Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Τα χάλκινα αγάλματα ήταν πολύ πιο φωτεινά από τα σκοτεινά γλυπτά που βλέπουμε σήμερα κι αυτό οφείλεται στην πατίνα που καλύπτει τον χαλκό καθώς περνάνε τα χρόνια. © Fine Arts Museum of San Francisco
0

Όταν ο Βικτωριανός ζωγράφος Λόρενς Άλμα-Ταντέμα έκανε τα αποκαλυπτήρια του πίνακά του «Ο Φειδίας δείχνει την ζωφόρο του Παρθενώνα σε φίλους» το 1868, μια χαριτωμένη παραδοξότητα -ή, όπως θα λέγαμε σήμερα, «inception»- έλαβε χώρα.

Ένας ζωγράφος παρουσίαζε υπερήφανα το έργο του που αναπαριστούσε έναν γλύπτη που παρουσίαζε υπερήφανα τα νέα του γλυπτά. Ο Φειδίας, ο μουσάτος γλύπτης, στέκεται εμπρός από την ζωφόρο, την οποία σίγουρα ο Άλμα-Ταντέμα είχε την ευκαιρία να μελετήσει ενδελεχώς στο Βρετανικό Μουσείο.

Οι εξέχοντες Αθηναίοι του 5ου π.Χ. αιώνα απολαμβάνουν πρώτοι το αξιοθαύμαστο έργο του ανυπέρβλητου γλύπτη. Οι πτυχώσεις, το βάθος (σε κάποια σημεία καλπάζουν τέσσερα άλογα, το ένα δίπλα στο άλλο, σε μόλις 5 εκατοστά μαρμάρου) τραβάνε την προσοχή μας στον πίνακα. Περισσότερο όμως όλοι απορροφώνται από τα έντονα χρώματα που κάνουν τα γλυπτά να μοιάζουν ζωντανά.

Με τον πίνακα αυτόν ο Άλμα-Ταντέμα έκανε μια τολμηρή δήλωση: ότι το χρώμα των γλυπτών είχε χαθεί μέχρι να φτάσουν στις προθήκες του Βρετανικού Μουσείου. Πάνω από δύο χιλιετίες βροχής και πολέμων είχαν ξασπρίσει τα μάρμαρα, ενώ από τον 18ο αιώνα κι έπειτα οι επιδραστικότεροι ιστορικοί της τέχνης τα προτιμούσαν έτσι.

Ο Γιόχαν Γιοακίμ Βίνκελμαν, για παράδειγμα, του οποίου η δίτομη ιστορία της αρχαίας τέχνης δημοσιεύθηκε το 1764, επιθυμούσε να φαντάζεται την αρχαία γλυπτική ως μία μάζα όμορφου, αστραφτερού λευκού.

Όσο κι αν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα αγάλματα της Αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης ολόλευκα, στην πραγματικότητα θα τα κατανοήσουμε καλύτερα αν θυμηθούμε τα αρχικά χρώματα τους. 

Ο Βίνκελμαν λάτρευε τα ρωμαϊκά μαρμάρινα αντίγραφα των ελληνικών χάλκινων αγαλμάτων. Οι Ρωμαίοι αντέγραφαν συχνά τα πρωτότυπα ελληνικά χάλκινα γλυπτά και μπορεί κανείς να διακρίνει ότι πρόκειται για τέτοια περίπτωση, όταν η μορφή γέρνει για να στηριχθεί σε κάτι όπως κορμό δέντρου ή ραβδί ή όταν υπάρχει ένα μικρό κομματάκι μαρμάρου που ενώνει τα δύο πόδια.

Αυτό συμβαίνει επειδή το μάρμαρο δεν διαθέτει την αντοχή εφελκυσμού του χαλκού και απαιτείται επιπλέον στήριξη ώστε να παραμείνει σταθερή η μορφή. 

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Ο πίνακας του Λόρενς Άλμα-Ταντέμα «Ο Φειδίας δείχνει την ζωφόρο του Παρθενώνα σε φίλους» (1868)

Όταν λοιπόν ο Άλμα-Ταντέμα ζωγράφισε την ζωφόρο του Παρθενώνα και συμπεριέλαβε την εκδοχή με τα χαμένα χρώματα, στην ουσία έπαιρνε θέση σε ένα ζήτημα της ιστορίας της τέχνης που ακόμα και σήμερα εξάπτει τα πνεύματα των διαφωνούντων.

Είναι πολλοί εκείνοι που θεωρούν την ιδέα των χρωσθέντων μαρμάρινων ή χάλκινων γλυπτών ως προσβολή της αισθητικής τους και πιστεύουν πως το παρελθόν ήταν ένα αυστηρό και άκοσμο μέρος.

Ωστόσο η αρχαία τέχνη χρησιμοποιούσε πολύ τα χρώματα και κραυγαλέο διάκοσμο. Ο Φειδίας άλλωστε είχε δημιουργήσει και το γιγαντιαίο άγαλμα της Αθηνάς Παρθένου που κοσμούσε το εσωτερικό του Παρθενώνα.

Παρότι το άγαλμα έχει προ πολλού καταστραφεί, ο Παυσανίας το έχει περιγράψει λεπτομερώς στα γραπτά του. Ως χρυσελεφάντινο, δηλαδή καλυμμένο από χρυσό και ελεφαντοστό, προφανώς και δεν ήταν υπόδειγμα μινιμαλισμού.

Σήμερα υπάρχει ένα σύγχρονο αντίγραφο του στο Νάσβιλ από τον γλύπτη Άλαν ΛεΚουάιρ, το οποίο μας δίνει μια ιδέα του μεγαλοπρεπούς πρωτοτύπου. 

Ακόμα και τα χάλκινα αγάλματα ήταν πολύ πιο φωτεινά από τα σκοτεινά γλυπτά που βλέπουμε σήμερα κι αυτό οφείλεται στην πατίνα που καλύπτει τον χαλκό καθώς περνάνε τα χρόνια. Οι ομοιόμορφες σκουροπράσινες κεφαλές κάποτε ήταν αστραφτερές, σχεδόν χρυσές. Τα μαλλιά θα ήταν βαμμένα σκούρα, πιθανά και το δέρμα τους. Οι κόγχες των οφθαλμών συχνά είναι κενές καθώς τα μάτια φιλοτεχνούνταν ξεχωριστά και με τον χρόνο χάνονταν.

Το Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης διαθέτει ένα υπέροχο ζεύγος ματιών από χαλκό, μάρμαρο, κουάρτζ και οψιδιανό. Οι χάλκινες βλεφαρίδες είναι εξαιρετικής ομορφιάς αν και φαντάζουν κάπως άβολες.

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Αναπαράσταση του χρυσελεφάντινου αγάλματος της θεάς Αθηνάς που βρισκόταν στο εσωτερικό του Παρθενώνα. Φωτο: Hulton Archive/Getty Images

Οι αρχαιολόγοι έχουν χρησιμοποιήσει την υπεριώδη ακτινοβολία προκειμένου να ανιχνεύσουν τα χρώματα που υπήρχαν στα αγάλματα που πλέον δεν απομένουν καθόλου ορατά ίχνη της αρχικής τους διακόσμησης.

Παρότι δεν είναι πάντα εφικτό να ταυτοποιηθούν τα ακριβή χρώματα που είχαν εφαρμοσθεί, τα σχέδια που είχαν ζωγραφιστεί στις επιφάνειες των αγαλμάτων είναι σχετικά εύκολο να αναγνωρισθούν.

Τα αγάλματα από τον ναό της Αφαίας στην Αίγινα είναι το ιδανικό παράδειγμα. Τα γλυπτά του δυτικού αετώματος βρίσκονται σήμερα στην Γλυπτοθήκη του Μονάχου, όπου ο Γερμανός αρχαιολόγος Βιντσεντζ Μπρίνκμαμ τα εξέτασε κάτω από υπεριώδες φως. Το αέτωμα είχε στο κέντρο του την θεά Αθηνά με το φτερωτό της κράνος να βρίσκεται κάτω από το υψηλότερο σημείο της οροφής.

Με το φως UV βλέπουμε επιτέλους την επαναλαμβανόμενη γεωμετρική διακόσμηση του πέπλου της και του πρόσθιου τμήματος του φορέματος της.

Πιο μακριά βρίσκεται σκυμμένη στο χαμηλότερο σημείο της επικλινούς οροφής η μορφή ενός τοξότη, πιθανά πρόκειται για τον Πάρη, γιο του Πριάμου της Τροίας. Στα χέρια και τα πόδια του ανιχνεύονται σχέδια με ρόμβους.

Ο Μπρίνκμαν έχει αφιερώσει χρόνια στην αναπαράσταση των έντονων χρωματικά διακοσμήσεων σε αντίγραφα των γλυπτών που κοσμούσαν τους χώρους όπου ζούσαν οι αρχαίοι Έλληνες.

Αυτός ο τοξότης είναι ένα από τα πιο εντυπωσιακά δείγματα: ένα περίπλοκο σχέδιο με μπλε, κόκκινους, κίτρινους και πράσινους ρόμβους έντυνε τα χέρια και τα πόδια του εν είδει μανικιών και παντελονιού. Η φαρέτρα του διακοσμείται με μία παρόμοια χρωματική παλέτα αλλά με κάπως διαφορετικό σχέδιο που θυμίζει λέπια. Το τόξο είναι κόκκινο και χρυσό ενώ ακόμα και τα βέλη είναι κόκκινα.

Ο τοξότης είναι ένα από τα δείγματα που ξεχωρίζουν στην έκθεση του Μπρίνκμαν «Θεοί του Χρώματος», η οποία έχει περιοδεύσει ανά τον κόσμο τα τελευταία 15 χρόνια.

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Οι αρχαιολόγοι χρησιμοποιούν υπεριώδη ακτινοβολία για να ανιχνεύσουν τα χρώματα στα αγάλματα, Δεν είναι πάντα εφικτό να ταυτοποιηθούν τα ακριβή χρώματα αλλά τα σχέδια που κοσμούσαν τις επιφάνειες των αγαλμάτων είναι σχετικά εύκολο να αναγνωρισθούν. © Fine Arts Museum of San Francisco

Ο Μπρίνκμαν όμως δεν είναι ο μόνος που προσπαθεί να επανεισάγει το χρώμα στην αρχαία γλυπτική. Το Μουσείο Κλασικής Αρχαιολογίας στο Κέμπριτζ έχει επίσης προσπαθήσει να χρωματίσει τις γύψινες αναπαραστάσεις των αρχαίων αγαλμάτων.

Η πρωτότυπη και τώρα πάλλευκή Πεπλοφόρος, ένα άγαλμα νεαρού κοριτσιού που φοράει ένα μακρύ φόρεμα με ζώνη στη μέση, βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Το φόρεμα του αντιγράφου της στο Κέμπριτζ είναι χρωματισμένο σε ένα έντονο κόκκινο με μπλε μπορντούρα και μπλε, πράσινα και λευκά διακοσμητικά στοιχεία. Έχει επίσης αποκτήσει ένα ζευγάρι πόδια κι ένα νέο αριστερό χέρι, τα οποία λείπουν από το πρωτότυπο άγαλμα.

Το Μουσείο της Ακρόπολης επίσης προσφέρει την δυνατότητα σε όσους επισκέπτονται την ιστοσελίδα του να παίξουν με την Πεπλοφόρο εδώ και να ανακαλύψουν τα χρώματα που κάλυπταν την επιφάνεια της κατά την αρχαιότητα.

Φυσικά οι Έλληνες δεν ήταν οι μόνοι με ζωγραφισμένα αγάλματα, και οι Ρωμαίοι συμμερίζονταν τον ενθουσιασμό τους για τα χρωματιστά μάρμαρα.

Ο Πάολο Λιβεράνι του Πανεπιστημίου της Φλωρεντίας έχει εργαστεί για την αναπαράσταση του αγάλματος του Αυγούστου της Πρίμα Πόρτα. Το άγαλμα του αυτοκράτορα ανακαλύφθηκε το 1863 και υπήρχαν εμφανή ίχνη του χρώματος που κάποτε το κάλυπτε. Ένα πρόπλασμα του αγάλματος με την πολυχρωμία του αποκατεστημένη (εν μέρει βασιζόμενη σε εικασίες) εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Βατικανού.

Η διακόσμηση είχε πια αλλάξει πολύ σε σύγκριση με την ελληνική τεχνοτροπία και αισθητική. Το άγαλμα του Αυγούστου χρονολογείται στο 20 π.Χ. και η πανοπλία του δεν κοσμείται από γεωμετρικά σχέδια αλλά μορφές. Ο μανδύας του είναι βαθυκόκκινος ενώ οι άκρες της χλαμύδας του είναι έντονο κόκκινο και μπλε. 

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Ένα πρόπλασμα του αγάλματος του Αυγούστου της Πρίμα Πόρτα με την πολυχρωμία του αποκατεστημένη εκτίθεται σήμερα στο Μουσείο του Βατικανού. © Ashmolean Museum of Art and Archaeology, Oxford

Νοτιότερα στην Ιταλία έχουμε έναν από τους καλύτερα διατηρημένους αρχαιολογικούς χώρους στον κόσμο. Το Ερκουλάνουμ, κοντά στην Πομπηία στον όρμο της Νάπολης, καλύφθηκε από ηφαιστειακή τέφρα με την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. Τα ευρήματα έχουν διατηρηθεί διαφορετικά από εκείνα της Πομπηίας καθώς οι δύο πόλεις βρισκόντουσαν σε διαφορετική απόσταση από το ηφαίστειο.

Η Πομπηία δέχθηκε καταιγισμό από μεγάλα κομμάτια βράχου που διέλυσαν τους επάνω ορόφους των οικημάτων και των κτηρίων της ενώ στο Ερκουλάνουμ για παράδειγμα υπάρχουν ακόμα απανθρακωμένα κομμάτια ξύλου που στην Πομπηία κάηκαν ολοσχερώς.

Μια ομάδα επιστημόνων στο Σαουθάμπτον ξεκίνησε το 2009 την ψηφιακή αναπαράσταση ενός ζωγραφισμένου αγάλματος μιας πληγωμένης Αμαζόνας που είχε βρεθεί στο Ερκουλάνουμ. Το πρόσθιο τμήμα του προσώπου της Αμαζόνας είχε καταστραφεί αλλά τα κόκκινα μαλλιά της που σγούραιναν και είχαν χωρίστρα στη μέση, όπως ήταν της μόδας για τις νεαρές κοπέλες της Ρώμης την εποχή εκείνη, ήταν εμφανή. 

Το παγκόσμιο κοινό της έκθεσης του Μπρίνκαμ «Θεοί του Χρώματος» έχει αποδείξει πως υπάρχει η επιθυμία για σύγχρονες αναπαραστάσεις της λαμπρότητας των αρχαίων γλυπτών. Πέρα από όλα τα άλλα, μας υπενθυμίζει πόσο μακριά από εμάς βρίσκονται οι Ρωμαίοι και οι αρχαίοι Έλληνες, παρότι τους νιώθουμε τόσο κοντά μας.

Τα λευκά μαρμάρινα αγάλματα και στήλες που έχουμε δημιουργήσει ως φόρο τιμής σε εκείνους, αποκαλύπτουν περισσότερα για εμάς και τον τρόπο που επιλέγουμε να φανταζόμαστε τον αρχαίο κόσμο παρά για τους ανθρώπους που ζούσανε πριν από 2.000 χρόνια. Και ίσως η διαμάχη που έχει διχάσει τον κόσμο της τέχνης και της αρχαιολογίας εδώ και 100 χρόνια, από όταν ο Άλμα-Ταντέμα ζωγράφισε την δική του εκδοχή του Παρθενώνα, μπορεί πια να πάψει να υφίσταται.

Όσο κι αν έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε τα αγάλματα της Αρχαίας Ελλάδας και της Ρώμης ολόλευκα, στην πραγματικότητα θα τα κατανοήσουμε καλύτερα αν θυμηθούμε τα αρχικά χρώματα τους. 

Κάποτε τα μάρμαρα του Παρθενώνα είχαν εκτυφλωτικά χρώματα Facebook Twitter
Το Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρκης διαθέτει ένα υπέροχο ζεύγος ματιών από χαλκό, μάρμαρο, κουάρτζ και οψιδιανό

Πηγή: BBC

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ταξίδι στην τρισδιάστατη Αρχαία Ελλάδα

Τech & Science / Ταξίδι στην τρισδιάστατη Αρχαία Ελλάδα

Η εικονική περιήγηση σε φημισμένους αρχαιολογικούς χώρους κατά την περίοδο της ακμής τους με τη βοήθεια της τεχνολογίας, αλλά και αρχαιολόγων, ζωγράφων, προγραμματιστών και 3D animators είναι πια δυνατή χάρη σε μια καινοτόμο ελληνική ιδέα.
Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Εικαστικά / Το περίφημο ψηφιδωτό της οικίας του Διονύσου για πρώτη φορά στην Αθήνα

Μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο ρίχνει φως στις ανασκαφές, στα σημαντικά ευρήματα και κυρίως στα πρόσωπα που έπαιξαν τον καθοριστικότερο ρόλο στην προστασία και ανάδειξη των πολύτιμων αντικειμένων που κρύβονταν για αιώνες στα βάθη του αιγαιοπελαγίτικου νησιωτικού συμπλέγματος.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ