Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια

Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια Facebook Twitter
Η ταινία της Βαρντά εξαφανίστηκε από προσώπου γης, καταστράφηκε το αρνητικό της (έως εκεί όπου είχε γυρισθεί τέλος πάντων – γιατί δεν είχε ολοκληρωθεί), για να διασωθεί τελικά μέσω μιας κόπιας εργασίας, που βρέθηκε κάποια στιγμή στη Βασιλική Ταινιοθήκη του Βελγίου.
2

Ο πρόσφατος χαμός (29 Μαρτίου) της σημαντικής Γαλλίδας σκηνοθέτιδας Ανιές Βαρντά (που είχε ελληνική καταγωγή, αφού ο πατέρας της ήταν Μικρασιάτης) έφερε ξανά στην επιφάνεια μια ταινία της από το 1970, τη Nausicaa, που ήταν γυρισμένη για τη γαλλική κρατική τηλεόραση (ORTF) και η οποία είχε, και έχει, μεγάλο ελληνικό ενδιαφέρον.

Η ταινία, όπως έχει γραφτεί κι άλλες φορές, ήταν χαμένη για δεκαετίες, για να εμφανισθεί για πρώτη φορά το 2012, στη μνημειακή, αλλά πανάκριβη έκδοση των 22 DVD "Tout(e) Varda" [ARTE ÉDITIONS], σ' ένα από τα δύο προσφερόμενα bonus δισκάκια.

Για τη Nausicaa είχα διαβάσει για πρώτη φορά πριν από πολλά χρόνια (το 1988), δίχως να συγκρατήσω εκείνη την πληροφορία. Ήταν σ' ένα βιβλιαράκι υπό τον τίτλο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ θύμηση, που είχε κυκλοφορήσει, τότε, από το 29ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου (Θεσσαλονίκη 3-9 Οκτωβρίου 1988).

Ο Τορνές είχε πεθάνει λίγους μήνες νωρίτερα (τον Ιούλιο του '88) και σ' εκείνη την τιμητική έκδοση αναφερόταν πως είχε συμμετάσχει ως ηθοποιός στην ταινία τής Ανιές Βαρντά Ναυσικά (έτσι ήταν γραμμένη, στα ελληνικά), χωρίς να δίνεται κανένα άλλο στοιχείο.

Η ταινία της Ανιές Βαρντά αντανακλά τα σύγχρονά της (τότε) διδάγματα αξιοποίησης των ντοκιμαντέρ (και) για προπαγανδιστικούς (με τη σωστή έννοια) λόγους. Είναι μια ταινία τεκμηρίωσης δηλαδή, που διαπνέεται από τα μοντέρνα αισθητικά διδάγματα της nouvelle vague, τον συγχρονισμό και την επικοινωνία ανάμεσα στη μυθοπλασία και την πραγματικότητα.

Την επόμενη φορά που διάβασα για την ακόμη τότε χαμένη Nausicaa ήταν στα μέσα της δεκαετίας του '90. Ήταν όμως μία αναφορά κάπως περισσότερο αναλυτική και γι' αυτό τη θυμόμουν.

Αναφέρομαι στο πολύ καλό βιβλίο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΡΝΕΣ, που είχε τυπωθεί με την επιμέλεια των εκδόσεων Το Ροδακιό, λόγω ενός αφιερώματος στον σκηνοθέτη, που εξελισσόταν μεταξύ 3 και 6 Νοεμβρίου 1994 στο Θέατρο Σφενδόνη. Εκεί, στην Φωτο-Εργο-Βιογραφία, διαβάζαμε:

«1970. Σε ταξίδι του στη Μασσαλία (ο Σταύρος Τορνές) γνωρίζεται με την Ανιές Βαρντά, η οποία του προτείνει να πρωταγωνιστήσει στην ταινία Ναυσικά (Nausicaa) που ετοίμαζε, με στόχο να καταγγείλει τη δικτατορία των συνταγματαρχών. Η ταινία ολοκληρώνεται, αλλά δεν παίζεται ποτέ, έπειτα από την απαγόρευση της προβολής της από το γαλλικό κράτος, που είχε στενές οικονομικές σχέσεις με το ελληνικό καθεστώς».

Η αναφορά εκείνη συνοδευόταν και με μια φωτογραφία από το φιλμ, στην οποία εικονίζονταν ο Σταύρος Τορνές με τη Γαλλίδα συμπρωταγωνίστριά του στη Νausicaa, France Dougnac.

Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια Facebook Twitter
Σταύρος Τορνές - France Dougnac

Το 1970, λοιπόν, το γαλλικό υπουργείο Εμπορίου απαγορεύει την προβολή της ταινίας στην τηλεόραση (όταν νωρίτερα το ίδιο γαλλικό κράτος την είχε πριμοδοτήσει), για καθαρά πολιτικούς λόγους. Τι έδειχνε όμως η Nausicaa και γιατί τελικά απαγορεύτηκε η προβολή της;

Η Ανιές Βαρντά γυρίζει εκείνη την εποχή μια καθαρή ελληνική ταινία, για πολλούς και διαφόρους λόγους. Κάποιοι λέγονται και κάποιοι ίσως όχι...

Κατ' αρχάς, και μέσω της ταινίας, φαίνεται πως ξεπληρώνει ένα χρέος προς την ελληνική μεριά της, την ελληνική καταγωγής της.

Δεύτερον, επιλέγει να το κάνει όχι μόνον υμνώντας την Ελλάδα και την ιστορία της (προβάλλοντάς την ακόμη και ως τουριστικό προορισμό, με αναφορές στα Club Méditerranée στο Λαμπίρι Αιγίου και στη Δασιά Κέρκυρας), αλλά και εμφανίζοντας την ίδια ώρα τη σφοδρή κριτική της προς το δικτατορικό καθεστώς.

Αυτή η ξεκάθαρη πολιτική στάση της ήταν και η αιτία που οδήγησε τελικά την ταινία της στην αφάνεια.

Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια Facebook Twitter
Ανιές Βαρντά

Τι είχε παιχθεί;

Η πιο βασική αιτία αφορούσε στις επαφές που είχε ξεκινήσει η δικτατορία με τη Γαλλία του Πομπιντού, τις σχετικές με την ενίσχυση του εγχώριου στρατιωτικού υλικού.

Είχε ανακοινωθεί ήδη η κατασκευή της πρώτης από τις τέσσερις κανονιοφόρους, τις οποίες είχε παραγγείλει η χούντα των Αθηνών στα γαλλικά ναυπηγεία, ενώ στη σειρά έμπαιναν και τα μαχητικά αεροσκάφη Mirage.

Το θέμα με τα Mirage είχε γίνει ακόμη και πρωτοσέλιδο σε ελληνικές εφημερίδες (π.χ. Μακεδονία της 8ης Μαΐου 1970) και φυσικά, όπως όλοι αντιλαμβάνονται, δεν γινόταν από την μια μεριά να διεξάγονται συζητήσεις ανάμεσα σε Έλληνες και Γάλλους μεσολαβητές για τόσο «χοντρές δουλειές» και από την άλλη μεριά η γαλλική κυβέρνηση να βγάζει στη σέντρα την (χουντική) ελληνική, με τηλεταινία της σε κρατικό κανάλι.

Δυστυχώς, όταν αναφερόμαστε σε τέτοιου τύπου αγορές, τόσο μεγάλων οικονομικών συμφερόντων, όλα μπαίνουν στην άκρη. Τελικά, τα Mirage δεν πρόλαβε να τα αγοράσει η χούντα, αλλά ο Καραμανλής το 1975.

Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια Facebook Twitter
Στο κέντρο η Ανιές Βαρντά και δίπλα της ο Σταύρος Τορνές

Όπως μας είπε και ο σκηνοθέτης Κώστας Φέρρης:

«Τα Μιράζ της Ντασσώ και το SECAM (σ.σ. το γνωστό γαλλικό, έγχρωμο, αναλογικό τηλεοπτικό σύστημα) τα διαπραγματεύτηκε ο ίδιος ο Καραμανλής από τότε, και δεσμεύτηκε να τα εφαρμόσει με την επιστροφή του. Να υπενθυμίσω, επίσης, πως τα πάντα ξεκίνησαν από τον Γιώργο Κατακουζηνό, βοηθό τότε της Ανιές, και πως αυτός προκάλεσε τη μεταστροφή των αισθημάτων της για τους Έλληνες, που τους είχε άχτι για την εγκατάλειψη του πατέρα της. Θα θυμίσω ακόμα πως για μεγάλο διάστημα μας καλούσε σπίτι της τις Κυριακές για γεύμα, και για να μας γνωρίσει άλλους επαγγελματίες του σινεμά (π.χ. την Κατρίν Ντενέβ) για να βρούμε καμιά δουλειά και να ζήσουμε... Στη Ναυσικά εμφανίζονται μεταξύ άλλων και οι Περικλής Κοροβέσης, Σπήλιος Παπασπηλιόπουλος, Αντρέας Στάϊκος, Μάρκος Ιωαννίδης, Βασίλης Βασιλικός, Φαίδων Μεταλληνός, Γιώργος Κατακουζηνός, Γιώργος Βότσης, Δημήτρης Τόλης(;), Στέλιος Ράμφος, Άρης Φακίνος, Φραγκίσκος Σωμαρίπας, Βλάσσης Κανιάρης, Φιλόλαος, Gisèle Prassinos... Πρέπει τέλος να πω πως αν ο (επίσης φίλος της και συνάδελφος) Jean-Daniel Pollet ήταν φιλέλλην, η Ανιές αγάπησε τους Έλληνες για να συγχωρήσει τον πατέρα της».

Η ταινία της Βαρντά εξαφανίζεται, λοιπόν, από προσώπου γης, καταστρέφεται το αρνητικό της (έως εκεί όπου είχε γυρισθεί τέλος πάντων – γιατί δεν είχε ολοκληρωθεί), για να διασωθεί τελικά μέσω μιας κόπιας εργασίας, που βρέθηκε κάποια στιγμή στη Βασιλική Ταινιοθήκη του Βελγίου.

Από 'κει ανακατασκευάστηκε η Nausicaa, που μπήκε στο DVD-set, το 2012 και από 'κει έφθασε στα χέρια του σκηνοθέτη Σταύρου Καπλανίδη μέσω της Charlotte Van Gelder, της συντρόφου και συνεργάτιδας του Σταύρου Τορνέ (efsyn.gr, 19 Απριλίου 2017), ώστε να προβληθεί και στην Ελλάδα. Ο λόγος για την πρώτη επίσημη προβολή της στη χώρα μας, στο Ινστιτούτο Γκαίτε στην Αθήνα, την 24η Απριλίου 2017.

Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια Facebook Twitter
Myriam Boyer - France Dougnac

Η ταινία της Ανιές Βαρντά αντανακλά τα σύγχρονά της (τότε) διδάγματα αξιοποίησης των ντοκιμαντέρ (και) για προπαγανδιστικούς (με τη σωστή έννοια) λόγους.

Είναι μια ταινία τεκμηρίωσης δηλαδή, που διαπνέεται από τα μοντέρνα αισθητικά διδάγματα της νουβέλ βαγκ (που εν πολλοίς τα είχε δημιουργήσει η ίδια η Βαρντά), τον συγχρονισμό και την επικοινωνία ανάμεσα στη μυθοπλασία και την πραγματικότητα.

Το στόρι είναι απλό, όπως σε όλες αυτές τις περιπτώσεις. Ένας Έλληνας αυτοεξόριστος στο Παρίσι ο Μιχάλης (τον υποδύεται ο Σταύρος Τορνές) συνδέεται με μια νεαρή Γαλλίδα φοιτήτρια την Ανιές (France Dougnac), που έχει ελληνική καταγωγή, ενώ παράλληλα (ο Μιχάλης) επιχειρεί να οργανώσει και να συντονίσει αντιδικτατορικές δράσεις.

Έτσι, μπαίνει μία πρώτη πραγματικότητα στο φιλμ, καθώς η κάμερα καταγράφει το πώς κινούνται διάφοροι Έλληνες, που έχουν βρεθεί στο Παρίσι για πολιτικούς λόγους εκείνα τα χρόνια (όπως περιπτωσιολογικά βλέπουμε και το πώς κινούνται Γάλλοι και Γαλλίδες – στην ταινία συμμετέχουν επίσης οι Myriam Boyer και Catherine de Seynes, συν ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ σε μια από τις πρώτες εμφανίσεις του), ενώ υπάρχουν ακόμη δύο πραγματικότητες – με τη μία να αφορά στις συνεντεύξεις-αφηγήσεις κάποιων Ελλήνων, που μιλάνε φυσικά σε πρώτο πρόσωπο μπροστά στην κάμερα για τη δικτατορία κ.λπ., ενώ μια επόμενη πραγματικότητα είναι εκείνη που περιστρέφεται γύρω από την ίδια τη σκηνοθέτιδα, την Ανιές Βαρντά, που εμφανίζεται στην ταινία της να μιλά για τη δική της σχέση με την Ελλάδα.

Όλα αυτά συντονίζονται σε μια ταινία-κόπια εργασίας, πολύ ζωντανή, πολύ δυναμική, που καταγράφει με έντονο τρόπο τον αναβρασμό της εποχής, μέσα από την αλληλεγγύη, τη συντροφικότητα και τα αγνά αισθήματα, που καθορίζουν τις κινήσεις τόσο των πρωταγωνιστών (του μύθου), όσο και των αληθινών χαρακτήρων (της πραγματικής ζωής).

Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια Facebook Twitter
Από αριστερά: (άγνωστος προς εμάς), France Dougnac, Myriam Boyer, Σταύρος Τορνές

Στην ταινία εμφανίζονται πολλά γνωστά πρόσωπα, στα οποία αναφέρθηκε ήδη ο Κώστας Φέρρης. Να επισημάνουμε, όμως, ανάμεσά τους, την παρουσία του Περικλή Κοροβέση στην αρχή και στο τέλος του φιλμ.

Εκείνη την εποχή είχε κυκλοφορήσει στη Γαλλία το βιβλίο τού Κοροβέση La Filière / Témoignage sur les Tortures en Grèce, το σχετικό με τα βασανιστήρια που είχε υποστεί από το στρατιωτικό καθεστώς – ένα βιβλίο, που είχε κάνει ιδιαίτερη εντύπωση, όπου και να κυκλοφόρησε. (Ναι, πρόκειται για τους Ανθρωποφύλακες, που τυπώθηκαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, επί Μεταπολίτευσης πια, τον Αύγουστο του 1974).

Επίσης να συμπληρώσουμε πως στην ταινία γίνεται λόγος, πέραν των όσων άλλων, και για ορισμένα σημαντικά κεφάλαια της σύγχρονης ελληνικής κοινωνικής και πολιτικής ιστορίας, και αυτό δεν ήταν μικρό πράγμα. Δεν θα ήταν μικρό πράγμα, αν η ταινία προβαλλόταν κανονικά τότε στη Γαλλία.

Ακούμε λοιπόν περί Μανώλη Γλέζου-Λάκη Σάντα, Δεκεμβριανών, Νίκου Μπελογιάννη, μετανάστευσης, περί των εκλογών της βίας και της νοθείας, περί Γρηγόρη Λαμπράκη, Σχεδίου Προμηθεύς, για την αμερικάνικη παρέμβαση στα εγχώρια πολιτικά πράγματα μέσω CIA κ.λπ.

Ακόμη υπάρχει ελληνική μουσική και τραγούδια στη Nausicaa, από τον Μίκη Θεοδωράκη φυσικά, ενώ σε λίγα πλάνα βλέπουμε και τους ερμηνευτές, τότε, του θεοδωρακικού έργου, τον Αντώνη Καλογιάννη και την Μαρία Φαραντούρη.

Η Nausicaa είναι μια ταινία της Ανιές Βαρντά με πολύ μεγάλη σημασία για εμάς τους Έλληνες. Ένα ντοκουμέντο, που ιδίως τέτοιες μέρες, καθώς πλησιάζει η μαύρη επέτειος της 21ης Απριλίου, αποκτά, ξανά, επικαιρικά χαρακτηριστικά.

Την ταινία μπορείτε να την παρακολουθήσετε, με αγγλικούς υπότιτλους, ΕΔΩ.

Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια Facebook Twitter
Σταύρος Τορνές - Catherine de Seynes
Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια Facebook Twitter
Nausicaa: Η αντιχουντική ταινία της Ανιές Βαρντά που παρέμενε άφαντη για χρόνια Facebook Twitter
Περικλής Κοροβέσης
Οθόνες
2

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η τελευταία συνέντευξη του Σταύρου Τορνέ

Οθόνες / Η τελευταία συνέντευξη του Σταύρου Τορνέ

Στο τεύχος 374 του περιοδικού Αντί, ο Σταύρος Τορνές είχε δώσει το 1988 την τελευταία του συνέντευξη στον Χρήστο Βακαλόπουλο και τον Ηλία Κανέλλη. Καθώς το πέρασμα του χρόνου αύξησε την ευεργετική σκιά του μοναχικού αυτού auter του σινεμά, όσα είπε αποκτούν ένα βαθύτερο νόημα. Ψηφιοποιείται πρώτη φορά.
H Eλληνοκαναδή σκηνοθέτις Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ γύρισε το πρώτο ντοκιμαντέρ με θέμα τους Αρβανίτες

Οθόνες / H Eλληνοκαναδή σκηνοθέτις Κατερίνα-Μάρθα Κλαρκ γύρισε το πρώτο ντοκιμαντέρ με θέμα τους Αρβανίτες

Το «Στα Αρβανίτικα» αποτελεί την πρώτη κινηματογραφική έρευνα και καταγραφή που έχει γίνει μέχρι σήμερα για τους Αρβανίτες και την γλώσσα τους
ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΣΤΑΜΟΥ
Αντίο Ανιές Βαρντά: Εκατοντάδες άνθρωποι και καλλιτέχνες αποχαιρέτησαν την σπουδαία δημιουργό του σινεμά

Culture / Αντίο Ανιές Βαρντά: Εκατοντάδες άνθρωποι και καλλιτέχνες αποχαιρέτησαν την σπουδαία δημιουργό του σινεμά

Η Ανιές Βαρντά πέθανε την Παρασκευή και σήμερα στη Cinematheque francaise στο Παρίσι, εκατοντάδες άνθρωποι και δημιουργοί έδωσαν το παρών στην αποχαιρετιστήρια τελετή

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
THE LIFO TEAM
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
>>Από αριστερά: (άγνωστος προς εμάς), France Dougnac, Myriam Boyer, Σταύρος Τορνές<<Ο «άγνωστος προς εμάς», στην άκρη αριστερά με το μουστάκι και το παλτό μοντγκόμερι, σύμφωνα με τον Κώστα Φέρρη, είναι ο Κώστας Φιλίππου, οπερατέρ, αδερφός του Παύλου Φιλίππου, δ/ντή φωτογραφίας του ΠΕΚ (Παλαιός Ελληνικός Κινηματογράφος).