Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
Ένα σφαγείο από λάτεξ στην Μπιενάλε της Αθήνας
Εικαστικά

Ένα σφαγείο από λάτεξ στην Μπιενάλε της Αθήνας

Η Saeborg, η Γιαπωνέζα καλλιτέχνις με το πιο εντυπωσιακό έργο της φετινής Μπιενάλε, μιλάει για τη μελοδραματική περφόρμανς της και την ιδέα πίσω από τα λάτεξ γουρουνάκια

Θέλεις να κάνεις το Ρigpen experience;» με ρωτάει η Saeko, ενθουσιασμένη και χαμογελαστή σαν να παίζουμε κάποιο διαδραστικό παιχνίδι. Βγάζουμε τα παπούτσια μας και με παίρνει από το χέρι για να μπούμε στο εσωτερικό της κοιλιάς της τεράστιας λαστιχένιας γουρούνας που εκθέτει στη φετινή Μπιέναλε.

 

Την προηγούμενη μέρα, στην αρχή της περφόρμανς υπήρχε μια προσομοίωση γέννας, με τα γουρουνάκια να ξεπετάγονται από τη μήτρα αυτού του γιγαντιαίου ροζ πλάσματος που το βυζαίνουν νεογέννητα χοιρίδια. Η γουρούνα γεννάει μεταλλαγμένα λάτεξ γουρουνάκια με υπερμεγέθη γυναικεία στήθη που χορεύουν techno, πριν βγει μια γυναικεία φιγούρα playmobil –αγρότισσα με ξανθές κοτσίδες– και τα σφάξει με μπαλτά. Στο τέλος, αφού πετάξει τα κομμάτια τους από εδώ και από κει, επιδίδεται σε ένα αισθησιακό στριπτίζ και η περφόρμανς τελειώνει με το playmobil ξαπλωμένο και γυμνό ανάμεσα στα κατακρεουργημένα γουρούνια. Όλο το σκηνικό, όλοι οι χαρακτήρες είναι φτιαγμένοι με λάτεξ. Ακόμα και η μορφή της βίας είναι λάτεξ στο σύμπαν της Saeborg. Υπάρχει χιούμορ και τρόμος στη δουλειά της, μελαγχολία και αλληγορία.

 

 «Από πολύ παλιά προσπαθώ να καταλάβω αν είναι αστείο το σώμα μου, να κατανοήσω τα φύλα, τη γυναικεία και γενικά την ανθρώπινη μορφή. Επιλέγω να τα ξεπεράσω και να τα φτιάξω διαφορετικά. Στην Ιαπωνία υπάρχουν στερεότυπα για τα φύλα και αυτό θέλω να το ανατρέψω».


Το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Saeborg ανήκει στη Saeko Ooi. Είναι ένας συνδυασμός του κανονικού της ονόματος και της λέξης cyborg, που δείχνει την αγάπη της για την επιστημονική φαντασία, τους ανθρώπους-μηχανές, τα kaiju, σειρές όπως το «Rick and Morty» και το «Adventure Time» και τις νοσηρές ταινίες. Ζει και δημιουργεί στο Τόκιο, σε ένα δωμάτιο τόσο μικρό που η συμπαθής μεταφράστρια, και φίλη της, μου το τονίζει συνέχεια. Είναι από τα ελάχιστα πράγματα που βγάζουν νόημα στο άγχος της να τα εξηγήσει καλά.


Γράφει το δελτίο Τύπου για το «Pigpen». «Είναι μια παράξενη περφόρμανς μελοδραματικών διαστάσεων ή μήπως μια αλληγορία που φτιάχτηκε για να μυήσει τα παιδιά στην αυστηρή χορτοφαγία; Τα χαριτωμένα αυτά χοιρίδια είναι για να τα αγκαλιάσουμε και να τα χαϊδέψουμε ή μήπως διογκωμένες σεξουαλικές φαντασιώσεις που προορίζονται για ένα παιχνίδι ρόλων; Στο "Pigpen" της Saeborg οι άνθρωποι παραμερίζουν και στο προσκήνιο έρχονται τα παϊδάκια». Η Saeborg, όμως, δεν ενδιαφέρεται να περάσει κάποιο πολιτικό μήνυμα. Αφήνει το "Pipgen" ανοιχτό σε ερμηνείες. Αντίθετα, θεωρεί ότι η τέχνη της είναι μια προσωπική υπόθεση. Γι' αυτήν είναι περισσότερο μια μορφή έκφρασης και εξερεύνησης.


«Από την αρχή ήταν όλα φτιαγμένα από λάτεξ και τα έραβα σαν κουστούμια για να τα φοράω εγώ. Τα έφτιαχνα στο μικρό διαμέρισμά μου. Όλα ήταν στα μέτρα μου» λέει – ευτυχώς, έχω έναν γνωστό που ξέρει γιαπωνέζικα.


«Από πολύ παλιά προσπαθώ να καταλάβω αν είναι αστείο το σώμα μου, να κατανοήσω τα φύλα, τη γυναικεία και γενικά την ανθρώπινη μορφή. Επιλέγω να τα ξεπεράσω και να τα φτιάξω διαφορετικά. Στην Ιαπωνία υπάρχουν στερεότυπα για τα φύλα και αυτό θέλω να το ανατρέψω. Φοράω ρούχα φτιαγμένα από τεχνητά υλικά, προορισμένα για φύλα τεχνητά κατασκευασμένα. Φτιάχνω πράγματα που μου αρέσουν ως παιχνίδια και αξεσουάρ. Πρόκειται για καινούργια σώματα, από υλικά που μου αρέσουν και σύμφωνα με τον τρόπο που σκέφτομαι. Αυτό τον καιρό είναι το μόνο που θέλω να κάνω.

 

»Όλα τα κοστούμια μου είναι ζώα της φάρμας, γουρούνια, πρόβατα, όσα η κοινωνία μας χρησιμοποιεί για το μαλλί, το κρέας και τα αυγά τους. Από τη στιγμή που γεννιούνται έχουμε αποφασίσει ότι αυτός είναι ο ρόλος τους. Αυτήν τη λογική που υπάρχει στην κοινωνία η γυναίκα πρέπει να την αντιστρέψει, γι' αυτόν το λόγο κάνει στριπτίζ. Πέρα, όμως, από τα φύλα και τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία, σκοπός μου είναι να κάνω κάτι που να ξεπερνάει τους ανθρώπους».


— Πώς αντιδρούν οι θεατές στα έργα σου; Τα βρίσκουν προκλητικά;

Καθένας έχει διαφορετική άποψη. Όταν μου λένε τι βλέπουν, αισθάνομαι ότι προβάλλουν τον εαυτό τους πάνω τους. Μου λένε διάφορα για το μέγεθός τους, μου ότι αφορούν τον βιγκανισμό, τα φύλα, τα φετίχ, αλλά εγώ έχω διαφορετική οπτική. Για παράδειγμα, δεν είχα τους βίγκαν στο μυαλό μου όταν έφτιαχνα τις στολές. Άλλοι επικαλούνται τις υποκουλτούρες της Ιαπωνίας και τη θεατρικότητα. Εγώ κάθομαι στο μικρό μου διαμέρισμα και φτιάχνω πράγματα με τα χέρια μου. Ό,τι δημιουργώ είναι πολύ βαθιά συνδεδεμένο με τον τρόπο που σκέφτομαι. Τα ζώα της φάρμας είναι μια εικόνα του εαυτού μου, ο θεατή όμως μπορεί κάλλιστα να βλέπει κάτι διαμετρικά αντίθετο.

Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες;

ΕικαστικάΤι θα δούμε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά σε λίγες μέρες;

Όσα αποκαλύπτουν οι φετινοί επιμελητές του καλλιτεχνικού θεσμού που επιστρέφει στην πόλη στις 26 Οκτωβρίου
13.10.2018
Οδηγός επιβίωσης στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που μόλις ξεκίνησε

ΕικαστικάΟδηγός επιβίωσης στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας που μόλις ξεκίνησε

4 χώροι, 100 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό: Μια μεγάλης κλίμακας έκθεση με τον τίτλο «ΑΝΤΙ» αναμένεται να προσελκύσει διεθνές ενδιαφέρον τον επόμενο ενάμιση μήνα
27.10.2018
Οι πρώτες φωτογραφίες από την Μπιενάλε της Αθήνας - Αφιερωμένη στον Ζακ Κωστόπουλο

ΠολιτισμόςΟι πρώτες φωτογραφίες από την Μπιενάλε της Αθήνας - Αφιερωμένη στον Ζακ Κωστόπουλο

Τολμηρά, επαναστατικά, ανήσυχα έργα Τέχνης προσκαλούν τους Αθηναίους με σύνθημα «ΑΝΤΙ»
26.10.2018

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα

Εικαστικά Ο Ryoji Ikeda είναι ένας από τους πιο αινιγματικούς καλλιτέχνες του 21ου αιώνα

Βουτιά στο παράδοξο, γεμάτο με μαθηματικές εξισώσεις, δεδομένα, αριθμούς και ήχους, σύμπαν του Ιάπωνα καλλιτέχνη, με αφορμή τη νέα του περφόρμανς στη Στέγη
6 ΩΡΕΣ ΠΡΙΝ
Η απόλυτη πινακοθήκη της celebrity κουλτούρας των ‘70s και των ‘80s μέσα από τις πολαρόιντ του Andy Warhol

Εικαστικά Η απόλυτη πινακοθήκη της celebrity κουλτούρας των ‘70s και των ‘80s μέσα από τις πολαρόιντ του Andy Warhol

6 ΩΡΕΣ ΠΡΙΝ
Και μετά το τέλος της ανθρωπότητας, από τα βάθη της αρχαιότερης ερήμου θα ακούγεται για πάντα το “Africa” των Toto

Εικαστικά Και μετά το τέλος της ανθρωπότητας, από τα βάθη της αρχαιότερης ερήμου θα ακούγεται για πάντα το “Africa” των Toto

7 ΩΡΕΣ ΠΡΙΝ
Ελέγχοντας τα όνειρά μου, την ώρα που τα βλέπω

Εικαστικά Ελέγχοντας τα όνειρά μου, την ώρα που τα βλέπω

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη απαντά σε πέντε ερωτήσεις με αφορμή την πρώτη της ατομική έκθεση που διερευνά τις έννοιες της σεξουαλικότητας, της μνήμης και του τραύματος
1 ΗΜΕΡΑ ΠΡΙΝ
Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ

Εικαστικά Πορτρέτο του πολιτικού ως νεαρού καλλιτέχνη: Τα ζωγραφικά έργα του Τσόρτσιλ

Μια νέα έκδοση ανακαλύπτει περίεργες αντιστοιχίες ανάμεσα στην πολιτική και την καλλιτεχνική κληρονομιά ενός ιερού τέρατος του 20ου αιώνα
2 ΗΜΕΡΕΣ ΠΡΙΝ
Noli me tangere: εικαστική εγκατάσταση ή ένας υπερμεγέθης πίνακας; Ο Νίκος Ναυρίδης εξηγεί

Εικαστικά Noli me tangere: εικαστική εγκατάσταση ή ένας υπερμεγέθης πίνακας; Ο Νίκος Ναυρίδης εξηγεί

Ο καλλιτέχνης αποκωδικοποιεί το νέο του έργο που αποτελεί μέρος της πρωτοβουλίας της Λυρικής Σκηνής «The artist on the composer» σε συνεργασία με τον οργανισμό ΝΕΟΝ
13.1.2019
Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι

Εικαστικά Ηρακλής: όμορφος, δίκαιος και παλικάρι

Μια εντυπωσιακή έκθεση για τον Ηρακλή στο Νομισματικό Μουσείο περιλαµβάνει 346 αρχαιότητες, οι περισσότερες από τις οποίες παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό
12.1.2019
Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του Αναγεννησιακού γυμνού

Εικαστικά Ο όχι και τόσο διακριτικός ερωτισμός του Αναγεννησιακού γυμνού

Μέχρι τα τέλη του μήνα θα διαρκέσει η μεγάλη έκθεση «Το Γυμνό στην Αναγέννηση» στο Μουσείο Getty του Λος Άντζελες
6.1.2019
Ο πίνακας του Νταλί που έσωσε τη ζωή της οικογένειας του Πάμπλο Εσκομπάρ

Εικαστικά Ο πίνακας του Νταλί που έσωσε τη ζωή της οικογένειας του Πάμπλο Εσκομπάρ

29.12.2018
Μια αλλιώτικη δράση του Νίκου Ναυρίδη έρχεται στο ΚΠΙΣΝ

Εικαστικά Μια αλλιώτικη δράση του Νίκου Ναυρίδη έρχεται στο ΚΠΙΣΝ

Ο τίτλος του έργου Noli me Tangere (μη μου άπτου), λατινική απόδοση της φράσης που είπε ο Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή μετά την Ανάσταση
23.12.2018
 Όλη η υπεροψία της ελληνικής εικαστικής σκηνής καθισμένη γύρω από ένα τραπέζι

Εικαστικά Όλη η υπεροψία της ελληνικής εικαστικής σκηνής καθισμένη γύρω από ένα τραπέζι

Ένα αναπάντεχο χάπενινγκ στην γκαλερί Rodeo του Πειραιά ένωσε –με άφθονο κρασί– πολλά διαφορετικά «στρατόπεδα» του πτωχαλαζονικού και ματαιόδοξου αθηναϊκού art scene
23.12.2018
5 υπέροχες εκθέσεις στην Αθήνα, τώρα που θα 'χεις λίγο ελεύθερο χρόνο

Εικαστικά 5 υπέροχες εκθέσεις στην Αθήνα, τώρα που θα 'χεις λίγο ελεύθερο χρόνο

Αρχαιότητες, Κινέζοι Αυτοκράτορες, ζωγραφική και σύγχρονη τέχνη είναι οι σημαντικότερες προτάσεις των μουσείων της Αθήνας για την περίοδο των γιορτών
22.12.2018
Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων

Εικαστικά Το έργο του Μποτιτσέλι μέσα από την τέχνη των άλλων

Ίσως ο επιδραστικότερος εκπρόσωπος της Ιταλικής Αναγέννησης με εικαστική γλώσσα που «ομιλείται» μέχρι σήμερα και επηρεάζει ακόμη καλλιτέχνες απ' όλον τον κόσμο
22.12.2018
Τελικά τι άξιζε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας; Μια ψύχραιμη ανασκόπηση

Εικαστικά Τελικά τι άξιζε στην 6η Μπιενάλε της Αθήνας; Μια ψύχραιμη ανασκόπηση

Ήταν άραγε τόσο δύσκολη δοκιμασία για τον θεατή το ΑΝΤΙ ή μήπως τελικά αγαπήθηκε περισσότερο απ' όσο όλοι πιστεύουν;
20.12.2018
Θαυμάσιες κιτς φάτνες από τουριστικά σουβενίρ

Εικαστικά Θαυμάσιες κιτς φάτνες από τουριστικά σουβενίρ

Ο Τάσος Λιακόπουλος χρησιμοποίησε αντικείμενα από αγορές και παζάρια όλου του κόσμου για να φτιάξει τα έργα της έκθεσης «It’s a boy!»
18.12.2018