Ο Όμηρος (ζει) στο Αιγαίο και έχει κάτι να μας πει

Ο Όμηρος (ζει) στο Αιγαίο και έχει κάτι να μας πει Facebook Twitter
Το αγγείο, που χρονολογείται το 670 π.Χ., έγινε γνωστό ως «ο Πίθος της Μυκόνου» και είναι το σημαντικότερο έργο της εποχής του, που απεικονίζει την Ιλίου Πέρσιν, δηλαδή την Άλωση της Τροίας.
2

Με αφορμή τον Πίθο της Μυκόνου και το εύρημα των λίθινων ασπιδούχων πολεμιστών στην Ελεύθερνα της Κρήτης οργανώνεται για το 2017 μια έκθεση με τίτλο «Ο Όμηρος στο Αιγαίο». Το εισαγωγικό κομμάτι αυτής της έκθεσης παρουσιάζεται φέτος το καλοκαίρι στην Πινακοθήκη της Μυκόνου. To LΙFO.gr μίλησε με τους επιμελητές της έκθεσης Καθηγητή Νικ. Χρ. Σταμπολίδη, Δρ. Μιμίκα Γιαννοπούλου και Αντώνη Θεοχάρη Κιούκα.

— Πώς γεννήθηκε η ιδέα για την έκθεση «Ο Όμηρος στο Αιγαίο»;

Η ενασχόληση με τον ομηρικό κόσμο και τον τρόπο που αυτός επαληθεύεται από αρχαιολογικά ευρήματα ξεκίνησε από τα εξαιρετικά ευρήματα του καθηγητή Νίκου Χρ. Σταμπολίδη στη Νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας στην Κρήτη, όπως η πυρά του δειροτομηθέντος, που ανακαλεί την πυρά του Πατρόκλου στην «Οδύσσεια», αλλά και τους λίθινους πολεμιστές του ταφικού Μνημείου 4A, τον τάφο των Πριγκιπισσών και άλλα ευρήματα. Για τον λόγο αυτό, ο υπότιτλος του Μουσείου της Αρχαίας Ελεύθερνας που εγκαινιάστηκε πρόσφατα είναι «Ο Όμηρος στην Κρήτη». Περαιτέρω, η μελέτη των λίθινων πολεμιστών έχει καταλήξει εδώ και χρόνια στο συμπέρασμα ότι η πολεμική τους εξάρτυση μοιάζει με αυτήν των πολεμιστών που παριστάνονται στις ανάγλυφες παραστάσεις του Πίθου της Μυκόνου. Σε συζητήσεις τον χειμώνα με τον προϊστάμενο της Εφορείας, Δημήτρη Αθανασούλη, για δράσεις και εκθέσεις στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Μυκόνου και με τη γνώση των επιστημονικών δεδομένων, τόσο σε συγκριτικό επίπεδο όσο και από τη γνώση των αρχαίων καθαυτών, προτάθηκε η αξιοποίηση του πιο σημαντικού εκθέματος του Μουσείου της Μυκόνου, του αγγείου που είναι γνωστό ως ο Πίθος της Μυκόνου, αρχικά με μια ψηφιακή παρουσίασή του φέτος και στη συνέχεια με τη διοργάνωση μιας μεγαλύτερης έκθεσης το 2017 με τίτλο «Ο Όμηρος στο Αιγαίο», αλλά και πολλών άλλων δράσεων που θα καλύπτουν μια τόσο μεγάλη θεματική σε διάφορες εκφάνσεις της.

Μολονότι ο Τρωικός Πόλεμος είναι διαφορετικός από τον ισπανικό εμφύλιο, σε επίπεδο Ιστορίας της Τέχνης μπορούμε να μιλήσουμε για την πρώτη Γκερνίκα της Ιστορίας.

Ο Όμηρος (ζει) στο Αιγαίο και έχει κάτι να μας πει Facebook Twitter
H έκθεση διαρκεί από τις 22 Ιουλίου έως τις 11 Σεπτεμβρίου 2016


— Τι θα περιλαμβάνει η έκθεση που θα παρουσιαστεί το 2017 στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Αρχαίας Ελεύθερνας;

Η έκθεση είναι υπό σχεδιασμό και θα περιλαμβάνει αρχαιότητες από μουσεία που σχετίζονται με την επαλήθευση αναφορών στα έπη, οπτικοακουστικές εφαρμογές και, γενικά, ένα σύνολο δράσεων που δεν θα περιορίζονται μόνο σε εκθεσιακά δρώμενα.

— Τι πρόκειται να δει ο επισκέπτης στην Πινακοθήκη της Μυκόνου, στο εισαγωγικό πρώτο μέρος της έκθεσης με τίτλο «Η Άλωση της Τροίας. Ο Πίθος της Μυκόνου και οι ήρωες πολεμιστές της Ελεύθερνας»;

Στο εισαγωγικό πρώτο μέρος της που παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη της Μυκόνου από τις 22 Ιουλίου έως τις 11 Σεπτεμβρίου 2016 μπορεί κανείς να δει δύο ταινίες που βασίζονται σε πρωτότυπα 3D μοντέλα και ψηφιακή σάρωση του πίθου και ευρημάτων της Ελεύθερνας. Η πρώτη ταινία που παρουσιάζεται στην Α Αίθουσα της Πινακοθήκης διηγείται τι απεικονίζει ο πίθος, σχολιάζοντας τις ανάγλυφες παραστάσεις, ξεκινώντας από τον λαιμό, με την απεικόνιση του Δούρειου Ίππου, και καταλήγοντας στην τελευταία ζώνη με τη σκηνή της δολοφονίας του Αστυάνακτα από τον Νεοπτόλεμο, παρουσία της μητέρας του της Ανδρομάχης. Η δεύτερη ταινία στη Β Αίθουσα παρουσιάζει τους πολεμιστές του πίθου και τους λίθινους ασπιδούχους πολεμιστές από το Μνημείο 4Α της Νεκρόπολης της Ορθής Πέτρας στην Ελεύθερνα, που είναι έργα σύγχρονα χρονολογικά, και τις ομοιότητες που παρουσιάζουν στην πολεμική τους εξάρτυση, αποδεικνύοντας ότι την εποχή συγγραφής των ομηρικών επών υπάρχει ένα κοινό παρελθόν σε κοινωνίες αρκετά απομακρυσμένες μεταξύ τους. Οι ταινίες είναι σε σκηνοθεσία του Αντώνη Κιούκα και σε επιστημονική επιμέλεια και κείμενα του καθηγητή Ν. Χρ. Σταμπολίδη και της δρ Μιμίκας Γιαννοπούλου. Οι προβολές πλαισιώνονται από εποπτικό υλικό και πέντε εξαιρετικά αντίγραφα αγγείων που φέρουν παραστάσεις από τον Τρωικό Κύκλο, όπως ο περίφημος Κρατήρας των Φαρσάλων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, με την υπογραφή του αγγειογράφου Θωμά Κοτσιγιάννη. Στη Γ Αίθουσα προβάλλεται η ταινία «Τρωάδες» του Μιχάλη Κακογιάννη, βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Ευριπίδη, που διδάχτηκε το 415 π.Χ. και περιγράφει πολλές σκηνές που απεικονίζονται στις ανάγλυφες παραστάσεις του Πίθου της Μυκόνου.


— Ο Πίθος της Μυκόνου είναι το διασημότερο έκθεμα του αρχαιολογικού μουσείου του νησιού. Ποια είναι η ιστορία του, τι απεικονίζει και γιατί θεωρείται σημαντικός;

Blood Scene

Το καλοκαίρι του 1961 το άνοιγμα ενός πηγαδιού σε ένα μυκονιάτικο σπίτι έκρυβε μια έκπληξη: έναν ταφικό πίθο με εντυπωσιακή ανάγλυφη διακόσμηση και ανθρώπινα οστά στο εσωτερικό του. Το αγγείο, που χρονολογείται το 670 π.Χ., έγινε γνωστό ως «ο Πίθος της Μυκόνου» και είναι το σημαντικότερο έργο της εποχής του, που απεικονίζει την Ιλίου Πέρσιν, δηλαδή την Άλωση της Τροίας.

Φαίνεται ότι την πρωτοαρχαϊκή περίοδο που τα ομηρικά έπη, η «Ιλιάδα» και η «Οδύσσεια», γράφονται, το ηρωικό παρελθόν εξακολουθεί να ανακαλείται και να αντλούνται από αυτό πρότυπα και αξίες που χαρακτηρίζουν τις κοινωνίες του αιγαιακού χώρου.

Η διακόσμηση στον Πίθο της Μυκόνου, που εκτείνεται μόνο στο πρόσθιο μέρος, στον λαιμό και στο σώμα, διακρίνεται από μια μοναδικής ομορφιάς σύνθεση, η οποία χαρακτηρίζεται από τη λεπτότητα στην απόδοση των μορφών και την προσοχή στις λεπτομέρειες. Εκτός από τον Δούρειο Ίππο και τους 14 Αχαιούς πολεμιστές που παριστάνονται σε όλη την επιφάνεια του λαιμού, παριστάνονται και 19 σκηνές σε τρεις επάλληλες ζώνες στο σώμα που αφηγούνται το ξεκλήρισμα των παιδιών των Τρώων και την αρπαγή των γυναικών ως λαφύρων πολέμου. Σε όλες τις σκηνές πρωταγωνιστούν γυναίκες-μάνες, αυτές που βάζουν και οι μεγάλοι τραγικοί ποιητές να αφηγούνται τις συμφορές της Τροίας σε διάσημες τραγωδίες, όπως οι «Τρωάδες» του Ευριπίδη.

— Μπορούμε να πούμε ότι ο Πίθος της Μυκόνου είναι ένα έργο με αντιπολεμική διάσταση, η «πρώτη Γκερνίκα της Ιστορίας», όπως αναφέρεται στο δελτίο Τύπου;

Μολονότι ο Τρωικός Πόλεμος είναι διαφορετικός από τον ισπανικό εμφύλιο, σε επίπεδο Ιστορίας της Τέχνης μπορούμε να μιλήσουμε για την πρώτη Γκερνίκα της Ιστορίας, δηλαδή ως το πιο πρώιμο έργο σε μεγαλειώδη κλίμακα που απεικονίζει τον εξανδραποδισμό και τα δεινά του πολέμου.

Ο Όμηρος (ζει) στο Αιγαίο και έχει κάτι να μας πει Facebook Twitter
Δούρειος Ίππος

— Ποια είναι η γνώμη σας για τη χρήση της τεχνολογίας στα μουσεία; Τα ελληνικά μουσεία θεωρείτε ότι την αξιοποιούν επαρκώς;

Τα ελληνικά μουσεία ολοένα και περισσότερο αντιλαμβάνονται τη χρησιμότητα της ύπαρξης οπτικοακουστικών μέσων, χωρίς ακόμα η χρήση τους να έχει έναν οργανωμένο σχεδιασμό – κατά περίπτωση, γίνονται διάφορες εφαρμογές που το αποτέλεσμα και η απήχησή τους δεν έχει αξιολογηθεί ακόμη. Πρόσφατο παράδειγμα τέτοιων εφαρμογών που εντάχθηκαν εξαρχής στον μουσειογραφικό σχεδιασμό είναι το Μουσείο της Αρχαίας Ελεύθερνας, στο οποίο χρησιμοποιούνται αρκετές προβολές, τόσο fiction ταινιών που ζωντανεύουν κομμάτια ιστοριών που κρύβονται πίσω από διάσημα εκθέματά του, όσο και multimedia εφαρμογών που βοηθούν στην κατανόηση μνημείων αλλά και δράσεων που συνδέονται με αρκετά αντικείμενα. Για παράδειγμα, στη μεγάλων διαστάσεων προθήκη με τα εισηγμένα αντικείμενα αναπτύσσεται ειδική προβολή που πραγματεύεται τις σχέσεις της αρχαίας πόλης, εμπορικές και άλλες, με Ανατολή και Δύση και όσα στοιχεία προκύπτουν μέσα από αυτές για την εξωστρέφεια και την ιστορία της Ελεύθερνας. Σε γενικότερο επίπεδο περιοδικών εκθέσεων, υπάρχουν θέματα, όπως αυτό του πίθου στην Πινακοθήκη της Μυκόνου, που στηρίχτηκαν σε ψηφιακά μέσα, αποδεικνύοντας τη σπουδαιότητα της εφαρμογής τους στη σύγχρονη πραγματικότητα, στην επαφή και στη μετάδοση γνώσης στο σύγχρονο επισκέπτη.


— Ποια ήταν η ανταπόκριση της τοπικής κοινωνίας αλλά και των επισκεπτών, κ. Κιούκα, με δεδομένο ότι η Μύκονος είναι ένα νησί που έχουμε συνδυάσει περισσότερο με τη διασκέδαση; Πιστεύετε ότι υπάρχει η δυνατότητα τα μικρά μουσεία των νησιών να καταστούν πόλος έλξης;

Είναι σίγουρο ότι ο τουρισμός στην Ελλάδα έχει δύο κινητήριες δυνάμεις: πρώτη είναι ο τόπος, ο ήλιος και η θάλασσα και δεύτερη ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός και η παρακαταθήκη του στον κόσμο. Και στο μικρότερο νησάκι της Ελλάδας, μια όρθια κολόνα σε έναν γκρεμισμένο ναό θα αποτελεί πόλο έλξης και γοητείας. Απόδειξη οι εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες του Ακρωτηρίου στη Σαντορίνη και η απρόσμενη επισκεψιμότητα της έκθεσης «Ο Πίθος της Μυκόνου» σε ένα νησί που έχει ταυτιστεί όσο κανένα άλλο με τη διασκέδαση.

Αρχαιολογία & Ιστορία
2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Πέγκυ Ρίγγα μιλά για τη «Σκοτεινή» πλευρά της αρχαιολογίας

Αρχείο / Η Πέγκυ Ρίγγα μιλά για τη «Σκοτεινή» πλευρά της αρχαιολογίας

Κλασική αρχαιότητα δεν είναι μόνο οι ρήτορες, οι φιλόσοφοι, ο υψηλός πολιτισμός και τα λαμπρά μνημεία. Η Πέγκυ Ρίγγα μάς ξεναγεί σε μια καθημερινότητα χαρούμενη, διασκεδαστική, «σέξι» και ταυτόχρονα βίαιη, σκοτεινή, μακάβρια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντάνιελ Μέντελσον: Ο φιλέλληνας διανοούμενος σε μια χειμαρρώδη συζήτηση με το LIFO.gr

Βιβλίο / Ντάνιελ Μέντελσον: Ο φιλέλληνας διανοούμενος σε μια χειμαρρώδη συζήτηση με το LIFO.gr

Mιλά για την ποπ κουλτούρα του Ομήρου και του Αριστοφάνη, για τον Τραμπ που δεν θα υπήρχε χωρίς το διαδίκτυο και για τη λεπτή γραμμή που συνδέει τις αρχαίες τραγωδίες με κινηματογραφικά αριστουργήματα όπως το "Brokeback Mountain".
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Ιστορία μιας πόλης / Το ΕΚΠΑ και η Αθήνα: Οι πρώτοι καθηγητές, οι πρώτοι φοιτητές, η πρώτη κατάληψη

Κτίρια του βρίσκονται διάσπαρτα στην Αθήνα, στη Σόλωνος, στου Ζωγράφου και αλλού. Πολύβουοι τόποι, γεμάτοι ζωή, πεδίο μαχών, κέντρο παραγωγής και διάδοσης γνώσης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τη Χάιδω Μπάρκουλα για την ιστορία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ