Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Με αφορμή τα 100 χρόνια από το θάνατο του σπουδαίου Αυστριακού καλλιτέχνη και τις τιμητικές εκδηλωσεις που διοργανώνονται σε όλο τον κόσμο, επαναδιατυπώνονται ερωτήσεις σχετικά με τον καλλιτέχνη που αναφέρονται άμεσα στις κατηγορίες σεξουαλικής παρενόχλησης εναντίον του.
31

Μουσεία σε όλο τον κόσμο διοργανώνουν εκδηλώσεις για να τιμήσουν τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Egon Schiele (1890-1918, όμως, υπό το πρίσμα της συνεχιζόμενης προώθησης του κινήματος #metoo για τη σεξουαλική παρενόχληση, οι επιμελητές μουσείων και εκθέσεων για το έργο του επαναδιατυπώνουν ερωτήσεις σχετικά με τον αυστριακό καλλιτέχνη που αντιμετώπισε ποινική δίωξη το 1912.

Επρόκειτο για μια υπόθεση σεξουαλικής επίθεσης σε ανήλικο κορίτσι, που συγκλόνισε την κοινωνία της εποχής του καλλιτέχνη.


Το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βοστώνης, το οποίο την προηγούμενη εβδομάδα εγκαινίασε μια έκθεση για το συνολικό έργο του Schiele, φρόντισε να προσθέσει στα έργα του μία σειρά από νέες ετικέτες που αναφέρονται άμεσα στις κατηγορίες εναντίον του.

 «Οι ετικέτες αναγνωρίζουν ότι ο Schiele αποτελεί μέρος της τρέχουσας συζήτησης για τη σεξουαλική παρενόχληση και καλά θα κάνουμε να το αντιμετωπίσουμε», εξήγησε η εκπρόσωπος του μουσείου. «Πρόκειται για μία ερμηνεία που δημιουργεί ένα περιβάλλον για τους επισκέπτες, συμπεριλαμβανομένων γεγονότων για τη ζωή του καλλιτέχνη και την υποδοχή των έργων του - τότε και τώρα», καταλήγει.

Ας σημειωθεί, ότι όταν ήταν 21 ετών, ο Schiele συνελήφθη για την απαγωγή και τον βιασμό ενός 13χρονου κοριτσιού. Αργότερα αθωώθηκε και για τις δύο κατηγορίες, αλλά πέρασε 24 ημέρες στη φυλακή και τελικά βρέθηκε ένοχος για «ανηθικότητα», επειδή το κορίτσι είχε δει κάποια από τα γυμνά έργα να κρέμονται στο στούντιό του.

Όσο για τις επικαιροποιημένες ετικέτες εμφανίζονται στην έκθεση "Klimt and Schiele: Drawn" (25 Φεβρουαρίου - 28 Μαΐου 2018), με έργα που προέρχονται από τις εκθέσεις του μουσείου Albertina της Βιέννης και μέσω αυτής της έκθεσης εξετάζεται το πώς οι δύο αυστριακοί καλλιτέχνες απεικόνισαν το ανθρώπινο σώμα.

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Πορτρέτο Κοριτσιού (περ. 1907). Courtesy of the Albertina Museum, Βιέννη.

«Οι ετικέτες αναγνωρίζουν ότι ο Schiele αποτελεί μέρος της τρέχουσας συζήτησης για τη σεξουαλική παρενόχληση και καλά θα κάνουμε να το αντιμετωπίσουμε», εξήγησε η εκπρόσωπος του μουσείου. «Πρόκειται για μία ερμηνεία που δημιουργεί ένα περιβάλλον για τους επισκέπτες, συμπεριλαμβανομένων γεγονότων για τη ζωή του καλλιτέχνη και την υποδοχή των έργων του - τότε και τώρα», καταλήγει.

Στα κείμενα που συνοδεύουν τις νέες αυτές ετικέτες σημειώνεται ότι «πρόσφατα, ο Schiele έχει αναφερθεί στο πλαίσιο της σεξουαλικής κακομεταχείρισης από καλλιτέχνες. Το γεγονός αυτό προέρχεται εν μέρει από συγκεκριμένες κατηγορίες (που τελικά κατέπεσαν ως αβάσιμες), αλλά δεν παύουν να θεωρούνται οριακές συμπεριφορές, από κάποιον που κινήθηκε στα άκρα της κοινωνίας». Στο ίδιο επιτοίχιο κείμενο ο επισκέπτης της έκθεσης αντικρίζει τον τίτλο «Schiele: Τα υλικό του σκανδάλου».

Εν τω μεταξύ, το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη εξακολουθεί να εξετάζει το πώς θα μπορούσε να προσεγγίσει αυτό το θέμα σε μια προσεχή έκθεση.

Σημειώνεται ότι φέτος το καλοκαίρι το Met θα παρουσιάσει μία σπάνια συλλογή ερωτικών έργων τέχνης των Klimt, Schiele και Picasso -έναν ακόμη καλλιτέχνη που κατηγορείται για κακομεταχείριση γυναικών- στην έκθεση "Obsession: Nudes by Klimt, Schiele και Picasso από τη συλλογή Scofield Thayer" στο Met Breuer (3 Ιουλίου - 7 Οκτωβρίου 2018).

«Όπως και άλλα μουσεία, οι εκθέσεις και οι συλλογές του Met αντανακλούν τις σύγχρονες έρευνες και ερμηνείες σε μία σειρά από κοινωνικά φαινόμενα», δήλωσε η Sheena Wagstaff, πρόεδρος του Met και συνέχισε: «Αυτή η διεργασία παίρνει τη μορφή εκδόσεων και ετικετών σε αντικείμενα, πίνακες και έργα τέχνης».

Υπενθυμίζεται ότι τον Ιανουάριο, οι New York Times είχαν διερωτηθεί μέσα από ρεπορτάζ τους για το αν τα μουσεία πρέπει να μπουν στη διαδικασία να ενημερώνουν από εδώ και στο εξής τους επισκέπτες για το αν καλλιτέχνες που εμφανίζονται σε έκθεσή τους - συμπεριλαμβανομένου του Schiele και του Picasso - έχουν κατηγορηθεί για σεξουαλική παρενόχληση ή επίθεση.

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Η καλλιτέχνις Emma Sulkowicz διαμαρτύρεται μπροστά από τις Δεσποινίδες της Αβινιόν του Πικάσο στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης. Φωτο: Sangsuk Sylvia Kang.

Η καλλιτέχνις Emma Sulkowicz τόλμησε να σταθεί σχεδόν γυμνή μπροστά από τις δουλειές του Picasso και του Chuck Close στα μουσεία της Νέας Υόρκης και σε μια διαμαρτυρία εμπνευσμένη από το συγκεκριμένο ρεπορτάζ των Times. Όπως είχε δηλώσει θα έκανε ακριβώς το ίδιο και μπροστά στα έργα του Schiele, αλλά δεν κατάφερε να βρει κανένα δικό του στη Νέα Υόρκη.

Καθώς τα μουσεία ευαισθητοποιούνται όλο και περισσότερο με αυτά τα ζητήματα και σε ό,τι αφορά την παρουσίαση έργων στις εκθέσεις τους, το σαφές είναι αυτό που διπλωματικά εξηγεί το Master Of Fine Arts: «Το έργο Τέχνης είναι εδώ για να μείνει».

Ενθαρρύνουμε τους επισκέπτες μας να βγάλουν τα δικά τους συμπεράσματα, αναγνωρίζοντας παράλληλα το φάσμα των απαντήσεων και των συναισθημάτων που μπορεί να επιφέρουν τα έργα του Schiele στις επόμενες γενιές καλλιτεχνών, δηλαδή ενσυναίσθηση, δυσφορία, έμπνευση».

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Γυμνό με Πορτοκαλί Σάλι (1914). Courtesy of the Metropolitan Museum of Art, Νέα Υόρκη, κληροδότημα του Scofield Thayer, 1982.
Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Γυμνό Αυτοπορτρέτο (1910). Courtesy of the Albertina Museum, Βιέννη.

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Κορίτσι (1918), δωρέα στο Met από τον Scofield Thayer. Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Πορτρέτο της Adele Harms, κουνιάδας του καλλιτέχνη (1917). Courtesy of the Albertina Museum, Βιέννη.
Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Καθιστή Γυναίκα (1917), δωρέα στο Met από τον Scofield Thayer. Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

 

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Egon Schiele, Ξαπλωμένο Γυμνό (1918), δωρέα στο Met από τον Scofield Thayer. Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

 

Ας το παραδεχτούμε, ο Egon Schiele παρενοχλούσε σεξουαλικά τα μοντέλα του Facebook Twitter
Pablo Picasso, Τρεις Λουόμενες Ξαπλωμένες στην Ακτή (1920), δωρέα στο Met από τον Scofield Thayer. Courtesy of the Metropolitan Museum of Art. © 2018 Estate of Pablo Picasso/Artists Rights Society (ARS), Νέα Υόρκη.

 

Με στοιχεία από το news.artnet.com

Εικαστικά
31

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ