Το θαύμα του Σύλλα Τζουμέρκα και το σοκ του Φατίχ Ακίν

Το θαύμα του Σύλλα Τζουμέρκα και το σοκ του Φατίχ Ακίν Facebook Twitter
Αγγελική Παπούλια και Μιχάλης Κίμωνας πρωταγωνιστούν στην ταινία του Σύλλα Τζουμέρκα «Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών». Φωτο: Κική Παπαδοπούλου
1

Βουτηγμένο στην κορεσμένη, εκτυφλωτική σήψη του Μεσολογγίου, το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο εμβληματικό Zoo Palast του πάλαι ποτέ δυτικού Βερολίνου.

Αστυνομικό δράμα στο ξεκίνημα και το φινάλε του, περικλείει το πορτρέτο μιας δυναμικής, ασυμβίβαστης, ασταθούς, αθυρόστομης, εκτροχιασμένης από αλκοόλ και ουσίες αστυνομικού, της Ελισάβετ, η οποία διαμένει με τον έφηβο γιο της στην πρωτεύουσα του αυγοτάραχου.

Δέκα χρόνια νωρίτερα, δέχτηκε μια αυθαίρετη δυσμενή μετάθεση από την αντιτρομοκρατική υπηρεσία όπου υπηρετούσε και πλέον καταριέται την ώρα και τη στιγμή, και μαζί όποιον βρεθεί μπροστά της, σε έναν τόπο που δεν τη χωράει και φυσικά δεν τη χωνεύει.

Ο θίασος που την περιβάλλει χτυπάει τα τύμπανα ενός ψυχεδελικού δράματος: οι συνάδελφοί της την τρέμουν και την υφίστανται οριακά, ο παντρεμένος γιατρός διατηρεί περιστασιακή σχέση μαζί της, ο αντιεισαγγελέας φαίνεται από την αρχή πως κρύβει πολλά πίσω από τη βιτρίνα του αξιοπρεπούς, μάτσο παράγοντα.

Μυστικά εμπλέκουν τον μοναχικό κι αμίλητο αγρότη αδελφό του, μια barwoman με την απογοήτευση στην άκρη των ματιών της και, κυρίως, έναν επιδειξιομανή, φαντασμένο λαϊκό σταρ και διακινητή πάσης φύσεως ναρκωτικών και την αδελφή του, τη Ρίτα, μια πικραμένη γυναίκα που δουλεύει στην επεξεργασία των χελιών και καθαρίζει στο ρεπό της.

Η Ελισάβετ και η Ρίτα ονειρεύονται βιβλικά και υποφέρουν από διαφορετική εκκίνηση.

Ο Σύλλας Τζουμέρκας μετατρέπει το γραφικό σε graphic, ανασύρει από την κόλαση δύο ασυνήθιστους για την ελληνική κινηματογραφία γυναικείους χαρακτήρες, με δυνατές, θαρραλέες ερμηνείες από την Αγγελική Παπούλια και τη Γιούλα Μπούνταλη, αναδεύει με συνεχή ένταση το πολυεπίπεδο υλικό του, αφήνει κάποια αναμμένα φιτίλια και φτιάχνει συνολικά την καλύτερη ταινία του.

Οι φαντασίες τους σκάνε σαν υπέρλαμπρο, παζολινικό εκκλησίασμα στο καθημερινό ανάθεμα της ράθυμης επαρχιακής πόλης που βαλτώνει κάτω από το βάρος της ιστορίας και της παθογένειάς της.

Ο Σύλλας Τζουμέρκας μετατρέπει το γραφικό σε graphic, ανασύρει από την κόλαση δύο ασυνήθιστους για την ελληνική κινηματογραφία γυναικείους χαρακτήρες, με δυνατές, θαρραλέες ερμηνείες από την Αγγελική Παπούλια και τη Γιούλα Μπούνταλη, αναδεύει με συνεχή ένταση το πολυεπίπεδο υλικό του, αφήνει κάποια αναμμένα φιτίλια και φτιάχνει συνολικά την καλύτερη ταινία του.

Το θαύμα του Σύλλα Τζουμέρκα και το σοκ του Φατίχ Ακίν Facebook Twitter
O Γιόνας Ντάσλερ στο ρόλο του Φριτς Χόνκα.


Στο επίσημο διαγωνιστικό πρόγραμμα, ο Φατίχ Ακίν μεταφέρει στην οθόνη την πολύκροτη ιστορία του Φριτς Χόνκα, του ανθρώπου που στα μέσα της δεκαετίας του '70 δολοφόνησε πόρνες στο Αμβούργο, τις διαμέλισε και τις στρίμωξε σε έναν αποθηκευτικό χώρο στο μικρό, άθλιο διαμέρισμά του.

Κάτω από βαρύ μακιγιάζ και πολλά προσθετικά, ο νεαρότατος ηθοποιός Γιόνας Ντάσλερ υποδύεται τον τελειωτικά διαταραγμένο ανειδίκευτο εργάτη σε μια ταινία με επιρροές από τον Λανγκ και τον Μουρνάου, αλλά και το αμερικανικό σινεμά.

Το θέμα που ανακύπτει στο The Golden Glove δεν είναι το στιλιζάρισμα του πάντα ικανού Ακίν ή η αναπαράσταση των αγαπημένων του '70s, σε διαφορετικό πλαίσιο, αλλά η επιλογή του να γίνει ειδεχθής και περιγραφικός στην απόπειρά του να μην αποστρέψει το βλέμμα της κάμερας από το αποτρόπαιο και το διαβολικό.

Σαφώς ηθελημένα, δείχνει τη βία περίπου όπως φαντάστηκε πως συνέβαινε στην περίπτωση του τερατόμορφου Χόνκα και υπονοεί πολλές διδακτικές παραμέτρους πίσω από το σοκ της εικόνας, με μεγαλύτερη την καταστροφική δύναμη του αλκοόλ, περισσότερο κι από την οδυνηρά χαμηλή θέση της γυναίκας στον μικρόκοσμο εκείνης της γειτονιάς του γερμανικού λιμανιού, με επίκεντρο το μπαρ «Το Χρυσό Γάντι», όπου σύχναζαν ναυάγια της ζωής και πρώην ναζί.

Μετά από τη γενοκτονία των Αρμενίων, μια τρυφερή ιστορία ενηλικίωσης, και ένα πολιτικό θρίλερ με τη Ντιάν Κρούγκερ, ο Γερμανο-Τούρκος δημιουργός αποδεικνύει πως μπορεί να κάνει ό,τι βάλει με το μυαλό του, αν και όχι πάντα με την ουσία που επιδιώκει.

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

1 σχόλια