«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ

«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
«Ο άνθρωπος που γελά»: Ο ήρωας με το αιώνια χαραγμένο μειδίαμα επιβιώνει ως τρομακτικό αξιοθέατο περιοδεύοντος θιάσου για να βρει τελικά καταφύγιο στην αγάπη μιας τυφλής νεαρής γυναίκας
1

Παρότι συχνά κατατάσσεται ως (κλασική) ταινία τρόμου, «Ο άνθρωπος που γελά», η βωβή ταινία που γύρισε το 1928 ο Πολ Λένι για το στούντιο της Universal με βάση την ομώνυμη νουβέλα του Βίκτορ Ουγκό, είναι ουσιαστικά ένα υποβλητικό ρομαντικό μελόδραμα βουτηγμένο στον γερμανικό εξπρεσιονισμό.

Η επιτυχία της ταινίας πάντως έστρωσε τον δρόμο για τον «Δράκουλα» και τον «Φράνκενσταϊν» (του 1931 αμφότερα) του ίδιου στούντιο και η ερμηνεία του μεγάλου Γερμανού ηθοποιού Κόνραντ Βάιντ στον κεντρικό ρόλο του Γκουίνπλεϊν, του ανθρώπου με το αιώνια χαραγμένο μειδίαμα, γέννησε τον χαρακτήρα του Τζόκερ, ο οποίος έκανε την παρθενική του εμφάνιση στο πρώτο τεύχος του Batman που κυκλοφόρησε το 1940.

Η ερμηνεία του μεγάλου Γερμανού ηθοποιού Κόνραντ Βάιντ στον κεντρικό ρόλο του Γκουίνπλεϊν, του ανθρώπου με το αιώνια χαραγμένο μειδίαμα, γέννησε τον χαρακτήρα του Τζόκερ, ο οποίος έκανε την παρθενική του εμφάνιση στο πρώτο τεύχος του Batman που κυκλοφόρησε το 1940.

Ο ήρωας της ταινίας και του βιβλίου (το οποίο ο Ουγκό επιθυμούσε να λειτουργεί σε μεγάλο βαθμό και ως πολιτική αλληγορία) είναι ο γιος ενός πολιτικού αντιπάλου του Βασιλιά Ιάκωβου Β', που μετά την εκτέλεση του πατέρα του παραδίδεται σε εμπόρους παιδιών που του παραμορφώνουν χειρουργικά το πρόσωπο για να φαίνεται σα να γελάει για πάντα με την ανοησία του πατέρα του και μεγαλώνοντας επιβιώνει ως τρομακτικό αξιοθέατο περιοδεύοντος θιάσου για να βρει τελικά καταφύγιο στην αγάπη μιας τυφλής νεαρής γυναίκας.

«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
Ο κορυφαίος Γερμανός ηθοποιός του μεσοπολέμου Κόνραντ Βάιντ στο ρόλο του τραγικού ήρωα.
 

Η γενεαλογία του Τζόκερ αποτελεί αντικείμενο συζήτησης εδώ και δεκαετίες, οι δημιουργοί όμως του χαρακτήρα (ο Bob Kane, ο Bill Finger και ο Jerry Robinson) είχαν επιβεβαιώσει από πολύ παλιά ότι το καλούπι υπήρξε σαφώς ο πρωταγωνιστής της ταινίας του Λένι. Παρότι ο Τζόκερ εξελίχθηκε και διαμορφώθηκε ποικιλοτρόπως μέσα στα χρόνια, η επίδραση του Γκουίνπλεϊν, όπως τον υποδύθηκε ο Βάιντ, είναι πάντα εκεί, έντονη και αδιαμφισβήτητη, ειδικά δε στην πιο διάσημη ιστορία του «Κλόουν Πρίγκιπα του Εγκλήματος» που παρουσιάστηκε στο θρυλικό κόμικ των Alan Moore και Brian Bolland, "Batman: The Killing Joke" του 1988. Σχετικά πρόσφατα μάλιστα η αναφορά στην ταινία του 1928 υπήρξε ευθεία με την έκδοση του "Batman: Ο άνθρωπος που γελά" (2005) των Ed Brubaker και Doug Mahnke.

  

Περιέργως, δεν επιχειρήθηκε ποτέ στο Χόλιγουντ ριμέικ της ταινίας παρότι υπήρξαν μία ιταλική και δύο γαλλικές μεταφορές (μάλλον αδιάφορες όλες) του βιβλίου, το 1966, το 1971 και το 2012 αντίστοιχα. Η κληρονομιά του κεντρικού χαρακτήρα όμως παρέμεινε ζωντανή σε διάφορες κινηματογραφικές εκδοχές του σύμπαντος γύρω από τον Μπάτμαν, από το Batman του Τιμ Μπάρτον (1989) με τον Τζακ Νίκολσον στο ρόλο του Τζόκερ και την εμφανέστατη επιρροή του γερμανικού εξπρεσιονισμού στην ταινία, και το Dark Night του 2008 (Τζόκερ ο αείμνηστος Χιθ Λέτζερ) ως τον Τζόκερ του Τζάρεντ Λέτο (ο οποίος τονίζει τη σύνδεση με την ταινία του 1928 ειδικά όποτε κρύβει με το χέρι το πρόσωπο πριν αποκαλύψει το αιώνιο χαμόγελο) στο Suicide Squad του 2016, και το «Τζόκερ» που παίζεται αυτές τις μέρες στα σινεμά του πλανήτη με πρωταγωνιστή τον Χαοκίν Φίνιξ στο ρόλο του απόκληρου κοινωνιοπαθή Άρθουρ Φλεκ ή «Τζόκερ».

Ειδικά το μακιγιάζ κλόουν που «φορά» ο ηθοποιός στην ταινία του Τοντ Φίλιπς είναι σχεδόν πανομοιότυπο με αυτό των κλόουν με τους οποίους έδινε παραστάσεις ο ήρωας της ταινίας «Ο άνθρωπος που γελά». Επικεφαλής τους ήταν ο Ούρσους, ο οποίος σε κάποια στιγμή συμβουλεύει τον Γκουίνπλεϊν: «Πρόσεξε μόνο μη χαλάσεις και γίνεις άνθρωπος».

«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
Batman: The Killing Joke (1988)
«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
Batman: The Man Who Laugh (2005)
«Ο άνθρωπος που γελά»: Το βωβό αριστούργημα του 1928 που γέννησε τον Τζόκερ Facebook Twitter
Ο Χοακίν Φίνιξ (και στην αφίσα στο βάθος ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο) στο φετινό «Τζόκερ» του Τοντ Φίλιπς
 

Με στοιχεία από το Hollywood Reporter

 

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM

σχόλια

1 σχόλια