Η ελληνική ταινία που έκανε τον Γουίλεμ Νταφόε να δακρύσει

Η ελληνική ταινία που έκανε τον Γουίλεμ Νταφόε να δακρύσει Facebook Twitter
Ο πρωταγωνιστής είναι παιδί που καταφεύγει συχνά στην φαντασία του. Το παραμύθι της παράλληλης πραγματικότητας το σκαρφίζεται το παιδικό του μυαλό, σαν το αρκουδάκι, τον Μίσα, τη μασκότ των Ολυμπιακών της Μόσχας.
0

Αυτές τις μέρες παίζεται στον κινηματογράφο Άστορ ο «Γιος της Σοφίας» της Ελίνας Ψύκου, μια ταινία που έχει κάνει ήδη τον γύρο του φεστιβαλικού κόσμου και απέσπασε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο διεθνές διαγωνιστικό του τμήματος μυθοπλασίας, του φετινού φεστιβάλ TriBeCa. Μάλιστα ένας αστικός μύθος του φεστιβάλ λέει πως ο πρόεδρος της επιτροπής, ο τρομερός Γουίλεμ Νταφόε, εθεάθη μετά από την προβολή της ταινίας να κλαίει στις τουαλέτες.

«Αν αυτό ισχύει, είναι για εμένα είναι η μεγαλύτερη επιβράβευση. Ήθελα πολύ η ταινία να συγκινεί τους θεατές χωρίς όμως να είναι μελό και αυτή η ισορροπία ήταν για εμένα το μεγαλύτερο στοίχημα. Γιατί συγκινήθηκαν τα μέλη της επιτροπής; Νομίζω για τα συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν. Διότι τα ένιωσαν αυθόρμητα και όχι κατευθυνόμενα από τη σκηνοθεσία», μου λέει η σκηνοθέτις.

Η Ψύκου έκανε αίσθηση από την πρώτη κιόλας μεγάλου μήκους ταινία της, την «Αιώνια επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά», και είναι αξιοσημείωτο ότι και σε εκείνη όπως και στη φετινή της ταινία οι ήρωές της βρίσκονται σε έναν εγκλεισμό τον οποίο καλούνται να διαχειριστούν και μέσα σε αυτόν να αναζητήσουν την ταυτότητά τους.

Στην ταινία θίγονται θέματα όπως η ξενοφοβία, ο νεοέλληνας και η ελληνική οικογένεια, οι Ολυμπιακοί Αγώνες και τα παραμύθια.

Ο «Γιος της Σοφίας» έχει ως ήρωα τον 11χρονο Μίσα που φτάνει από τη Ρωσία στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2004 για να μείνει με τη μητέρα του και τον άνδρα που μόλις παντρεύτηκε, έναν ηλικιωμένο πρώην ηθοποιό που στα '70s γνώρισε μεγάλη επιτυχία σε μια εκπομπή για παιδιά. Ο μικρός έχει δύο τρόπους να ξεφύγει από τα αρτηριοσκληρωτικά μαθήματα πατριδογνωσίας του πατριού του: ή να πιάσει φιλίες με συμπατριώτες του ή να αποδράσει στο φαντασιακό. Κάνει και τα δύο, μετέωρος ανάμεσα στο jet lag των δύο πολιτισμών και δύο διαμετρικά αντίθετα σενάρια για τη ζωή που τον περιμένει.

Η ελληνική ταινία που έκανε τον Γουίλεμ Νταφόε να δακρύσει Facebook Twitter
Ο «Γιος της Σοφίας» έχει ως ήρωα τον 11χρονο Μίσα που φτάνει από τη Ρωσία στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2004 για να μείνει με τη μητέρα του και τον άνδρα που μόλις παντρεύτηκε.

«Θέλησα κατ᾽ αρχάς να προσπαθήσω να παρατηρήσω μεγάλους και παιδιά. Δεν έχω έτοιμη απάντηση για το πώς θα έπρεπε να τα μεγαλώνουμε ή για το τι λάθη μπορεί να κάνουμε εμείς οι μεγάλοι. Θα ήθελα απλά να προσπαθούμε περισσότερο να έρθουμε στη θέση τους, να θυμόμαστε πώς ήμασταν εμείς ως παιδιά και τι σκαρώναμε στο μυαλό μας, να είμαστε αθώοι μαζί τους, όπως αθώα είναι και αυτά, χωρίς δεύτερες σκέψεις και πράγματα που εννοούμε, αλλά δεν λέμε», λέει η σκηνοθέτις. 

Όμως υπάρχει και το στοιχείο του ονείρου και του σουρεαλισμού στην ταινία. Επειδή ο πρωταγωνιστής είναι παιδί καταφεύγει συχνά στην φαντασία του. Το παραμύθι της παράλληλης πραγματικότητας το σκαρφίζεται το παιδικό του μυαλό, σαν το αρκουδάκι, τον Μίσα, τη μασκότ των Ολυμπιακών της Μόσχας.

«Για εμένα το όνειρο λειτουργεί σαν μια παράλληλη πραγματικότητα. Στην ταινία δεν υπάρχει μία πραγματικότητα, υπάρχει αυτή του παιδιού, της μητέρας και του θετού πατέρα. Έτσι υπάρχει και η πραγματικότητα του ονείρου. Τα ονειρικά, σουρεαλιστικά στοιχεία είναι λοιπόν ακόμη μια ανάγνωση της πραγματικότητας, μια άλλη εκδοχή της».

Στην ταινία θίγονται θέματα όπως η ξενοφοβία, ο νεοέλληνας και η ελληνική οικογένεια, οι Ολυμπιακοί Αγώνες και τα παραμύθια. «Πως συνδέονται όλα αυτά;» τη ρωτώ. «Ήθελα όλη η ταινία να έχει την αίσθηση ενός παραμυθιού. Τα ίδια τα παραμύθια λειτουργούν σαν το παραμύθι μέσα στο παραμύθι. Από την άλλη, οι Ολυμπιακοί είναι και αυτοί ένα ακόμη παραμύθι, ένας μύθος. Όσο για την οικογένεια είναι βασικό στοιχείο όλων σχεδόν των παραμυθιών. Από την Κοκκινοσκουφίτσα μέχρι το Χάνσελ και Γκρέτελ και τον Τζακ και τη φασολιά, όλα τα παραμύθια έχουν μαμάδες ή μητριές, αδέλφια, πατεράδες και γιαγιάδες, δηλαδή οικογένειες. Τέλος, ο ξένος και η σχέση του με τον νεοέλληνα είναι το κυρίαρχο δίδυμο στο ελληνικό παραμύθι των ημερών μας. Όλα αυτά μαζί καθιστούν τον Γιο της Σοφίας ένα σκοτεινό σύγχρονο αστικό παραμύθι.»

Η ελληνική ταινία που έκανε τον Γουίλεμ Νταφόε να δακρύσει Facebook Twitter
Η Ελίνα Ψύκου. φωτό: Έφη Γούση

Έκανα και μερικές άσχετες με την ταινία ερωτήσεις στην Ελίνα Ψύκου:

— Ποια είναι η αγαπημένη σου ελληνική ταινία;

Μου αρέσουν πάρα πολλές ελληνικές ταινίες, νέες και παλιές, αλλά αν έπρεπε να διαλέξω μία, θα διάλεγα το «Ταξίδι του Μέλιτος» του Γιώργου Πανουσόπουλου, την πρώτη του ταινία, του 1979. Όταν την είδα σκέφτηκα «α, αυτή είναι η αγαπημένη μου ελληνική ταινία» και ακόμη και αν από τότε έχω δει άλλες που ίσως να μου άρεσαν περισσότερο, κρατάω μέσα μου αυτήν τη στιγμή και το συναίσθημά της.

— Ποια είναι η γνώμη σου για την Αθήνα αυτήν τη στιγμή;

Είμαι λάτρης του κέντρου της πόλης, παρ᾽ όλα αυτά πιστεύω πως τα τελευταία χρόνια η Αθήνα γίνεται όλο και πιο αφιλόξενη, πως κουβαλάει ένα βάρος. Δεν μιλάω τόσο για τα πρακτικά όπως η καθαριότητα, αλλά πιο πολύ για την ενέργειά της, γι᾽ αυτό που εκπέμπει και που αφουγκράζεσαι όταν την περπατάς. Συνεχίζω όμως να την περπατάω, να την παρατηρώ και να προσπαθώ να την καταλάβω και να την κατανοήσω.

— Τι σε εκνευρίζει περισσότερο απ' όσα συμβαίνουν στον κόσμο;

Η μη συνειδητοποίηση της προσωπικής ευθύνης, το βόλεμα και ο ωχμωραδελφισμός.

Η ελληνική ταινία που έκανε τον Γουίλεμ Νταφόε να δακρύσει Facebook Twitter
Σκηνή από την ταινία.

— Πες μου μερικά πράγματα που σου αρέσει να κάνεις, σημαντικά ή ασήμαντα.

Μου αρέσει να πηγαίνω για φαγητό με φίλους, μου αρέσει να χορεύω, μου αρέσει να ακούω τη θάλασσα και τέλος μου αρέσει να με φαντάζομαι να κάνω ρόδες σε μια αμμουδιά.

— Ποια είναι η χειρότερη είδηση που άκουσες τελευταία;

Ο πατέρας που αυτοπυρπολήθηκε στο σπίτι του παίρνοντας μαζί του στον θάνατο τα δύο ανήλικα παιδιά του. Νομίζω πως οι ειδήσεις που σχετίζονται με παιδιά είναι αυτές που με αναστατώνουν περισσότερο. Η κάθε λογής εξουσία που εμείς οι ενήλικοι ασκούμε στα παιδιά είναι παράλογη και τόσο ανεξέλεγκτη και επικίνδυνη.

— Ποια είναι η βασική σου πίστη στη ζωή;

Πως πρέπει εμείς οι ίδιοι να προσπαθούμε για ότι θέλουμε και να μην περιμένουμε από τους άλλους να πραγματοποιήσουν τις επιθυμίες μας.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Αστυγραφία πάει σινεμά

Οθόνες / Αστυγραφίες στην οθόνη: 24 ταινίες με πρωταγωνιστή την πόλη προβάλλονται στο αφιέρωμα της Ταινιοθήκης

Το πρόγραμμα που έχει καταρτιστεί σε συνεργασία με την Πινακοθήκη περιλαμβάνει 24 ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας αλλά και ντοκιμαντέρ, ελληνικές και ξένες, όπου πρωταγωνιστεί η πόλη αλλά και αναγνωρίσιμοι τύποι της ανθρωπογεωγραφίας και της κοινωνικής διαστρωμάτωσης.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Οθόνες / Κύρος Παπαβασιλείου: «Η ζωή είναι το μόνο μας καταφύγιο»

Ο σκηνοθέτης της ταινίας «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» μίλησε στη LIFO για τον γραμμικό χρόνο, για την ανάγκη να δώσουμε φωνή στα ανείπωτα και για όσα κρύβονται πίσω από αυτόν τον ιδιαίτερο τίτλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Οθόνες / Θα δούμε ποτέ στις αίθουσες το νέο, επικό αριστούργημα του Κόπολα;

Ο κορυφαίος σκηνοθέτης χρηματοδότησε μόνος του την παραγωγή του φιλόδοξου “Megalopolis” που προβλήθηκε πριν μερικές μέρες σε κλειστό κύκλο επιφανών εκπροσώπων του Χόλιγουντ και τώρα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την διανομή της με τα μεγάλα στούντιο
THE LIFO TEAM