16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter

16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης

6

Παρά τo εφήμερο της φύσης τους, η ιστορία έχει αποδείξει επανειλημμένως ότι οι αφίσες είχαν σημαντική επίδραση όταν χρησιμοποιήθηκαν για πολιτικούς σκοπούς. Αποτελεσματικά όπλα διαμαρτυρίας, τόσο πριν όσο και μετά την εγκαθίδρυση επαναστατικών καθεστώτων, οι αφίσες λειτούργησαν για μεγάλο χρονικό διάστημα ως φάροι της κομμουνιστικής προπαγάνδας. Από τις εικόνες του Λένιν που τον επεικονίζουν ως τον προστάτη άγιο της κοινωνίας του μέλλοντος μέχρι εκείνες του Μάο Τσε Τουνγκ που δηλώνουν την Πολιτιστική Επανάσταση, το ενδιαφέρον νέο βιβλίο με τίτλο Communist Posters, που επιμελήθηκε η Mary Ginsberg και εκδόθηκε από την Reaktion Books, παρουσιάζει μια οπτική και πολιτιστική γιορτή πολιτικών εικόνων. «Η κινητοποίηση της τέχνης για επαναστατικούς στόχους ήταν ένα καθοριστικό χαρακτηριστικό του κομμουνισμού», γράφει η Mary Ginsberg, «χρησίμευαν ως οχήματα πειθούς, διδασκαλίας, καταδίκης και κοινωνικού λόγου σε κάθε κομμουνιστικό έθνος».

Με εντυπωσιακά, όμορφα έργα τέχνης και τολμηρά, σαφή και ολοκληρωμένα συνθήματα, ώστε να προσελκύσουν το κοινό, οι αφίσες ήταν μία ζωτικής σημασίας συνιστώσα για τα κομμουνιστικά καθεστώτα που εξυπηρέτησαν τόσο την άνοδο όσο και την παραμονή τους στην εξουσία. Φτηνές στην παραγωγή τους, εύκολες στη διανομή και τη μεταφορά τους μετέτρεψαν "κάθε δρόμο σε μεγάλη εφημερίδα" όπως γράφει στο βιβλίο η καλλιτέχνις από την Κούβα Elena Serrano. Οι κομμουνιστικές αφίσες είναι μια συναρπαστική εξερεύνηση της ιστορίας και της ποικιλίας των  κομμουνιστών καλλιτεχνών, από τη Σοβιετική Ένωση μέχρι την Κούβα. Σας παρουσιάζουμε μερικά όμορφα κομμάτια πολιτικής τέχνης. —Μαρούσα Θωμά

 

16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Jin Meisheng, “Τα λαχανικά είναι πράσινα, τα αγγούρια τροφαντά, η απόδοση είναι άφθονη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
"Kim Young Sim φέρτε τιμή στην λαμπρή χώρα μας για πάντα!", τέλη της δεκαετίας του 1980. Courtesy of the Trustees of the British Museum, London
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Gladys Acosta για την OSPAAAL "Κοινωνική Ανάπτυξη: Το δικαίωμα των λαών", 1995, 1995. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
"Εργοστάσιο Τσιγάρων", 1925. Από τη συλλογή The Sergo Grigorian Collection, Λονδίνο. Courtesy of The Sergo Grigorian Collection, London
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
István Czeglédi, "Συνέδριο Νέων Αγωνιστών για την Ειρήνη και τον Σοσιαλισμό", Ιούνιος 1950, 1950. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Li Zhengxuan, "The Brigade Clinic", περ. 1973. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
"Σπουδαίες Νίκες για τη Σοβιετική Επιστήμη!", 1959. Από τη συλλογή του Willem van der Bijl, Ουτρέχτη. Courtesy of Willem van der Bijl
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Ανώνυμου καλλιτέχνη, “Ζήστε τη Νίκη του Προέδρου Μάο στην Επαναστατική Λογοτεχνία και Τέχνη”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1972. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Zhang Yingxue, “Καλωσήρθες Απελευθέρωση”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1948. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Jin Zhaofang, “Ένα Λαμπρό Μοντέλο Παραγωγής”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1954. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Liu Jiyou, “Όλοι δουλεύουν για να Εξαλείψουν τα Σπουργίτια”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Dong Xiwen, "Η ίδρυση του έθνους", 1990. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Yang Keyang, Dao Mouji, Ding Hao, and Qian Daxin, "Καταστρέψτε την οργισμένη επίθεση των δεξιών, υπερασπιστείτε τη σοσιαλιστική οικοδόμηση". Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1957. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Shen Lin and Lu Xingchen, "Γιορτάστε την υπέρβαση του στόχου των 10.700.000 τόνων παραγωγής χάλυβα”. Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1958. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Ha Qiongwen, “Long Live Chairman Mao” Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1959. Courtesy University of Chicago Press
16 προπαγανδιστικές αφίσες, μεταξύ αυταπάτης και απάτης Facebook Twitter
Central Academy of Fine Arts Woodblock Print Combat Group, “Συντριβή του Παλιού Κόσμου. Δημιουργία του Νέου Κόσμου ", Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, 1967. Courtesy University of Chicago Press
Design
6

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

5 σχόλια
Κάτι τέτοια βλέπουν και τα σημερινά παιδιά της ΚΝΕ, ΚΚΕ κτλπ και καθημερινά προσπαθούν να γεμίζουν τον τόπο ΟΠΟΥΔΗΠΟΤΕ και να σταθούν με αφίσες. Σου λένε, μια χαρά πέτυχε και τότε, γιατί οχι και εν έτει 2018 μπας και επιδράσει κάπως στον λαό? Συχνά όχι με 1-2 αλλά ακόμα και καμιά 15αρια αφίσες στον ίδιο τείχο μάλιστα - η ίδια αφίσα φυσικά, μη και τυχόν ξεφύγει απ το (φευγαλέο φυσικά) βλέμμα των περαστικών. Δάση ολόκληρα πρέπει να έχουν θυσιαστεί για τις παραγγελίες τους. Φυσικά κολλάνε κιάλλοι αφίσες αλλά την συχνότητα και μαζικότητα των ΚΚΕ, ΑΝΤΑΡΣΥΑ και τα συναφή δεν τα φθάνουν ούτε για αστείο. Όπως και με τις μουτζούρες στους τοίχους. Αυτοί συν φανατικοί ποδοσφ. ομάδων είναι που κάτα 80% γεμίζουν τον τόπο με "γκράφιτι"....
τωρα που τα ξαναβλεπω ειμαι σιγουρος οτι ξεπατικωσαν αγιογραφιες. Αν το ψαξει κανεις μπορει να βρει μια μια αντιστοιχιες.Το εργοστασιο στο ρολο του περιστεριου.Το κοκκινο βιβλοι στο ρολο του ιησου.Ο ταδε στο ρολο του αποστολου.Το βουνο ταδε της Β.Κορεας στο ρολο του παραδεισου. κλπ κλπ. το λυπηρο ειναι οτι στο χριστιανισμο πιστευουν (αυτολεξει - φαση δεν παιρνω τα φαρμακα μου γιατι ειναι αντιθετο στη θρησκεια μου) ακομα παλαιοημερολογιτες ενω στον "επιστημονικο σοσιαλισμο" στην ελλαδα το 62%.
Φυσικα οι περισσοτερες αφισες μπορουν να αναλυθουν/έχουν την αυστηρη τυπολογια της αγιογραφιας. Το ενα πραγμα εδω το αλλο εκει ολα εχουν τη θεση τους.Δεν ειναι καθολου τυχαιο οτι η τεχνη στα πρωιμα χρονια της Χριστιανικης Ρωμης, "εξελιχθηκε" (ανταποκρινομενη στα τοτε πλαισια των καιρων) στην προτομη του Μεγαλου Κωνσταντινου. Οποιος την εχει δει μπορει να υποθεσει οτι προκειται για ενα εργο σοσιαλιστικο ρεαλισμου 2000 χρονια πριν. Τα ιδια απολυταρχικα πολιτικα συστημα δημιουργουν την ιδια τεχνη. Και ναι μεν αυτο ειναι αισθητικα ενδιαφερον αλλα για δυο γενιες ελληνων που ανατραφηκαν με τα ΕΑΑΚ ειναι πολιτικα αυτοκτονικο: το οπιο των λαων σημερα λεγεται ολοκληρωτικες ιδεολογιες.
ναι δημιουργει το νεο κοσμο. αντε διαβασε τι ηταν η πολιτιστικη επανασταση και που εχουν γραμενο το μαο στη κινα (συμπεριλαμβανομενου του ΚΚΚ)