Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος
5

Το 2019 ήταν η χρονιά που, σχεδόν σίγουρα, ολοκληρώθηκαν οι Εκδικητές και, πολύ αμφίβολα, έκλεισε άλλη μια τριλογία του Πολέμου των Άστρων. Η Disney κατατρόπωσε όλα τα αντίπαλα στούντιο, ενορχηστρώνοντας μια ομοβροντία ταινιών/θεαμάτων σε όλο της το ρεπερτόριο, καταλαμβάνοντας έτσι, για πρώτη φορά στα χρονικά, πάνω από το μισό μερίδιο της αγοράς στις εισπράξεις.

Αποσπώντας το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, το Πράσινο Βιβλίο απέδειξε πως, παρά τις φιλότιμες ποιοτικές αναβαθμίσεις και τις αλλαγές χρώματος, φύλου και ηλικίας στη σύνθεσή της, η Αμερικανική Ακαδημία παραμένει ένα σώμα με συντηρητικούς εκλέκτορες, αρκετούς για να προτιμήσουν ένα middle of the road αντίδοτο σε οποιοδήποτε Moonlight επιχειρήσει να εκπλήξει και ίσως να ενθουσιάσει – και πάλι καλά που δεν επικράτησε το Bohemian Rhapsody...

Το Joker έκανε τη διαφορά, που τελικά μοιάζει με παταγώδη εξαίρεση, θριαμβεύοντας σε μια αναμόρφωση του κλασικού πλαισίου των comic book movies, και ξεκούνησε πλήθη σε όλον τον κόσμο, ακόμη και στην Ελλάδα, πλησιάζοντας το όριο ταμπού του ενός εκατομυρίου – έφτασε τις 904 χιλιάδες εισιτήρια!

Με ελαφρώς πιο ανοιχτό παράθυρο στην προβολή των ταινιών του στις αίθουσες, το Netflix συζητήθηκε εκτεταμένα, θέτοντας το οντολογικό ερώτημα «τι είναι σινεμά», διά στόματος του Μάρτιν Σκορσέζε, ο οποίος έριξε λάδι στη φωτιά με την υποτιμητική του δήλωση εναντίον της Marvel, διχάζοντας το κοινό που πλέον παρακολουθεί από το σπίτι του ταινίες και σειρές αντί να κοινωνεί μαζικά, όπως συνήθιζε τον προηγούμενο αιώνα.

Ωστόσο, το Joker έκανε τη διαφορά, που τελικά μοιάζει με παταγώδη εξαίρεση, θριαμβεύοντας σε μια αναμόρφωση του κλασικού πλαισίου των comic book movies, και ξεκούνησε πλήθη σε όλον τον κόσμο, ακόμη και στην Ελλάδα, πλησιάζοντας το όριο ταμπού του ενός εκατομυρίου – έφτασε τις 904 χιλιάδες εισιτήρια!

Και μέσα στη φαντασμαγορία μια προδιαγεγραμμένης ψαλίδας, που εκτινάσσει στα ύψη των προτιμήσεων τις εφηβικές υπερπεριπέτειες και συμπιέζει ασφυκτικά τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις, όταν αυτές ξεμυτίζουν από τη θαλπωρή των φεστιβάλ, τα Παράσιτα έχτισαν τη φήμη τους, αρχιτεκτονικά και σταδιακά, με καθολική αποδοχή, και σε μια σαφώς μικρότερη κλίμακα, το ακόμη πιο εξωτικό Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος κράτησε την προσοχή και κέρδισε τον θαυμασμό των θαρραλέων.

Αυτή είναι η δεκάδα των αγαπημένων μου ταινιών για τη χρονιά που πέρασε, χωρίς αξιολογική σειρά.

Ο Ιρλανδός

Μάρτιν Σκορσέζε

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter

Με απανωτά φλασμπάκ, έξοχα ραμμένα στο πνεύμα μιας ελεγείας για την κοινωνία της βίας, ο Σκορσέζε επισκέπτεται μια πολυπρόσωπη χορωδία πρωταγωνιστών και κομπάρσων του εγκλήματος που μοιάζουν με φαντάσματα του ηδονικού, δαιμονιώδους παρελθόντος ‒ του δικού τους αλλά και του αποτυπώματος που είχε επιλέξει ο σκηνοθέτης σε προηγούμενες ταινίες του.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Πόνος και Δόξα

Πέδρο Αλμοδόβαρ

 

Ο Ισπανός εμπνέεται από τον Ντάγκλας Σερκ, το στυλιζαρισμένο αμερικανικό σινεμά της κλασικής περιόδου που χάζευε μαγεμένος στην παιδική του ηλικία και, όπως λέει στο «Πόνος και Δόξα», από τις όμορφες ηθοποιούς, όπως η Μέριλιν, που φοβόταν μην του πεθάνουν στη μεγάλη οθόνη, και τις γυναίκες που σημάδεψαν τη ζωή του και ανέπλασε στις ταινίες του. 

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Παράσιτα

Μπονγκ Τζουν Χο

 

Ο Χο ενορχηστρώνει μια καταπληκτική κλιμάκωση καταστάσεων, κρατώντας τον απόλυτο σκηνοθετικό έλεγχο. Η ταινία του, ποτισμένη με το γνωστό μαύρο χιούμορ, ωρολογιακά μετρημένη και με αιχμή του δόρατος τον μόνιμο πρωταγωνιστή του Σονγκ Κανγκ Χο, είναι μια ταξική παραβολή σε μια χώρα διαφημισμένης ευημερίας.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Η Ευνοούμενη

Γιώργος Λάνθιμος

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
 

Χρησιμοποιώντας αναμορφικούς φακούς για να δώσει έμφαση στον απροσδιόριστα μεγάλο χώρο σε σχέση με τη μοναξιά και την έλλειψη οικειότητας των «κατοίκων» του, ο Λάνθιμος προσθέτει το δικό του τονικό remix σε μια ιστορία θηλυκών θυμάτων τα οποία αποκτούν εξουσία διαφορετικών ταχυτήτων, έντασης και διάρκειας.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Κάποτε στο... Χόλιγουντ

Κουέντιν Ταραντίνο

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
 

Το «Κάποτε στο... Χόλιγουντ», που προβλήθηκε σε παγκόσμια πρώτη στις Κάννες και έφυγε από το φεστιβάλ χωρίς βραβείο, είναι σπουδαίο και ξεχωριστό, όχι τόσο για το αίμα που χύνει και τα φιτίλια που ανάβει, αλλά για τον αθέατο κόσμο που ανασύρει από το κλισέ της υπερτιμημένης και τελικά πλαστής αθωότητας.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Joker

Τοντ Φίλιπς

Οι 10 καλύτερες ταινίες του 2019, από τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο Facebook Twitter
 

Ο ζόφος του Φίλιπς δεν εφάπτεται με εκείνον του Κρίστοφερ Νόλαν ‒ είναι συναισθηματικά κρουστός και ανθρώπινος σε κλίμακα. Δεν αφήνει τον άβολο θεατή να πάρει ούτε στιγμή τα μάτια του πάνω από τον μανιοκαταθλιπτικό Άρθουρ και το απρόβλεπτο alter ego που δημιούργησε σύμφυτα ο Χοακίν Φίνιξ.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Θα μπορούσες ποτέ να με συγχωρέσεις;

Μάριελ Χέλερ

 

Η Μελίσα Μακάρθι σφίγγει τα δόντια και ζυγιάζει μαεστρικά μυριάδες ανασφάλειες και κάποιες τραχιές και τρανταχτές αρετές της Ίσραελ, ενώ ο Ρίτσαρντ Γκραντ, σε ένα απολαυστικό αντίδωρο του «Withnail and I», δίνει λάμψη στο περιθώριο με τα ανώδυνα τσιτάτα του και την απρόβλεπτη, παιδική ψυχή του να αντισταθμίζουν τη δηκτική, προσβλητική ειρωνεία της όψιμης, άσπονδης φίλης του.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Ένας ελέφαντας στέκεται ακίνητος

Χου Μπο

 

Με έναν τρόπο σχεδόν μαγικό, άπιαστο για σκηνοθέτη που επιχειρεί πρώτη φορά ένα τόσο φιλόδοξο και τόσο ταπεινό σε επίπεδο τεχνικών μέσων εγχείρημα, διαβάζει τις μύχιες σκέψεις και δεν μένει στο άρρητο και στο άφατο αλλά ποντάρει και στη δράση ‒ είναι πολύ πιθανό, με την ελάχιστη εμπλοκή, ένας υπομονετικός για τα γρήγορα δεδομένα της εποχής θεατής να βρει την ταινία συναρπαστική, εκτός από συνταρακτική στο περιεχόμενο.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

Ραντεβού στο Belle Epoque

Νικολά Μπεντός

 

Πιο κοντά στο «Truman Show» του Πίτερ Γουίαρ και στο «Game» του Ντέιβιντ Φίντσερ απ' ό,τι προοιωνίζεται η θολή ερωτική μνήμη της μέσης ηλικίας, η δραματική κομεντί του Νικολά Μπεντός δίνει ραντεβού στη χρυσή εποχή της νοσταλγίας και λυτρώνεται από την παγίδα της γλυκόπικρης αναμνησιολογίας, εκτός από τη σβελτάδα της εναλλαγής του χιούμορ με τη συγκίνηση, με γοργό σενάριο και εφευρετική σκηνοθεσία.

[Διαβάστε όλη την κριτική εδώ.]

I Lost My Body

Ζερεμί Κλαπέν

 

Έκανε πρεμιέρα στην Εβδομάδα Κριτικής του Φεστιβάλ Καννών και προβλήθηκε στο Netflix.

Οθόνες
5

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM