Η νέα ταινία Lines είναι εμπνευσμένη από τις αυτοκτονίες στην Ελλάδα της κρίσης

Η νέα ταινία Lines είναι εμπνευσμένη από τις αυτοκτονίες στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter
Σκηνή από το Lines
0

«Η πρώτη σκέψη για την ταινία LINES» λέει ο σκηνοθέτης Βασίλης Μαζωμένος, «ήρθε όταν έπεσα επάνω σε μια πραγματική ιστορία, εκείνη της ηλικιωμένης με άνοια στην Κυψέλη που ζούσε μαζί με το γιο της. Απελπισμένος εκείνος παρ' όλη την περιουσία τους, που όμως λόγω κρίσης έμενε αναξιοποίητη, ανέβηκε με τη μάνα του στην ταράτσα, την έσπρωξε στο κενό και μετά έπεσε και ο ίδιος. Ήταν τέτοιο το σοκ της είδησης, που έβαλα τον εαυτό μου στη θέση τους. Το πρωί πήρα τον στενό μου συνεργάτη Λάμπρο Γεωργόπουλο και του είπα πρέπει να κάνουμε μια ταινία για αυτό»

Το φιλμ, μια συμπαραγωγή της Horme Pictures, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της ΕΡΤ, θα κάνει την πανελλαδική του πρεμιέρα την Πέμπτη 26 Οκτωβρίου (κινηματογραφος Έλλη, 8.15 μ.μ.) ανοίγοντας το διαγωνιστικό τμήμα του Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου (Αθήνα), και θα συνεχίσει την πορεία του στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης την Πέμπτη 9 Νοεμβρίου. Το Νοέμβριο, η ταινία θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες της Αθήνας (16 Νοεμβρίου, Τριανόν) και της Θεσσαλονίκης (23 Νοεβρίου, Παύλος Ζάννας).

 

— Τι σε ενέπνευσε για τις διαφορετικές ιστορίες που υπάρχουν στην ταινία;
Σκέφτηκα πως θα ήταν πιο ουσιαστικό να περιγράψω πως η κρίση δεν αφορά μια κοινωνική τάξη ή μια ομάδα, αλλά όλους μας. Έτσι άλλοτε εμπνευσμένος από πραγματικά γεγονότα κι άλλοτε παραλλάσσοντας μικρά στιγμιότυπα που τα πέρασα από το φίλτρο της μυθοπλασίας έφτασα στις επτά ιστορίες.

— Πώς ερεύνησες το θέμα;
Η έρευνα έφερε στοιχεία από πολλές και διαφορετικές πηγές. Από την Ελληνική Στατιστική Αρχή που επισημαίνεται η κατακόρυφη αύξηση στις αυτοκτονίες των γυναικών στη χώρα μας σε ποσοστό 122% και των αντρών σε ποσοστό (στην ηλικιακή ομάδα 50-64 ετών) 54%.

Από τη μελέτη Ινστιτούτων Ψυχικής Υγείας που επισημαίνουν την αύξηση προγεροντικών ψυχωτικών καταστάσεων κατά 77%, των συναισθηματικών ψυχώσεων κατά 34%, του συνδρόμου αλκοολικής εξάρτησης κατά 51% και της φαρμακευτικής εξάρτησης κατά 33%. Των στοιχείων της Ελληνικής Αστυνομίας, σύμφωνα με τα οποία κάθε ημέρα δύο άνθρωποι στην Ελλάδα κάνουν απόπειρα αυτοκτονίας και τουλάχιστον ένας αυτοκτονεί.

Και τέλος της γραμμής 1018 (Γραμμή Παρέμβασης για την Αυτοκτονία) που χτύπησαν έγκαιρα το καμπανάκι όταν το 2011 3.200 άνθρωποι στην χώρα μας κάλεσαν για βοήθεια, σκεπτόμενοι την αυτοκτονία. Σύμφωνα με τους ειδικούς της γραμμής, ένας άνεργος έχει 2 ως 3 φορές παραπάνω πιθανότητες να αυτοκτονήσει και η εργασιακή ανασφάλεια που βιώνει ο σύγχρονος Έλληνας αυξάνει κατά 33% την πιθανότητα εμφάνισης ψυχικής διαταραχής.

Η νέα ταινία Lines είναι εμπνευσμένη από τις αυτοκτονίες στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter
Από τα γυρίσματα του φιλμ

— Τι σου έμεινε πιο πολύ από την έρευνα;
Το τρομακτικό ποσοστό συγχρονισμού στατιστικών και επιστημονικών στοιχείων με την πραγματικότητα. Αν και εκτιμώ ότι τα ποσοστά είναι πολύ μεγαλύτερα, απλά στην Ελλάδα το θέμα της κοινωνικής ντροπής κρύβει τα προβλήματα κάτω από το χαλί, με οδυνηρά αποτελέσματα.

— Από όσο είδες, πώς είναι η ζωή ενός ανθρώπου που όλη μέρα μιλάει με ανθρώπους που είναι ένα βήμα πριν το θάνατο;
Είναι πολύ βαρύ το φορτίο και αν δεν υπάρχει self control και κλινική αντιμετώπιση των θεμάτων, χωρίς να χάνεις την ανθρωπιά σου, οι ιστορίες θα σε καταπιούν. Οι φωνές στην άλλη άκρη, ζητούν το δικαίωμα στην ελπίδα και συχνά βλέπουν το ψυχολόγο τηλεφωνητή σαν θεό. Για αυτό και η επιλογή στην ταινία αυτού του χώρου για τηλεφωνικό κέντρο.

— Πόσο βοηθούν τελικά οι γραμμές βοήθειας;
Αν δεν υπήρχαν θα μιλούσαμε για τρελά ποσοστά απωλειών. Απλά δεν μπορούν να λύσουν τα θέματα. Ελπίζουν απλά να τα φρενάρουν.

— Μίλησέ μας για το κάστινγκ της ταινίας...
Είχα την ευκαιρία να δουλέψω με καταπληκτικούς ηθοποιούς. Με δουλειά και πολλή κατανόηση νομίζω πετύχαμε το μέγιστο των ερμηνειών. Είναι όλοι τους υπέροχοι και τους ευχαριστώ που με εμπιστεύτηκαν. Το να ανακαλύψω ποιος θα ενσαρκώσει τον κάθε χαρακτήρα, δεν ήταν απλή υπόθεση. Ο Θέμις Πάνου, η Άννα Καλαιτζίδου, ο Τάσος Νούσιας, ο Θόδωρος Κατσαφάδος, ο Κώστας Μπερικόπουλος, ο Θανάσης Χαλκιάς και ο Βασίλης Γεωργοσόπουλος, πλαισιώνονται στις επτά ιστορίες από εξίσου εξαιρετικούς ηθοποιούς όπως ο Νίκος Παντελίδης, ο Κώστας Νταλιάνης, ο Adrian Frieling, η Ηλεάνα Παναγιωτούνη, η Θέκλα Γαίτη, ο Κώστας Ξυκομηνός, η Εβίτα Παπασπύρου, ο μικρός Γιώργος Καλημέρης και άλλοι εξαιρετικοί σε μικρότερους ρόλους.

— Μέχρι και το '15 υπήρχε η φήμη και η αίσθηση πως οι αυτοκτονίες λόγω κρίσης ήταν δεκάδες χιλιάδες, πράγμα που δεν επιβεβαιωνόταν απ' τα στοιχεία. Απ' όσο έχεις καταλάβει, ποιοι είναι οι σημαντικότεροι λόγοι αυτοκτονιών και πώς πιστεύεις ότι θα μπορούσαν να αποτραπούν;
Οι αιτίες είναι πολλές, αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η οικονομική κρίση αφαίρεσε την αίσθηση της ασφάλειας και της κοινωνικής συνοχής. Με λίγα λόγια «από βυθό σε βυθό, από πόνο σε πόνο ως τον έσχατο πόνο» που έγραφε ο Διονύσιος Σολωμός. Πόσοι αντέχουν τον έσχατο πόνο; Άλλωστε αν δεν έχεις τίποτα, δεν σε νοιάζει τι θα χάσεις. Αν όμως έχεις και χάσεις, τα πράγματα εξελίσσονται αλλιώς. Οι αυτοκτονίες είναι επομένως αποτέλεσμα της ψυχικής κατάρρευσης που δεν μπορεί να ανατραπεί με τα σημερινά δεδομένα. Αν δηλαδή οι αιτίες που τη γεννούν δεν αλλάξουν.

Η νέα ταινία Lines είναι εμπνευσμένη από τις αυτοκτονίες στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

— Τι ελπίζεις πως θα αποκομίσουν όσοι δουν την ταινία;
Η ταινία δεν δείχνει αυτοκτονίες. Άλλωστε θα ήταν ανήθικο ένα σπεκουλάρισμα πάνω σε τέτοιο θέμα. Όσοι έρθουν να συναντήσουν την ταινία, ελπίζω να δουν δυο πράγματα: την πραγματικότητα εντός μας (δηλαδή όλες οι ιστορίες σαν ένα που καθορίζει το συλλογικό ασυνείδητο των στιγμών που ζούμε) και μια προειδοποίηση στο φινάλε της ταινίας. Αν δεν αλλάξουν τα πράγματα τότε θα βγουν τα... ζώα στους δρόμους.

— Ποια θα είναι η πορεία της στη συνέχεια;
Συνεχίζουμε με τα διεθνή ταξίδια της ταινίας (έχοντας 14 συμμετοχές σε φεστιβάλ του εξωτερικού) και παράλληλα έχουμε τις ελληνικές πρεμιέρες σε Αθήνα 16/11 και Θεσσαλονίκη 23/11.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

The Review / «Civil War»: Γιατί μια ταινία δράσης έχει φρικάρει τόσο τους Αμερικανούς θεατές;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος, κριτικός στο Αθηνόραμα, αναλύουν τη νέα ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ, που μόλις κυκλοφόρησε στις αίθουσες και τρομάζει τους Αμερικανούς θεατές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μην ανοίγεις την πόρτα

Οθόνες / «Μην ανοίγεις την πόρτα»: Το χειροποίητο αλλά καθόλου ερασιτεχνικό θρίλερ των Unboxholics

Η πρώτη τους ταινία είναι λογικό να αποτελεί τη συνισταμένη των επιρροών τους αλλά και τόσο παρήγορο να συνορεύει με ένα λιντσικό σύμπαν ψυχολογικού θρίλερ, αντί να αναπαράγει απότομες τρομάρες και δωρεάν ανατριχίλες. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Pulp Fiction / Το νέο Χόλιγουντ των 80άρηδων στο Φεστιβάλ Καννών

Ο Κόπολα πούλησε τα φημισμένα αμπέλια του και σκάρωσε ένα από τα ακριβότερα στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά. Όμως, το Φεστιβάλ Καννών των auteurs και των κινηματογραφιστών αιχμής έχει τόση ανάγκη τους καταξιωμένους δημιουργούς μιας αλλοτινής εποχής;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Εμφύλιος πόλεμος

Οθόνες / «Εμφύλιος πόλεμος»: Μυθοπλαστική εικασία ή ρεαλιστικό σενάριο;

Με μια φιλμογραφία γεμάτη ζόμπι, κλώνους και αποκυήματα φαντασίας, αυτή είναι η λιγότερο αλληγορική ταινία του Άλεξ Γκάρλαντ που επιλέγει να μην εξηγήσει τις αιτίες του διχασμού, επιμένει σε μια πολιτική ασάφεια και δεν κατονομάζει τον Τραμπ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Οθόνες / Γέλιο-κονσέρβα: Ο θάνατος του πιο απόκοσμου και μισητού ήχου στην τηλεόραση

Το laugh track στις κωμικές σειρές αντιπροσώπευε την ψευδαίσθηση μιας κοινότητας, αλλά τώρα ακόμη κι αυτή η ψευδαίσθηση έχει χάσει τη λάμψη της. Καμία σειρά με γέλιο-κονσέρβα δεν έχει κερδίσει το βραβείο Emmy καλύτερης κωμωδίας εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.
THE LIFO TEAM
Σάκης Καρπάς: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Οθόνες / Unboxholics: «O κόσμος θα μας πει να συνεχίσουμε ή θα μας στείλει σπίτι μας»

Καθώς το «Μην ανοίγεις την πόρτα», το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Unboxholics, ετοιμάζεται να βγει στις αίθουσες, ο Σάκης Καρπάς μας μιλά για το δάσος και άλλα πράγματα που τους τρομάζουν, για αγαπημένες ταινίες και games τρόμου, αλλά και για την άδικη δαιμονοποίηση των gamers.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των 90s;

Pulp Fiction / Γιατί επιστρέφουμε συνεχώς στο σινεμά των '90s;

Είναι η δεκαετία του '90 η καλύτερη όλων στο σινεμά; Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος συζητά με την κριτικό και αρθρογράφο της LiFO Ειρήνη Γιαννάκη για τη δεκαετία που ξεκίνησε με το «Pretty Woman», το «Goodfellas», το «Χορεύοντας με τους λύκους» και το «Μόνος στο σπίτι» και έκλεισε με τα «Μάτια ερμητικά κλειστά», την «Έκτη αίσθηση», το «Matrix» και το «Fight Club».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghostwatch»: H ταινία τρόμου που προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό

Οθόνες / «Ghostwatch»: Γιατί αυτή η ταινία τρόμου προκάλεσε πανικό στο βρετανικό κοινό το 1992;

H κυκλοφορία του «Late Night with the Devil» στους κινηματογράφους ξαναφέρνει στην επικαιρότητα μια πρωτοποριακή και πέρα για πέρα ανατριχιαστική δημιουργία του BBC, που προκάλεσε πανικό και ακραίες αντιδράσεις στη Βρετανία το 1992, οδηγώντας έναν νεαρό τηλεθεατή στην αυτοκτονία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Οθόνες / Πάτρικ Τατόπουλος: Ο designer που σχεδίασε το Μπάτμομπιλ, τον Γκοτζίλα και έναν δονητή για το «Seven»

Ο διάσημος Ελληνογάλλος σκηνογράφος του Χόλιγουντ μιλά στη LiFO για την τέχνη του, για το «Independence Day», το «Dark City», το «Poor Things» και την «Barbie», και για τότε που ο Φίντσερ του ζήτησε να του σχεδιάσει έναν δονητή.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Back to Black»: Aξίζει η κινηματογραφική βιογραφία της Έιμι Γουάινχαουζ

The Review / «Back to Black»: Είναι η ταινία για την Έιμι Γουάινχαουζ αντάξια του μύθου της;

Ο Γιάννης Βασιλείου και ο Άκης Καπράνος είδαν την ταινία της Σαμ Τέιλορ-Τζόνσον μέχρι τέλους, επιβίωσαν και βρέθηκαν στο στούντιο της LiFO για να συζητήσουν για την εμπειρία τους και για τα στοιχεία που κάνουν καλή μια κινηματογραφική μουσική βιογραφία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ!»

Οθόνες / Kirsten Dunst: «Το σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου για το “Kinds of Kindness” είναι ό,τι πιο weird έχω διαβάσει ποτέ»

Με αφορμή τον πολυσυζητημένο «Εμφύλιο Πόλεμο» του Άλεξ Γκάρλαντ, η Αμερικανίδα ηθοποιός συζητά με τον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο για τους ρόλους που την απελευθερώνουν, για την ανάγκη να υπάρχουν γυναίκες ηγέτιδες στην πολιτική, για τα πιο ιδιαίτερα σενάρια που έχουν πέσει στα χέρια της, όπως αυτό της τελευταίας ταινίας του Γιώργου Λάνθιμου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ