ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

«Η υπέρβαση της Άβυσσος»: Ο επίμονος ψίθυρος του Ρωμαίου σκλάβου

«Η υπέρβαση της Άβυσσος»: Ο επίμονος ψίθυρος του Ρωμαίου σκλάβου Facebook Twitter
Βλάσης ΚανιάρηςThe Big Swing (Η μεγάλη κούνια), 1974Μικτή τεχνική330 x 410 x 150 εκ.Installation view©NikosMarkou&Αλίκη ΠαλάσκαBreathing Space, 2015Μικτή τεχνικήΔιαστάσεις μεταβλητέςΈργo κατ’ ανάθεση του Πολιτιστικού και Αναπτυξιακού Οργανισμού κοινής ωφέλειας ΝΕΟΝ Δ.ΔασκαλόπουλοςInstallation view©NikosMarkou&Kiki SmithUntitled (Pink Bosoms), 1990-92, χρονολογούμενο το 1990Σετ από 4 μεταξοτυπίες με gouache σε χαρτίΈκδοση 7/1624 × 32.3 x 1.5 εκ.Installation view©NikosMarkou&Kiki SmithUntitled, 1992Γραφίτης, σε μεθυλοκυτταρίνη με χαρτί Νεπάλ160 x 47 x 138 εκ.Installation view©NikosMarkou
0

Είναι ωραίο να επισκέπτεσαι ξανά μια έκθεση σύγχρονης τέχνης στη μέση της διάρκειάς της και να διαπιστώνεις ότι διατηρεί αμείωτη την ικμάδα της πρώτης της στιγμής. Και είναι ακόμα πιο ωραίο να συνειδητοποιείς ότι οι επισκέπτες της αυξάνονται και ότι τους βλέπεις να αγάλλονται και να ευχαριστούν κατά την αποχώρησή τους, χωρίς να υφίσταται κάποιος εξωτερικός λόγος που θα επέβαλλε κάτι τέτοιο − απλώς επειδή εκφράζονται αυθορμήτως, με αγνό ενθουσιασμό.

Μοιραία, λοιπόν, αναρωτιέσαι από πού αντλεί τη δύναμή της μια τέτοια έκθεση. Και η προφανής πρώτη απάντηση είναι ότι πρόκειται για τη δύναμη που πηγάζει από τα εκτιθέμενα έργα, τα περισσότερα από τα οποία τα έχουν φιλοτεχνήσει καλλιτέχνες διεθνώς αναγνωρισμένοι, που φιγουράρουν στις μόνιμες συλλογές πολύ σπουδαίων μουσείων σύγχρονης τέχνης του πλανήτη. Και πάλι, όμως, δεν είναι ζήτημα καλλιτέχνη-brand (παρά το ότι, ως γνωστόν, σαρώνει και στις εικαστικές τέχνες η λογική των brands, σύμφωνα με την οποία το ίδιο το έργο δεν έχει πλέον και τόση σημασία όση η υπογραφή που φέρει). Εδώ, απλώς, εκτίθενται σημαντικά έργα, υπεράνω brand, που όλα διακρίνονται από μια καλλιέπεια στη σύνθεση και τις μορφές − έργα όμορφα, «καταδεκτικά», με ανοικτή απεύθυνση προς τον θεατή, για την οποία δεν απαιτείται «λυσάρι» ή δύσκολη αποκρυπτογράφηση προκειμένου να παραδώσει κάποιο μήνυμα. Συντρέχει όμως και κάτι ακόμα, που είναι η αφηγηματική δομή της έκθεσης. Αυτή αποτελεί τελικά τον οριστικό καταλύτη για την πρόσληψή της ως ένα όλον. Ίσως, τελικά, να πρόκειται για το «μυστικό συστατικό» που στηρίζει καλύτερα κάθε επιμελητικό έργο στις εικαστικές τέχνες. Το στοιχείο που εξασφαλίζει ότι η έκθεση θα αρέσει στο πλατύτερο κοινό − αυτή η κίνηση αβρότητας του επιμελητή που σαν Αριάδνη προσφέρει στον επισκέπτη έναν μίτο, χάρη στον οποίο, αν μη τι άλλο, θα προσεγγίσει το αντικείμενο λίγο πιο ανακουφισμένος, επειδή θα νιώθει ότι ξέρει πού πατά και πού πηγαίνει.


«Η έκθεση είναι μια ελεύθερη μετάφραση σε εικαστική γλώσσα των διαχρονικών νοημάτων της "Ασκητικής" του Νίκου Καζαντζάκη» λέει ο ιστορικός τέχνης Δημήτρης Παλαιοκρασσάς που επιμελήθηκε την έκθεση μαζί με τη διευθύντρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης Κρήτης Μαρία Μαραγκού. «Ωστόσο, δεν πρόκειται για μια εικονογράφηση της αφήγησης του Καζαντζάκη» ξεκαθαρίζει η κ. Μαραγκού. «Η έκθεση έχει το ίδιο αίσθημα με την "Ασκητική" του. Η επιλογή των έργων έγινε με βάση αυτή την αισθαντικότητά τους και ο θεατής μπορεί να το συλλάβει με τις κεραίες της ψυχής του, συναισθητικά».

«Ο στόχος της έκθεσης είναι να φύγει κάποιος από δω με βαθιά συναισθηματική φόρτιση» λέει ο Δημήτρης Παλαιοκρασσάς. «Και η έκθεση έχει σχεδιαστεί με αυτό κατά νου. Ο δραματικός φωτισμός, οι θεατρικές αντιθέσεις φωτός και σκοταδιού, η κλιμάκωση της συναισθηματικής διέγερσης από το δωμάτιο 1 μέχρι το δωμάτιο 5 οδηγούν εκεί». Και η αλήθεια είναι ότι η έκθεση επιτυγχάνει αυτόν το στόχο της.


Όμως, και για την περίπτωση που κάτι θα εξακολουθούν να μην το συλλαμβάνουν εύκολα οι κεραίες της ψυχής, στην είσοδο διατίθεται δωρεάν ένα πολύ χρήσιμο έντυπο που παρέχει όλες τις αξιόλογες πληροφορίες και κατευθύνσεις, για να μην απομένουν αναπάντητα ερωτήματα. Αλλά και όσοι θέλουν να περιηγούνται χωρίς να κρατούν ούτε καν ένα τόσο δα φυλλάδιο στα χέρια, θα χαρούν να ανακαλύψουν ότι για κάθε έργο υπάρχει κατατοπιστική ταμπελίτσα. Ενώ, για όσους προτιμούν την ενημέρωση διά της ακοής, ένας ενθουσιώδης μικρός λόχος νεαρών «ξεναγών» είναι ανά πάσα στιγμή πρόθυμος να απαντήσει σε ερωτήσεις.

«Η υπέρβαση της Άβυσσος»: Ο επίμονος ψίθυρος του Ρωμαίου σκλάβου Facebook Twitter
Marina AbramovićCleaning the Mirror #1, 1995Πεντακάναλη έγχρωμη βίντεο-εγκατάσταση με ήχο και πέντε τηλεοπτικές οθόνες284.5 x 62.2 x 48.3 εκ.Artist’s proof 2/2, έκδοση από 3Installation view©NikosMarkou


Τίποτε απ' όλα αυτά όμως δεν παρέχει την ασύγκριτη ευχαρίστηση του να ακολουθήσει ο επισκέπτης την κάπως αυστηρή πρόταση πορείας μέσα στην έκθεση και παρατηρώντας με τα μάτια, τα ώτα και τη διαίσθησή του να παρακολουθήσει σωστά την εξέλιξη της αφήγησης. Το θέμα της προσδιορίζεται καλύτερα με τα λόγια του Καζαντζάκη που λένε ότι «μια περανθρώπινη δύναμη [...] μας σφεντονίζει από το αγέννητο στο γεννητό», «[...] ερχόμαστε από μια σκοτεινή άβυσσο. Καταλήγουμε σε μια σκοτεινή άβυσσο. Το μεταξύ φωτεινό διάστημα το λέμε Ζωή». Και αυτό είναι το διάστημα κατά το οποίο, ως ανθρώπινες υπάρξεις που είμαστε, δύο δυνάμεις μας κινούν: εκείνη που μας απομακρύνει «από το σκοτεινό βάραθρο» κι εκείνη που μας «συντραβάει ακατάλυτα» μέσα του, για να θέσουμε τα πράγματα μέσω των «επίτηδες χωρίς ποίηση, με στεγνή επιταχτική φόρμα» γλωσσικών προτιμήσεων του Καζαντζάκη. Ή, με άλλα λόγια (που δεν θα τα προτιμούσε ο Καζαντζάκης αλλά και που δεν θα διαφωνούσε ποτέ με το νόημά τους), είναι το διάστημα κατά το οποίο, ως ανθρώπινες υπάρξεις που είμαστε, αγωνιζόμαστε να ισορροπήσουμε τις αντίρροπες ενορμήσεις μας της ζωής και του θανάτου, προκειμένου να συλλαβίσουμε ακέραιο λόγο, ούτως ώστε να μην απομείνει από μας μόνο μια δραματική, άναρθρη κραυγή.

Έτσι, το πρώτο δωμάτιο είναι εκείνο της γέννησης και του τραύματος, το οποίο ξεκινά με το πραγματικό γεγονός της αποκόλλησης από τη μήτρα και επαναλαμβάνεται σε διάφορα στάδια κατά την ανατροφή της ανθρώπινης ψυχής, χωρίς να παύει ποτέ να γίνεται αισθητό σε όλη την υπόλοιπη ζωή. Το δεύτερο δωμάτιο είναι αυτό της διαχείρισης του τραύματος, όχι μόνο του πρωταρχικού της γέννησης αλλά και όσων αποκτώνται στη συνέχεια. Και επειδή, παλεύοντας, μπορεί κάποιος να υπερβεί τα τραύματά του, ο τίτλος του δωματίου είναι η «Υπέρβαση της Άβυσσος». Το τρίτο και το τέταρτο δωμάτιο αφορούν τους δύο τρόπους με τους οποίους ο άνθρωπος επιδιώκει να προσφέρει στον εαυτό του ένα «αντίδωρο αθανασίας», μια ψευδαίσθηση λύτρωσης από το βέβαιο επερχόμενο τέλος. Έτσι, στο τρίτο δωμάτιο, που έχει τίτλο «Από την δημιουργικότητα στην αιωνιότητα», το «αντίδοτο» στον φόβο του θανάτου είναι η δημιουργία ενός έργου, άυλου ή υλικού, που θα απομείνει μετά το βιολογικό τέλος του δημιουργού του. Ενώ στο τέταρτο δωμάτιο, με τον τίτλο «Αγγίζοντας τον άλλο», το αντιστάθμισμα που σώζει την ψυχή από τον τρόμο είναι οι σχέσεις μας με τους άλλους. Όπως, για παράδειγμα, ο έρωτας, που μας κάνει να αψηφούμε τον θάνατο, ή ο ερχομός ενός παιδιού που γεννά στον γονιό ελπίδα για διαιώνιση της ζωής. Τέλος, ο ίδιος ο θάνατος είναι το αντικείμενο του πέμπτου δωματίου, το οποίο έχει τίτλο «Επιστροφή στην άβυσσο».

«Η υπέρβαση της Άβυσσος»: Ο επίμονος ψίθυρος του Ρωμαίου σκλάβου Facebook Twitter
Σάββας ΧριστοδουλίδηςLadders Joined Together, 2012Ξύλο, αλουμίνιο220 x 280 x 100 εκ.Installation view©NikosMarkou&Asta GrötingSpace between two people having sex, 2008Σιλικόνη77 x 52 x 106 εκ.Installation view©NikosMarkou&Lynda BenglisTres, 1976Συρματόπλεγμα, βαμβακερό ύφασμα, γύψος, βαμμένο με σπρέι αλουμίνιο και χαλκός61 x 152.4 x 30.5 εκ.Installation view©NikosMarkou&Bruce NaumanUntitled (Hand Group), 1997Φωσφορούχος χαλκός53.3 x 69.8 x 17.8 εκ.Installation view©NikosMarkou

«Η Τέχνη σήμερα είναι ηρωική», λέει η Μαρία Μαραγκού, «γιατί δεν προσβλέπει στην αιωνιότητα και κυρίως γιατί μιλά γι' αυτό που μας συμβαίνει τώρα, το οποίο δεν είναι παρά η αγωνία». Και συμπληρώνει: «Η Αθήνα είναι μια πόλη της Αβύσσου. Ένα βηματάκι απομένει και πέσαμε όλοι στα τάρταρα». Αυτό σημαίνει ενδεχομένως πως όσοι ζούμε εδώ σήμερα (αλλά και γενικότερα στην Ελλάδα τα τελευταία 7 χρόνια) ίσως να γνωρίζουμε και κάτι παραπάνω γι' αυτή την αγωνία, για την κατάσταση του να «ανηφορίζεις τον ατέλειωτο μαύρο γκρεμό του θανάτου και να τρέμεις». Καθότι θάνατος δεν είναι μόνο ο απλός και οριστικός που περιλαμβάνει τη φυσική εξόντωση του ατόμου αλλά και κάθε άλλη νέκρωση ηθικής, υλικής ή ψυχικής τάξεως. Ίσως όμως και να μην είναι έτσι. Ίσως να μη γνωρίζουμε κάτι παραπάνω για την υπαρξιακή αγωνία επειδή δεν διερωτηθήκαμε ποτέ γι' αυτήν. Ίσως ακόμη και να μην αναγνωρίζουμε καν ότι βρισκόμαστε στο χείλος της αβύσσου. Κι αυτό επειδή αναπαυόμαστε στην κοσμάρα μας, με τις τραγελαφικές αποσπασματικότητές της και τα βαθιά ρήγματα στο συνεχές της σκέψης μας που δεν οδηγούν σε ακέραιο λόγο αλλά ούτε καν σε κραυγή αγωνίας. Ή ίσως και να ζούμε κάτι ακόμα πιο κατεψυγμένο και αποκομμένο από την πραγματικότητα. Μπορεί να ζούμε, ας πούμε, στο ανέμελο άγρυπνο κώμα της αφθαρσίας μας μέσα στην παροιμιώδη λωτοφαγική σιωπή του.


Μέχρις ότου να συμβεί κάτι το θεριστικό ακόμη και εντός αυτού του ιδίου του οχυρού της παθητικής κατάστασής μας. Και έτσι, το τέλος να επέλθει χωρίς να αφήσει ίχνη, χωρίς να γίνει αισθητό, χωρίς καν κάποια καταγραφή του.


Επειδή συμβαίνουν όλα αυτά γύρω μας, αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα και σημασία η αφήγηση της έκθεσης που προοδευτικά καταλήγει στο δωμάτιο 5, που είναι το δωμάτιο του θανάτου. Είναι σαν να λειτουργεί το αφήγημα ως memento mori, ως παρότρυνση για διαρκή υπενθύμιση της θνητότητάς μας. Και για περισσότερη ακρίβεια στην απόδοση αυτής της λατινικής ρήσης στα ελληνικά, θα έπρεπε να δεχτούμε ότι σημαίνει: «Θυμήσου ότι κάποια στιγμή οφείλεις να πεθάνεις».

«Η υπέρβαση της Άβυσσος»: Ο επίμονος ψίθυρος του Ρωμαίου σκλάβου Facebook Twitter
Bruce NaumanUntitled (Hand Group), 1997Φωσφορούχος χαλκός53.3 x 69.8 x 17.8 εκ.Installation view©NikosMarkou&Κώστας ΙωαννίδηςΜατιές, 2007Οπτικοακουστική εγκατάστασηΔιαστάσεις μεταβλητέςInstallation view©NikosMarkou


Ας υποθέσουμε ότι η άρνηση της πραγματικότητας, ως εύκολη τεχνική επιβίωσης, μας κάνει να μοιάζουμε με έναν Ρωμαίο στρατηγό κατά τη διάρκεια της επινίκιας και τροπαιοφόρου πομπής του, τη στιγμή που εκατέρωθέν της τα πλήθη επευφημούν και δοξάζουν εκστατικά. Οι αιχμάλωτοι και τα λάφυρά του προηγούνται του άρματος, ενώ οι στρατιώτες του ακολουθούν κι έτσι όλοι μαζί, περήφανοι, παρελαύνουν στη Ρώμη και κατευθύνονται στον Ναό του Διός, στο Καπιτώλιο, για την αποθέωσή τους. Σε ένα τέτοιο υποθετικό πλαίσιο, λοιπόν, το νόημα της αφήγησης της έκθεσης θα καταλάμβανε τον ρόλο του σκλάβου επί του άρματος του στρατηγού, ο οποίος κρατά μεν το χρυσό στεφάνι πάνω από το κεφάλι του κυρίου του, αλλά ταυτόχρονα του ψιθυρίζει κάθε τόσο στο αυτί: «memento mori». Ώστε εκείνος να μην παρασυρθεί από την αλαζονεία που φέρνει η μοναχική επιτυχία ή η απλή αφασία που ερμηνεύεται ως επιβιωτική ευφυΐα ή η πιο σύνθετη αφασία που θεμελιώνεται με ζωτικό ψέμα.


Δεν είναι καθόλου εύκολος ο ρόλος του σκλάβου που ψιθυρίζει στο αυτί του στρατηγού πάνω στο άρμα. Ειδικά όταν ο στρατηγός είναι βέβαιος ότι θα γλιτώσει. Είτε επειδή από μόνος του, εσωτερικά, καλλιεργεί αυτή την βεβαιότητα είτε επειδή ακούει, π.χ., τη φωνή της επιστήμης να διατείνεται ότι βρέθηκε τρόπος επαναπρογραμματισμού της κυτταρικής λειτουργίας με στόχο την αντιστροφή της γήρανσης. Γιατί να σκέφτεσαι, λοιπόν, ότι οφείλεις να πεθάνεις, όταν μπορείς να κάνεις πιο αισιόδοξα πλάνα για τη διαιώνιση της ζωής σου στο φάσμα του απέθαντου;

 
Η απάντηση σε αυτή την αδυσώπητη ερώτηση σχετίζεται τελικά με το τι πιστεύει καθένας για τη σχέση του ανθρώπου με το θείο. Για το τι είναι τελικά ο άνθρωπος και τι ο Θεός. Κι εκεί ενδεχομένως να είχε νόημα να ανατρέξουμε στον Καζαντζάκη και στο «Πιστεύω» του, με το οποίο κλείνει η «Ασκητική». Ειδικότερα στο σημείο όπου λέει (μεταγραμμένο με πεζά γράμματα, για να μη φαντάζει σαν να βροντοφωνάζει την αλήθεια του, όπως συμβαίνει στο αυθεντικό κείμενο): «Μακάριοι όσοι ακούν και χύνουνται να σε λυτρώσουν, Κύριε, και λεν: "Εγώ και συ μονάχα υπάρχουμε". Μακάριοι όσοι σε λύτρωσαν, σμίγουν μαζί σου, Κύριε, και λεν: "Εγώ και συ είμαστε ένα". Και τρισμακάριοι όσοι κρατούν και δε λυγούν, απάνω στους ώμους τους, το μέγα, εξαίσιο, αποτρόπαιο μυστικό: Και το ένα τούτο δεν υπάρχει!».


Στα περίπου 100 χρόνια που παρήλθαν από τη συγγραφή της «Ασκητικής», ξεφύγαμε από τη φάση κατά την οποία ο Καζαντζάκης αρνούνταν την οντολογική κατάφαση του Θεού (και τον αναγνώριζε κυρίως ως ένα «εργαλείο» που διαθέτει εσωτερικά ο άνθρωπος και το οποίο του χρησιμεύει στον αγώνα για την κατάκτηση της ελευθερίας του). Και μάλλον βρισκόμαστε στη φάση όπου επικρατεί η μάλλον γενικευμένη αντίληψη ότι ο άνθρωπος είναι «θεά» και με τη βοήθεια της επιστήμης αυξάνονται διαρκώς τα περιθώριά του να γίνει ακόμα πιο «θεά».

«Η υπέρβαση της Άβυσσος»: Ο επίμονος ψίθυρος του Ρωμαίου σκλάβου Facebook Twitter
Ιωάννα ΠανταζοπούλουR.E. Reconfigured Etiquette, 2012Τραπέζια, καρέκλες, γυαλί, μαχαιροπίρουνα, αφρός υψηλής διόγκωσης, σύρμα, σίδηροςΔιαστάσεις μεταβλητέςInstallation view©NikosMarkou&Paul ChanMy birds... trash... the future., 2004Δικάναλη ψηφιακή βίντεο-εγκατάστασηδιάρκεια 16 λεπτά κ αι 36 δευτερόλεπταΈκδοση των 5 + 3 APsΔιαστάσεις μεταβλητέςInstallation view©NikosMarkou


Αρκετά όμως με την ερμηνευτική βία που μπορεί να ασκήσει ένας εξωτερικός παρατηρητής. Ας επιστρέψουμε γρήγορα και με τον προσήκοντα σεβασμό στις προθέσεις των επιμελητών. «Ο στόχος της έκθεσης είναι να φύγει κάποιος από δω με βαθιά συναισθηματική φόρτιση» λέει ο Δημήτρης Παλαιοκρασσάς. «Και η έκθεση έχει σχεδιαστεί με αυτό κατά νου. Ο δραματικός φωτισμός, οι θεατρικές αντιθέσεις φωτός και σκοταδιού, η κλιμάκωση της συναισθηματικής διέγερσης από το δωμάτιο 1 μέχρι το δωμάτιο 5 οδηγούν εκεί». Και η αλήθεια είναι ότι η έκθεση επιτυγχάνει αυτόν το στόχο της. Θα έλεγε κάποιος ότι πρόκειται για μια έκθεση διαπλαστική, επειδή καταφέρνει να αγγίξει σε μια συναισθηματική βάση το πλατύτερο κοινό, το οποίο δεν είναι «προπονημένο» να ενεργοποιείται συναισθηματικά σε τέτοιες περιστάσεις.


Κατά τα άλλα, θα ήταν κρίμα για τον επισκέπτη να μη δει με προσοχή τα βίντεο. Η αλήθεια είναι βέβαια πως η διάρκειά τους είναι κάπως αποτρεπτική. Βάσει ενός πρόχειρου υπολογισμού, για να τα παρακολουθήσει κάποιος όλα και να ακούσει τη σύνθεση των Γιώργου Κουμεντάκη και Σταύρου Γασπαράτου (μια ηχητική εγκατάσταση που δημιουργήθηκε ειδικά για την έκθεση στον συγκεκριμένο χώρο) χρειάζεται περισσότερο από 4,5 ώρες. Το «Drawing Restraint 9» από μόνο του (το μεγαλειώδες αυτό ποιητικό έργο του Matthew Barney, που δεν υπάρχει πλάνο του που να μην αφήνει τον θεατή έκθαμβο) διαρκεί δυόμισι ώρες.


Αξίζει, επίσης, να παρατηρήσει κάποιος τη διαμόρφωση του εκθεσιακού χώρου, η οποία έγινε με αυστηρή προσήλωση στα αρχικά σχέδια του αρχιτέκτονα Ιωάννη Δεσποτόπουλου (ο οποίος είχε προβλέψει μέχρι και την ένταξη κάτοψης παρεκκλησιού για πιο ακριβείς πρόβες βυζαντινής μουσικής). Το τμήμα αυτό του κτιρίου παρέμενε ανολοκλήρωτο από το 1976, οπότε έπαυσαν οι εργασίες αποπεράτωσης του Ωδείου Αθηνών, ενώ τώρα, χάρη στη χορηγία του οργανισμού ΝΕΟΝ, έχει μετατραπεί σε χώρο κατάλληλο για περιοδικές εκθέσεις και προικοδοτημένο με τη σχετική άδεια λειτουργίας.


Οι λάτρεις του Καζαντζάκη θα συγκινηθούν και με μερικές σελίδες από το χειρόγραφο της «Ασκητικής» που ήρθαν στην Αθήνα για να εκτεθούν με αφορμή αυτή την έκθεση. Σίγουρα πρόκειται για μια συγκίνηση που κάποιος εύκολα κατανοεί. Ωστόσο, ίσως οι σελίδες αυτές να στέκουν εκεί ως ένα περιττό αξεσουάρ που προσθέτει κάτι της τάξεως της κυριολεξίας εκεί όπου κυριαρχεί η συναισθητική πρόσληψη των πραγμάτων. Δεδομένου ότι το πιο χαρμόσυνο μήνυμα που φέρνει η έκθεση διατυπώνεται πράγματι με λόγια του Καζαντζάκη και πλανάται ελεύθερο και στις πέντε αίθουσες: «Ευτύς ως γεννήθηκες, μια νέα πιθανότητα γεννήθηκε μαζί σου, ένας λεύτερος σκιρτημός τρικυμίζει τη μεγάλη ζοφερή καρδιά του σογιού σου. Φέρνεις, θες δε θες, έναν νέο ρυθμό. Μια νέα επιθυμία, μια νέα ιδέα, μια θλίψη καινούργια». Και αυτό το νέο που φέρνει κάποιος είναι το μόνο που μπορεί να εμπιστευτεί για να στηρίξει τη νέα του πιθανότητα.

«Η υπέρβαση της Άβυσσος»: Ο επίμονος ψίθυρος του Ρωμαίου σκλάβου Facebook Twitter
Martin KippenbergerThe Raft of Medusa, 1996Σειρά από 14 λιθογραφίες σε διάφορες διαστάσεις και είδη χαρτιού, έκαστη υπογεγραμμένη και αριθμημένηΈκαστη: 58.4 x 47.6 εκ.Έκδοση 10/26Installation view©NikosMarkou&Mark WallingerThreshold to the Kingdom, 2000Βίντεο εγκατάσταση με προβολή335.3 x 50.8 εκ.Installation view©NikosMarkou&Jenny HolzerLaments (No record of joy), 1989Μαύρος γρανίτης209 x 77 x 62 εκ.Installation view©NikosMarkou

Info:

Η ΥΠΕΡΒΑΣΗ ΤΗΣ ΑΒΥΣΣΟΣ

Ωδείο Αθηνών

18/11/2016 - 29/01/2017

Eίσοδος Ελεύθερη

neon.org.gr

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΓΣΕΕ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Εικαστικά / Μια μεγάλη αναδρομική έκθεση για το έργο της Σαντάλ Άκερμαν

Οι Βρυξέλλες τιμούν μια ακούραστη δημιουργό που χάρη στη νεωτερικότητα, την οραματική αντιμετώπιση των εικόνων, του χρόνου και του χώρου και στους προβληματισμούς που διατρέχουν το έργο της εξακολουθεί να επηρεάζει γενιές καλλιτεχνών.
NEWSROOM
Τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας

Εικαστικά / Μέσα στο '24 θα τρέξουν όχι μία, όχι δύο, αλλά τρεις εκθέσεις για την Κέτε Κόλβιτς

Τρεις μεγάλες εκθέσεις αποκαλύπτουν τις πολλές μορφές του έργου μιας καλλιτέχνιδας που κατέγραψε τις πιο σκοτεινές στιγμές της ανθρώπινης εμπειρίας και αψήφησε την κατηγοριοποίηση.
NEWSROOM
ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΜΑΡΤΙΟΣ 2024

Εικαστικά / 28 εκθέσεις για έναν Μάρτιο γεμάτο τέχνη

Η συλλογή του Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη, ακόμα περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες στο ΕΜΣΤ, Marcel Duchamp στην Eleftheria Tseliou Gallery, Martin Margiela στην Bernier/Eliades, τρεις νέες προτάσεις στην Breeder και πολλές ακόμα επιλογές στο κορύφωμα της φετινής εικαστικής σεζόν.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich

Εικαστικά / Οι πολύχρωμοι κήποι της Hadassah Emmerich ανθίζουν στο ΕΜΣΤ

Η διεθνής καλλιτέχνιδα και δημιουργός της πολύχρωμης τοιχογραφίας «Επικούρειος Εδέμ» περιγράφει όσα κρύβονται στην εξωτική βλάστηση και στα λαμπερά χρώματα των έργων της, μιλά για την ερωτική τους διάσταση και απαντά στο αν την ενοχλεί που κάποιοι χαρακτηρίζουν τη δουλειά της περισσότερο ως διακοσμητική.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ