Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ingres, Η μεγάλη οδαλίσκη (λεπτομέρεια)

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο

10

Χαρέμια, πεποικιλμένες κάμαρες στο ημίφως, φίδια, μαϊμούδες, λευκά γυμνά σώματα, ναργιλέδες και κυρίως φοίνικες, αμέτρητοι φοίνικες, είναι μερικές από τις εικόνες στις οποίες έχει συνηθίσει το ευρύ κοινό να ταυτίζει με τον αραβικό πολιτισμό. Κι όμως, ένα Δυτικό καλλιτεχνικό κίνημα του 19ου αιώνα είναι υπεύθυνο για την εδραίωση αυτής της εικονογραφίας στη συνείδηση του μεγάλου κοινού. Ο Οριενταλισμός.


Το καλλιτεχνικό κίνημα του Οριενταλισμού που έφτασε στη κορύφωσή του τον 19ο αιώνα, κατά την πτώση της οθωμανικής αυτοκρατορίας και την άνοδο της βρετανικής και της γαλλικής αποικιοκρατίας στον αραβικό κόσμο, έφερε στο προσκήνιο της δυτικής πολιτισμικής φαντασίας τη γη που βρισκόταν ανάμεσα στη Μεσόγειο θάλασσα και την Ελλάδα. Το εμπόριο, τα ταξίδια και οι επιδρομές των Αράβων αποτυπώθηκαν σε αριστουργήματα που δημιούργησαν ζωγράφοι όπως ο Ντελακρουά, ο Ζαν Λεόν Ζερόμ και ο Τζον Φρέντερικ Λιούις.

Τα έργα τους συνεχίζουν να εκτίθενται σε μουσεία και γκαλερί ανά τον κόσμο, όμως σύμφωνα με μια έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο (που διήρκησε μέχρι τις 20 Ιανουαρίου 2020), δεν υπάρχει αντικειμενικότητα στην απόδοση του αραβικού πολιτισμού που εικονίζουν. Η επιμονή τους να παρουσιάζουν την ευρύτερη Αραβία ως μια παραμυθένια χώρα με λωτούς, μυρωμένους κήπους και λαγγεμένες νύχτες καλλιέργησε στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ μια εξωραϊσμένη εικόνα για τη ζωή εκεί― εικόνα που επικράτησε για αιώνες.

 

ETΣΙ ΤΗΝ ΠΕΡΝΑΝΕ ΟΛΟΙ ΟΙ ΠΑΣΑΔΕΣ ΣΤΟ ΝΤΟΥΝΙΑ: Η πρώτη αυθεντική εκτέλεση ενός πασίγνωστου ελληνικού λαϊκού τραγουδιού

________________________________________________________

Οι Άραβες συχνά συνδέονται με τις καμήλες, την τρομοκρατία, τις γαμψές μύτες και την δωροδοκία ― είναι αυτοί που έχοντας έναν αμύθητο πλούτο που δεν τους αξίζει, αποτελούν κίνδυνο για τον πολιτισμό. Αντιθέτως, ο Δυτικός άνθρωπος, αν και αριθμητικά ανήκει σε μια μειονότητα, αξίζει όλα τα πλούτη και τους πόρους της γής. Γιατί; Επειδή, σε αντίθεση με τον Άραβα, είναι ένα πραγματικό ανθρώπινο ον.


Μάλιστα, αυτό το κύμα του εξιδανικευμένου πόθου της Ανατολής, δεν επηρέασε μόνο τους ζωγράφους και την λογοτεχνία, αλλά έφτασε μέχρι τα λαϊκά τραγούδια, τα περιοδικά του συρμού και τα λαϊκά θεάματα ― κινηματογραφικές ταινίες σε μισοπραγματικές μισοφανταστικές ανατολίτικες χώρες, ακόμα και τα δικά μας ρεμπέτικα τραγούδια, όπου η Ανατολή ήταν πάντα ένας τόπος αδιάκοπου γλεντιού και ηδονών.

«Είναι πάντοτε απαραίτητο να αντιμετωπίζουμε την Τέχνη με σοβαρότητα, ασχέτως πώς πραγματικά αισθανόμαστε για ένα έργο τέχνης» δηλώνει στο BBC η Elisabeth Fraser, καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριντα. «Πολλά από τα έργα που περιλαμβάνονται σε αυτό που αποκαλούμε "οριενταλισμό" παρουσιάζουν στερεοτυπικές εικόνες οι οποίες χρειάζεται να αντιμετωπιστούν με σκεπτικισμό».

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Gustav Bauernfeind , Η πύλη στο Μέγα Τέμενος των Ομεϋαδών στηΔαμασκό


Στην έκθεση συμπεριλαμβάνονται ψηφιδωτά, αγγεία, χαλιά και έπιπλα κυρίως του 19ου αιώνα, όταν ο οριενταλισμός είχε μεγάλη πέραση στην Ευρώπη. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι η Ισλαμική τέχνη είχε εισβάλλει στην Ευρώπη, ασκώντας αυτομάτως μεγάλη γοητεία, πολύ πριν τον Οριενταλισμό― συγκεκριμένα, τον 15ο αιώνα, όταν άκμαζε το εμπόριο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας  και της ιρανικής δυναστείας των Σαφαβιδών. Τα μυθώδη ανάκτορα της Αλάμπρα στη Γρανάδα της Ισπανίας και τα ίχνη που άφησε στο πέρασμά του από τη Μάλτα και τη Σικελία το Χαλιφάτο των Ομεϋαδών τον 9ο και 11ο αιώνα, γοήτευσαν τους Ευρωπαίους πολύ.

Η επιρροή επιτάθηκε με το δέος που ανέκαθεν προκαλούσαν οι Άγιοι Τόποι και η Παλαιστίνη στους χριστιανούς, ως η κοιτίδα της πίστης τους. 

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Θεόδωρου Ράλλη (1852-1909), Η ευνοούμενη του σουλτάνου

Ο όρος «Οριενταλισμός» εδραιώθηκε στη δημόσια συζήτηση μόλις το 1978,  όταν ο Αμερικανο-Παλαιστίνιος ακαδημαϊκός Έντουαρντ Σάιντ, δημοσίευσε μια μελέτη με ομώνυμο τίτλο, ισχυριζόμενος ότι μέσω της συμπεριφοράς αυτής η Δύση τοποθετεί το Ισλαμ στο ρόλο του Άλλου, μειώνοντάς το τελικά. Χαρακτηριστικά είχε δηλώσει: «Οι Άραβες συχνά συνδέονται με τις καμήλες, την τρομοκρατία, τις γαμψές μύτες και την δωροδοκία ― είναι αυτοί που έχοντας έναν αμύθητο πλούτο που δεν τους αξίζει, αποτελούν κίνδυνο για τον πολιτισμό. Αντιθέτως, ο Δυτικός άνθρωπος, αν και αριθμητικά ανήκει σε μια μειονότητα, αξίζει όλα τα πλούτη και τους πόρους της γής. Γιατί; Επειδή, σε αντίθεση με τον Άραβα, είναι ένα πραγματικό ανθρώπινο ον».


Η ανατολίτικη τέχνη για τον Σάιντ ήταν μέρος της πολιτισμικής παράδοσης που δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο, κάτι το οποίο είδε να επεκτείνεται σε μεγάλο βαθμό σήμερα. Αυτή η κατάσταση κάνει αρκετά περίπλοκη μια τέτοια έκθεση όπως αυτή του Βρετανικού μουσείου. Βασικός της στόχος είναι η διερεύνηση πώς τα αντικείμενα της Ισλαμικής τέχνης «μεταγράφηκαν» στο έργο των Δυτικών καλλιτεχνών, εστιάζοντας στο έργο και του Αυστριακού καλλιτέχνη Ρούντολφ Έρνστ, ο οποίος δέχθηκε έμπνευση από την αραβική Τέχνη της Ισπανίας, την Τουρκία και την Νότια Αφρική. Ο Έρνστ συνήθιζε να τραβά φωτογραφίες και να κρατάει σημειώσεις και σκίτσα έτσι ώστε να αναδημιουργεί ανάλογα ταμπλό βιβάν μετά στο στούντιο του.

Δεν ήταν ασυνήθιστο στο Οριενταλισμό να ερανίζονται από οπουδήποτε ό,τι στοιχεία βόλευαν, ασχέτως γεωγραφικής καταγωγής, προκειμένου να παραχθεί το επιθυμητό «ανατολίτικο» αποτέλεσμα. Άλλοι δεν χρειαζόντουσαν καν αφορμές. Ο Ιταλός καλλιτέχνης Cesare Dell'Acqua, κατέφευγε απλώς στην πλούσια φαντασία του την οποία διάνθιζε με μερικές εικόνες από βιβλία  εθνογραφίας. Για να μπει στο κλίμα της Ανατολής, ο Ρούντολφ Έρνστ φορούσε φέσι όταν ζωγράφιζε. Αυτό αρκούσε.

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ευγένιος Ντελακρουά, Γυναίκες του Αλγερίου, 1834.

Από όλες τις εικόνες της τέχνης του Οριενταλισμού, τα χαρέμια ήταν η ισχυρότερη. Τα είχε όλα. Λαγνεία, νωχελικές γυναίκες, μυστικοπάθεια και υποσχέσεις ηδονής στον Δυτικό ταξιδιώτη. Ο τρόπος που οι Δυτικοί ζωγράφιζαν τα χαρέμια μοιάζει με τον τρόπο με τον οποίο οι αποικιοκράτες εκθείαζαν τους πλουτοπαραγωγικούς πόρους της χώρας που μόλις κατέκτησαν. Κι εδώ διακρίνεται πάλι ο θρίαμβος των στερεοτύπων και της πολιτισμικής υπεροχής. Περιττό δε να πούμε, ότι όλες αυτές είναι εικόνες απολύτως φανταστικές. Κανένας Δυτικός δεν μπόρεσε ποτέ να εισβάλλει στα γυναικείο άβατο- εκτός ίσως από τον μικρό Βιζυηνό, στο «Μόνο της ζωής του ταξείδιον» 

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Θεόδωρου Ράλλη (1852-1909), Ανατολίτισσα στο παράθυρο

Οι οδαλίσκες ήταν βέβαια ο ανθός του ηδονοβλεψία. Εύσαρκες, με γαλακτώδες δέρμα, ξαπλωμένες σε χαλιά και ντιβάνια, συνηθέστατα ολόγυμνες, ήταν ανεκτές στα σαλόνια παρά τον εξόφθαλμο αισθησιασμό τους επειδή ήταν αλλόφυλες.

Δεν είναι τυχαίο που ένα από τα γνωστότερα (και σημαντικότερα) έργα του Οριενταλισμού, το «Γυναίκες της Αλγερίας στο δωμάτιο τους»,  του Ντελακρουά, δεν απεικονίζει καν Αλγερινές. Όπως ήταν αναμενόμενο, δεν επιτράπηκε στον καλλιτέχνη να εισβάλλει στο γυναικείο άβατο, ωστόσο ένας Εβραίος έμπορος τον άφησε να ζωγραφίσει το χαρέμι του.

Οι οδαλίσκες ήταν βέβαια ο ανθός του ηδονοβλεψία. Εύσαρκες, με γαλακτώδες δέρμα, ξαπλωμένες σε χαλιά και ντιβάνια, συνηθέστατα ολόγυμνες, ήταν ανεκτές στα σαλόνια παρά τον εξόφθαλμο αισθησιασμό τους επειδή ήταν αλλόφυλες. Και τοποθετημένες σε φόντα πολυτελή που ουδεμία σχέση είχαν με Ανατολή. Και κάπως σαν αγγεία ηδονής. Ο Jean-Auguste-Dominique Ingres που ειδικευόταν στο είδος και τις απεικονιζε απαράμιλλα, ουδέποτε είχε επισκεφτεί την Ανατολή, πόσω μάλλον χαρέμι. 

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ζαν Ωγκύστ Ντομινίκ Ενγκρ, Το τουρκικό λουτρό, 1863.

Η εικόνα ενός ευσεβούς χριστιανού που αποθαυμάζει δίπλα στη γυναίκα του τον πίνακα μιας γυμνής Τουρκάλας στο χαμάμ ενώ στο βάθος ένα σμήνος ολόγυμνων γυναικών χορεύουν, αγγίζονται και ξαπλώνουν χωρίς ντροπή η μία πάνω στην άλλη, συνοψίζει το «πρόβλημα» του Οριενταλισμού.

Όπως ο Ιngres, έτσι κι ο ευσεβής χριστιανός γοητεύεται από την ελευθεριότητα και τον αισθησιασμό της Ανατολής. Υπάρχει, λοιπόν, ένας τόπος όπου όλα είναι χαλαρά, απολαυστικά και όλα επιτρέπονται. Ωστόσο η ηθική του δεν νοιώθει απειλημένη.  Διότι αυτός είναι είδος ανώτερο και οι ακολασίες συμβαίνουν σε χώρες ξωτικές κι ονειρεμένες, χώρες κυρίως φαντασιακές. 

Πειράζει που η Ανατολή είναι ένα πάτσγουρκ της φαντασίας και λίγη σχέση έχει με την πραγματικότητα; Όχι και τόσο. Αυτό, θα απασχολήσει λίγο αργότερα τις ειδεχθείς πρακτικές των αποικιοκρατών σε όλο το τόξο της Μεσογείου, μέχρι τις μακρυνές Ινδίες.

Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ζαν Ωγκύστ Ντομινίκ Ενγκρ, Oδαλίσκη με σκλάβα, 1839.
Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Τζον Φρέντερικ Λιούις, Το Χαρέμι.
Πώς η Δυτική τέχνη δημιούργησε στερεότυπα για τον Αραβικό κόσμο Facebook Twitter
Ingres, Η μεγάλη οδαλίσκη.

Επιμέλεια: Πωλίν Κόκλα. Με στοιχεία από το BBC Culture.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 4.1.2020

Εικαστικά
10

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ο άλυτος γρίφος της Ιερουσαλήμ

Η απροσδόκητη κατάκτησή της από τους Ισραηλινούς στον πόλεμο των έξι ημερών. Ο Νταγιάν, ο Σαρόν και ο Χουσέιν της Ιορδανίας. Η Ιντιφάντα, ο PLO και η συντριβή τους. Το Τείχος, το Ορος του Ναού και οι υπόγειες σήραγγες. Μια συναρπαστική σύνοψη της ιστορίας μιας εκρηκτικής πόλης από τον Σάιμον Σίμπαγκ Μοντεφιόρε.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ