Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
O Τζον Μπελούσι ως Μπλούτο στην ταινία Animal House, ο χαρακτήρας που υποδύθηκε στον πιο διάσημο ρόλο (μαζί με εκείνον φυσικά στους «Ατσίδες με τα Μπλε») της σύντομης και εντελώς άνισης κινηματογραφικής καριέρας του.

Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι

0

Ο Τζον Μπελούσι θα έκλεινε τα 70 μήνα αυτόν τον μήνα και είναι σχεδόν αδύνατο να τον φανταστούμε σ' αυτή την ηλικία αφού στο μυαλό μας έμεινε για πάντα 33 - όσο είχε φτάσει δηλαδή αυτή η δύναμη της φύσης όταν πέθανε από υπερβολική δόση το 1982. Από όλους όμως τους (και τις) κωμικούς που καήκαν πρόωρα μέχρι θανάτου για να αποδειχθούν στη συνέχεια διαχρονικά επιδραστικοί και δημοφιλείς, ο θρύλος του παραμένει ο πιο ισχυρός. Έστω και για τους λάθους λόγους συχνά.

Η φυσιογνωμία του εμφανίζεται ακόμα σε εκατομμύρια μπλουζάκια και σε αφίσες στους τοίχους ανθρώπων που γεννήθηκαν δεκαετίες μετά το θάνατό του. Το 2015 το περιοδικό Rolling Stone τον ψήφισε ως τον κορυφαίο από τα 145 μέλη που έχουν περάσει από το καστ του κωμικού τηλεοπτικού θεσμού ζωντανής μετάδοσης που λέγεται Saturday Night Live και έχει ξεπεράσει τα σαράντα χρόνια ζωής.

Από εκείνη τη μέρα που βρέθηκε νεκρός στο περιβόητο τότε άντρο της πριβέ παρακμής, το ξενοδοχείο Chateau Marmont στο Χόλιγουντ, εξαιτίας υπερβολικής δόσης "speedballs" (εκρηκτικό μίγμα ηρωίνης και κοκαΐνης) την προηγούμενη νύχτα (παρουσία μάλιστα των Ρόμπιν Γουίλιαμς και Ρόμπερτ Ντε Νίρο), το όνομά του έγινε συνώνυμο με τον άγριο ηδονισμό, με τη βουλιμία, με την υπερβολή, με την «καφρίλα».

Στο ίδιο αφιέρωμα, το περιοδικό εξυμνούσε το πληθωρικό ταλέντο, τα κωμικά χαρίσματα και το σωματικό του εκτόπισμα – «σώμα παλαιστή και πόδια χορευτή, αλλά και κάτι αγορίστικα ευάλωτο στην τρέλα του – ως τους βασικούς λόγους της ανθεκτικής φήμης του, και ορθώς. Θα ήταν όμως αφελές να υποκριθούμε ότι ο πρόωρος θάνατός του υπό τις συνθήκες που συνέβη δεν έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην υστεροφημία του.

Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
Mε τον Νταν Ακρόιντ
Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
Στους Ατσίδες με τα Μπλε

Από εκείνη τη μέρα που βρέθηκε νεκρός στο περιβόητο τότε άντρο της πριβέ παρακμής, το ξενοδοχείο Chateau Marmont στο Χόλιγουντ, εξαιτίας υπερβολικής δόσης "speedballs" (εκρηκτικό μίγμα ηρωίνης και κοκαΐνης) την προηγούμενη νύχτα (παρουσία μάλιστα των Ρόμπιν Γουίλιαμς και Ρόμπερτ Ντε Νίρο), το όνομά του έγινε συνώνυμο με τον άγριο ηδονισμό, με τη βουλιμία, με την υπερβολή, με την «καφρίλα» - όπως ο Μπλούτο στην ταινία Animal House, ο χαρακτήρας που υποδύθηκε στον πιο διάσημο ρόλο (μαζί με εκείνον φυσικά στους «Ατσίδες με τα Μπλε») της σύντομης και εντελώς άνισης κινηματογραφικής καριέρας του.

Η υπερκατανάλωση ναρκωτικών, και ειδικά κοκαΐνης, συνδέθηκε μαζί του ακόμα περισσότερο μετά τον θάνατό του. Μεγάλο ρόλο σ' αυτό έπαιξε η βιογραφία του με τον τίτλο "Wired" που εκδόθηκε λίγο μετά το τέλος του, δια χειρός Μπομπ Γούντγουορντ (γνωστού ως ενός εκ των δύο ρεπόρτερ που αποκάλυψαν το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ), και ουσιαστικά αποτελούσε μια λεπτομερή καταγραφή του πότε και πόση κόκα έκανε ο Μπελούσι στο διάστημα της διασημότητάς του.

Όπως και όλος ο στενός κύκλος του πρόωρα χαμένου κωμικού, περφόρμερ και ηθοποιού, η σύζυγός του Τζούντι Μπελούσι Πιζάνο είχε αντιδράσει έντονα τότε στο ύφος και το περιεχόμενο του βιβλίου, το οποίο συμπύκνωνε την ύπαρξη του Μπελούσι στους εθισμούς του.

Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
Με τη σύζυγό του Τζούντι Μπελούσι Πιζάνο

Σήμερα λέει η ίδια, μιλώντας στον Guardian με αφορμή την επέτειο των εβδομηκοστών γενεθλίων του: «Τόσα και τόσα άρθρα – και μια συγκεκριμένη βιογραφία – έχουν καλύψει μέχρι αηδίας την ιστορία με τα ναρκωτικά. Θα ήταν τόσο αναζωογονητικό να γραφόταν και μια ιστορία που θα έκανε λόγο για την όμορφη και δημιουργική ζωή του Τζον: το κουράγιο του να χαράξει τη ζωή που ονειρευόταν σ΄ ένα εχθρικό συχνά περιβάλλον, την αφοσίωσή του στην τέχνη του, τις επικές του φιλίες και το αξιαγάπητο ταπεραμέντο του».

Ο Τζον Μπελούσι γεννήθηκε και μεγάλωσε στα προάστια του Σικάγο και ήταν ο μεγαλύτερος γιος (ο αδελφός του Τζέιμς είναι επίσης διάσημος ηθοποιός, άλλου εντελώς βεληνεκούς όμως) Αλβανών μεταναστών. «Οι γονείς του ποτέ δεν ενσωματώθηκαν και νομίζω ότι αυτό ήταν σκληρό για τον Τζον, πηγαίνοντας σ' ένα σχολείο που κανείς δεν είχε ιδέα ούτε καν ότι υπήρχε μια χώρα που λεγόταν Αλβανία», λέει η Πιζάνο, που τον γνώριζε από τότε.

«Υπήρχε πάντα μια αίσθηση ανησυχίας πάνω του και προσπαθούσε να την αναπληρώσει με κάτι. Και τα drugs ήταν μέρος αυτού, σημαντικό μέρος».

Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι Facebook Twitter
Ο Μπιλ Μάρεϊ αφήνει ένα λουλούδι στο φέρετρο του Μπελούσι τον Μάρτιο του 1982

Μέρος επίσης της διαχρονικής φήμης του Μπελούσι είναι όπως το θέτει εκ των υστέρων η χήρα του είναι «ότι υπήρξε σύμβολο εκείνων των καιρών»: ο μαστούρης χίπης πιτσιρικάς στα τέλη των '60s που έβγαλε στο προσκήνιο την ροκ (ή πανκ) κωμωδία στα '70s ώσπου τον κατάπιε η κόκα στα '80s.

Η γοητεία όμως οφείλεται στον ίδιο και την προσωπικότητα που εξέπεμπε: δεν υπήρχε τίποτα απόμακρο ή σνομπ ή επιτηδευμένο πάνω του, όπως σε άλλες περιπτώσεις διάσημων κωμικών της γενιάς του. Γι' αυτό και ενώ το κοινό θαύμασε τον Τσέβι Τσέιζ, τον Μπιλ Μάρεϊ και τον Στιβ Μάρτιν, τον Τζον Μπελούσι τον αγάπησε επειδή έμοιαζε διαρκώς τόσο εκτεθειμένος και ευάλωτος.

Με στοιχεία από τον Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM