Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
 

Η τραγική κληρονομιά του Τζον Μπελούσι

Ο πληθωρικός κωμικός που πέθανε από υπερβολική δόση στα 33 του, θα έκλεινε τα 70 αυτόν το μήνα. Η διαχρονική φήμη του όμως θα έπρεπε να έχει να κάνει με την κωμική του διάνοια παρά με τους εθισμούς του
O Τζον Μπελούσι ως Μπλούτο στην ταινία Animal House, ο χαρακτήρας που υποδύθηκε στον πιο διάσημο ρόλο (μαζί με εκείνον φυσικά στους «Ατσίδες με τα Μπλε») της σύντομης και εντελώς άνισης κινηματογραφικής καριέρας του.

Ο Τζον Μπελούσι θα έκλεινε τα 70 μήνα αυτόν τον μήνα και είναι σχεδόν αδύνατο να τον φανταστούμε σ' αυτή την ηλικία αφού στο μυαλό μας έμεινε για πάντα 33 - όσο είχε φτάσει δηλαδή αυτή η δύναμη της φύσης όταν πέθανε από υπερβολική δόση το 1982. Από όλους όμως τους (και τις) κωμικούς που καήκαν πρόωρα μέχρι θανάτου για να αποδειχθούν στη συνέχεια διαχρονικά επιδραστικοί και δημοφιλείς, ο θρύλος του παραμένει ο πιο ισχυρός. Έστω και για τους λάθους λόγους συχνά.

 

Η φυσιογνωμία του εμφανίζεται ακόμα σε εκατομμύρια μπλουζάκια και σε αφίσες στους τοίχους ανθρώπων που γεννήθηκαν δεκαετίες μετά το θάνατό του. Το 2015 το περιοδικό Rolling Stone τον ψήφισε ως τον κορυφαίο από τα 145 μέλη που έχουν περάσει από το καστ του κωμικού τηλεοπτικού θεσμού ζωντανής μετάδοσης που λέγεται Saturday Night Live και έχει ξεπεράσει τα σαράντα χρόνια ζωής.

 

Από εκείνη τη μέρα που βρέθηκε νεκρός στο περιβόητο τότε άντρο της πριβέ παρακμής, το ξενοδοχείο Chateau Marmont στο Χόλιγουντ, εξαιτίας υπερβολικής δόσης "speedballs" (εκρηκτικό μίγμα ηρωίνης και κοκαΐνης) την προηγούμενη νύχτα (παρουσία μάλιστα των Ρόμπιν Γουίλιαμς και Ρόμπερτ Ντε Νίρο), το όνομά του έγινε συνώνυμο με τον άγριο ηδονισμό, με τη βουλιμία, με την υπερβολή, με την «καφρίλα».

 

Στο ίδιο αφιέρωμα, το περιοδικό εξυμνούσε το πληθωρικό ταλέντο, τα κωμικά χαρίσματα και το σωματικό του εκτόπισμα – «σώμα παλαιστή και πόδια χορευτή, αλλά και κάτι αγορίστικα ευάλωτο στην τρέλα του – ως τους βασικούς λόγους της ανθεκτικής φήμης του, και ορθώς. Θα ήταν όμως αφελές να υποκριθούμε ότι ο πρόωρος θάνατός του υπό τις συνθήκες που συνέβη δεν έχει παίξει σημαντικό ρόλο στην υστεροφημία του.

 

Mε τον Νταν Ακρόιντ
Mε τον Νταν Ακρόιντ
Στους Ατσίδες με τα Μπλε
Στους Ατσίδες με τα Μπλε

 

Από εκείνη τη μέρα που βρέθηκε νεκρός στο περιβόητο τότε άντρο της πριβέ παρακμής, το ξενοδοχείο Chateau Marmont στο Χόλιγουντ, εξαιτίας υπερβολικής δόσης "speedballs" (εκρηκτικό μίγμα ηρωίνης και κοκαΐνης) την προηγούμενη νύχτα (παρουσία μάλιστα των Ρόμπιν Γουίλιαμς και Ρόμπερτ Ντε Νίρο), το όνομά του έγινε συνώνυμο με τον άγριο ηδονισμό, με τη βουλιμία, με την υπερβολή, με την «καφρίλα» - όπως ο Μπλούτο στην ταινία Animal House, ο χαρακτήρας που υποδύθηκε στον πιο διάσημο ρόλο (μαζί με εκείνον φυσικά στους «Ατσίδες με τα Μπλε») της σύντομης και εντελώς άνισης κινηματογραφικής καριέρας του.

 

Η υπερκατανάλωση ναρκωτικών, και ειδικά κοκαΐνης, συνδέθηκε μαζί του ακόμα περισσότερο μετά τον θάνατό του. Μεγάλο ρόλο σ' αυτό έπαιξε η βιογραφία του με τον τίτλο "Wired" που εκδόθηκε λίγο μετά το τέλος του, δια χειρός Μπομπ Γούντγουορντ (γνωστού ως ενός εκ των δύο ρεπόρτερ που αποκάλυψαν το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ), και ουσιαστικά αποτελούσε μια λεπτομερή καταγραφή του πότε και πόση κόκα έκανε ο Μπελούσι στο διάστημα της διασημότητάς του.

 

Όπως και όλος ο στενός κύκλος του πρόωρα χαμένου κωμικού, περφόρμερ και ηθοποιού, η σύζυγός του Τζούντι Μπελούσι Πιζάνο είχε αντιδράσει έντονα τότε στο ύφος και το περιεχόμενο του βιβλίου, το οποίο συμπύκνωνε την ύπαρξη του Μπελούσι στους εθισμούς του.

 

Με τη σύζυγό του Τζούντι Μπελούσι Πιζάνο
Με τη σύζυγό του Τζούντι Μπελούσι Πιζάνο

 

Σήμερα λέει η ίδια, μιλώντας στον Guardian με αφορμή την επέτειο των εβδομηκοστών γενεθλίων του: «Τόσα και τόσα άρθρα – και μια συγκεκριμένη βιογραφία – έχουν καλύψει μέχρι αηδίας την ιστορία με τα ναρκωτικά. Θα ήταν τόσο αναζωογονητικό να γραφόταν και μια ιστορία που θα έκανε λόγο για την όμορφη και δημιουργική ζωή του Τζον: το κουράγιο του να χαράξει τη ζωή που ονειρευόταν σ΄ ένα εχθρικό συχνά περιβάλλον, την αφοσίωσή του στην τέχνη του, τις επικές του φιλίες και το αξιαγάπητο ταπεραμέντο του».

 

Ο Τζον Μπελούσι γεννήθηκε και μεγάλωσε στα προάστια του Σικάγο και ήταν ο μεγαλύτερος γιος (ο αδελφός του Τζέιμς είναι επίσης διάσημος ηθοποιός, άλλου εντελώς βεληνεκούς όμως) Αλβανών μεταναστών. «Οι γονείς του ποτέ δεν ενσωματώθηκαν και νομίζω ότι αυτό ήταν σκληρό για τον Τζον, πηγαίνοντας σ' ένα σχολείο που κανείς δεν είχε ιδέα ούτε καν ότι υπήρχε μια χώρα που λεγόταν Αλβανία», λέει η Πιζάνο, που τον γνώριζε από τότε.

 

«Υπήρχε πάντα μια αίσθηση ανησυχίας πάνω του και προσπαθούσε να την αναπληρώσει με κάτι. Και τα drugs ήταν μέρος αυτού, σημαντικό μέρος».

 

Ο Μπιλ Μάρεϊ αφήνει ένα λουλούδι στο φέρετρο του Μπελούσι τον Μάρτιο του 1982
Ο Μπιλ Μάρεϊ αφήνει ένα λουλούδι στο φέρετρο του Μπελούσι τον Μάρτιο του 1982

 

Μέρος επίσης της διαχρονικής φήμης του Μπελούσι είναι όπως το θέτει εκ των υστέρων η χήρα του είναι «ότι υπήρξε σύμβολο εκείνων των καιρών»: ο μαστούρης χίπης πιτσιρικάς στα τέλη των '60s που έβγαλε στο προσκήνιο την ροκ (ή πανκ) κωμωδία στα '70s ώσπου τον κατάπιε η κόκα στα '80s.

 

Η γοητεία όμως οφείλεται στον ίδιο και την προσωπικότητα που εξέπεμπε: δεν υπήρχε τίποτα απόμακρο ή σνομπ ή επιτηδευμένο πάνω του, όπως σε άλλες περιπτώσεις διάσημων κωμικών της γενιάς του. Γι' αυτό και ενώ το κοινό θαύμασε τον Τσέβι Τσέιζ, τον Μπιλ Μάρεϊ και τον Στιβ Μάρτιν, τον Τζον Μπελούσι τον αγάπησε επειδή έμοιαζε διαρκώς τόσο εκτεθειμένος και ευάλωτος.

 

Με στοιχεία από τον Guardian

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Come Inside My Mind: Mία τηλεοπτική κατάδυση στο χαοτικό μυαλό του Ρόμπιν Γουίλιαμς

TV SeriesCome Inside My Mind: Mία τηλεοπτική κατάδυση στο χαοτικό μυαλό του Ρόμπιν Γουίλιαμς

Το βιογραφικό ντοκιμαντέρ του HBO παρουσιάζει την πορεία του διάσημου κωμικού και επιχειρεί να αναδείξει τη μέθοδο στην «τρέλα» του
30.7.2018

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «The Favourite» του Λάνθιμου ως αλληγορία για τον εφιάλτη του Brexit

Σινεμά Το «The Favourite» του Λάνθιμου ως αλληγορία για τον εφιάλτη του Brexit

Η ταινία αποτελεί το βασικό πλαίσιο αναφοράς στo κύριο άρθρο γνώμης της κυριακάτικης έκδοσης του Guardian
13.1.2019
Ποιες ταινίες θα δούμε το 2019;

Σινεμά Ποιες ταινίες θα δούμε το 2019;

Νέες ταινίες μεγάλων δημιουργών όπως ο Σκορσέζε, ο Ανγκ Λι, ο Αλμοδόβαρ και ο Ταραντίνο, υπερηρωικές υπερπαραγωγές, live action διασκευές ντισνεϊκών τίτλων και πολλά ακόμα
12.1.2019
Ανίτα Έκμπεργκ: Η θεά της «Dolce Vita», η αιώνια μούσα του Φελίνι

Σινεμά Ανίτα Έκμπεργκ: Η θεά της «Dolce Vita», η αιώνια μούσα του Φελίνι

Η διάσημη ηθοποιός που απεβίωσε σαν σήμερα θα μείνει στην ιστορία ως μια από τις πιο ερωτικές και όμορφες γυναίκες στην ιστορία
11.1.2019
Καληνύχτα και καλή τύχη: Χωρίς παρουσιαστή τελικά τα φετινά Όσκαρ

Σινεμά Καληνύχτα και καλή τύχη: Χωρίς παρουσιαστή τελικά τα φετινά Όσκαρ

Για πρώτη φορά μετά από τριάντα χρόνια, η «μεγαλύτερη νύχτα του σινεμά» (του Χόλιγουντ βασικά) θα εξελιχθεί χωρίς παρουσιαστή.
11.1.2019
H Αθήνα ποτέ δεν κοιμάται

Σινεμά H Αθήνα ποτέ δεν κοιμάται

Ένα υπέροχο βίντεο-κολάζ του Νίκου Πάστρα για τις προβολές της «Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά»
10.1.2019
20 χρόνια Sopranos: Τελικά πεθαίνει ή όχι ο Τόνι στο αινιγματικό φινάλε;

Σινεμά 20 χρόνια Sopranos: Τελικά πεθαίνει ή όχι ο Τόνι στο αινιγματικό φινάλε;

Με αφορμή την κυκλοφορία ενός νέου, «οριστικού» βιβλίου για την θρυλική σειρά, ο δημιουργός της Ντέιβιντ Τσέις μιλά για τα πάντα αλλά και για το πιο αμφιλεγόμενο φινάλε στην ιστορία της τηλεόρασης
10.1.2019
Τελικά θα βρεθεί να τα παρουσιάσει κάποιος/α αυτά τα Όσκαρ;

Σινεμά Τελικά θα βρεθεί να τα παρουσιάσει κάποιος/α αυτά τα Όσκαρ;

9.1.2019
Χρυσές Σφαίρες: Η προγραφή του Μπράιαν Σίνγκερ;

Σινεμά Χρυσές Σφαίρες: Η προγραφή του Μπράιαν Σίνγκερ;

Οι παραγωγοί και ο πρωταγωνιστής του «Bohemian Rhapsody» ευχαρίστησαν τους πάντες στους λόγους που ακολούθησαν τον θρίαμβο της ταινίας στις χτεσινές Χρυσές Σφαίρες, εκτός από τον σκηνοθέτη Μπράιαν Σίνγκερ.
7.1.2019
«Την έλεγαν Σίντι και φορούσε μπλουζάκι Black Sabbath»: Ο Ίθαν Χοκ θυμάται το πρώτο του «γαλλικό» φιλί

Σινεμά «Την έλεγαν Σίντι και φορούσε μπλουζάκι Black Sabbath»: Ο Ίθαν Χοκ θυμάται το πρώτο του «γαλλικό» φιλί

Η χρονιά που τελείωσε ήταν μια από τις πιο σημαντικές στην καριέρα του αειθαλούς 48χρονου ηθοποιού
3.1.2019
Ο Ντέιβιντ Λιντς προειδοποίησε τον γιο της Λόρα Ντερν να μη δει την «Ατίθαση Καρδιά» προτού κλείσει τα τριάντα

Σινεμά Ο Ντέιβιντ Λιντς προειδοποίησε τον γιο της Λόρα Ντερν να μη δει την «Ατίθαση Καρδιά» προτού κλείσει τα τριάντα

3.1.2019
Αποκλειστικές φωτογραφίες από τις πρόβες για την «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς»

Σινεμά Αποκλειστικές φωτογραφίες από τις πρόβες για την «Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς»

Πώς ο Γιάννης Πρίφτης κατέγραψε την πολύμηνη διαδικασία προετοιμασίας της νέας ταινίας του Γιάννη Οικονομίδη.
2.1.2019
Ποιες ταινίες έκοψαν τα περισσότερα εισιτήρια στην Ελλάδα το 2018;

Σινεμά Ποιες ταινίες έκοψαν τα περισσότερα εισιτήρια στην Ελλάδα το 2018;

Ο Θ. Κουτσογιαννόπουλος εξετάζει το ελληνικό box office της χρονιάς, τις τάσεις, τις αναπάντεχες εκπλήξεις, όσα αγάπησε και για όσα αδιαφόρησε το κοινό
1.1.2019
La Jetée: Mια ταινία για το τέλος του χρόνου

Σινεμά La Jetée: Mια ταινία για το τέλος του χρόνου

Δείτε το αριστούργημα του Κρις Μαρκέρ «Σταθμός Αποχαιρετισμού», ένα απαράμιλλο στοχασμό πάνω στη φύση του ανθρώπου και το πέρασμα του χρόνου. Με ελληνικούς υπότιτλους.
30.12.2018
Οι ταινίες της χρονιάς, του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου

Σινεμά Οι ταινίες της χρονιάς, του Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλου

Οι 12 καλύτερες ταινίες που προβλήθηκαν στις ελληνικές αίθουσες το 2018 (χωρίς σειρά αξιολόγησης), από τον κινηματογραφικό κριτικό της LiFO.
30.12.2018
Black Mirror: Bandersnatch : Πρωτοποριακή διαδραστική μετα-αφήγηση ή χριστουγεννιάτικη αρπαχτή;

Σινεμά Black Mirror: Bandersnatch : Πρωτοποριακή διαδραστική μετα-αφήγηση ή χριστουγεννιάτικη αρπαχτή;

29.12.2018