Οι εκρηκτικοί πίνακες του Νίκου Τσιαπάρα δίνουν χρώμα στις βιτρίνες του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη

Οι εκρηκτικοί πίνακες του Νίκου Τσιαπάρα δίνουν χρώμα στις βιτρίνες του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Άτιτλο ©Νikos Tsiaparas
0

Στην κλισέ ερώτηση «τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;» όταν ήμουνα μικρός, εκεί γύρω στα πέντε, θυμάμαι να απαντάω «αρχιτέκτονας». Όχι ότι ήξερα ακριβώς τι σήμαινε, πρέπει να το είχα ακούσει από μια συμμαθήτριά μου και μου είχε αρέσει, ίσως και ως λέξη... Πάντως, δεν απείχε και πολύ από τα εικαστικά. Ακόμη και σ' εκείνη την ηλικία όμως μου άρεσε να σχεδιάζω και να κατασκευάζω αντικείμενα με χαρτί, παιδικές χειροτεχνίες γενικότερα.


Όσο μπορώ θυμηθώ, πάντα ζωγράφιζα. Η οικογένεια μπορεί να συζητούσε, να παρακολουθούσε τηλεόραση, ενώ εγώ ζωγράφιζα στο τραπεζάκι του καθιστικού ή της κουζίνας. Ώσπου κάπου κοντά στα δέκα μου χρόνια με παίρνει από τ' αυτί ο θείος μου, που έμενε στην Ελβετία (ίσως πιο ανοιχτόμυαλος για την εποχή), και με γράφει σε μαθήματα ζωγραφικής στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών στη Βέροια. Μαθήτευσα για πολλά χρόνια δίπλα στον ζωγράφο Θωμά Βαφείδη, ο οποίος υπήρξε και ο πρώτος μου μέντορας, αυτός μου έδειξε και μου μίλησε πρώτη φορά για την Τέχνη. Στα χρόνια του λυκείου, και ενώ προβληματιζόμουν σχετικά με το τι θα έκανα στη ζωή μου, αποφάσισα να δώσω εξετάσεις στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου. Ακολούθησαν πενταετείς σπουδές εκεί κι έπειτα δύο μεταπτυχιακά στο Λονδίνο και μια διδακτορική διατριβή με θέμα το παιδί, την οποία ολοκλήρωσα πέρυσι.

Θα μπορούσα να πω ότι η ζωγραφική μου είναι παραστατική, συχνά ανθρωποκεντρική, με πολλές αναφορές στην ποπ και μετα-ποπ κουλτούρα.


Είχα τη μεγάλη τύχη να συναντήσω στις μεταπτυχιακές μου σπουδές τον Jon Thomson (υπήρξε καθηγητής στο Goldsmiths, όλης της σκηνής των Young British Artists) και έπειτα να τον έχω επιβλέποντα στη διατριβή μου. Απ' αυτόν έμαθα να αποκωδικοποιώ τα καθημερινά ερεθίσματα και τις προσλαμβάνουσες ώστε να τα μεταπλάθω σε τέχνη. Φευγαλέες εικόνες στο Διαδίκτυο, περιοδικά, τρας υλικό, παλιά οικογενειακά άλμπουμ, δικό μου φωτογραφικό υλικό, βόλτα στην πόλη... Όλα αυτά, όμως, χωρίς μεγάλη εκλογίκευση, γιατί αλλιώς χάνεται η μαγεία της μετάβασης, η οποία δεν περιγράφεται με λέξεις – άλλωστε ο οπτικός κώδικας είναι εντελώς διαφορετικός.

Οι εκρηκτικοί πίνακες του Νίκου Τσιαπάρα δίνουν χρώμα στις βιτρίνες του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Άτιτλο ©Νikos Tsiaparas


Είναι αρκετά δύσκολο να τοποθετήσω τον εαυτό μου σε κάποιο «είδος» ζωγραφικής, αυτό είναι κομμάτι της δουλειάς των θεωρητικών της Τέχνης. Θα μπορούσα να πω ότι η ζωγραφική μου είναι παραστατική, συχνά ανθρωποκεντρική, με πολλές αναφορές στην ποπ και μετα-ποπ κουλτούρα.


Αυτό το διάστημα παρουσιάζω τρία έργα στις Βιτρίνες Τέχνης του ΟΤΕ στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, κατόπιν πρόσκλησης του υπεύθυνου του προγράμματος Γιάννη Αργυριάδη. Αυτά τα τρία έργα αποτελούν μέρος μιας μεγάλης ενότητας, διάρκειας πάνω από μια δεκαετία, και μέρος της διδακτορικής μου διατριβής με τίτλο «Picturing the child: From photographing images to painting». Η έκπληξή μου υπήρξε μεγάλη, γιατί για πρώτη φορά μπορώ να δω τη ζωγραφική μου, όπως και οι θεατές, μέσα σε έναν συνεχή διάλογο, στην καρδιά ενός αστικού τοπίου. Αυτή η αμεσότητα και η επικοινωνία καθιστούν το πρότζεκτ μοναδικό.

Οι εκρηκτικοί πίνακες του Νίκου Τσιαπάρα δίνουν χρώμα στις βιτρίνες του ΟΤΕ στη Θεσσαλονίκη Facebook Twitter
Ο Νίκος Τσιαπάρας σε μια από τις βιτρίνες του ΟΤΕ.
Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ