυστυχώς, αναφερόμαστε σε μουσεία που θεωρούνται αρκετά "δυσκίνητα", αφού τα περισσότερα είναι δημόσιοι οργανισμοί.

 

Kάθε επισκέπτης θέλει να ξεναγηθεί στα μουσεία με τον δικό του τρόπο. Επομένως, και τα μουσεία πρέπει να το λάβουν αυτό υπόψη και να προσαρμοστούν στα αιτήματα των καιρών.
Kάθε επισκέπτης θέλει να ξεναγηθεί στα μουσεία με τον δικό του τρόπο. Επομένως, και τα μουσεία πρέπει να το λάβουν αυτό υπόψη και να προσαρμοστούν στα αιτήματα των καιρών.


Με την ερευνητική ομάδα του Πανεπιστημίου Αθηνών και σε συνεργασία με το Μουσείο Ακρόπολης εφαρμόσαμε ένα πρόγραμμα επικεντρωμένο στα ενδιαφέροντα των επισκεπτών, δίνοντας βάρος στην αφηγηματική δομή των ιστοριών.


Όπως αντιλαμβάνεστε, για τα εκατομμύρια των επισκεπτών του συγκεκριμένου μουσείου απαιτείται άριστη οργάνωση ώστε να μην προκύψουν προβλήματα ή να μη φθείρονται οι συσκευές.


Τέλος, το θέμα του κόστους είναι ένα από τα κύρια προβλήματα. Απ' ό,τι γνωρίζω, το Μουσείο Ακρόπολης είχε προκηρύξει έναν διαγωνισμό και ανατέθηκε σε μια εταιρεία, αλλά, από κει και πέρα, δεν γνωρίζω γιατί δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα. Νομίζω, πάντως, ότι βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας.

 

Αναμφισβήτητα, κάθε επισκέπτης θέλει να ξεναγηθεί στα μουσεία με τον δικό του τρόπο. Επομένως, και τα μουσεία πρέπει να το λάβουν αυτό υπόψη και να προσαρμοστούν στα αιτήματα των καιρών.


Πολλά μουσεία του εξωτερικού όχι μόνο διαθέτουν αρκετά χρόνια συσκευές πολυμεσικής ξενάγησης αλλά συνεχώς εξελίσσονται και προσαρμόζονται στα νέα τεχνολογικά δεδομένα.


Οι νέες τεχνολογίες, µε την ευρύτερη έννοια, πρέπει και μπορούν να υποστηρίξουν αυτήν τη διαδικασία της συμμετοχής. Να προσκαλέσουν τον επισκέπτη να συμμετάσχει µε όλες του τις αισθήσεις, να ενισχύσουν τον πειραματισμό, την κατασκευή, την εξερεύνηση, τη φαντασία, την περιέργεια και την κριτική σκέψη.


Άμεση προτεραιότητα πρέπει να είναι, λοιπόν, η ομαλή σύζευξη τεχνολογίας, εκπαίδευσης αλλά και ψυχαγωγίας, για να μπορεί το μουσείο, µε την ενεργό συμμετοχή του επισκέπτη, να εκπληρώσει τους στόχους του τη νέα ψηφιακή εποχή» καταλήγει η κ. Ρούσσου.


Τι δηλώνει στη LiFO το Βρετανικό Μουσείο

Φωτο: Nick Paleologos / SOOC
Φωτο: Nick Paleologos / SOOC

 

Σε επικοινωνία που είχαμε με ένα από τα μεγαλύτερα μουσεία στον κόσμο, το Βρετανικό, μας ενημέρωσαν ότι οι συσκευές ακουστικής ξενάγησης είναι κάτι που το μουσείο έχει εντάξει στη λειτουργία του εδώ και αρκετό καιρό.


Ενδεικτικά, μας ανέφεραν ότι στη διάρκεια της περσινής σεζόν παρουσιάστηκε αύξηση κατά 43% στην ενοικίαση συσκευών ακουστικής ξενάγησης. Επίσης, από τα 6,7 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο, οι 257.000 άνθρωποι χρησιμοποίησαν, δίνοντας 7 λίρες, τις αντίστοιχες συσκευές, στις οποίες εμπεριέχονται πάνω από 250 σχολιασμοί.


Ταυτόχρονα, υποστηρίζουν ότι, προσπαθώντας διαρκώς να εξελίσσονται και να συμβαδίζουν με τις ανάγκες της ψηφιακής εποχής, δίνουν τη δυνατότητα στον επισκέπτη να γίνει ο ίδιος ξεναγός του εαυτού του και να οργανώσει τον χρόνο του όπως εκείνος επιθυμεί.


Για παράδειγμα, το περασμένο καλοκαίρι το Βρετανικό Μουσείο διέθετε έναν διαδραστικό οδηγό οικογένειας, ο οποίος προσφερόταν σε όλους τους επισκέπτες του. Ήταν ένα παιχνίδι διάδρασης σχεδιασμένο με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί μια οικογένεια να εξερευνήσει το μουσείο.


«Με τη χορηγία της Korean Air, πρόκειται για έναν διασκεδαστικό και συμμετοχικό τρόπο προκειμένου η οικογένεια να γνωρίσει τη μόνιμη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου και να φτάσει πολύ κοντά στα αντικείμενα. Διατίθενται για ενοικίαση στους 6,7 εκατομμύρια επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου κάθε χρόνο» μας είπαν.


Επίσης, τόνισαν πως όταν θεωρείσαι κορυφαίος πολιτιστικός χώρος παγκοσμίως και δέχεσαι πολίτες απ' όλο τον κόσμο, ο οδηγός οικογένειας βοηθά στην επικοινωνία αλλά και στη διάδοση της γνώσης.


Παράλληλα, στη συνομιλία μας υποστήριξαν: «Ο οδηγός οικογένειας βοηθά τους επισκέπτες να ανακαλύψουν, να συζητήσουν και να ασχοληθούν με μερικά από τα πιο ενδιαφέροντα και σημαντικά εκθέματα στο Βρετανικό Μουσείο. Το παιχνίδι έχει σχεδιαστεί ώστε να παίζει όλη η οικογένεια μαζί.


Σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς οδηγούς ήχου, κάθε οικογένεια παίρνει μία και μοναδική συσκευή αντί για πολλές κι έχει μία από κοινού εμπειρία μάθησης. Οι οικογένειες μπορούν να επιλέξουν από μια ποικιλία προκλήσεων που προσελκύουν διαφορετικές ηλικίες και μορφές μάθησης».


Οι δυνατότητες ξενάγησης που προσφέρονται στα μεγάλα μουσεία, ιδιωτικά και δημόσια, της πρωτεύουσας.


Μουσείο Ακρόπολης

Φωτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC
Φωτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

 

«Το μουσείο δεν οργανώνει ξεναγήσεις αλλά προτείνει στους επισκέπτες να απευθύνονται στο Σωματείο Διπλωματούχων Ξεναγών για την εύρεση ξεναγού» διαβάζουμε στην ηλεκτρονική του σελίδα.


Ταυτόχρονα, σε επικοινωνία που είχαμε με το Μουσείο Ακρόπολης μας ενημέρωσαν ότι, εναλλακτικά, οι επισκέπτες μπορούν είτε να προμηθευτούν τον Οδηγό του Μουσείου στην τιμή των 15 ευρώ (διατίθεται στα ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, γερμανικά και ισπανικά) είτε να απευθυνθούν στους αρχαιολόγους-φροντιστές για θέματα της επιλογής τους όσον αφορά την έκθεση, το ίδιο το μουσείο και τη ζωή των Αρχαίων σε σχέση με τη σύγχρονη κοινωνία.


Ειδικότερα, ο επισκέπτης βλέπει τους αρχαιολόγους-φροντιστές να βρίσκονται δίπλα στα εκθέματα και με τη βοήθεια φορητών ηλεκτρονικών συσκευών (tablets) μπορεί να ανακαλύψει πληροφορίες για τον αρχαίο και τον σύγχρονο κόσμο με πλούσιο εποπτικό υλικό.


Παράλληλα, δίνεται η δυνατότητα μόνιμων ή εναλλασσόμενων θεματικών παρουσιάσεων, όμως ο αριθμός των επισκεπτών που μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή αγγίζει τα 30 άτομα ανά θεματική παρουσίαση και τηρείται σειρά προτεραιότητας.


Αρχαιολογικό Μουσείο

Και στο Αρχαιολογικό Μουσείο παρέχεται μόνο η δυνατότητα ξενάγησης στην ελληνική, αγγλική, γαλλική, γερμανική, ιαπωνική, ισπανική, ιταλική, και ρωσική γλώσσα από διπλωματούχους ξεναγούς, συνεργάτες του μουσείου.


Όπως πληροφορούμαστε: «Ο επισκέπτης μπορεί να ξεναγηθεί είτε μεμονωμένα είτε σε ομάδες, κατά προτίμηση των 20-25 ενηλίκων και 20-30 μαθητών.


Πραγματοποιούνται διαδρομές ξενάγησης που αφορούν τα αντιπροσωπευτικότερα αντικείμενα του μουσείου (ελάχιστη διάρκεια ξενάγησης 1 ώρα), τις επιμέρους συλλογές καθώς και τα ενδιαφέροντα του επισκέπτη, π.χ. συγκεκριμένη χρονική περίοδο, εξέλιξη κάποιας έκφανσης της τέχνης, θεματικές ενότητες, όπως παιδί, αθλητισμός, γυναίκα, παιχνίδι, δημόσιος βίος κ.ά.

 

Κόστος ξενάγησης:

Για ομάδα μαθητών το κόστος φτάνει τα 115 ευρώ. Για ομάδα 1-5 ατόμων το ελάχιστο κόστος ξενάγησης είναι 50 ευρώ (ξενάγηση 1 ώρας). Τέλος, για μια ομάδα 6-30 ατόμων το κόστος κυμαίνεται στα 60-150 ευρώ, ανάλογα με τον αριθμό των συμμετεχόντων και τη διάρκεια της ξενάγησης.

 

Βυζαντινό Μουσείο

Στο σημείωμα που αφορά τις ξεναγήσεις στο Βυζαντινό Μουσείο διαβάζουμε: «Δικαίωμα ξενάγησης επ' αμοιβή στο Μουσείο έχουν μόνο όσοι διαθέτουν την αντίστοιχη άδεια ασκήσεως επαγγέλματος του ΥΠΠΟΤ (Ν. 710/1977). Χωρίς αμοιβή μπορούν να ξεναγήσουν οι μόνιμοι αρχαιολόγοι του ΥΠΠΟΤ και οι εκπαιδευτικοί, κατόπιν χορήγησης σχετικής άδειας από τη Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟΤ (N. 3498/2006). Την άδεια οφείλουν να φέρουν κατά τη διάρκεια της ξενάγησης και να επιδείξουν στο φυλακτικό προσωπικό, όταν τους ζητηθεί».


Μουσείο Μπενάκη

Το Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού (Κουμπάρη 1), το Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης, η Πινακοθήκη Ν. Χατζηκυριάκου Γκίκα και το Εργαστήρι Γιάννη Παππά προσφέρουν στον επισκέπτη τη δυνατότητα ηχητικής ξενάγησης στους χώρους τους μέσα από τις ιστορίες περίπου 500 επιλεγμένων σημαντικών αντικειμένων.


Οι χώροι, με τη μεγάλη δωρεά της Nova, προσφέρουν ελεύθερη πρόσβαση στο Διαδίκτυο, δίνοντας στον επισκέπτη τη δυνατότητα να ανακαλύπτει τις συλλογές και την ιστορία τους μέσω προσωπικής φορητής συσκευής (κινητό ή tablet) και με τη βοήθεια QRcode.


Η ξενάγηση είναι διαθέσιμη σε έξι γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά, γαλλικά, ισπανικά, ρωσικά και κινεζικά). Παράλληλα, τα αρχεία της ηχητικής ξενάγησης κάθε κτιρίου είναι διαθέσιμα και στους ψηφιακούς επισκέπτες του μουσείου, μέσω της εικονικής περιήγησης στους χώρους του.

 

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Με αφετηρία το 2011 και την ανάπτυξη της εφαρμογής για smartphones (iOS App), o επισκέπτης είχε την ευκαιρία να ακούσει την ηχητική ξενάγηση από το κινητό του σε επιλεγμένα εκθέματα της μόνιμης έκθεσής μας, της κυκλαδικής συλλογής. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Με αφετηρία το 2011 και την ανάπτυξη της εφαρμογής για smartphones (iOS App), o επισκέπτης είχε την ευκαιρία να ακούσει την ηχητική ξενάγηση από το κινητό του σε επιλεγμένα εκθέματα της μόνιμης έκθεσής μας, της κυκλαδικής συλλογής. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

 

Σε συνομιλία που είχαμε με την κ. Στέλλα Τσαγκαράκη, υπεύθυνη Digital Communication του μουσείου, μας απάντησε τα εξής:
«Στρατηγική του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης είναι να υποστηρίζει ερμηνευτικά τις περιοδικές εκθέσεις και μόνιμες συλλογές του με ηχητικούς οδηγούς, με τη βοήθεια νέων τεχνολογιών.


Με αφετηρία το 2011 και την ανάπτυξη της εφαρμογής για smartphones (iOS App), o επισκέπτης είχε την ευκαιρία να ακούσει την ηχητική ξενάγηση από το κινητό του σε επιλεγμένα εκθέματα της μόνιμης έκθεσής μας, της κυκλαδικής συλλογής.


Αργότερα το μουσείο εισήγαγε τις ψηφιακές ξεναγήσεις στις περιοδικές εκθέσεις "Επέκεινα", με πιο πρόσφατη την έκθεση σύγχρονης τέχνης "Ai Weiwei at Cycladic". Ο επισκέπτης διαλέγει τη δική του διαδρομή στην έκθεση και σκανάροντας το QR code του αντικειμένου της επιλογής του ακούει το ηχητικό απόσπασμα, χωρίς να χρειάζεται να κατεβάσει κάποια εφαρμογή.


Η mobile εκδοχή του δίγλωσσου microsite της έκθεσης δίνει τη δυνατότητα στο μουσείο να αναπτύξει ένα audio guide χωρίς μεγάλο κόστος. Η ερμηνευτική υποστήριξη των συλλογών και των περιοδικών εκθέσεων αποτελεί έναν συνεχή στόχο για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.


Η πολυκαναλική προσέγγιση της επικοινωνιακής του στρατηγικής δίνει το έναυσμα για συνεχή αναζήτηση νέων τρόπων διάχυσης της πληροφορίας. Οι ηχητικοί οδηγοί δεν είναι πάντα η πλέον ενδεδειγμένη πρόταση, καθώς συχνά οι εκθέσεις υποστηρίζονται από πολλά videos ή άλλα μέσα τεχνολογίας που διευκολύνουν την ξενάγηση του επισκέπτη.


Κάθε έκθεση προσεγγίζεται ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Η ανάπτυξη των σύντομων θεματικών videos, όπου οι επιμελητές εξηγούν το concept της έκθεσης, η δημιουργία θεματικών posts στα social media και η επικοινωνία θεματικών hashtags για την κάθε έκθεση είναι επιπλέον εργαλεία που το τμήμα ψηφιακής επικοινωνίας χρησιμοποιεί για τις ανάγκες κάθε έκθεσης, σε συνεργασία με τους επιμελητές».

 

Δημοσιογράφος. Σπούδασε στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας του Πάντειου Πανεπιστήμιου ([email protected])

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ταξίδι στην τρισδιάστατη Αρχαία Ελλάδα

ΤεχνολογίαΤαξίδι στην τρισδιάστατη Αρχαία Ελλάδα

Η εικονική περιήγηση σε φημισμένους αρχαιολογικούς χώρους κατά την περίοδο της ακμής τους με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αλλά και αρχαιολόγων, ζωγράφων, προγραμματιστών και 3D animators είναι πια δυνατή χάρη σε μια καινοτόμο ελληνική ιδέα.
17.12.2017
Τα αρχαία αγάλματα δεν ήταν λευκά - Κάποτε ο Παρθενώνας είχε εκθαμβωτικά χρώματα

ΠολιτισμόςΤα αρχαία αγάλματα δεν ήταν λευκά - Κάποτε ο Παρθενώνας είχε εκθαμβωτικά χρώματα

Το BBC αναλύει την «έκρηξη χρώματος και φανταχτερής διακόσμησης» στα αρχαία γλυπτά
23.1.2018
6 σημαντικά εκθέματα της Πινακοθήκης Γκίκα και η ιστορία τους

Εικαστικά6 σημαντικά εκθέματα της Πινακοθήκης Γκίκα και η ιστορία τους

Ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής της Πινακοθήκης Κωνσταντίνος Παπαχρίστου μάς ξεναγεί στο ιστορικό κτίριο της Κριεζώτου όπου ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας έζησε και δημιούργησε για σαράντα χρόνια
25.12.2017
Καλωσορίσατε στο Κουκάκι, την 5η πιο περιζήτητη γειτονιά του airbnb στον κόσμο

ΑθήναΚαλωσορίσατε στο Κουκάκι, την 5η πιο περιζήτητη γειτονιά του airbnb στον κόσμο

Τα δύο μεγάλα μουσεία, η τουριστική ανάπτυξη, και η επέλαση του Airbnb άλλαξαν τη λειτουργία μιας ολόκληρης περιοχής του Κέντρου. Οι τουρίστες τη θεωρούν ιδανική, ενώ οι Αθηναίοι είναι σχεδόν αδύνατο να νοικιάσουν σπίτι εκεί.
5.10.2017
Ξεπέρασαν τα 13 εκατομμύρια οι τουρίστες στο επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου

ΕλλάδαΞεπέρασαν τα 13 εκατομμύρια οι τουρίστες στο επτάμηνο Ιανουαρίου - Ιουλίου

Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις άγγιξαν τα 7 δισ. ευρώ
21.9.2017

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας

Μουσεία&Εκθέσεις Η μελλοντική χρήση της παλιάς Λυρικής Σκηνής - Τι αλλάζει με το Μουσείο Μαρία Κάλλας

Έπειτα από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, η κληρονομιά της αθάνατης Ελληνίδας σοπράνο φαίνεται πως θα βρει τον χώρο που της αναλογεί
18.8.2018
Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames

Μουσεία&Εκθέσεις Μια πρωτότυπη έκθεση στο V&A του Λονδίνου για την κουλτούρα των videogames

«Videogames: Design/ Play/ Disrupt»: Τα πάντα για τον συναρπαστικό κόσμο των βιντεοπαιχνιδιών και τις κοινότητες των φανατικών οπαδών τους
12.8.2018
Ποιος δάγκωσε το νεκρικό καρβέλι στην αρχαία Αίγυπτο;

Μουσεία&Εκθέσεις Ποιος δάγκωσε το νεκρικό καρβέλι στην αρχαία Αίγυπτο;

Στην αιγυπτιακή συλλογή του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου συναντάμε σε μια προθήκη ένα καλάθι με διατηρημένες τροφές: ψωμί, αυγά, καρπούς φρούτων και ένα δαγκωμένο καρβέλι. Εφόσον δεν τρώνε οι νεκροί, ποιός δάγκωσε το καρβέλι;
5.8.2018
Ο  Γιαννούλης Χαλεπάς επιστρέφει στο χωριό του, στην Τήνο

Μουσεία&Εκθέσεις Ο Γιαννούλης Χαλεπάς επιστρέφει στο χωριό του, στην Τήνο

Για την έκθεση, με τίτλο «Γιανούλης Χαλεπάς: επιστροφή στον Πύργο», πρωτότυπα έργα του καλλιτέχνη σε γύψο αλλά και σχέδια, από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης, ταξιδεύουν για πρώτη φορά στην Τήνο.
5.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία / No 7: Το πιστόλι του Καρυωτάκη

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία / No 7: Το πιστόλι του Καρυωτάκη

Στην Πινακοθήκη του Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα μπορείς να περάσεις ατέλειωτες ώρες σκύβοντας πάνω από χειρόγραφα, προσωπικά αντικείμενα, φωτογραφίες, όλων των προσωπικοτήτων της γενιάς του '30. Ανάμεσά τους το πιστόλι με το οποίο έβαλε τέλος στη ζωή του ο Κώστας Καρυωτάκης στις 21 Ιουλίου 1918
5.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία/ Νο 6.: Η πόλις θα σε ακολουθεί

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία/ Νο 6.: Η πόλις θα σε ακολουθεί

Ένα χειρόγραφο τετράδιο του Κωνσταντίνου Π. Καβάφη (1863-1933), ανοιγμένο στη σελίδα του ποιήματος «Η πόλις», που γράφτηκε στην Αλεξάνδρεια το 1917 εκτίθεται στο Μουσείο Μπενάκη, στο Κολωνάκι
4.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκα Μουσεία/ Νο 5.: Ερωτοστασία

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκα Μουσεία/ Νο 5.: Ερωτοστασία

Μια καλοκαιρινή ευκαιρία να γνωρίσεις αριστουργηματικά και ιδιαίτερα εκθέματα που ίσως έχεις προσπεράσει
4.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο 4: Η κατάρα του Αντιδίκου

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο 4: Η κατάρα του Αντιδίκου

3.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία / Νο3. δειγματολόγιο τεράτων

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναικά μουσεία / Νο3. δειγματολόγιο τεράτων

Ένα μοναδικό δειγματολόγιο κεντητικής στο μουσείο Μπενάκη, στο Κολωνάκι
2.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο2. Χούκα εκ Λονδίνου

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο2. Χούκα εκ Λονδίνου

2.8.2018
7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο1.  Ο  θάνατος σου πάει πολύ

Μουσεία&Εκθέσεις 7 εκθέματα που αξίζει να προσέξετε στα αθηναϊκά μουσεία/ Νο1. Ο θάνατος σου πάει πολύ

Ένας νέος και ευειδής Θάνατος, μάρτυρας της ειδωλολατρικής θεώρησης του, ξεχωρίζει ανάμεσα στη συλλογή γλυπτών του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
1.8.2018
Το μυστήριο πίσω από τους «Αργυρούς Καίσαρες», ένα σετ θρυλικών αναγεννησιακών σκευών

Μουσεία&Εκθέσεις Το μυστήριο πίσω από τους «Αργυρούς Καίσαρες», ένα σετ θρυλικών αναγεννησιακών σκευών

Κανείς δεν ξέρει από πού προέρχονται αυτά τα αριστουργήματα. Τώρα μία επιμελήτρια πιστεύει πως έχει την απάντηση
19.7.2018
Πώς οι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν τα τέρατα ως προπαγάνδα

Μουσεία&Εκθέσεις Πώς οι καλλιτέχνες του Μεσαίωνα χρησιμοποιούσαν τα τέρατα ως προπαγάνδα

Η έκθεση «Medieval Monsters: Terrors, Aliens, Wonders» που φιλοξενείται στη Νέα Υόρκη παρουσιάζει 70 αποκρουστικά παραδείγματα του Μεσαίωνα και μέσω αυτών εξηγείται ο τρόπος που απεικονίζονταν ως τέρατα μέλη μη προνομιούχων ομάδων, Εβραίοι, μουσουλμάνοι, ακόμη και γυναίκες
18.7.2018
Από τον ντανταϊσμό στον σουρεαλισμό: 9 τρόποι με τους οποίους οι καλλιτέχνες αντέδρασαν στη φρίκη του πολέμου

Μουσεία&Εκθέσεις Από τον ντανταϊσμό στον σουρεαλισμό: 9 τρόποι με τους οποίους οι καλλιτέχνες αντέδρασαν στη φρίκη του πολέμου

Η Tate παρουσιάζει σε μια νέα έκθεση τις καλλιτεχνικές αποδόσεις των τρομακτικών συνεπειών του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου
10.7.2018
Η Όπρα έγινε έκθεση!

Μουσεία&Εκθέσεις Η Όπρα έγινε έκθεση!

Το Εθνικό Μουσείο Αφρικανικής Αμερικανικής Ιστορίας και Πολιτισμού ακολουθεί τη ζωή της Γουίνφρεϊ, από τις αγροτικές της καταβολές στο Μισισίπι μέχρι την επιτυχία της ως πολιτιστικού φαινομένου μέσα από μία μεγάλη έκθεση
9.7.2018