καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
2

Έχουν μείνει ελάχιστα πλάνα από τη Βασίλισσα Αμαλία της Αλίκης. Η πρώτη της σειρά για την τηλεόραση, γυρισμένη στα 1975, αρχές Μεταπολίτευσης. Τα λες και φραγκμέντα αυτά τα ελάχιστα πλάνα, από πρόβες τα περισσότερα.  Η Αμαλία/Αλίκη την λέει στη Βαρώνη Πλύσκωφ/ Τζόλυ Γαρμπή που πάει να της την βγει προτεσταντικά. Η Αμαλία/ Αλίκη πετάει κολακείες στο πιστό σκυλάκι Φωτεινή Κολοκοτρώνη/ Καίτη Λαμπροπούλου. Η Αμαλία-Αλίκη εκστομίζει το φοβερό:''Εμείς την αγάπη του λαού πρέπει να την κερδίσουμε. Αλίμονο στη Βασίλισσα που την αγαπάνε μόνον οι λίγοι''


H πραγματική Αμαλία δεν την κέρδισε την αγάπη του λαού. Την αγάπησαν  λίγοι, κι όχι εύκολα. Έφυγε για τον αγύριστο ένα κρύο βράδυ του 1862- σε λίγο στη θέση της θα καθόταν η καρπερή σαν χωράφι Ρωσίδα Όλγα. Η Δούκισσα Αμαλία-Μαρία-Φρειδερίκη του Ολδεμβούργου έγινε Βασίλισσα της Ελλάδος το 1836 στο πλευρό του ψιλοελαττωματικού Όθωνα κι έφυγε νύχτα, μ' ένα μπόγο στέμματα που πρόλαβε να μαζέψει. Το Βρετανικό πλοίο που ταξίδεψε (χωρίς επιστροφή) τους έκπτωτους στη Βαυαρία λεγόταν Σκύλα: έτσι φώναζαν και την Αμαλία οι εξαγριωμένοι της υπήκοοι τον τελευταίο καιρό.

 

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
'' Εμείς την αγάπη του λαού πρέπει να την κερδίσουμε. Αλίμονο στη Βασίλισσα που την αγαπάνε μόνον οι λίγοι''

 

Η Αμαλία δεν είχε καν κόλπο. Χωρίς μήτρα, με συγγενή απλασία κόλπου και δυσπαρεύνια -πιθανότατα λόγω του άγνωστου για την εποχή συνδρόμου Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser.

 

Η Αμαλία/Αλίκη, απ' την άλλη, την κέρδισε την αγάπη του λαού. Την αγάπησαν σχεδόν όλοι, αν κι όχι εύκολα. Ήταν πεισματάρα και δουλευταρού η Αλίκη. Κι είχε καταπιεί κι έναν προβολέα- αυτό βοηθούσε πολύ. H προτεσταντικής αντοχής Αμαλία δεν την είχε και πολύ την λάμψη. Ο Φλωμπέρ που την είδε από κοντά την σκοτώνει με τρεις σειρές: «Ξαναείδα τη Μεγαλειοτάτη στο θέατρο. Λένε πως έχει ωραίο στήθος και ωραίο δέρμα. Πρόσωπο δίχως χαρακτήρα και άχαρο! Η Μεγαλειοτάτη γευματίζει έξι φορές την ημέρα, δεν της αποδίδουν κανέναν εραστή. Ο λαός την έχει βαρεθεί, κι εγώ το ίδιο, δίχως να ξέρω γιατί» (Γ.Φλωμπέρ, Το ταξίδι στην Ελλάδα, Δεκέμβριος 1850 - Φεβρουάριος 1851, Ολκός 2007).

 

Κι όμως ήταν τόσο ίδιες, τόσο απίστευτα ίδιες αυτές οι δυο Βασίλισσες των Ελλήνων- με απόφαση της Εθνοσυνέλευσης η μία, δια βοής η άλλη. Φορτισμένες με υπερπροσδοκίες, ζαλωμένες με επιθυμίες ενός ολόκληρου έθνους. Χωρίς πραγματική ιδιωτική ζωή: τα βασιλικά τους διαμερίσματα έπρεπε να 'ναι ανοιχτά στις διαθέσεις του κυρίαρχου λαού που τις είχε ανεβάσει στο θρόνο. Εύκολα σου φορά το στέμμα ο λαός, εύκολα σε πετάει στα σκυλιά. Κρύβουν αίμα, δάκρυα κι ιδρώτα οι τιάρες.

 

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
"Είναι, ασφαλώς, άσχημη, όλη η όψη της έχει τον ίδιο τόνο, μάτι λαγού, φρύδια υπερβολικά ξανθά, άσχημα τσίνουρα..."
καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter
"Καθημερινά έπρεπε ν'αντέξει το μαρτύριο των διασταλτικών σπόγγων που άνοιγαν μέσα στον κόλπο της ώστε να κυλήσει με άνεση το βασιλικό σπέρμα του αγαθιάρη, κουφού απ' τις ελονοσίες και τα πολλά κινίνα Όθωνα."

 

καημένη Αμαλίτσα ! * Από την Γλυκερία Μπασδέκη Facebook Twitter

 

Η Βασίλισσα Αλίκη έπρεπε να παντρευτεί, γίνει μάνα, να χωρίσει, να ξαναπαντρευτεί, να ξαναχωρίσει, ν' αρρωστήσει, να πεθάνει μπροστά στον λαό της. Έπρεπε να είναι καλή μάνα, έπρεπε να είναι η αιωνίως νέα καλή μάνα και δασκάλα με τα χρυσά μαλλιά- ακόμα και στο νεκροκρέβατο.


Η Βασίλισσα Αμαλία έπρεπε επίσης να γίνει μάνα. ΄Ένα ολόκληρο έθνος περιεργαζόταν με αγωνία την κοιλιά της. ''Φούσκωσε από γκαστριά ή πάλι παράφαγε η Γερμανίδα;" Εγκλωβισμένη σε μια καμαρίλα Κωλέττηδων και Σία άνοιγε τα βασιλικά της πόδια στις παλατομαίες και στους παλατογιατρούς για το βασανιστήριο των σπόγγων: καθημερινά έπρεπε ν'αντέξει το μαρτύριο των διασταλτικών σπόγγων που άνοιγαν μέσα στον κόλπο της ώστε να κυλήσει με άνεση το βασιλικό σπέρμα του αγαθιάρη, κουφού απ' τις ελονοσίες και τα πολλά κινίνα Όθωνα.

 

Μόνο που η Αμαλία δεν είχε καν κόλπο, ήταν η Βασίλισσα–τέρας, η τιμωρία της Ελλάδας και η ντροπή των 'Ολντερμπουργκ. Χωρίς μήτρα, με συγγενή απλασία κόλπου και δυσπαρεύνια -πιθανότατα λόγω του άγνωστου για την εποχή συνδρόμου Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauser. Ο Ν. Λούρος (στο βιβλίο του «Ανέκδοτα έγγραφα σχετικά με την ατεκνία των βασιλέων Όθωνος και Αμαλίας», 1953) δημοσίευσε μυστικά έγγραφα και ανατομικά σκίτσα που του εμπιστεύθηκε ο έγγονός του Ν. Κωστή, του πρώτου καθηγητή Μαιευτικής και γιατρού της Αμαλίας. Ο Λούρος σχολιάζει και την ''ταπεινωτική '' νεκροψία στην σωρό της: ''Από την άλλη πλευρά, σχετικά δηλαδή με το γεννητικό σύστημα της Αμαλίας, υπάρχει το αποστομωτικό πρωτόκολλο της νεκροψίας της, που βεβαιώνει ότι κατέβηκε στον τάφο παρθένα''.

 

 

Η Αμαλία της Ελλάδος και η Αλίκη της Ελλάδος κουράστηκαν πολύ γι'αυτό το έρημο το στέμμα, γι'αυτή την έρημη την αγάπη του λαού. Και τα κατάφεραν, η καθεμία με τον τρόπο της :

 

 Βασίλισσα Αλίκη πέθανε εικοσάχρονη στα εξηντατόσα της.

 

Βασίλισσα Αμαλία παχιά, χήρα, τυλιγμένη στα γουνάκια της στέκεται μπροστά στον φωτογράφο της τελευταίας της φωτογραφίας. ''Bitte, lächeln Sie ein wenig, Eure Majestät! Bald geht's zu Ende !'', της λέει αυτός :

 

''Χαμογελάστε Μεγαλειοτάτη! Σε λίγο τελειώνουμε!''  Κι η χοντρέλα η Αμαλίτσα χαμογελάει,ίσως για πρώτη φορά τόσο αληθινά:

 

Δεν έχει καμμιά έννοια πια.

Ούτε για παιδί, ούτε για άντρα, ούτε για θρόνο.

 

Βιβλίο
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Χωρίς προσβλητική διάθεση προς την αρθρογράφο, ομολογώ ότι δεν μπόρεσα να καταλάβω το άρθρο. Μου φαίνεται πολύ μπερδεμένο.Είναι μια τηλεοπτική προσέγγιση της ιστορίας; Ή μια ιστορικό-πολιτκή προσέγγιση της τηλεοπτικής σειράς;
Πέραν από κάτι πληροφορίες ιατρικού περιεχομένου, ούτε κι εγώ κατάλαβα γιατί επιχειρήθηκε αυτή η σύγκριση - επειδή κάπου κάποτε έπρεπε να βάλουν την Βουγιουκλάκη να παίξει την βασίλισσα;Ιστορικώς, όμως, φαίνεται πόσο για τα μπάζα μας είχαν: ό,τι δευτεράντζα τους βρέθηκε για βασιλικό ζεύγος το φόρτωσαν στην Ελλάδα.Ο κύριος λόγος που πλέον οι βασιλείς - σε όποιο ευρωπαϊκό κράτος διατηρήθηκε ο θεσμός - δεν ασκούν πολιτική είναι η κληρονομική διαδοχή. Το βασιλικό "γαλάζιο" αίμα που ανακυκλώνεται εδώ και αιώνες παράγει προβληματικά, ελλειμματικά παιδιά ορισμένα από τα οποία ούτε για μπιμπελό δεν κάνουν. Είναι ευτύχημα που ο Όθων και η Αμαλία δεν κατάφεραν να διαιωνίσουν τα γονίδιά τους.