Πολλά ντοκιμαντέρ μάς φλομώνουν με ζητήματα δευτερεύοντα. Στων Daft Punk, πρώτο λόγο έχει η μουσική

Πολλά ντοκιμαντέρ μάς φλομώνουν με ζητήματα δευτερεύοντα. Στων Daft Punk, πρώτο λόγο έχει η μουσική Facebook Twitter
0

AΠΟ ΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΠΟΛΥΖΟ

Πολλά ντοκιμαντέρ μάς φλομώνουν με ζητήματα δευτερεύοντα. Στων Daft Punk, πρώτο λόγο έχει η μουσική Facebook Twitter

Σημειώνω προκαταρκτικά ότι δεν είμαι φαν των Daft Punk. Θέλω να πω, δεν έχω ούτε ένα άλμπουμ. Αλλά τα σινγκλ τους σχεδόν κάθε φορά μού κινούσαν το ενδιαφέρον –το 'Robot Rock' ας πούμε, τι κομματάρα! Και γενικότερα το ρετρό-φουτουριστικό στυλ τους ήτανε γουστόζικο, ιδίως τότε που τίποτα δεν προμήνυε πως η σύγχρονη μουσική σκηνή (ηλεκτρονική, ροκ, χιπ χοπ) θα κολλούσε στο...βούρκο της αναβίωσης. Απλώς ήταν πάντα λίγο παραπάνω εχμ, χορευτικοί για τα γούστα μου. Και στην τελική, ΟΚ, δεν είναι και Prodigy.


Ένα ντοκιμαντέρ ωστόσο είναι άλλη ιστορία. Και γι' αυτό εδώ είχα καλό προαίσθημα, αμέσως μόλις το είδα στο πρόγραμμα του φετινού IN-EDIT. Προαίσθημα που δε διαψεύστηκε: το Daft Punk Unchained κυλάει αβίαστα, χωρίς να χάνει το ρυθμό ούτε δευτερόλεπτο. Όσοι έδωσαν συνεντεύξεις γνωρίζουν καλά το θέμα και έχουν ουσιαστικά πράγματα να πουν. Σε όλη τη διάρκεια του ντοκιμαντέρ διατηρούμε μια σαφή εικόνα όχι μόνο για την πορεία των Daft Punk αλλά και για τα μουσικά συμφραζόμενα μέσα στα οποία κινήθηκαν από το 1992 μέχρι σήμερα. Πραγματικά, σχεδόν ούτε μία ατάκα δεν είναι περιττή.

Ο σκηνοθέτης Hervé Martin-Delpierre ήξερε τι υλικό τον ενδιέφερε να συλλέξει και πώς να το επεξεργαστεί άπαξ και το είχε στα χέρια του. Το editing είναι υποδειγματικό, κατά κύριο λόγο υπεύθυνο για την υποβλητική ατμόσφαιρα που δημιουργεί το ντοκιμαντέρ. Συχνά έχεις την εντύπωση ότι θα γίνει κάποια φοβερή αποκάλυψη –θα μάθουμε φερ' ειπείν ποιο είναι το μυστικό που κρύβουν οι μεταμφιέσεις τους (στο μεταξύ μαθαίνουμε πολλές ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες όπως το γεγονός ότι με τους Darlin', την πρώτη τους μπάντα, διασκεύαζαν το 'How You Satisfy Me' των Spectrum).

Η αλήθεια είναι πως η μάσκα προσδίδει ένα στοιχείο θεατρικό, ακόμη κι ελαφρώς σουρεάλ, και είναι βέβαια ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες. Μα στην περίπτωση των Daft Punk αποτελεί απ' ό,τι φαίνεται πρωταρχικό κομμάτι της ταυτότητάς τους. Δε θα ήταν δηλαδή λιγότερο αινιγματικοί δίχως τις μάσκες. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ όσοι μιλάνε στο ντοκιμαντέρ κάνουν ανεξαιρέτως μεγαλόστομες δηλώσεις ("Το συγκρότημα που άλλαξε το πρόσωπο της ηλεκτρονικής μουσικής" κτλ), οι ίδιοι αρκούνται σε κάποιες παρατηρήσεις χαμηλών τόνων που αφορούν αποκλειστικά τη μουσική τους και όχι κάποιου είδους μυθολογία γύρω από αυτή ("Γράψαμε το Human After All σε δώδεκα μέρες πάνω κάτω" θυμάται ο Bangalter "αλλά αυτό ήταν το κόνσεπτ του άλμπουμ, εμπνευσμένο από παλιούς ροκ και γκαράζ δίσκους").


Και αυτή είναι και η κυριότερη αρετή του Daft Punk Unchained: ότι αφορά αποκλειστικά τη μουσική των Daft Punk. Μοιάζει να λέω το αυτονόητο μα είναι εντυπωσιακό πόσο συχνά οι σκηνοθέτες μάς φλομώνουν με άχρηστες πληροφορίες για ζητήματα δευτερεύοντα, ξεχνώντας το ένα κι ένα κάθε καλής αφήγησης. Να μείνεις δηλαδή εντός θέματος. Ο Martin-Delpierre συνέθεσε τούτο το ντοκιμαντέρ για τους Daft Punk με τη φροντίδα, την ευαισθησία που θα έδειχνε ένας ομότεχνός τους. Ταξίδεψε σε τρεις ηπείρους για να καταγράψει την ιστορία τους κι ωστόσο την κάνει να φαίνεται τόσο απλή και καθημερινή. Έχεις την αίσθηση ότι οποιοσδήποτε θα μπορούσε να κλειστεί σ' ένα παιδικό δωμάτιο στη Μονμάρτρη και να ξεκινήσει κάτι ανάλογο –εξίσου ιδιόρρυθμο, ευφυές και εντέλει δημοφιλές– με αυτό που έφτιαξαν οι Thomas Bangalter και Guy-Manuel de Homem-Christo.


Διαπιστώνω ότι έχει γίνει αρκετός θόρυβος στο ίντερνετ γύρω από το Daft Punk Unchained, τώρα που ψάχνω για καμιά πληροφορία παραπάνω, μα όχι άδικα. Αξίζει πραγματικά να το δείτε, ιδίως αν δεν είστε φαν του γκρουπ.

ΥΓ. Επί τη ευκαιρία, ο Kanye West δεν αδικείται λόγω έλλειψης φωτογένειας. Είναι αυθεντικά ηλίθιος.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM