Κάννες: Η ορμητική «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπάκι

Κάννες: Η ορμητική «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπάκι Facebook Twitter
Η σκηνοθέτης και ο πρωταγωνιστής στη συνέντευξη τύπου
0

Το «Capharnaum» –εκτός από την αρχαία πόλη της Μέσης Ανατολής σημαίνει και τα ατάκτως ερριμμένα ερείπια– ξεκινάει με τη δίκη ενός 12χρονου αγοριού που έχει μαχαιρώσει ένα κάθαρμα, όπως το αποκαλεί, και κινδυνεύει με πενταετή φυλάκιση, την ίδια στιγμή που σε ένα ξέσπασμά του μπροστά στον σαστισμένο δικαστή θέλει με τη σειρά του να μηνύσει τους ίδιους του τους γονείς, γιατί τον έφεραν στη ζωή.

 

Οι στομφώδεις, μεγαλόστομες κατηγόριες, που μεταφέρουν κοινωνικά μηνύματα, θα επανέλθουν στην ταινία, αλλά, ευτυχώς, ανάμεσα στα έδρανα και τα στοιβαγμένα κορμιά των φυλακών θα μεσολαβήσει ένα λακωνικό, συναρπαστικό οδοιπορικό του μικρού Ζαΐν, ενός αγοριού που έμαθε από μωρό να είναι άνδρας και προστάτης της αδελφής του, και ενός πιτσιρίκου ενός έτους, που η μητέρα του, μια παράνομα εγκατεστημένη γυναίκα από την Αιθιοπία, αναγκάστηκε να εγκαταλείψει, γιατί τη συνέλαβαν σε ένα κατάστημα όταν προσπαθούσε να τηλεφωνήσει στην οικογένειά της.

 

Η κάμερά της, διεισδυτική ή αέρινη, είναι δυνατότερη από τον βαρύ και μπανάλ λόγο της. Με την Κέιτ Μπλάνσετ πρόεδρο και έντονη γυναικεία παρουσία στην κριτική επιτροπή, είναι απίθανο να φύγει με άδεια χέρια από τα φετινά βραβεία η «Καπερναούμ»

Μετά από δύο κομεντί (το «Caramel» είχε πρωτοπροβληθεί σε παράλληλο πρόγραμμα και πάλι στο Φεστιβάλ Καννών πριν από μία δεκαετία) η Λαμπάκι πετυχαίνει αυθεντική απεικόνιση της χαώδους, εκκωφαντικής παραγκούπολης στις παρυφές της Βηρυτού, όπου η ζωή στοιχίζει φτηνά, τα παιδιά παραπαίουν ανάμεσα σε εγκατάλειψη και εμπορευματοποίηση και η ελπίδα έχει χαθεί προ πολλού.

 

Κυρίως, καταφέρνει, χωρίς λόγια, μετά από πολύμηνες πρόβες και εντατικό μοντάζ, να αποσπάσει ατόφια συναισθήματα και απροσδόκητες κινήσεις από ανήλικους ερασιτέχνες – ο τρομερά εκφραστικός πρωταγωνιστής λέγεται Ζαΐν στην πραγματικότητα και δούλευε ως delivery boy.

 

Η ανατριχιαστική περιπλάνηση καθηλώνει, αν και η Λαμπάκι γλιστράει συχνά σε έναν εύκολο συναισθηματισμό, επιχειρώντας να χωρέσει ζητήματα επιτακτικά και ακανθώδη, δυσεπίλυτα και ντροπιαστικά, βάζοντας μπροστά πολλά παιδιά, πολλή μουσική, πολύ κλάμα και πάρα πολύ βρόμα.

 

Η κάμερά της, διεισδυτική ή αέρινη, είναι δυνατότερη από τον βαρύ και μπανάλ λόγο της. Με την Κέιτ Μπλάνσετ πρόεδρο και έντονη γυναικεία παρουσία στην κριτική επιτροπή, είναι απίθανο να φύγει με άδεια χέρια από τα φετινά βραβεία η «Καπερναούμ», που παραδίδει τον ντικενσιανό ρεαλισμό της σε ένα δακρύβρεχτο δράμα αμερικανικής υφής (κρίμα, θα μπορούσε να είναι αμαχητί η ταινία του φεστιβάλ), καθώς το θέμα και ο χειρισμός είναι άψογο δόλωμα – όχι μόνο για φεστιβάλ αλλά για Όσκαρ.

 

Κάννες: Η ορμητική «Καπερναούμ» της Ναντίν Λαμπάκι Facebook Twitter
Η ταινία καταφέρνει, χωρίς λόγια, μετά από πολύμηνες πρόβες και εντατικό μοντάζ, να αποσπάσει ατόφια συναισθήματα και απροσδόκητες κινήσεις από ανήλικους ερασιτέχνες – ο τρομερά εκφραστικός πρωταγωνιστής λέγεται Ζαΐν στην πραγματικότητα και δούλευε ως delivery boy.

 

Παρά τις αδυναμίες της, η ορμητική «Καπερναούμ» είναι αποτελεσματικότερο δείγμα κοινωνικού σινεμά από το ακαδημαϊκό, πομπώδες και υπολογισμένο φιλμ της Έβα Ισόν «Τα κορίτσια του ήλιου», που προβλήθηκε την πρώτη εβδομάδα του φεστιβάλ και δείχνει πώς ένα τάγμα που απαρτίζεται αποκλειστικά από γυναίκες κουρδικής καταγωγής, με επικεφαλής την πονεμένη, πάντα φωτογενή Γκολσιφτέχ Φαραχανί («Πάτερσον»), τα βάζει με το Κράτος του Ισλάμ και τις απάνθρωπες μεθόδους του. Αν και η προβολή συνοδεύτηκε από τη φεμινιστική πορεία στο κόκκινο χαλί, κανείς δεν συγκινήθηκε από τις κραυγές και τα λογύδρια της ταινίας της Ισόν. Με το δέλεαρ της διεκδίκησης ανάγλυφο και υπερβολικό και την βραβευμένη στις Κάννες ηθοποιό και σκηνοθέτρια Εμανιέλ Μπερκό στον ρόλο της μονόφθαλμης ρεπόρτερ που καταγράφει τον δρόμο προς την ελευθερία, η ταινία της δεν είναι παρά ένα σινεμασκόπ political exploitation.

 

Αντίθετα, η πάντα χαμηλόφωνη και συνεπής Αλίτσε Ρορβάχερ, στην τρίτη της μεγάλου μήκους ταινία, το «LazzaroFelice», δημιουργεί μια θρησκευτική αλληγορία στο παρελθόν και το παρόν της αγροτικής και ημιαστικής Ιταλίας, για να θίξει την έκπτωση αξιών, την ταξική διαφορά και, στην τελευταία και πιο αδύναμη πράξη του φιλμ, τη διαφθορά, χρησιμοποιώντας ως κεντρικό αγωγό τον ευτυχισμένο, μακάριο, καλοήθη και αγέραστο Λάζαρο, ένα πρόσωπο-σύμβολο που εκλύει συμπόνια και καταπίνει καταφρόνια. Ήρεμη και διακριτική, η Ρορβάχερ δεν απομακρύνεται από τον ήπιο μαγικό ρεαλισμό του «The Wonders», ανοίγοντας τον ορίζοντά της, έστω κι αν κλείνει κάπως βεβιασμένα την ταινία της.

 

Η γυναίκα, ή καλύτερα θηλυκή παρουσία, του φεστιβάλ δεν διεκδικεί Χρυσό Φοίνικα, πολύ απλά γιατί η ταινία «Girl» συμμετείχε στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα. Ο χορευτής και ηθοποιός Βίκτορ Πόλστερ δίκαια έκλεψε τις εντυπώσεις και τιμήθηκε στο συγκεκριμένο πρόγραμμα για τον ρόλο της Λάρα, μιας 15χρονης τρανς που μετακομίζει με τον πατέρα και τον αδελφό της σε νέο περιβάλλον για να παρακολουθήσει μαθήματα χορού και να διακριθεί, διανύοντας ταυτόχρονα τη μετάβαση από το σώμα του αγοριού στο οποίο γεννήθηκε στην ταυτότητα και τον ψυχισμό του κοριτσιού που επιθυμεί να γίνει. Υποστηρικτικό, ευθύ και όσο πρέπει εσωστρεφές, το «Girl» εισάγει, εκτός από τον απίθανο Πόλστερ, ένα νέο ταλέντο στη σκηνοθεσία, τον Βέλγο-Φλαμανδό Λούκας Ντοντ. Μπορεί να μην πήρε το μεγάλο βραβείο στο Ένα Κάποιο Βλέμμα (που κατέληξε στο επίσης υπέροχο, τολμηρό «Border» του Αλί Αμπάσι), αλλά αιχμαλώτισε το ενδιαφέρον με την cool και συναισθηματική ματιά του σε ένα σύγχρονο θέμα.

 

Οθόνες
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM