Σινεμά στο Σπίτι – Αύγουστος #1

Σινεμά στο Σπίτι – Αύγουστος #1 Facebook Twitter
0

Αόρατη Κλωστή (Phantom Thread) ****1/2

Blu-ray/DVD

Σκηνοθεσία : Πωλ Τόμας Άντερσον

Παίζουν: Ντάνιελ Ντέι Λιούις, Βίκυ Κριπς, Λέσλι Μάνβιλ

H «Αόρατη Κλωστή» είναι σπουδαίο σινεμά. Με τέτοια σπουδή είναι καμωμένη σε κάθε επιμέρους λεπτομέρεια της, που θαρρείς πως ο Πωλ Τόμας Άντερσον κρύβει κάτι δικό του σε κάθε πλάνο, όπως ακριβώς ο ήρωας ράβει στην φόδρα των φορεμάτων του ένα χειρόγραφο σημείωμα. Με τέτοια δεξιοτεχνία την έχει υφάνει δε, που για μεγάλα διαστήματα μέσα στο φιλμ δεν αντιλαμβάνεσαι τα κοψίματα στο μοντάζ, τις μεταβάσεις από σκηνή σε σκηνή, είναι σα να παρακολουθείς ενιαίες, ημίωρες σεκάνς.


Η «Αόρατη Κλωστή» είναι μια ταινία για τον έρωτα, δεν είναι όμως μια ερωτική ιστορία. Έχει βία, εσωτερική και εξωτερική, πραγματεύεται την σκοτεινή πλευρά του έρωτα, μιλά για τα παιχνίδια εξουσίας, για την επιβιωτική μάχη ανάμεσα σε δύο Εγώ, τις επιθέσεις και τις υποχωρήσεις, το αίμα, τα δάκρυα και τον ιδρώτα, τα «λευκά» ψέματα, τα διόλου «λευκά» ψέματα αλλά και την αόρατη κλωστή που μπορεί να κρατά μαζί δύο εκ των πραγμάτων διαφορετικούς ανθρώπους.


Η «Αόρατη Κλωστή» είναι η τελευταία παράσταση ενός πολύ ιδιωτικού τζέντλεμαν, του Ντάνιελ Ντέι Λιούις. Με προσεκτικές και αραιές επιλογές, ο ιρλανδός ηθοποιός έχει χτίσει δια του χαμαιλεοντισμού ένα έκτακτο ερμηνευτικό έργο μέσα στα χρόνια. Αυτό που καλείται να κάνει εδώ, όμως, μοιάζει να χτυπά φλέβα, να αγγίζει ευαίσθητες χορδές, σε σημείο που δεν απορείς με την ανακοίνωση του να εγκαταλείψει την υποκριτική μετά από αυτή την ταινία.


Η «Αόρατη Κλωστή» είναι μια ταινία που πρέπει κάποτε να δεις.

 

Phantom Thread

Nα με φωνάζεις με το όνομα σου (Call me by your Name, 2017) ****

Βlu-ray/DVD

Σκηνοθεσία: Λούκα Γκουαντανίνο

Παίζουν: Τιμοτέ Σαλαμέ, Άρμι Χάμερ, Μάικλ Στούλμπαργκ, Εσθέρ Γκαρέλ

Από την προβολή της στο φεστιβάλ Βερολίνου τον Φεβρουάριο του 2017 και έπειτα η ταινία του Λούκα Γκουαντανίνο εμφανίζεται τακτικά σε λίστες με τα καλύτερα του queer cinema. Προσωπικά βρίσκω στενό, αν όχι εσφαλμένο, τον προσδιορισμό της ως τέτοια , δεν την αφορά η σεξουαλική ταυτότητα, την αφορά όμως (και) η σεξουαλική αφύπνιση.


Ο Γκουαντανίνο καταφέρνει εδώ να αποκρυσταλλώσει με λόγο κινηματογραφικό την εμπειρία της νιότης, να μπολιάσει τις εικόνες του με την ευφορική αίσθηση του καλοκαιριού και να αιχμαλωτίσει την μελαγχολία του (πάντα επικείμενου) τέλους στο πρόσωπο του νεαρού Τιμοτέ Σαλαμέ σε μια αξέχαστη καταληκτική σκηνή.


Πρόκειται για σινεμά αισθημάτων και συναισθημάτων, είναι φιλότεχνο – ο φακός του Γκουντανίνο ερωτοτροπεί σε κάθε ευκαιρία με τα παράγωγα της τέχνης-, είναι, επίσης, κινηματογραφικό, υπό την έννοια ότι παρουσιάζει μια κινηματογραφική εκδοχή της πραγματικότητας.

Δεν ξέρεις πολλούς ανθρώπους σαν τον Έλιο και τον Όλιβερ, ούτε απαντάται εκεί έξω η πλατωνική ιδέα της πατρικής φιγούρας, όπως αυτή ενσαρκώνεται στο φιλμ από τον Μάικλ Στούλμπαργκ. Ζητούμενο δεν είναι ο ρεαλισμός όμως, ζητούμενο είναι από το ωραιοποιημένο ειδικό να μεταβείς στο γενικό, να εξάγεις από το φιλμ εκείνα τα κοινά, τα σχετιζόμενα με την ανθρώπινη κατάσταση, και, μακροπρόθεσμα, να καταλάβεις λίγο καλύτερα τον εαυτό σου και τους γύρω σου.

Στα κιτάπια μου αυτή είναι η πεμπτουσία του σινεμά.

 

Call me by your Name

Ένα Ήσυχο Μέρος (A Quiet Place, 2018) **1/2

Blu-ray/DVD

Σκηνοθεσία: Τζων Κραζίνσκι

Παίζουν: Έμιλυ Μπλαντ, Τζων Κραζίνσκι., Μίλισεντ Σιμοντς, Νόα Τζουπ

Το «Ένα Ήσυχο Μέρος» έχει κεντρική ιδέα από εκείνες που χτίζουν καριέρες στο σινεμά τρόμου. Για την επιβίωση τους οι ήρωες πρέπει να ενεργήσουν με τρόπο που αντίκειται σε βασικές ανθρώπινες λειτουργίες. Όπως στον «Εφιάλτη στον Δρόμο με τις Λεύκες» αν κοιμηθείς, πεθαίνεις, εδώ αν βγάλεις τον παραμικρό ήχο, την έβαψες. Με άξονα αυτή την ιδέα, ο Κραζίνσκι ουσιαστικά ξαναγυρίζει τον «Οιωνό» του Σιάμαλαν, αφαιρώντας την μεταφυσική προβληματική – και ολίγη από την βιρτουοζιτέ, λέω εγώ.


Εξαιρετικό το πρώτο δεκάλεπτο, μας δίνει όσες πληροφορίες χρειαζόμαστε να ξέρουμε, ακολουθεί ένα ημίωρο σχεδόν βασανιστικό, όχι λόγω της ανεπεισοδιακότητας ή των αργών ρυθμών, αλλά επειδή ο Κραζίνσκι δεν βρίσκει τρόπους να κάνει κινηματογραφικά ενδιαφέρουσα την καθημερινότητα των ηρώων, και στη συνέχεια η ταινία ανεβάζει στροφές, με δύο αποτελεσματικές σεκάνς (σεναριογραφημένου, κατά βάση,) σασπένς.


Στο τέλος αφήνει και υπόσχεση για σίκουελ. Δεδομένης της εισπρακτικής του επιτυχίας, φαντάζει αναπόφευκτο.

 

A Quiet Place

Oι 12 Ένορκοι (12 Angry Men,1957) *****

Blu-ray

Σκηνοθεσία: Σίντνεϋ Λιούμετ

Παίζουν: Χένρι Φόντα, Λι Τζέι Κομπ, Mάρτιν Μπάλσαμ, Τζακ Γουώρντεν

Ας μην τρέφουμε αυταπάτες, το σινεμά δεν μπορεί να αλλάξει τον κόσμο, τουλάχιστον όχι σε συλλογικό επίπεδο, ουδέποτε αποτέλεσε το έναυσμα για ένα μαζικό κοινωνικό κίνημα. Μπορεί όμως να βελτιώσει εσένα, ατομικά. Είναι κάτι ταινίες σαν το «The Ox-Bow Incident», το «Mr. Smith goes to Washington», το «High Noon» ή, ακόμα, το πιο πρόσφατο «Lincoln», οι οποίες στρέφουν το βλέμμα σου προς την κατεύθυνση που υποδεικνύει η ηθική πυξίδα του ενάρετου, ευσυνείδητου πολίτη κι οραματίζονται μια ουσιαστικοποιημένη δημοκρατία, όπου η αρχή της νομιμότητας συνοδεύεται από κοινωνική δικαιοσύνη.

Τέτοια ταινία είναι και οι «12 Ένορκοι». Όπου δώδεκα άνθρωποι κλείνονται σε ένα δωμάτιο για να αποφασίσουν για το μέλλον ενός δέκατου τρίτου. Οι έντεκα έχουν ήδη προαποφασίσει για την ετυμηγορία, ορμώμενοι από τις προκαταλήψεις ή την αδιαφορία τους και ο ένας - ο Χένρι Φόντα στην κορυφαία στιγμή της καριέρας του- τους καλεί να επανεξετάσουν τα γεγονότα, να αναθεωρήσουν τη θέση τους, να επαναπροσδιορίσουν τον εαυτό τους.

Ο Σίντνεϋ Λιουμέτ (Σέρπικο, Η Ετυμηγορία, Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές, μεταξύ άλλων) παράγει θέαμα άκρως σινεματικό, κλειστοφοβικής ατμόσφαιρας και κλιμακούμενης αγωνίας  από δώδεκα εκλεκτούς ηθοποιούς που συζητούν σε ένα δωμάτιο.  Κυρίως όμως κάνει μια ταινία που ευαγγελίζεται έναν κόσμο πιο δίκαιο κι ας κάναμε, στο μεταξύ, ότι μπορούμε για να την διαψεύσουμε.

Βρετανικό δισκάκι από την Criterion με πλούσιο έξτρα υλικό. Η έκδοση που αρμόζει σε έναν από τους εξέχοντες τίτλους της αμερικανικής κινηματογραφίας.

 

12 Angry Men (1957)

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ