Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά

Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά Facebook Twitter
Τον συγκρίνουν συχνά με τον άλλο μεγάλο «σιωπηλό» κωμικό, τον Buster Keaton, ωστόσο, οι fans του έχουν πολύ εύστοχα παρατηρήσει ότι ο Keaton ήταν πιο κυνικός όταν έπαιζε, ενώ ο Chaplin έδειχνε μεγάλη αγάπη στους συναισθηματισμούς και το πάθος.
0

Ο Charles Spencer Chaplin γεννήθηκε στις 16 Απριλίου του 1889 σε μια φτωχή οικογένεια στο Λονδίνο. Οι γονείς του, Hannah Chaplin και Charles Chaplin SR ήταν διασκεδαστές σε βραδινά μαγαζιά. Έκανε το ντεμπούτο του το 1894, όταν ήταν ακόμη παιδί.

Τα πρώτα χρόνια ζωής του τα πέρασε με τη μητέρα του -που δεν είχε κανένα εισόδημα- και τον αδελφό του στο Kennington. Ο πατέρας τους δεν παρείχε καμία στήριξη στα παιδιά του, αναγκάζοντας τον Charlie Chaplin να σταλεί στο πτωχοκομείο στην ηλικία των επτά ετών.

Ήταν γνωστός για τις καινοτόμες τεχνικές παραγωγής των ταινιών του, αν και ο ίδιος τις κράτησε ως επτασφράγιστο μυστικό. Είχε πει κάποτε ότι η αποκάλυψη των μεθόδων του θα ήταν παρόμοια με το spoiler ενός μάγου στην ψευδαίσθηση που έχει δημιουργήσει.

Έζησε τα παιδικά του χρόνια μπαινοβγαίνοντας στο πτωχοκομείο και μαθαίνοντας γράμματα σε μια σειρά από φιλανθρωπικά σχολεία, σύμφωνα με το History.com.

Το 1898, η μητέρα του κλείστηκε σε ψυχιατρικό άσυλο λόγω μιας ψύχωσης που προκλήθηκε από τη σύφιλη και τον υποσιτισμό. Παρέμεινε εκεί μέχρι τον θάνατό της το 1928, αφήνοντας τον νεαρό Charlie και τον αδελφό του Sidney ολομόναχους να φροντίσουν τον εαυτό τους.

Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά Facebook Twitter
Ήταν γνωστός για τις καινοτόμες τεχνικές παραγωγής των ταινιών του, αν και ο ίδιος τις κράτησε ως επτασφράγιστο μυστικό.

Ξεκίνησε την καριέρα του στον τομέα της ψυχαγωγίας, όταν έπαιξε το ρόλο του παιδιού που πουλάει εφημερίδες, στον «Σέρλοκ Χολμς». Στην ηλικία των 14, εργάστηκε ως μίμος σε βαριετέ θέατρα, μέχρι που άφησε το Λονδίνο για την Αμερική.

Όταν o Charlie Chaplin έφτασε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ εντάχθηκε στον θίασο παντομίμας Karno, και περιόδευσε μαζί του για έξι χρόνια.

Υπέγραψε την πρώτη του κινηματογραφική συμφωνία στο τέλος του 1913, με την εταιρεία Keystone Pictures. H πρώτη του ταινία ονομαζόταν «Making a Living». Ήταν όμως στην ταινία του 1915, «The Tramp», όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως ο καταπιεσμένος, ονειρικός χαρακτήρας για τον οποίο είναι πλέον διάσημος.

Η πρώτη διαμάχη όσον αφορά τον Charlie Chaplin ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν η πίστη του στην πατρίδα, τέθηκε υπό αμφισβήτηση και ενώ ο ίδιος ζούσε στις ΗΠΑ. Πολλοί Βρετανοί πολίτες τον αποκάλεσαν δειλό και τεμπέλη.

 

Στην ταινία του 1915, «The Tramp», εμφανίστηκε για πρώτη φορά ως ο καταπιεσμένος, ονειρικός χαρακτήρας για τον οποίο είναι πλέον διάσημος.

Το 1918, στα 29 του, νυμφεύτηκε τη 17χρονη Mildred Harris με την οποία απέκτησε τον γιο του Norman Spencer Chaplin. Ο μικρός γεννήθηκε με αναπηρίες, πήρε το όνομα «μικρό ποντίκι» και έζησε μόνο για τρεις ημέρες. Το ζευγάρι χώρισε το 1920.

Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1920, ο Chaplin είχε ήδη κάνει δικές του ταινίες με ηθοποιούς την Mary Pickford και τον Douglas Fairbanks με την ίδρυση των Chaplin Studios και United Artists το 1919.

Έχοντας τον έλεγχο στις ταινίες του, δημιούργησε κλασικά αριστουργήματα, όπως τα «The Kid», «The Gold Rush», «City Lights», «Modern Times» και «The Great Dictator». Αυτές οι ταινίες τον καθιέρωσαν ως τον πιο επιτυχημένο σταρ του κινηματογράφου της εποχής του.

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ο 35χρονος Chaplin ήταν παντρεμένος με τη 16χρονη Lita Grey, με την οποία είχε δύο γιους, τον Charles και τον Sydney. Πήραν διαζύγιο το 1927. Ακολούθησε ένας ακόμη σύντομος γάμος όταν ο ίδιος ήταν 45 ετών με την 26χρονη Paulette Goodard μεταξύ 1936 και 1942.

Ήταν γνωστός για τις καινοτόμες τεχνικές παραγωγής των ταινιών του, αν και ο ίδιος τις κράτησε ως επτασφράγιστο μυστικό. Είχε πει κάποτε ότι η αποκάλυψη των μεθόδων του θα ήταν παρόμοια με το spoiler ενός μάγου στην ψευδαίσθηση που έχει δημιουργήσει.

Τον συγκρίνουν συχνά με τον άλλο μεγάλο «σιωπηλό» κωμικό, τον Buster Keaton, ωστόσο, οι fans του έχουν πολύ εύστοχα παρατηρήσει ότι ο Keaton ήταν πιο κυνικός όταν έπαιζε, ενώ ο Chaplin έδειχνε μεγάλη αγάπη στους συναισθηματισμούς και το πάθος.

Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά Facebook Twitter
Ταινίες όπως ο «Μεγάλος Δικτάτορας» και οι «Μοντέρνοι Καιροί» τον καθιέρωσαν ως τον πιο επιτυχημένο σταρ του κινηματογράφου της εποχής του.

Έγραψε τη μουσική για πολλές από τις ταινίες του. Μάλιστα το τραγούδι «Smile», που έγραψε για το «Modern Times», τραγούδησε λίγο αργότερα ο Nat King Cole, ανεβάζοντάς το στο No2 των charts του Ηνωμένου Βασιλείου.

Όταν όμως εμφανίστηκε ο ήχος στις ταινίες, το φυσικό ανάγλυφο των βουβών ταινιών του Chaplin επισκιάστηκε από την καινοτομία και τον ρεαλισμό της νέας αυτής τεχνολογίας.

Είχε κατηγορηθεί ότι ήταν κομμουνιστής από τον γερουσιαστή McCarthy, ο οποίος κατασκεύασε τεχνηέντως τη «λεπτομερή ανατρεπτική πολιτική του δράση» από το 1922.

Η πρώτη «ομιλούσα» ταινία του «The Great Dictator», το 1940, προκάλεσε σάλο και έκανε ακόμη πιο δύσκολη τη θέση του. Η ταινία έδειχνε τον Chaplin σε μια έκδοση καρικατούρας του Αδόλφου Χίτλερ και απέφερε συνολικά πάνω από 5 εκατομμύρια δολάρια κερδίζοντας πέντε βραβεία Όσκαρ.

Αν και ο Χίτλερ δεν τον συμπαθούσε καθόλου, γνώριζε πολύ καλά ότι ήταν αγαπητός στον κόσμο. Αυτή ήταν και η αιτία που άφησε το ίδιο μουστάκι. Θεωρούσε ότι θα τον έκανε τόσο αγαπητό στον κόσμο, όσο ήταν ο Charlie Chaplin. Μάλιστα, ο Χίτλερ γεννήθηκε μόλις 4 μέρες μετά τον Chaplin.

 

Τσάρλι Τσάπλιν, «Ο Μεγάλος Δικτάτορας» (1940). Ήταν η πρώτη ομιλούσα ταινία του και προκάλεσε σάλο.

Το 1952, επισκέφθηκε την Ευρώπη για την πρεμιέρα της ταινίας του «Limelight». Ωστόσο η άδεια επανεισόδου του Chaplin στις ΗΠΑ έχει ανακληθεί από τον J. Edgar Hoover και o ίδιος αναγκάστηκε να εγκατασταθεί στην Ελβετία. Έκανε μια ταινία, «The King In New York» το 1957, στην οποία έκανε κριτική στον McCarthy και την αμερικανική κοινωνία γενικότερα.

Το 1964 κυκλοφόρησε την πρώτη αυτοβιογραφία του με τίτλο «Η αυτοβιογραφία μου», και την οποία ακολούθησε το βιβλίο από το «Η ζωή μου σε Εικόνες» το 1974.

Του επετράπη να επιστρέψει στις ΗΠΑ το 1972 για να πάρει ένα Όσκαρ για τη συμβολή του στον κινηματογράφο. Λίγο αργότερα του δόθηκε ο τίτλος του ιππότη της Μεγάλης Βρετανίας από τη βασίλισσα, το 1975.

Η πολυτάραχη ζωή του Τσάρλι Τσάπλιν, του πιο αγαπημένου -και αμφιλεγόμενου- κωμικού του σινεμά Facebook Twitter

Πέθανε στην Ελβετία σε ηλικία 88 ετών από φυσικά αίτια το 1977.

Μέχρι τη στιγμή του θανάτου του, ήταν πατέρας 12 παιδιών, οκτώ εκ των οποίων με την τελευταία σύζυγό του, Oona O'Neill, την κόρη του θεατρικού συγγραφέα Eugene O'Neill, την οποία είχε παντρευτεί το 1943.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στο LIFO.gr το 2015 από την Α. Κολοβού. © LIFO 2015

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM