Επτά κλασικές ταινίες που απαγορεύτηκαν στη Γαλλία πριν τον Αντίχριστο

Επτά κλασικές ταινίες που απαγορεύτηκαν στη Γαλλία πριν τον Αντίχριστο Facebook Twitter
0

Η είδηση που κάνει από χθες τον γύρο του κόσμου μοιάζει να αγγίζει τα όρια του σουρεαλισμού. Γαλλικό δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα της καθολικής οργάνωσης Promouvoir να αλλάξει τη σήμανση της καταλληλότητας του «Αντίχριστου» του Λαρς φον Τρίερ και να μετατρέψει το φιλμ, από 16 ετών και πάνω, σε αυστηρά ακατάλληλο (άνω των 18), απαγορεύοντας προσωρινά κάθε προβολή της ταινίας στη χώρα, σε οποιαδήποτε μορφή. Δηλαδή θα πρέπει να αποσυρθούν και τα DVD του από την αγορά και, φυσικά, να ακυρωθεί (αν υπήρχε) πιθανή τηλεοπτική προβολή του. Όλα αυτά για μια ταινία που δεν επρόκειτο να κυκλοφορήσει σύντομα, αλλά παίζεται κανονικά εδώ και 7 χρόνια, και μάλιστα, για όσους θυμούνται, έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στη Γαλλία, το 2009, στις Κάννες.

 

Είναι δυνατόν μια θρησκευτική οργάνωση να έχει ακόμα τόση δύναμη σε μια χώρα σαν τη Γαλλία, ώστε να μπορεί να επεμβαίνει σε θέματα διανομής πολιτιστικού προϊόντος; Θα πίστευε κανείς πως κάτι τέτοιο είναι πλέον αδύνατον, ειδικά για ένα μέσο όπως το σινεμά, που το συνδέει στενή σχέση με τη χώρα. Το δικαστήριο, μάλιστα, μίλησε για «λάθος» του υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο και διόρθωσε, δίνοντας δύναμη έτσι στην οργάνωση που πρωτοστατεί στις απαγορεύσεις συγκεκριμένων ταινιών – ήδη έχει ράμματα για τη γούνα της «Ζωής της Αντέλ», καθώς και του «Nymphomaniac», πάλι του Φον Τρίερ. 

Αυτή η είδηση ξυπνά μνήμες στη Γαλλία, που μπορεί σήμερα να αποτελεί (όπως και οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες άλλωστε) φιλόξενο έδαφος για τους κινηματογραφιστές, όμως έχει απαγορεύσει πολύ σπουδαίες ταινίες κατά το παρελθόν, είτε γιατί διαφωνούσε με την ιδεολογία τους είτε γιατί έκαναν τις Αρχές της χώρας να «κοκκινίζουν» για τη στάση τους σε ζητήματα εξωτερικής πολιτικής. Οι επτά παρακάτω ταινίες συνθέτουν, μάλλον, μια λίστα ντροπής για τη χώρα.

Θωρηκτό Ποτέμκιν (1925)

Μπορεί το μοντάζ του Αϊζενστάιν να διδάσκεται στις μέρες μας σε όλες τις κινηματογραφικές σχολές του κόσμου, όμως οι Γάλλοι έπρεπε να περιμένουν 28 χρόνια για το δουν με τα μάτια τους. Το κράτος θεωρούσε την ταινία επικίνδυνη και προβαλλόταν μόνο σε μικρές λέσχες μέχρι το 1953, οπότε και πήρε άδεια για κανονική διανομή.

 

L’ Age d’ Or (1930)

Σήμερα θαυμάζουμε το φιλμ που γέννησε το «Αmour Fou», όμως το δημιούργημα του Μπουνιουέλ κατηγορήθηκε για διαταραχή δημόσιας τάξης. Συγκεκριμένα, μετά την πρώτη του προβολή, τον Νοέμβριο του 1930, προκλήθηκαν επεισόδια από μέλη εθνικιστικού κινήματος που διέκοψαν τις προβολές της ταινίας και επιτέθηκαν στους θεατές της. Το αποτέλεσμα αυτού ήταν η επ’ αόριστον απαγόρευση του φιλμ.

 

Le Corbeau (1943)

Και τι δεν άκουσε ο Κλουζό γι’ αυτήν του την ταινία! Γυρισμένη στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, από εταιρεία παραγωγής γερμανικών συμφερόντων, ενόχλησε αρκετά τους Γάλλους, που θεώρησαν ότι προέβαλε μια πολύ αρνητική εικόνα γι’ αυτούς. Το αποτέλεσμα ήταν όχι μόνο να απαγορευθεί η προβολή του φιλμ αλλά και στον Κλουζό η δυνατότητα να ξανακάνει ταινία. Ευτυχώς, και οι 2 αποφάσεις αναιρέθηκαν το 1947.

 

 

Σταυροί στο Μέτωπο (1957)

Μπορεί ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ να βρήκε μια ιδανική ιστορία από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο για να περιγράψει τον παραλογισμό του πολέμου, επειδή όμως αυτή η ιστορία είχε Γάλλους πρωταγωνιστές, το κράτος ενοχλήθηκε. Αφού απείλησε με μποϊκοτάζ το Φεστιβάλ του Βερολίνου που ήθελε να προβάλει το φιλμ, απαγόρευσε την κυκλοφορία του για 13 χρόνια, ως το 1970.

Η Μάχη του Αλγερίου (1966)

Σήμερα, το φιλμ του Τζίλο Ποντεκόρβο συγκαταλέγεται συχνά σε μεγάλες λίστες με τις σπουδαιότερες ταινίες που έγιναν ποτέ – στο τελευταίο poll του «Sight & Sound» το 2012 ήταν στο νούμερο 48. Περιέγραφε, όμως, τη μάχη που έδινε η Αλγερία εναντίον της Γαλλίας για να ανεξαρτητοποιηθεί, οπότε ούτε λόγος για προβολή του εντός γαλλικού εδάφους. Το φιλμ παρέμεινε απαγορευμένο ως το 1971.

 

 

Le Petit Soldat (1960)

Το δεύτερο φιλμ του Γκοντάρ έγινε τελικά τέταρτο, καθώς από τη στιγμή που το ολοκλήρωσε μέχρι τη στιγμή που κατάφερε να το προβάλει μεσολάβησαν 3 χρόνια, αφού μάλιστα αναγκάστηκε να κάνει αλλαγές στο μοντάζ. Η ιστορία ενός πράκτορα που δουλεύει για τη γαλλική κατασκοπεία στη διάρκεια του γαλλο-αλγερινού πολέμου περιείχε ιδιαίτερα σκληρές τακτικές βασανισμού, εμπνευσμένες από αληθινά περιστατικά. Οι Γάλλοι απαγόρευσαν στον Γκοντάρ την προβολή της ταινίας όχι μόνο στη χώρα αλλά και έξω από αυτήν, απειλώντας τον ίδιο και τον παραγωγό του με οριστική αποβολή από τον κινηματογραφικό χώρο.

 

 

Ο σχιζοφρενής δολοφόνος με το πριόνι (1974)

Η εμβληματική ταινία του Hooper αντιμετώπισε προβλήματα σε πολλές χώρες, στις οποίες η προβολή της απαγορεύθηκε για αρκετά χρόνια. Η Γαλλία (όπως και η Αγγλία, η Σουηδία και η Βραζιλία μεταξύ άλλων) δεν είδε κάτι σημαντικό πίσω από τη βία του φιλμ, δεν επέτρεψε την προβολή του στο κινηματογραφικό κύκλωμα και η πρεμιέρα του στη χώρα έγινε στο video το 1979, πέντε χρόνια αργότερα.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ