ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ»

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
0

Με αφορμή τη συμπλήρωση ενενήντα ετών από την ίδρυση της Τράπεζας της Ελλάδος, το Κέντρο Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας οργανώνει, μετά από δεκαπέντε χρόνια, μία νέα έκθεση επιλεγμένων έργων από τη Συλλογή έργων τέχνης της Τράπεζας της Ελλάδος. Τα εκατόν εξήντα έργα θα φιλοξενηθούν στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς.


Λίγες μέρες πριν τα εγκαίνια, που θα πραγματοποιηθούν στις 14 Μαρτίου, το LIFO.gr επισκέφθηκε το Μουσείο Μπενάκη εν μέσω των τελικών προετοιμασιών και ξεναγήθηκε στους χώρους της έκθεσης «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» από την επιμελήτριά της, Δρ. Χάρις Κανελλοπούλου.


Η έκθεση βασίζεται στον κορμό της Συλλογής η οποία έχει διαμορφωθεί με επιλογές από την απαρχή της νεοελληνικής τέχνης, έτσι όπως αυτή θεμελιώνεται με την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους, και με τον συστηματικό εμπλουτισμό της με έργα ενός ευρέος φάσματος της νεοελληνικής ζωγραφικής έως τη σύγχρονη εποχή.

Αξίζει να σημειωθεί η χρονική στιγμή που πραγματοποιείται μία έκθεση με τέτοιο εύρος αφιερωμένη στη νεοελληνική τέχνη, καθώς η μόνιμη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης δεν είναι επισκέψιμη ήδη πέντε χρόνια, αν εξαιρέσουμε ένα μικρό τμήμα της που φιλοξενείται στην Εθνική Γλυπτοθήκη.


Η Συλλογή αριθμεί περίπου 3.000 έργα, κυρίως παραστατικής ζωγραφικής και χαρακτικής(καθώς και μικρό αριθμό γλυπτών), που αναδεικνύουν πτυχές της νεοελληνικής τέχνης, από τα μέσα του 19ου αιώνα έως σήμερα και η έκθεση έχει στόχο να την αναδείξει ως έναν «τόπο αναφοράς» έργων τέχνης που επιχειρούν να αποκρυπτογραφήσουν και να διατυπώσουν διαχρονικά όψεις της ελληνικής πολιτισμικής ταυτότητας.


Για την εν λόγω χαρτογράφηση, η έκθεση ακολουθεί κατεύθυνση θεματολογική – στόχος της είναι να μελετήσει και να υπογραμμίσει τους τρόπους με τους οποίους κύριες θεματικές, αλλά και «κύκλοι» αυτών μικρότερης εμβέλειας, αποτέλεσαν και συνεχίζουν να αποτελούν μήτρες έμπνευσης ιδεών διαχρονικής σημασίας για τη νεοελληνική τέχνη.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Πάρις Πρέκας, Πανιά καϊκιών, 1962. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Η πορεία της έκθεσης χαράσσεται μέσα από τρεις κύριες ενότητες αφήγησης: την αναφορά στην αρχαιότητα, την προσέγγιση του καθημερινού κόσμου, και τη σημασία του τοπίου ως οδηγού για τη νεοελληνική τέχνη.


Ο ισόγειος χώρος περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου Μπενάκη της οδού Πειραιώς έχει κυριολεκτικά μεταμορφωθεί. Μέσα σε πέντε μόλις ημέρες δημιουργήθηκαν δεκαέξι δωμάτια για να φιλοξενηθούν ανά ενότητες τα έργα τέχνης –ενότητες οι οποίες είναι άμεσα διακριτές από τα χρώματα των χώρων: λαδοπράσινο για την αρχαιότητα, μπορντό για την ηθογραφία και γκρι για την τοπιογραφία, με σημαντικό κομμάτι της τη θαλασσογραφία.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης, Αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο, 1895. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Σε μία ξεχωριστή αίθουσα βαμμένη με έντονο μπλε χρώμα έχουν τοποθετηθεί οι πίνακες του Κωνσταντίνου Βολανάκη – ανάμεσά τους τα δύο μεγαλύτερα σε μέγεθος έργα της έκθεσης.

«Για να κατεβάσουμε από τον πέμπτο όροφο του κεντρικού κτιρίου της Τράπεζας τα "Εγκαίνια της διώρυγας του Ισθμού της Κορίνθου" και την "Αποβίβαση του Καραϊσκάκη στο Φάληρο" επιστρατεύσαμε γερανοφόρο όχημα, ενώ για να στηρίξουμε τους πίνακες στον τοίχο έχει γίνει ειδική κατασκευή», περιγράφει η κ. Κανελλοπούλου.


Συνεχίζοντας την περιήγησή μας στους χώρους της έκθεσης το βλέμμα σταματά σε έργα γνώριμα, όπως η «Παλλάς Αθηνά» του Νικολάου Γύζη -σχέδιο του ζωγράφου για το λάβαρο του Πανεπιστημίου Αθηνών-, αλλά και σε σχεδόν άγνωστα, σαν το γοητευτικό «Γράμμα» του Ιωάννη Ζαχαρία, του ζωγράφου που πέθανε νεότατος στο Ψυχιατρείο της Κέρκυρας το 1873 και ελάχιστα έργα του μας είναι γνωστά.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Νικόλαος Γύζης, Παλλάς Αθηνά (σχέδιο για το λάβαρο του Πανεπιστημίου Αθηνών), 1887. Μικτή τεχνική (κάρβουνο, παστέλ, γκουάς, υδατογραφία σε χρωματιστό χαρτί, κολάζ, ύφασμα). Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Οι σημαντικοί ζωγράφοι και χαράκτες διαδέχονται ο ένας τον άλλο και ο επισκέπτης μπορεί με ιδιαίτερη ευκολία να ενημερωθεί για τα έργα που τον ενδιαφέρουν, καθώς, αντί για το παραδοσιακό «ταμπελάκι», οι πληροφορίες βρίσκονται κάτω από τα εκθέματα, γραμμένες με αυτοκόλλητα γράμματα που είναι ευανάγνωστα από απόσταση.


Κατά τη διάρκεια της ξενάγησης είχαμε την ευκαιρία να ζήσουμε από κοντά μια ιδιαίτερα εντυπωσιακή στιγμή: το άνοιγμα του κιβωτίου που «έκρυβε» ένα από τα πιο σημαντικά έργα που φιλοξενούνται στην έκθεση.


Η «Κεφαλή Σατύρου» του Γιαννούλη Χαλεπά αποκαλύφθηκε μπροστά στα μάτια μας και τοποθετήθηκε με ευλάβεια στη μαρμάρινη βάση της – πρόκειται για μαρμάρινο γλυπτό που προδίδει το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη για τη ρεαλιστική απόδοση και τη δυναμική ψυχογραφική ενδοσκόπηση της μορφής, παρότι ακόμα ήταν πιστός στα διδάγματα του ακαδημαϊσμού.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Η «Κεφαλή Σατύρου» του Γιαννούλη Χαλεπά αποκαλύφθηκε μπροστά στα μάτια μας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Αξίζει να σημειωθεί η χρονική στιγμή που πραγματοποιείται μία έκθεση με τέτοιο εύρος αφιερωμένη στη νεοελληνική τέχνη, καθώς η μόνιμη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης δεν είναι επισκέψιμη ήδη πέντε χρόνια, αν εξαιρέσουμε ένα μικρό τμήμα της που φιλοξενείται στην Εθνική Γλυπτοθήκη.


Στα πλαίσια της έκθεσης έχει σχεδιαστεί εκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο θα απευθύνεται σε μαθητές των τελευταίων τάξεων του Δημοτικού, καθώς και σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, ενώ στο πωλητήριο του μουσείου θα διατίθενται, μεταξύ άλλων αντικειμένων σχεδιασμένων με αφορμή την έκθεση, δύο μεταξοτυπίες του Κωνσταντίνου Βολανάκη και μία του Κωνσταντίνου Μαλέα.

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Μιχάλης Οικονόμου, Δρόμος της παλιάς Μασσαλίας, 1920-25. Ελαιογραφία σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Θεόφραστος Τριανταφυλλίδης, Εργάτριες σταφίδας, 1920-25. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Παναγιώτης Μπελντέκος, Τοπίο, 2014. Ελαιογραφία σε καμβά. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης, Ακτή Φαλήρου, περ. 1885. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Ιωάννης Αλταμούρας, Έξω από το λιμάνι, 1874. Ελαιογραφία σε χαρτί επικολλημένο σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Iωάννης Ζαχαρίας, Όρθιο κορίτσι, 1866-73. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Θάλεια Φλωρά-Καραβία, Μοναξιά, 1907-12. Ελαιογραφία σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Ορέστης Κανέλλης, Η Ηρώ, 1937. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Βολανάκης, Σημαιοστόλιστα πλοία, 1889-93. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Γεώργιος Ιακωβίδης, Η κόρη με τα ρόδα, 1917. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Παναγιώτης Τέτσης, Τοπίο της Αθήνας, 1960. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Κωνσταντίνος Μαλέας, Μονεμβασιά (Σπίτια στη Μονεμβασιά), 1920-28. Ελαιογραφία σε χαρτόνι. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Γιάννης Αδαμάκος, Τοπίο σε ώχρα, 2008. Ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.
ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Οι πρώτες εικόνες από την έκθεση «Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της ΤτΕ» Facebook Twitter
Χρόνης Μπότσογλου, Ώρες του βουνού, 2013. Τρίπτυχο, ελαιογραφία σε καμβά. Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος.


Info:

«Τόποι αναφοράς. Από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος»

Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138

Διάρκεια: 15 Μαρτίου 2018 - 20 Μαΐου 2018

Ώρες λειτουργίας: Πέμπτη & Κυριακή, 10:00 -18:00, Παρασκευή & Σάββατο 10:00 - 22:00

Εισιτήρια: 8 και 4 ευρώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ