Οι οδηγοί στην Καμπούλ εκφράζονται μέσα απ' το παρμπρίζ τους

Οι οδηγοί στην Καμπούλ εκφράζονται μέσα απ' το παρμπρίζ τους Facebook Twitter
Αυτοκόλλητο αυτοκινήτου στην Καμπούλ. Φωτογραφία: Sune Engel Rasmussen για τον Guardian
0

Στο αστικό τοπίο της Καμπούλ με τους σημαδεμένους τοίχους από πυρά και το σχεδόν διαρκές μποτιλιάρισμα, ένα διακοσμητικό στοιχείο ξεχωρίζει: τα πανταχού παρόντα αυτοκόλλητα και στένσιλ στα παρμπρίζ των αυτοκινήτων που μοιράζονται αποφθέγματα σοφίας, δηλώσεις υπέρτατης καγκουριάς και χιουμοριστικές ατάκες. Η συνήθεια του να διακοσμεί κανείς το αυτοκίνητο του για να του προσθεσει προσωπικότητα και να εκφραστεί εξακολουθεί να αποτελεί θεμελιώδες αξίωμα της αστικής αφγανικής ζωής, η οποία δεν επηρεάζεται από την έλλειψη ρευστού, την ανεργία και τον περιορισμένο προϋπολογισμό των νοικοκυριών. 

Ολοένα και περισσότεροι νεαροί άνδρες χρησιμοποιούν ην αγγλική γλώσσα στα αυτοκόλλητα που κοτσάρουν στο πίσω τζάμι του αυτοκινήτου τους. Το "Mafia love" πουλάει πολύ. Το "Κορίτσια Μην Κλαίτε, Θα Γυρίσω" είναι εξίσου δημοφιλές, όπως και η θρησκευτική συμβουλή "Όχι Ποτό Γιατί Αμαρτία." 

Πλέον τα δημοφιλή διακοσμητικά σχέδια συμπεριλαμβάνουν το έμβλημα του προεδρικού ανακτόρου και στένσιλ του τέως προέδρου Χαμίντ Καρζάι, όχι του τρέχοντος και μη δημοφιλούς προέδρου Άσραφ Γκάνι, καθώς και του εμβληματικού μουτζαχεντίν Αχμαντ Σα Μασούντ.

Συχνά η μαγκιά υπερτερεί της έστω και αμυδρά σωστής σύνταξης: "Πολεμικό Αυτοκίνητο. Αν Με Ακολουθήσεις Θα Είναι Πεθάνεις"  προειδοποιεί ένα παλιό Toyota Corolla. Ένα άλλο όχημα προσφέρει μαθήματα ζωής: "Live Well, Love Mach, Laug Often," (Ζήσε Καλά, Αγάπησε Πωλή, Γκέλα Συχνά) συνοδευόμενο παραδόξως από ένα στένσιλ του Τσε Γκεβάρα κουρνιασμένο μέσα σε ένα λογότυπο της Apple.

Οι οδηγοί στην Καμπούλ εκφράζονται μέσα απ' το παρμπρίζ τους Facebook Twitter
Ταξί στη Καμπούλ προσφέρει θρησκευτική συμβουλή σε όσους βρίσκονται πίσω του στην κίνηση. Φωτογραφία: Sune Engel Rasmussen για τον Guardian

Η ιστορία των αυτοκόλλητων στα αυτοκίνητα της Καμπούλ ξεκίνησε την δεκαετία του 1970 όταν, σύμφωνα με τους εμπόρους, κάποιος ονόματι Μόσεν επέστρεψε από το Πακιστάν με υλικά και μια φρέσκια ιδέα. Ο Μόσεν, ο οποίος απεβίωσε πριν από τρία χρόνια, διατήρησε την τεχνική του κρυφή επί μακρόν, αλλά με τον καιρό τα άλλα μαγαζιά προσεταιριζονταν τους παραγιούς του και τελικά μπήκαν κι αυτά στην αγορά. 

"Τα λεφτά είναι καλά και η δουλειά ξεκούραστη" λέει ο Μωχάμαντ Ράφι 34 ετών, του οποίου ο πατέρας ήταν ο πρώτος που ακολούθησε τα βήματα του Μόσεν πριν από 35 χρόνια. Ένα αυτοκόλλητο κοστίζει ανάμεσα σε 1,70 και 6 ευρώ και σε μια καλή ημέρα η οικογενειακή επιχείρηση μπορεί να εισπράξει μέχρι και 180 ευρώ.

Οι οδηγοί στην Καμπούλ εκφράζονται μέσα απ' το παρμπρίζ τους Facebook Twitter
Άνδρας στέκεται δίπλα στο αυτοκίνητο του στην Καμπούλ. Φωτογραφία: Sune Engel Rasmussen για τον Guardian

Οι οδηγοί στην Καμπούλ είναι ως επί το πλείστον άνδρες και, αν πιστέψουμε τα παρμπρίζ τους, διψασμένοι για έρωτα.  

"Πάντα σ'εχω στην καρδιά μου. Η καρδιά μου είναι έτοιμη για σένα." λέει ένα αυτοκόλλητο στον τοίχο του Ράφι. "Καρφώθηκα Για Σένα, Σε Παρακαλώ Γύρνα Πίσω" με γραμματοσειρά που θυμίζει το σήμα της κόκα κόλα.  

 

Άλλοι αντιστέκονται στον έρωτα "Χωρίς κορίτσι, χωρίς πρόβλημα" δηλώνει κάποιος ενώ μια σαφώς πιο έντονη επιλογή είναι το "Μισώ Τα Κορίτσια."  

Οι οδηγοί στην Καμπούλ εκφράζονται μέσα απ' το παρμπρίζ τους Facebook Twitter
Φωτογραφία: Sune Engel Rasmussen για τον Guardian

Αυτή η επιχειρηματική δραστηριότητα δίνει μια ιδέα του εκσυγχρονισμού του Αφγανιστάν, καθώς και της αλλαγής του πολιτικού κλίματος και των ηθών. Πριν από σαράντα χρόνια ο Μόσεν χρησιμοποιούσε μαχαίρι για να κόβει τα σχέδια τα οποία ζωγράφιζε στο χέρι από ρολά αυτοκόλλητου βινυλίου. Τα μοτίβα ήταν απλά, κυρίως φλόγες ή άλογα. Επί καθεστώτος Ταλιμπάν οι ρήσεις από το Κοράνι ήταν της μόδας, στολισμένες με περίτεχνη καλλιγραφία και σπαθιά ενός μέτρου. 

Από δουλειά τεχνίτη μετατράπηκε σε ολόκληρη βιομηχανία. Τα υλικά δεν μεταφέρονται πια από το Πακιστάν στοιβαγμένα μέσα σε αυτοκίνητα αλλά καταφθάνουν μέσα σε εμπορευματοκιβώτια από την Κίνα. Όλα σχεδιάζονται σε υπολογιστές.  

Πλέον τα δημοφιλή διακοσμητικά σχέδια συμπεριλαμβάνουν το έμβλημα του προεδρικού ανακτόρου και στένσιλ του τέως προέδρου Χαμίντ Καρζάι, όχι του τρέχοντος και μη δημοφιλούς προέδρου Άσραφ Γκάνι, καθώς και του εμβληματικού μουτζαχεντίν Αχμαντ Σα Μασούντ.  

Οι οδηγοί στην Καμπούλ εκφράζονται μέσα απ' το παρμπρίζ τους Facebook Twitter
Γυναίκες περνάνε πίσω από όχημα με τεράστιο αυτοκόλλητο στο πίσω τζάμι. Φωτογραφία: Sune Engel Rasmussen για τον Guardian

Επί Ταλιμπάν δεν επιτρέπονταν ούτε συνθήματα στα αγγλικά ούτε τα πρόσωπα των ηρώων, οι οποίοι απαγόρευαν την απεικόνιση ανθρώπων και ζώων.  

"Αν είχα βάλει το πρόσωπο του Μουλά Ομάρ [ηγέτη των Ταλιμπάν] ή του Μασσούντ σε αυτοκόλλητο θα με είχαν κρεμάσει" λέει ο Φαράντ, σχεδιαστής αυτοκόλλητων. 

Το Αφγανιστάν αυτή την στιγμή ζει ξανά μεγάλες αλλαγές, και πολλοί είναι εξαιρετικά πιεσμένοι από την οικονομία που είναι σε ύφεση και την ασφάλεια που επιδεινώνεται. Πρόσφατα σε ένα παρμπρίζ στην Καμπούλ έλεγε: "Αν τα καταφέρω τα κατάφερα. Αλλιώς θα πάω στην Γερμανία."   

Πηγή: Guardian

Urban Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Αθήνα / Πέντε διαφορετικές βόλτες στην Αθήνα

Πέρα από τα πάρκα και τους λόφους της Αθήνας, που όλοι γνωρίζουμε και επισκεπτόμαστε συχνά, υπάρχουν πολλές ακόμα ενδιαφέρουσες εναλλακτικές διαδρομές που αξίζει να εξερευνήσουμε.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ: Α. ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ, Γ. ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ, Λ. ΛΙΑΚΑΚΟΥ, M. HULOT, Γ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Urban Culture / Δέκα σημεία του Πειραιά που δεν γνωρίζουν οι Αθηναίοι

Ένα μικρό οδοιπορικό σε περισσότερο ή λιγότερο γνωστά τοπόσημα και γειτονιές του Πειραιά που παρουσιάζουν ιστορικό, αρχιτεκτονικό, κοινωνιολογικό αλλά και πολιτιστικό ενδιαφέρον με «ξεναγό» τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Δημοτικού Θεάτρου, Νίκο Διαμαντή.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Urban Culture / Η νύχτα είναι μεγάλη στο λιμάνι του Πειραιά

Μια βόλτα τον χειμώνα στο βραδινό λιμάνι μοιάζει με μεταμεσονύκτια προβολή στο σινεμά. Μόνο που εδώ η εικόνα και ο ήχος δεν έρχονται από την οθόνη αλλά από την «αστική ευθύνη» που έχει η πρωτεύουσα να υποδέχεται και να αποχαιρετά εμπορεύματα, ταξιδευτές και νησιώτες σε μια αδιάκοπη ανθρωπολογική ταλάντωση.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Ο Στέφανος ερωτεύτηκε τα picó με την πρώτη ματιά

Μουσική / Ο Στέφανος και το picó του: Η κουλτούρα του καρναβαλιού της Κολομβίας έφτασε στην Αθήνα

Ένας Ελληνοαρμένιος από την Αιθιοπία θέλει να μετατρέψει την αθηναϊκή νύχτα σε ένα μεγάλο πάρτι σαν αυτά που γίνονται στο καρναβάλι της Καραϊβικής Ακτής της Κολομβίας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Οι Αθηναίες κυκλοφορούν "οπλισμένες": Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές - Μικροπράγματα

Urban Culture / Οι Αθηναίες κυκλοφορούν «οπλισμένες»: Neon, γκλιτεράτα μπρελόκ και γατο-σιδηρογροθιές

Έξι Αθηναίες μάς μιλούν για τα όχι και τόσο αθώα μπρελόκ αυτοάμυνάς τους, για αυτές τις φούξια γάτες που κρεμούν στα κλειδιά τους για να μη φοβούνται να επιστρέψουν μόνες στο σπίτι τα βράδια.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Τι συμβαίνει με το lean στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Lean: Το ναρκωτικό της γενιάς του τραπ

Το κωδεϊνούχο κοκτέιλ που συνδέθηκε με την κουλτούρα του τραπ είναι ένα φτηνό ναρκωτικό και πολύ εύκολο στην παρασκευή του, που έχει γίνει το αγαπημένο των εφήβων και των νεαρών ηλικιών. Και είναι ένα πολύ δημοφιλές ναρκωτικό που για την Ελλάδα είναι σαν να μην υπάρχει.
M. HULOT