Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Αρχιτεκτονική

Οικία Cavallini στα Κύθηρα: Η ιστορία και η ανακατασκευή του υπέροχου σπιτιού με το ηλιακό ρολόι

Το εμβληματικό αρχιτεκτόνημα του νησιού ξαναγεννιέται από το γραφείο R.C.TECH

 

Η οικία Cavallini στα Κύθηρα είναι γνωστή ως το σπίτι με το Ηλιακό Ρολόι. Βρίσκεται στον παραθαλάσσιο οικισμό Αβλέμονα στα βορειοανατολικά και αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά και ιστορικά κτίρια του νησιού. Το λευκό οίκημα δίπλα στο λιμανάκι, έχει μια πραγματικά καταληκτική ιστορία και πρόσφατα ανακατασκευάστηκε έχοντας περάσει αρκετά χρόνια σφραγισμένο, χωρίς ενοίκους. Αυτή είναι η ιστορία του και το πρότζεκτ του γραφείου R.C.TECH για τη διάσωσή του.

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Η Ιστορία της Οικίας Cavallini


Η καταγραφή της ιστορίας ξεκινάει στις αρχές του 19ου αιώνα όταν η γνωστή Υδραϊκή οικογένεια Κουντουριώτη αγοράζει δύο ακίνητα στα Κύθηρα. Το ένα ήταν ένα οίκημα στο Καψάλι, στην περιοχή του Πίσω Γυαλού, όπου σε ανάμνηση της παρουσίας αυτής διατηρείται ακόμα η οδός Κουντουριώτη. Το άλλο ήταν ένα σπίτι στον Αβλέμονα (οικία Δαρμάρου). Αν και τα αρχεία των πράξεων αυτών δεν έχουν εντοπισθεί στο Αρχείο των Κυθήρων, έχουν συγκεντρωθεί περιγραφές από επιστολές και έγγραφα της εποχής τα οποία αναφέρονται σε χαρακτηριστικά παρόμοια με αυτά της μετέπειτα οικίας Cavallini. Πιστεύεται πάντως ότι τα δύο αυτά ακίνητα χρησίμευσαν στην οικογένεια Κουντουριώτη κατά τη διάρκεια της Επανάστασης ως κρησφύγετα και τόποι φύλαξης της περιουσίας τους.

 

Η οικογένεια Κουντουριώτη πούλησε το ακίνητο του Αβλέμονα, κάποια στιγμή ανάμεσα στο 1821 και το 1827, στον Άντζελο Καβαλλίνη (Angelo Cavallini, 1800-1886), προ-προπάππου του σημερινού ιδιοκτήτη. Ο Άντζελο Καβαλλίνης είχε καταγωγή από την Γένοβα της Ιταλίας και προερχόταν από πλούσια οικογένεια με δραστηριότητα στο εμπόριο, τη ναυτιλία και την εξόρυξη ασημιού. Ο Άντζελο ήταν ένας νέος καπετάνιος όταν διερχόμενος από τη θαλάσσια περιοχή των Κυθήρων αποβιβάστηκε στο Καψάλι για να αναρρώσει από έναν τραυματισμό στο χέρι του. Κατά την ανάρρωσή του γνώρισε τη νοσοκόμα Ρόζα Βίδη την οποία εν τέλει παντρεύτηκε αφού πρώτα ασπάστηκε την Ορθοδοξία. Μαζί της απέκτησε δέκα παιδιά, πέντε γιους και πέντε κόρες.

 

Η οικία Cavallini πριν την ανακατασκευή της
Η οικία Cavallini πριν την ανακατασκευή της

 

Μετά την αγορά του ακινήτου στον Αβλέμονα, ο Άντζελο Καβαλλίνης προσέλαβε μάστορες από την Κρήτη με σκοπό την αναβάθμιση και την επέκταση του κτίσματος. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν το 1827 όπως αναγράφεται και στην πλάκα που διατηρείται ακόμα στην κύρια όψη του σπιτιού. Στην πλάκα αυτή διακρίνονται επίσης τα αρχικά D.B.F.D. όπου πιθανότατα αντιστοιχούν στην λατινική έκφραση Deus Benedicat Facta Domus (ο Θεός να ευλογεί αυτό το τελειωμένο σπίτι). Η τοποθέτηση του γνωστού ηλιακού ρολογιού πιθανολογείται ότι έγινε από τον ίδιο τον Άντζελο Καβαλλίνη κατά τη διάρκεια των παραπάνω εργασιών.

 

Ο Άντζελο έζησε στο σπίτι αυτό μαζί με τη Ρόζα και τα παιδιά τους ενώ παράλληλα χρησιμοποιούσε το οίκημα και ως Τελωνείο για το λιμάνι του Αβλέμονα. Ο ίδιος διετέλεσε υπο-πρόξενος της Αυστρίας ενώ πιθανολογείται ότι ασκούσε και διπλωματικά καθήκοντα εκ μέρους του ελληνικού κράτους στην περιοχή –η οποία ακόμα δεν άνηκε στην Ελληνική Επικράτεια. Στο Τελωνείο πραγματοποιούταν η επίσημη καταγραφή εμπορικών και ναυτιλιακών συναλλαγών ενώ στο μεγάλο φούρνο που διέθετε το σπίτι ετοιμαζόταν ψωμί το οποίο πωλούσαν μαζί με άλλες προμήθειες στα σταθμευμένα πλοιάρια. Ο Καβαλλίνης εκπροσωπούσε επίσης και τον οίκο Lloyds Triestino ως πράκτορας.

 

Μετά τον θάνατο του Άντζελο το 1886, το ακίνητο κατέληξε σε δύο από τους γιους, τον Γιάννη και τον Σπύρο. Ο Σπύρος ήταν αυτός που τελικά έζησε στο σπίτι, μαζί με τους τέσσερις γιους του. Ο Γιάννης Καβαλλίνης έζησε στο Καψάλι, ήταν γνωστός δικηγόρος της εποχής και διετέλεσε πρόξενος της Αυστροουγγαρίας ενώ ήταν ο δεύτερος σύζυγος της Ρόζας Κασιμάτη, μητέρα του γνωστού ποιητή Λευκάδιου Χερν από τον πρώτο της γάμο με τον Πατρικ Χερν (Patrick Hearn), Ιρλανδό γιατρό που έζησε και δούλεψε στα Κύθηρα.

 

Η πόρτα με το διάσημο ηλιακό ρολόι
Η πόρτα με το διάσημο ηλιακό ρολόι

 

Μετά το θάνατο του Σπύρου Καβαλλίνη το 1932, το σπίτι κατέληξε σε έναν από τους τέσσερις γιους του, τον Γιάννη Καβαλλίνη ο οποίος είχε μεταναστεύσει για ένα διάστημα τη δεκαετία του 1910 στην Αμερική. Επέστρεψε το 1926 πριν από το θάνατο του πατέρα του και παντρεύτηκε τη Γεωργία Φηρού από τα Μητάτα, απέκτησε μαζί της τρία παιδιά και χρησιμοποίησε τον ισόγειο χώρο του ακινήτου στον Αβλέμονα ως Καφενείο. Η πινακίδα του καφενείου διασώθηκε, συντηρήθηκε και διατηρείται σήμερα μέσα στο σπίτι. Το καφενείο επισκέπτονταν οι καπετάνιοι και οι ναυτικοί των καϊκιών που έδεναν στον Αβλέμονα όταν οι καιρικές συνθήκες δεν επέτρεπαν την παραμονή τους στον όρμο του Καψαλιού. Την περίοδο λειτουργίας του Καφενείου, ο Γιάννης Καβαλλίνης προσβλήθηκε από πολιομυελίτιδα η οποία τον οδήγησε σε παράλυση και τελικά στο θάνατο το 1945. Τη λειτουργία του καφενείου ανέλαβε τότε η γυναίκα του, Γεωργία –γιαγιά του σημερινού ιδιοκτήτη-η οποία αναδείχθηκε σε σημαντική προσωπικότητα του νησιού την εποχή εκείνη.

 

Το σπίτι με το ηλιακό ρολόι, κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, «επέζησε» του Γερμανικού βομβαρδισμού του λιμανιού του Αβλέμονα, που προηγήθηκε της εισβολής στην Κρήτη, ενώ φιλοξένησε και διερχόμενο προσωπικό των Συμμαχικών Δυνάμεων που είχε προορισμό την Κρήτη και τη Β. Αφρική. Στις σπηλιές μάλιστα που υπάρχουν δίπλα στο σπίτι εγκαταστάθηκε από τους Συμμάχους ένα μεγάλο κανόνι το οποίο βύθισε πλεούμενο Γερμανικής περιπόλου που είχε αποσταλεί για να τους αναχαιτίσει. Πάνω στους βράχους του ακινήτου διακρίνονται ακόμα τα ίχνη που άφησαν οι σφαίρες που ανταλλάχθηκαν στη σφοδρή εκείνη μάχη.

 

Μετά τον πόλεμο, η Γεωργία Καβαλλίνη παρέμεινε για κάποια χρόνια μόνη της στο σπίτι του Αβλέμονα αφού όλα της τα παιδιά μετανάστευσαν μέχρι που τα ακολούθησε στο Σίδνεϊ όπου και άφησε την τελευταία της πνοή το 1990.

 

Σήμερα, το ακίνητο αποτελείται από δύο ανεξάρτητες ιδιοκτησίες. Η ιδιοκτησία που φιλοξενεί το γνωστό ηλιακό ρολόι ανήκει στον Ιωάννη Κλαυδιανό απόγονο της οικογένειας Καβαλλίνη ο οποίος ολοκληρώνοντας την ανακατασκευή του κτιρίου πραγματοποίησε το όνειρο της μητέρας του Μαρίκας Καβαλλίνη το οποίο ήταν να ξαναδεί γεμάτο ζωή το σπίτι που πέρασε τα παιδικά της χρόνια.

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Η ανακατασκευή της Οικίας Cavallini


Η ευθύνη της μελέτης και της ανακατασκευής ανατέθηκε στο αρχιτεκτονικό γραφείο R.C.TECH το οποίο διαθέτει σημαντικό αρχιτεκτονικό έργο στο νησί και εκτενή εμπειρία σε ειδικά τεχνικά θέματα διατηρητέων κτισμάτων. Η συγκεκριμένη μελέτη ξεκίνησε με την λεπτομερή αποτύπωση του κτιρίου και των μορφολογικών στοιχείων που το καθιστούν μοναδικό. Η αρχιτεκτονική προσέγγιση σεβάστηκε τη μορφολογία και το ευαίσθητο περιβάλλον του οικισμού και παράλληλα εξασφάλισε την ενσωμάτωση σύγχρονων στοιχείων που το αναβάθμισαν λειτουργικά και αισθητικά. Το σπίτι με το ηλιακό ρολόι έκρυβε πολλές εκπλήξεις για τους μελετητές που ανακάλυψαν στην πορεία μερικά από τα μυστικά του (όπως τον ευφυή τρόπο συλλογής των όμβριων υδάτων και τη διοχέτευση αυτών στη στέρνα μέσω ενός μικρού υδραγωγείου).

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Επιθυμία του ιδιοκτήτη ήταν εξαρχής να χρησιμοποιηθούν τα καλύτερα υλικά και τεχνικές μέθοδοι ώστε η έντονη παρουσία του κτιρίου στον χρόνο να εξασφαλισθεί για αρκετά χρόνια ακόμα. Οι εργασίες της ανακατασκευής πραγματοποιήθηκαν σχεδόν εξολοκλήρου με συνεργεία της περιοχής αναδεικνύοντας τις σημαντικές τεχνικές ικανότητες των Κυθήριων τεχνιτών. Ιδιαίτερη προσοχή δόθηκε στην αποκατάσταση και ενίσχυση του ηλιακού ρολογιού. Για τις εργασίες αυτές προσκλήθηκε ειδικός συντηρητής με ιδιαίτερη γνώση και 30ετή θητεία στη συντήρηση των αρχαιοτήτων του Παρθενώνα.

 

 Giannis Douridas
Giannis Douridas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Το οικόπεδο βρίσκεται δίπλα στη θάλασσα, πάνω στο φυσικό όρμο του Αβλέμονα καλύπτοντας μία έκταση 700m2 ενώ το κτίριο αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα με συνολική επιφάνεια 250m2. Η μορφολογία του λιθόκτιστου κτιρίου υπακούει στη λιτή, αυστηρή, οχυρωματική προσωπικότητα της αρχιτεκτονικής του νησιού, με μικρά ανοίγματα και εσωστρεφή ανάπτυξη των λειτουργιών του.

 

Στο εσωτερικό, ο ισόγειος χώρος απελευθερώθηκε από διάφορες ξύλινες προσθήκες χωρισμάτων αποκαλύπτοντας έναν ανοιχτό, διώροφο χώρο. Το μεσοπάτωμα συνδέεται εσωτερικά με τα άλλα δύο επίπεδα μέσω μία μεταλλικής σκάλας που προστέθηκε στον δυτικό τοίχο του κτιρίου. Νέες ξύλινες κατασκευές και επενδύσεις αντικατέστησαν τις παλαιές ενώ προστέθηκαν και άλλες σε επιφάνειες όπως ο τοίχος της τραπεζαρίας στο επίπεδο του α' ορόφου. Στο επίπεδο του α' ορόφου φιλοξενούνται οι λειτουργίες της κουζίνας, της τραπεζαρίας και του υπνοδωματίου.

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Μορφολογικά στοιχεία όπως η καμάρα-υδραγωγείο, που οδηγεί το βρόχινο νερό του δώματος στη στέρνα, το ηλιακό ρολόι στο υπέρθυρο της εισόδου, οι πωρόλιθοι περιμετρικά των ανοιγμάτων, η χαρακτηριστική ξερολιθιά που περιβάλλει την ιδιοκτησία, οι εξωτερικές πλακοστρώσεις και οι χτιστοί φούρνοι στην κουζίνα, συντηρήθηκαν προσεκτικά και παρέμειναν στην τελική σύνθεση.

 

Κατά τη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου, δημιουργήθηκαν επιμέρους προστατευμένοι εξωτερικοί χώροι σε διάφορες θέσεις όπως ο λανός (παλιό πατητήρι) στη νότια όψη του κτιρίου, το εξωτερικό καθιστικό στην πίσω βορινή πλευρά και χώροι καθιστικών στον κήπο.

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

 Giannis Douridas
Giannis Douridas

 

 Giannis Douridas
Giannis Douridas

 

 Giannis Douridas
Giannis Douridas

 

 Giannis Douridas
Giannis Douridas

 

 
Giannis Douridas
Giannis Douridas

 

Thodoris Vranas
Thodoris Vranas

 

 

www.rctech.gr

 

Γεννήθηκε στη Λαμία. Σπούδασε στο εργαστήρι Δημοσιογραφίας και εργάστηκε σε διάφορα μέσα πριν επιστρέψει στην Αθήνα όπου και ανέλαβε την αρχισυνταξία τoυ LIFO.gr.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ήταν τόσο σημαντική αρχιτέκτονας η Ζάχα Χαντίντ;
Σαν σήμερα, το 2016, πεθαίνει η αρχιτέκτονας της οποίας τα σχέδια είχαν ως στόχο να συγκινήσουν το κοινό σε όλο τον κόσμο, διευρύνοντας τα όρια της φόρμας και της λειτουργικότητας
The New Raw: Οι αρχιτέκτονες που μετατρέπουν τα πλαστικά σκουπίδια σε χρήσιμα αντικείμενα
Μια ομάδα αρχιτεκτόνων μετατρέπει τα πλαστικά απορρίμματα σε αντικείμενα λειτουργικής και αισθητικής αξίας για τους δημόσιους χώρους
Στο σπίτι της Γκλόρια Βάντερμπιλτ, στο πανάκριβο Upper East Side του Μανχάταν
Μια (σπάνια) κλεφτή ματιά στο σπίτι και το στούντιο της θρυλικής καλλιτέχνιδας, fashion icon, σχεδιάστριας μόδας και κληρονόμου
Η βαθιά σχέση της μόδας με την αρχιτεκτονική
H αρχιτέκτονας Βικτώρια Λύτρα δημιουργεί εικόνες που τονίζουν την κοινή αισθητική και φόρμα στις δύο δημιουργικές τέχνες
Μέσα στη φύση, χωρίς ρεύμα και γείτονες: Η design «καλύβα» των SO? στα ελληνοτουρκικά σύνορα
Το «cabin on the border» είναι μόλις 18 τ.μ. και σχεδιάστηκε για να διευκολύνει την επαφή με τη φύση
O Πύργος του Νείλου - Η Αίγυπτος κατασκευάζει το ψηλότερο κτίριο της Αφρικής που σχεδίασε η Zaha Hadid
Ένα κτίριο ορόσημο που όμως φέρνει δραματικές αλλαγές στο Κάιρο
Ποιος ήταν ο Δημήτρης Πικιώνης;
Αυτή είναι η ζωή του έλληνα αρχιτέκτονα που διαμόρφωσε αριστοτεχνικά τον περιβάλλοντα χώρο του ομφαλού της Αθήνας. Σαν σήμερα το 1968 πεθαίνει στην Αθήνα
Μέσα στο ολοκαίνουριο Μουσείο James Bond που μόλις εγκαινιάστηκε στην Αυστρία
Το αθάνατο κινηματογραφικό franchise απέκτησε ένα μουσείο που τιμά την ιστορία του και στεγάζεται σε ένα εντυπωσιακό αρχιτεκτόνημα σε υψόμετρο 3.000 μέτρων
Ο μυστικός υπόγειος σιδηρόδρομος του Ουζμπεκιστάν φωτογραφίζεται πρώτη φορά
Στο αρχαιότερο υπόγειο σιδηροδρομικό δίκτυο της Κεντρικής Ασίας απαγορευόταν μέχρι πρότινος η λήψη φωτογραφιών, λόγω του εφεδρικού του ρόλου ως καταφυγίου πυρηνικής επίθεσης
Ανάμεσα στον ήλιο και τη θάλασσα: Η πιό μοναχική βιβλιοθήκη του κόσμου
Μια επίσκεψη στην παραθαλάσσια βιβλιοθήκη της κινεζικής πόλης Ναντάϊε, ένα μοντερνιστικό οικοδόμημα εμπνευσμένο από τους πίνακες του Andrew Wyeth και σχεδιασμένο από τον Gong Dong του Vector Architect
Ένα από τα πιο όμορφα εγκαταλελειμμένα κάστρα του κόσμου
Μια ματιά μέσα στο -κρυμμένο στους λόφους της Τοσκάνης- κάστρο του 16ου αιώνα που κόβει την ανάσα
Τα σαλόνια 14 διάσημων ηθοποιών του Χόλιγουντ
Το λοφτ του Gerard Butler, το διαμέρισμα της Jennifer Aniston και οι προσωπικοί χώροι χαλάρωσης των ισχυρών του Χόλιγουντ
Οι έξι πύργοι που θα στεφανώσουν την Σαγράδα Φαμίλια
Ένα μοναδικό αρχιτεκτονικό μνημείο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2026, έναν αιώνα μετά τον θάνατο του δημιουργού του.
Βίλα La Pagoda στη Νάπολη: ένα αρχιτεκτονικό όνειρο στο κύμα της Νάπολης
Τα περισσότερα δωμάτια έχουν θέα στον Βεζούβιο και το Κάπρι, ενώ μια πισίνα υδρεύεται φυσικά μέσω των αρχαίων ρωμαϊκών σπηλαίων.
Η Villa Savoye, το σπουδαίο έργο του Le Corbusier, βυθίζεται  στη Δανία
Εννοείται ότι πρόκειται για μία γιγαντιαία ρέπλικα και ταυτόχρονα τον τρόπο καλλιτεχνικής διαμαρτυρίας του δημιουργού της Asmund Havsteen-Mikkelsen
5 σχόλια
Ταξινόμηση:
Προηγούμενα 1 Επόμενα
dex_ dex_ 6.2.2016 | 14:48
Πόσο όμορφο σπίτι! Πόση ιστορία!
Σαμιαμίδι Σαμιαμίδι 7.2.2016 | 01:03
δεν είναι μόνο το σπίτι υπέροχο. Είναι κι αυτός ο Αβλέμονας, ο μαγευτικός.... Ααααχ!
avatar RedNati 7.2.2016 | 01:40
Φανταστικό! αναρωτιέμαι που να οδηγεί εκείνη η σκαλίτσα στην κουζίνα...!
avatar χλοη 15.2.2016 | 09:26
πραγματι θαυμασιο σπιτι με ξεχωριστη ιστορια, το μονο που με χαλαει ειναι τα μοντερνα επιπλα ,θα προτιμουσα να διακοσμηθει πιο παραδοσιακα.
Προηγούμενα 1 Επόμενα
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή