H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope

H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
0

Μια δελεαστική έκθεση που θα μας ταξιδέψει στην Κωνσταντινούπολη την περίοδο λίγο πριν από την εκπνοή του 18ου αιώνα ετοιμάζει το Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης με τίτλο «Thomas Hope. Σχέδια της Οθωμανικής Κωνσταντινούπολης». Ο Thomas Hope (1769-1831) ήταν Βρετανός ολλανδικής καταγωγής και γόνος οικογένειας μεγιστάνων τραπεζιτών. Οι εύποροι νέοι την εποχή εκείνη συνήθιζαν να κάνουν το Grand Tour – ταξίδευαν για ένα-δυο χρόνια στην Ιταλία, στην Ελλάδα και στη Μέση Ανατολή, αναζητώντας τα μυστικά των αρχαίων πολιτισμών. Το ίδιο έκανε και ο Hope λίγο μετά τη Γαλλική Επανάσταση, το 1795, και ταξίδεψε στην Ελλάδα, στην Τουρκία, στην Αίγυπτο και στην Αραβία. Η έκθεση εστιάζει στο υλικό που είδε και κατέγραψε από την Οθωμανική Κωνσταντινούπολη.


Ο Hope ήταν ένας άνθρωπος πάρα πολύ προικισμένος – ήταν ιδιαίτερα καλός στη ζωγραφική, ήταν συλλέκτης αρχαιοτήτων, γλυπτών και έργων Ευρωπαίων ζωγράφων, ασχολούνταν με τη διακόσμηση και σχεδίαζε έπιπλα, τα οποία, μαζί με τις συλλογές του, εκτέθηκαν το 2008 στο Victoria & Albert Museum. Στον τομέα της διακόσμησης υπήρξε από τους προπομπούς του νεοκλασικού στυλ, ανέτρεψε τα καλλιτεχνικά δεδομένα της εποχής του και άφησε το στίγμα του στην καλλιτεχνική περίοδο Regency. Το στυλ του είναι ιδιαίτερα επηρεασμένο απ' όσα είδε τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κωνσταντινούπολη, όταν τις επισκέφθηκε. Κατά τη διάρκεια του Grand Tour, σχεδίασε με ιδιαίτερη επιμέλεια συνολικά 350 υδατογραφίες και σχέδια με σινική μελάνη που απεικόνιζαν ποικίλα θέματα από τις περιοχές που επισκέφθηκε. Επιστρέφοντας, τα ταξινόμησε και τα φύλαγε στην προσωπική του βιβλιοθήκη σε πέντε δερματόδετους τόμους.

H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Ελληνικές παραθαλάσσιες επαύλεις ή γιαλιά στο Βόσπορο Υδατογραφία σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27338 τ. V

Ο επισκέπτης θα δει, τοπογραφικά σχεδιαγράμματα και διπλωτά πανοράματα της Κωνσταντινούπολης, επιμέρους απόψεις από διάφορες γειτονιές της Κωνσταντινούπολης, μνημεία, ναούς, οθωμανικά παλάτια –ανάμεσά τους το Τοπ Καπί, όπως ήταν πριν από τη φωτιά που κατέστρεψε ένα μέρος του γύρω στο 1860–, αίθουσες του Σεραγιού, πύλες, τζαμιά, ταφικά μνημεία, υπαίθριες κρήνες –δύο από τις οποίες δεν υπάρχουν πια–, πύλες, τα γιαλιά πάνω στον Βόσπορο και τις βάρκες διασκεδάσεων του Σουλτάνου που ο Hope περιγράφει με μεγάλη λεπτομέρεια.


Μετά τον θάνατο του Hope φαίνεται ότι το σύνολο των σχεδίων πουλήθηκε από τους κληρονόμους του και στη συνέχεια τα ίχνη τους χάθηκαν. Τελικά, έφτασαν στα χέρια του Αντώνη Μπενάκη, ο οποίος τα αγόρασε με τη βοήθεια του Δαμιανού Κυριαζή και βρίσκονταν στη Βιβλιοθήκη του Μουσείου Μπενάκη. Το 1984, η δρ Φανή Μαρία Τσιγκάκου, που είναι η υπεύθυνη της συλλογής των ζωγραφικών έργων του Μουσείου Μπενάκη, ανακάλυψε αυτούς τους πέντε τόμους. Τα βιβλία δεν είχαν υπογραφή, αλλά είχαν το μονόγραμμα της οικογένειας, το οποίο η κ. Τσιγκάκου αποκρυπτογράφησε, αποδίδοντας τα έργα που περιλαμβάνονταν στους πέντε τόμους στον Thomas Hope. Έκτοτε, ορισμένα έργα έχουν δημοσιευθεί –κυρίως αυτά που αφορούν την Ελλάδα–, ενώ αυτά που αφορούν την Κωνσταντινούπολη είναι η πρώτη φορά που θα εκτεθούν σε ευρεία κλίμακα και θα αναδειχθούν – ορισμένα σχέδια από την Πόλη είχαν παρουσιαστεί το 2008 στο Victoria & Albert Museum.

H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Άποψη της κρήνης στην είσοδο του ανακτόρου του ΤοπκαπίΥδατογραφία σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27354 τ. V


Με μεγάλη χαρά βγάζουμε υλικό του Μουσείου για να το δει το κοινό. Αυτό είναι κάτι που προσπαθούμε να κάνουμε, γιατί στο Μουσείο Μπενάκη, εκτός από τις μόνιμες συλλογές, υπάρχει ένα μεγάλο σώμα ζωγραφικών έργων που βρίσκεται στις βιβλιοθήκες και τα συρτάρια» τονίζει η κ. Μίνα Μωραΐτου. Πρόκειται να εκτεθούν εξήντα έργα που δείχνουν την Κωνσταντινούπολη γύρω στα 1796-97. Τότε Σουλτάνος ήταν ο Σελίμ Γ', από τους πρώτους μεταρρυθμιστές της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και προπομπός των πολλών μεταρρυθμίσεων που επρόκειτο να γίνουν κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα. Μέσα από τα έργα προβάλλει η μορφή που είχε η Κωνσταντινούπολη εκείνη την εποχή, με κτίρια που σώζονται μέχρι σήμερα και άλλα που δεν υπάρχουν πια.


Ο επισκέπτης θα δει, χωρισμένα σε πέντε κύριες ενότητες, τοπογραφικά σχεδιαγράμματα και διπλωτά πανοράματα της Κωνσταντινούπολης, επιμέρους απόψεις από διάφορες γειτονιές της Κωνσταντινούπολης, μνημεία, ναούς, οθωμανικά παλάτια –ανάμεσά τους το Τοπ Καπί, όπως ήταν πριν από τη φωτιά που κατέστρεψε ένα μέρος του γύρω στο 1860–, αίθουσες του Σεραγιού, πύλες, τζαμιά, ταφικά μνημεία, υπαίθριες κρήνες –δύο από τις οποίες δεν υπάρχουν πια–, πύλες, τα γιαλιά πάνω στον Βόσπορο και τις βάρκες διασκεδάσεων του Σουλτάνου που ο Hope περιγράφει με μεγάλη λεπτομέρεια. Ο Hope ζωγράφισε, επίσης, λεπτομέρειες από τα μαγαζιά της αγοράς, καφενεία, εικόνες με τους διάφορους τύπους της Κωνσταντινούπολης, άνδρες, γυναίκες με παιδιά, παραστάσεις με ενδυμασίες και αρχιτεκτονικές λεπτομέρειες συνοδευόμενες από μακροσκελείς περιγραφές με επεξηγήσεις και σχόλια. Η ποιότητα της ζωγραφικής του είναι εξαιρετική και το σύνολο των έργων, εκτός από πληροφορίες, προσφέρει και αισθητική χαρά στους φιλότεχνους. Τα περισσότερα από τα σχέδια υπάρχουν σε δύο εκδοχές: σχέδια με σινική μελάνη, τα οποία έχουν περισσότερες λεπτομέρειες, και στη συνέχεια έχουμε το ίδιο θέμα δοσμένο με υδατογραφία που αποδίδει την ατμόσφαιρα.

H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Άποψη των Γλυκών Νερών της Ευρώπης ή ΚαγίτχανεΥδατογραφία σε χαρτί.Αρ. Ευρ. 27362 τ. V


Την έκθεση θα συνοδεύει δίγλωσσος κατάλογος με εισαγωγικά κείμενα από τις επιμελήτριες της έκθεσης, Φανή Μαρία Τσιγκάκου, δρ Ιστορίας της Τέχνης, και Μίνα Μωραΐτου, επιμελήτρια του Μουσείου Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης. Σχεδόν το σύνολο των έργων που περιλαμβάνει ο κατάλογος δημοσιεύεται για πρώτη φορά, προσθέτοντας, σε αυτές άλλων περιηγητών, πολύτιμες πληροφορίες για την Κωνσταντινούπολη και προκαλώντας το ενδιαφέρον των μελετητών του οθωμανικού πολιτισμού. Η έκθεση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκίας, του Γραφείου Πολιτισμού και Τουρισμού της Τουρκικής Πρεσβείας στην Αθήνα και της Πρεσβείας της Τουρκίας στην Αθήνα και είναι πιθανό στη συνέχεια να παρουσιαστεί και στην Κωνσταντινούπολη, ενώ ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί από την επιστημονική κοινότητα της Τουρκίας. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Τετάρτη 23 Μαρτίου, ενώ κατά τη διάρκειά της θα πραγματοποιούνται ξεναγήσεις για το κοινό.

 

H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Ταφικό μνημείο στο ΣκουτάριΥδατογραφία σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27372 τ. V
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Τα διαμερίσματα της μητέρας του σουλτάνου στο θερινό ανάκτοροΥδατογραφία σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27368 τ. V
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Άποψη της κοιλάδας Σουλτανιγιέ στην Ασιατική ακτή,Υδατογραφία σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27339 τ. V
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Άποψη της πλατείας του ΤοπχανέΥδατογραφίΑ σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27327 τ. V
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Η κρήνη Μπερεκετζαντέ στην περιοχή του ΓαλατάΥδατογραφία σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27366 τ. V
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Η κρήνη στην είσοδο του ανακτόρου του ΤοπκαπίΣχέδιo με υδρόχρωμα και σέπια σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27082 τ. Ι
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Άποψη ενός περιπτέρου στον κήπο του ΤοπκαπίΣχέδιο με μελάνι σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27093 τ. I
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Αρχιτεκτονικές Λεπτομέρειες από τζαμιά, κρήνες και ταφικά μνημείαΥδατογραφία σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27359 τ. V
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Το τζαμί του μεγάλου βεζίρη Σοκολλού Μεχμέτ Πασά γνωστό και ως ΑζαπκαπίΥδατογραφία σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27331 τ. V
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Οι βάρκες αναψυχής του σουλτάνουΣχέδιο με μελάνι σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27105 v. II
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Ταξιδιώτες αναπαύονται στη ΡωμυλίαΣχέδιο με μελάνι σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27056 τ. I
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Διάφορες τουρκικές ενδυμασίεςΣχέδιο με μελάνι σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27107 τ. II
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Διάφορες ενδυμασίες της ΚωνσταντινούποληςΣχέδιο με μελάνι σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27112 τ. I
H Κωνσταντινούπολη πριν το τέλος του 18ου αιώνα στα λεπταίσθητα σχέδια του Thomas Hope Facebook Twitter
Πανοραμική άποψη της Κωνσταντινούπολης από το ΠέραΣχέδιο με μελάνι σε χαρτίΑρ. Ευρ. 27187 τ. IV

 

 

Info:

Thomas Hope. Σχέδια της Οθωμανικής Κωνσταντινούπολης

Μουσείο Ισλαμικής Τέχνης / Μουσείο Μπενάκη - Κτηριακό Συγκρότημα Κεραμεικού

Αγ. Ασωμάτων 22 & Διπύλου 12
τηλ 210 325 1311

Διάρκεια: 24/03/2016 - 25/09/2016 

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο*, Κυριακή: 9:00 - 17:00
Μ. Πέμπτη: 10:00 -18:00
Μ. Παρασκευή: 12:00 - 18:00
Μ. Σάββατο: 10:00 - 16:00

Εισητήριο

Γενική είσοδος : € 7
Μειωμένο : € 5
Δημοσιογράφοι : € 1

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ