Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
1


Από τον Σεπτέμβριο του 2015, ένα νέο ιατρείο πλαστικής χειρουργικής στεγάζεται στον πρώτο όροφο διατηρητέου κτιρίου του 1912 στο κέντρο της Ρόδου. Όμως πόσο ενδιαφέρον μπορεί να έχει η αρχιτεκτονική ενός τέτοιου χώρου ή ποια καινοτομία σχεδιασμού μπορεί να τον κάνει ξεχωριστό; Τα περισσότερα ιατρεία δεν απέχουν πολύ από τους αποστειρωμένους, ψυχρούς χώρους που έχουμε όλοι συναντήσει. Κάποιες λίγες εξαιρέσεις δοκίμασαν μια πιο σύγχρονη και τολμηρή προσέγγιση με χρωματιστή και φουτουριστική διάθεση. Αλλά, αυτός εδώ ο χώρος, εισαγάγει μια εντελώς καινούργια και φρέσκια αισθητική πετυχαίνοντας ένα αναπάντεχα κομψό αποτέλεσμα.


Η Ελίνα Δρόσου, επικεφαλής του dARCHstudio, εργάστηκε στο πρότζεκτ αυτό με σκοπό την ανάδειξη του καινούργιου μέσα από το παλιό. Ο εσωτερικός χώρος δέχθηκε ήπιες επεμβάσεις και μεταμορφώθηκε σε ένα σύγχρονο ιατρείο με όλο τον αναγκαίο εξοπλισμό, διατηρώντας παράλληλα τον ιταλικής αρχιτεκτονικής εξαίρετο χαρακτήρα του.

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis

Στο κέντρο του ιατρείου, ένας μακρύς πλατύς και διαμπερής διάδρομος φιλοξενεί τους χώρους υποδοχής και αναμονής και καταλήγει σε ένα ηλιόλουστο μπαλκόνι, ενώ οι δύο χώροι γραφείων, η αίθουσα χειρουργείου, η είσοδος, το wc και η κουζίνα διακλαδώνονται αριστερά και δεξιά αυτού. Η απόλυτα συμμετρική διάταξη παραθύρων και πορτών φανερώνει την ιταλικής αρχιτεκτονικής καταγωγή του κτιρίου."Έμαθα ότι κατά την επίσκεψη του στον χώρο, κάποιος μονολόγησε ότι έτσι θέλει το σπίτι του." μου λέει η Ελίνα Δρόσου όταν της ζητώ να θυμηθεί ένα κολακευτικό σχόλιο πελάτη του ιατρείου.

Όμως πόσο εύκολο είναι να πείσεις έναν γιατρό να στεγάσει την επιστήμη του σε έναν χώρο τόσο αναπάντεχο για τον ανυποψίαστο πελάτη που θα βρεθεί αντιμέτωπος με κάτι τόσο διαφορετικό; "H κατεύθυνση πάρθηκε από κοινού με τον πελάτη εν μέσω συνδιαλλαγής. Συζητήσαμε αρκετά πριν και κατά την διάρκεια του σχεδιασμού. Κοινός μας εξ' αρχής στόχος, ήταν η δημιουργία ενός χώρου με τελείως διαφορετική όψη και ενέργεια από αυτήν ενός συμβατικού σύγχρονου χώρου ιατρείου. Θέλαμε ο ασθενής να νιώθει οικειότητα και να ξεχνάει έστω και για λίγο ότι έρχεται επίσκεψη σε γιατρό, αν όχι για επέμβαση. Η άριστη επικοινωνία και η τυφλή εμπιστοσύνη του γιατρού από ένα σημείο και μετά έκανε την διαδικασία του σχεδιασμού και της υλοποίησης του έργου άκρως απολαυστική. Ασυνείδητα οδηγήθηκα στο να αποδώσω στον χώρο βασικές πτυχές της προσωπικότητας του. Χαρακτηριστικά όπως η απλότητα, η καθαρότητα, η αντισυμβατικότητα, ο οραματισμός αλλά και η έλξη για ό,τι κρύβει πίσω του μια ιστορία."

 

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis

 

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
Οι λευκοί τοίχοι της εισόδου και του κεντρικού διαδρόμου έχουν ηθελημένα μείνει άδειοι, με σκοπό αργότερα να φιλοξενήσουν περιοδικές εκθέσεις τέχνης.- (φωτό.: Evangelos Hatzikelis)


Μέσα από τα παλιά ψηλά παράθυρα, τo φως του ηλίου διαχέεται άπλετα στο εσωτερικό. Το λευκό χρώμα των τοίχων αποπνέει την αίσθηση του καθαρού, ενώ ταυτόχρονα αντιπαραβάλλεται στην ποικιλία των χρωμάτων και των γεωμετρικών μοτίβων των παλιών πλακιδίων του δαπέδου, και αναδεικνύει έτσι το αποτύπωμα του χρόνου, την μοναδικότητα και την ζεστασιά τους. Μια λεία και ενιαία στρώση τσιμεντοκονίας έρχεται να γεμίσει τα κενά του δαπέδου, εκεί που τα πλακάκια λείπουν.


Ο σχεδιασμός των επίπλων εμπνέεται από την ανατομία του ανθρώπινου σώματος. Οι νέες βιβλιοθήκες ενσαρκώνουν την δομική σχέση των εσωτερικών οργάνων και του ινώδους συνδετικού ιστού, προβάλλοντας τον διάτρητο όγκο του μαύρου μεταλλικού πλέγματος ως περίβλημα στην συμπαγή γεωμετρική μορφή του λευκού λακαριστού ξύλου. Στην αίθουσα του χειρουργείου, μια γραμμή τομής «κόβει σαν νυστέρι» τους τοίχους και το δάπεδο του χώρου χρωματικά στα δύο. "Καταρχήν οδηγήθηκα από την ίδια την δομή του χώρου, τις χωρικές του ποιότητες και το λειτουργικό του πρόγραμμα. Από κει και πέρα, η έννοια της τομής, βασική διαδικασία τόσο στην πλαστική χειρουργική όσο και στην αρχιτεκτονική, με βοήθησε πολύ στον τρόπο σκέψης και σύνθεσης. Η μορφή κάποιων επίπλων (βιβλιοθήκες και ντουλάπια) φανερώνει με ειλικρίνεια την δομή του σκελετού της κατασκευής τους ,όπως συμβαίνει και σε μία τομή. Η αίθουσα του χειρουργείου καθώς και τα custom-designed έπιπλα στον χώρο της αναμονής είναι ευδιάκριτα για την τομή τους σε 2 ή περισσότερα τμήματα. Έμπνευση για τις χειροποίητες βιβλιοθήκες αποτέλεσε το αντικείμενο της πλαστικής χειρουργικής, το ανθρώπινο σώμα και η ανατομία του." αναφέρει η Ελίνα Δρόσου.

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
Όλα τα έπιπλα και τα φωτιστικά, εκτός από τα γραφεία και τις καρέκλες έχουν σχεδιαστεί από το studio.(φωτό.: Evangelos Hatzikelis)
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis

Η πρόκληση για έναν αρχιτέκτονα όταν επιχειρεί μια τέτοια προσέγγιση σε κάτι που οι περισσότεροι έχουν στο μυαλό τους στην πιο κλισέ του εκδοχή είναι μεγάλη: "Το να γυρίσει το μοιρογνωμόνιο υπό γωνία και παρά τους περιοριστικούς κανόνες του επαγγέλματος, να δει την πραγματικότητα με μια πιο ελεύθερη λοξή ματιά. Είναι και αυτό ένας πειραματισμός που σε ξυπνάει σαν διαδικασία και σε απογειώνει αν πετύχει, σαν αποτέλεσμα.Πρόκληση είναι το παιχνίδι συνύπαρξης πραγματικότητας και φαντασίας, παλιού και νέου, προβλέψιμου και απροσδόκητου."

Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter
φωτό.: Evangelos Hatzikelis
Πώς ένα διατηρητέο του 1912 στη Ρόδο μεταμορφώθηκε σε ένα λειτουργικό, κομψό ιατρείο Facebook Twitter

STATUS: Υλοποιημένο

PROJECT: Ιατρείο πλαστικής χειρουργικής στην Ρόδο
PROGRAM: 100 τμ, ιατρείο
LOCATION: Ίωνος Δραγούμη 44, Ρόδος, Ελλάδα
CLIENT: Δρ.Βασίλειος Παπαγεωργίου
DESIGN: Ελίνα Δρόσου
PROJECT MAGEMENT: Ελίνα Δρόσου
ARCHITECTURE OFFICE: dARCHstudio, www.darchstudio.com
DATE OF COMPLETION: Σεπτέμβριος 2015
PHOTOGRAPHY: Ευάγγελος Χατζικέλης

Design
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Design / Hôtel de la Marine, ένα μουσείο για το lifestyle στο Παρίσι του 18ου αιώνα

Το hotspot της γαλλικής αριστοκρατίας των δεκαετιών πριν από τη Γαλλική Επανάσταση ζωντανεύει έναν τρόπο ζωής υψηλής τέχνης και μια καθημερινότητα γεμάτη ακραία εξωπραγματική πολυτέλεια. Τώρα είναι και πάλι ανοιχτό για το κοινό. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση

Interiors / Ένα διαμέρισμα με ανθρώπινη υπόσταση στο Παγκράτι

Ο φωτογράφος μόδας Θανάσης Κρίκης ζει σε ένα διαμέρισμα που το αισθάνεται σαν προέκταση του εαυτού του. Σε αυτό κυριαρχούν οι φωτογραφίες μόδας, τα ζωγραφικά του έργα και τα design έπιπλα, μα, πάνω απ’ όλα, η ικανότητά του να τα συνθέτει όλα αυτά και να δημιουργεί ένα καλαίσθητο σύμπαν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα dream house

Design / Πώς είναι να ζεις μέσα σε ένα σπίτι σαν γκαλερί γλυπτών

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται ένα αθηναϊκό σπίτι γεμάτο με έργα Ελλήνων γλυπτών, που όλα του τα πράγματα μένουν πάντα στη θέση τους, και μιλά με τον αρχιτέκτονα ιδιοκτήτη που δεν συνηθίζει να σχεδιάζει σπίτια γιατί «αισθανόταν ότι θα έπρεπε να κάνει και τον διαπραγματευτή της οικογένειας»
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Design / Crini & Sophia: Εκεί που η art de la table συναντά τα έργα καταξιωμένων σύγχρονων καλλιτεχνών 

Σε μια υπερυψωμένη βιτρίνα στο Κολωνάκι συναντάμε μια σειρά από έργα τριών καλλιτεχνών οι οποίοι δεν είχαν μιλήσει μεταξύ τους πριν τελειώσει το κατάστημα, που απ’ έξω δεν μαρτυρά τι ακριβώς κρύβει μέσα του. 
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Η χρυσή σχεδιάστρια που μάγεψε το Χόλιγουντ

Design / Συνεργάτις του Ντε Κίρικο. Κολλητή του Νουρέγιεφ. Επίσκεψη στο απίθανο σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της εικαστικού Lisa Sotilis, που ήταν στενή φίλη του Ιόλα, συνεργάτιδα του Ντε Κίρικο και κολλητή φίλη του Νουρέγιεφ. Και εντυπωσιάζεται με την κινηματογραφική της ζωή.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Design / Kyr Lakis: Ένα νέο αθηναϊκό brand αναβιώνει την τέχνη των ηπειρώτικων σταμπωτών

Ένα νέο concept store εμφανίστηκε στα Εξάρχεια από τη γλύπτρια Αντιγόνη MacLellan και τον designer Χαρίλαο Κουρτίνο Πάλλα, το Αphilo, που συγκεντρώνει τη δουλειά πολλών ντόπιων artisans. Εκεί βρίσκουμε και τα χρηστικά αντικείμενα του brand τους, Kyr Lakis, που αξιοποιεί τα σχέδια από ξυλόγλυπτες μήτρες οι οποίες άντεξαν στον χρόνο, όπως μια γοργόνα που μετρά εκατό χρόνια ζωής.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Design / Mέσα στο boho διαμέρισμα της σχεδιάστριας Σήλιας Δραγούνη

Ένα σταντ με ρούχα δίπλα στην τραπεζαρία, μια σανίδα του skate στη μέση του καθιστικού, το πιο ιδιαίτερο πλακάκι που έχει μπει ποτέ σε τζάκι. Το διαμέρισμα της σχεδιάστριας στην Κηφισιά είναι μποέμ και boho, σαν την ίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Έλενα Ναβροζίδου: Νομίζω πως η πολιτική τους ορθότητα είναι μια εισβολή ασκήμιας

Design / Έλενα Ναβροζίδου: «Λογοκρίθηκαν πολλές από τις εικόνες μου, γιατί φαινόταν λίγο στήθος»

Η ξεχωριστή εικαστική καλλιτέχνις και δημιουργός της θρυλικής Λουντμίλα, της ηρωίδας κόμικς που ζούσε σουρεαλιστικές ερωτικές ιστορίες στο «Παρά Πέντε» και στη «Βαβέλ», μας ανοίγει το ειδωλολατρικό, πληθωρικό σπίτι της και μας δείχνει τη δική της Παραμυθία.
M. HULOT
Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Design / Deplot Architects: Προσδίδοντας υπεραξία με την αρχιτεκτονική σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες

Η αυθεντικότητα είναι ο πυρήνας της κουλτούρας των Deplot. Δημιουργώντας αξία μέσα από το design σε μη αναμενόμενες τοποθεσίες, διατηρούν τις ρίζες τους στην αυθεντική αισθητική και κουλτούρα της Μεσογείου, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία που παραμένουν πιστά στην αυθεντική ουσία της περιοχής.
ΘΑΝΑΣΗΣ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ