«Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!»

«Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!» Facebook Twitter
«Αναρωτιέμαι αν έχετε καταλάβει ότι η Αρχαία Ελλάδα είναι ο ένας και μοναδικός σας θησαυρός που χρειάζεται να αναπτυχθεί και αξιοποιηθεί οικονομικά.» Ο Μίλλερ στην Νεμέα.
6

Ο Stephen G. Miller γεννήθηκε στην Ιντιάνα των ΗΠΑ το 1942. Ολοκλήρωσε το πρώτο του πτυχίο στα Αρχαία Ελληνικά στο Wabash College και το Διδακτορικό του στην Κλασσική Αρχαιολογία στο Πανεπιστήμιο Πρίνστον.

Μετά από ανασκαφές σε διάφορες τοποθεσίες του Αρχαίου Ελληνικού κόσμου, συμπεριλαμβανομένης της Ολυμπίας και, για τέσσερα χρόνια, της Αρχαίας Αγοράς των Αθηνών, ξεκίνησε τις δικές του ανασκαφές στη Νεμέα το 1973.


Κατά τα 35 χρόνια της εργασίας του στη Νεμέα, όχι μόνο διενήργησε ανασκαφές που έφεραν στο φως σημαντικά ευρήματα όπως το στάδιο όπου διεξάγονταν τα Νέμεα, αλλά δημιούργησε και αρχαιολογικό πάρκο, κατασκεύασε αρχαιολογικό μουσείο και οργάνωσε την έκθεση του, ενώ ξεκίνησε και την αναστήλωση του αρχαίου Ναού του Δία.

Ταυτόχρονα, υπηρετούσε ως Καθηγητής Κλασσικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Berkeley, με εξαίρεση τα έτη 1982-1987, όταν διετέλεσε Διευθυντής της Αμερικανικής Σχολής Κλασσικών Σπουδών στην Αθήνα. Έχει δημοσιεύσει πολλά βιβλία, κάποια μάλιστα σχετικά με τις ανακαλύψεις του στη Νεμέα, όπως π.χ. το Nemea II: The Early Hellenistic Stadium (University of California Press, 2001)

Όταν έφθασα εκεί, μόνο τρεις στύλοι του Ναού του Διός και το μικρό σκέπαστρο του 1924 του αρχαίου Λουτρού ήταν ορατά ανάμεσα στα βάτα, τα χόρτα και τα χαμόκλαδα.


Έχει ανακηρυχθεί επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, εχει τιμηθεί ως Ταξιάρχης του Τάγματος της Τιμής από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, έχει αναγνωριστεί ως «Πρόσωπο της Εβδομάδας» από το Αμερικανικό τηλεοπτικό κανάλι ABC το 2004 κ. ο. κ. Το 2005 με προεδρικό διάταγμα ο Στέφανος Μίλλερ πολιτογραφήθηκε Έλληνας υπήκοος.

Τον βρήκαμε στην Νεμέα όπου βοηθά στην προετοιμασία της 6ης σύγχρονης Νεμεάδας (θα γίνει από τις 10 ως τις 12 Ιουνίου), και με χαρά συνομιλήσαμε με τον άνθρωπο που προσέφερε τόσα πολλά στην Ελλάδα και στους Έλληνες. Και που συνεχίζει να προσφέρει.  

«Στη Νεμέα άρχισα να εργάζομαι το 1973» λέει στο LIFO.gr. «Όταν έφθασα εκεί, μόνο τρεις στύλοι του Ναού του Διός και το μικρό σκέπαστρο του 1924 του αρχαίου Λουτρού ήταν ορατά ανάμεσα στα βάτα, τα χόρτα και τα χαμόκλαδα. Ο χώρος εκείνα τα χρόνια ήταν απόλυτα εκτεθειμένος και ο δρόμος βόρεια προς Κορινθιακό και Βραχάτι περνούσε ακριβώς πίσω απ' τον ναό και δυτικά απ το ποταμάκι που έρρεε δίπλα στο στέγαστρο, ορίζοντας την τότε δυτική πλευρά του χώρου.»

— Τι είναι για σας η Νεμέα;

43 ολόκληρα χρόνια της ζωής μου! Είναι το σπίτι μου, εκεί που μελετούνται οι ανακαλύψεις μου, εκεί που είναι οι φίλοι μου.

«Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!» Facebook Twitter
Στο αρχαίο στάδιο κάθε τέσσερα χρόνια αναβιώνουν οι αρχαίοι αγώνες. Όλοι μπορούν να συμμετέχουν.

Ζώντας σε μια μικρή αγροτική πόλη της Ιντιάνα, δεν είχε περάσει ποτέ απ' το μυαλό του Μίλλερ η αρχαιολογία, διαβάζουμε στο βιβλίο του «Ο ΘΕΟΔΟΣΙΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΤΑΔΙΟ ΤΗΣ ΝΕΜΕΑΣ». Υποσυνείδητα όμως είχε αναπτύξει ένα ενδιαφέρον για την Ελλάδα και την ιστορία, πιθανόν επειδή περνούσε συχνά απ' τον «Ποσειδώνα», ένα συντριβάνι στο κέντρο της πόλης. Το γλυπτό ήταν χορηγία του ιδιοκτήτη του ζαχαροπλαστείου «Olympia Candy Κitchen», που ο πατέρας του Μίλλερ επισκεπτόταν κάθε Κυριακή για να προμηθευτεί τα αγαπημένα του σοκολατάκια με φιστίκι.

 

Όποια και να 'ταν η αιτία, ο Μίλλερ πάντως έπεισε τη διεύθυνση του μικρού λυκείου που φοιτούσε να του προσφέρει μαθήματα Λατινικών στην τελευταία τάξη. Την επόμενη χρονιά δε, φοιτητής πια του κολεγίου Wabash, άρχισε να μελετά εκεί τα Αρχαία Ελληνικά. Οι επιλογές του αυτές παραξένευαν τους γονείς του που δεν μπορούσαν να καταλάβουν πού θα του χρησίμευαν αυτές οι νεκρές γλώσσες στην «πραγματική ζωή». Ούτε ο Μίλλερ ήξερε, ήξερε μονάχα ότι τις απολάμβανε.

Η απάντηση στο ερώτημα έγινε ξεκάθαρη όταν ο διακεκριμένος Έλληνας αρχαιολόγος Γεώργιος Μυλωνάς, ευρύτερα γνωστός για το έργο του στις Μυκήνες, επισκέφτηκε το Κολέγιο Wabash. Όσο ο δευτεροετής φοιτητής Μίλλερ άκουγε τον Μυλωνά, η σκέψη να είναι ο πρώτος άνθρωπος που θα δει και θα αγγίξει αντικείμενα κατασκευασμένα απ' τους Αρχαίους Έλληνες πριν από 2.000 χρόνια και πλέον του φάνηκε υπέροχη. Έμαθε επίσης τι, όσο σημαντική ήταν για τον αρχαιολόγο η σκαπάνη και το φτυάρι, το ίδιο σημαντική ήταν και η βιβλιοθήκη. Όταν ο νεοφώτιστος πλησίασε τον Μυλωνά, εκείνος τον παρότρυνε να σπουδάσει αρχαιολογία στο Princeton, αλλά προπαντώς να μάθει άμεσα γλώσσες. 

 

Έτσι λοιπόν, το 1964 ο Μίλλερ αποφοίτησε απ' το Wabash και μπήκε στο Princeton, στο διδακτορικό πρόγραμμα της Κλασικής Αρχαιολογίας. Ωστόσο, δεν είχε ακόμα άμεση επαφή με την ανασκαφική και εργαζόταν προς αυτή την κατεύθυνση, δηλαδή για την ημέρα που θα βρισκόταν ανάμεσα στα χώματα...

— Αλήθεια κύριε Μίλλερ, πώς έγινε η αναβίωση των θρυλικών αγώνων της Νεμέας;

Η αναβίωση των αγώνων έγινε χάρη στους ντόπιους, που ζήτησαν τη βοήθειά μου. Ο σκοπός είναι να δώσουμε στον καθένα την ευκαιρία να γίνει Αρχαίος Έλληνας αθλητής, να περάσει μέσα απ' το τούνελ στον 4ο αιώνα π.Χ., να ακουμπήσει εκεί που ακουμπούσαν οι αθλητές πριν από 2300 χρόνια, να προσθέσουν τα ίχνη τους στον αρχαίο στίβο.  

Είναι, με άλλα λόγια ένα παιδαγωγικό πρότζεκτ. Τώρα έχουμε την 6η σύγχρονη Νεμεάδα. Σήμερα το πρωί στήσαμε την τέντα πάνω από το Αρχαίο Αποδυτήριο και ήταν πάλι τεράστια η χαρά μου βλέποντας όλους τους εθελοντές να δουλεύουν μαζί, ετοιμάζοντας τα πάντα για να υποδεχτούμε τους χιλιάδες επισκέπτες. Οι αγώνες ενώνουν την κοινότητά μας. 

 

«Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!» Facebook Twitter
Αεροφωτογραφία του Σταδίου από το Βορρά, μετά τη μετατόπιση του δρόμου που το διέσχιζε.

Στη Νεμέα οι αρχαίοι Έλληνες πανηγύριζαν αθλητικές θρησκευτικές εορτές, που συναποτελούσαν με εκείνες των Δελφών, της Ισθμίας και της πλέον γνωστής, μέχρι σήμερα, Ολυμπίας, το λεγόμενο κύκλο των ιερών πανελληνίων αγώνων. Σε κάθε έναν από αυτούς τους τέσσερεις τόπους, εναλλάξ κάθε χρόνο και για αρκετό χρονικό διάστημα, μια ιερή εκεχειρία ανέστελλε κάθε πόλεμο και κάθε εχθροπραξία και όλοι οι Έλληνες, δήλωναν παρουσία, αναγνωρίζοντας την κοινή ανθρώπινη υπόστασή τους. Αυτή η παρότρυνση για ειρήνη, μολονότι περιοριζόταν σε λίγες μέρες κάθε χρόνο, είναι η πρώτη που εμφανίζεται στην ιστορία της ανθρωπότητας σε διεθνές επίπεδο συστηματικά και τακτικά. Επομένως, οι ιερές αθλητικές πανηγύρεις στη Νεμέα, την Ολυμπία, τους Δελφούς και την Ισθμία είναι οι κατευθείαν πρόγονοι των Ηνωμένων Εθνών και του Ολυμπιακού Κινήματος. Ως εκ τούτου, το αρχαίο στάδιο που αποκαλύφθηκε στη Νεμέα είναι ένα σημαντικό μνημείο, που συνδέεται ιστορικά με αυτούς τους οργανισμούς.

«Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!» Facebook Twitter
Αύλακας νερού με λεκάνη καθίζησης και αγωγό, στη θέση του δείκτη των 300 ποδιών, στην δυτική πλευρά του στίβου.

— Αν βρισκόσασταν, με τρόπο μαγικό, για μια μέρα στην αρχαία Νεμέα, τι θα κάνατε;

Αν μπορούσα να ζήσω μια μέρα στα τέλη του 4ου αιώνα π.Χ. θα πήγαινα οπωσδήποτε σε κάθε κτίριο που θα έβλεπα μπροστά μου, για να δω τι ακριβώς είναι. Θα έμπαινα σε όλα για να δω αν έχω στ' αλήθεια καταλάβει το σκοπό και τη χρησιμότητα του καθενός τους. 

 

«Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!» Facebook Twitter
Σχεδιαστική αναπαράσταση του στίβου κατά τη διεξαγωγή αγώνα δρόμου μεγάλης απόστασης (δόλιχος).

 

Tο αρχαίο Στάδιο της Νεμέας κατασκευάστηκε περί το 330 π.Χ., όταν οι αγώνες επέστρεψαν από το Άργος. Έχει ομοιότητα με άλλα στάδια της Πρώιμης Ελληνιστικής περιόδου, όπως αυτά της Ολυμπίας και της Αθήνας, τα οποία εν μέρει εκμεταλλεύονταν τη μορφή του φυσικού εδάφους και εν μέρει ήσαν τεχνητά. Στην περίπτωση της Νεμέας, η νότια κυρτή απόληξη ήταν σκαμμένη μεταξύ δύο κορυφογραμμών που κατευθύνονταν προς βορρά του λόφου της Ευαγγελίστριας και το βόρειο άκρο του εδραζόταν σε τεχνητό επίχωμα, κατασκευασμένο από τα χώματα της εκσκαφής στο νότιο τμήμα.

 

Το συνολικό μήκος του στίβου, όπως και σε άλλους αρχαίους στίβους, ήταν 600 πόδια. Στην πραγματικότητα, η λέξη στάδιο αρχικώς σήμαινε εννοιολογικά μονάδα μήκους ίση με 600 πόδια. Το πόδι ωστόσο διέφερε σε μήκος από τόπο σε τόπο. Στην Ολυμπία ήταν ίσο με 0,32 μέτρα. Στη Νεμέα ισοδυναμούσε με 0.297 μέτρα (όσο περίπου και το πόδι στους Δελφούς). Έτσι, το συνολικό μήκος του στίβου στη Νεμέα ήταν 178 μέτρα, σε αντιδιαστολή με της Ολυμπίας, που ήταν 192 μέτρα. Εδώ εντοπίζεται μια θεμελιώδης διαφορά μεταξύ του αρχαίου και του σύγχρονου αθλητισμού. Στην πρώτη περίπτωση οι αγώνες διεξάγονταν σε συγκεκριμένη μέρα και σε συγκεκριμένο τόπο, χωρίς καταγραφή χρονικών επιδόσεων. Αυτό που είχε καθοριστική σημασία ήταν ότι ο κάθε αθλητής συμμετείχε αποδεχόμενος τους ίδιους τοπικούς κανόνες και συνθήκες και ανταγωνιζόταν μόνο τους άλλους αθλητές και όχι το χρονόμετρο. Πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι μόνο ο πρώτος νικητής αναγνωριζόταν. Η δεύτερη θέση και η τελευταία θέση είχαν την ίδια ακριβώς αξία.

  

«Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!» Facebook Twitter

 

— Πώς βλέπετε την κρίση που βιώνει η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια;

Κοιτάξτε, μέχρι το 2005 που πήρα σύνταξη περνούσα μισό χρόνο στην Καλιφόρνια και μισό χρόνο στη Νεμέα. Τώρα όμως βρίσκομαι σχεδόν μόνιμα εδώ. Ζω και γηράσκω με τη γυναίκα μου Έφη, σε ένα μικρό Ελληνικό αγροτικό χωριό.

 

Η κρίση επηρέασε την κάθε περιοχή της Ελλάδας με διαφορετικό τρόπο. Η δική μας κοινότητα εδώ πέρα είναι αγροτική, κι έτσι οι ρυθμοί της φύσης συνεχίζονται απαράλλαχτοι, όπως και η ανάγκη της υπόλοιπης κοινωνίας για τα τρόφιμα που παράγουμε. 

 

Ελπίζω όμως πως κάθε Έλληνας θα διδαχτεί κάτι απ' την κρίση: Την ανάγκη για αυτοέλεγχο, για μέτρο. Το όλο πράγμα ξέφυγε πολύ γρήγορα, απότομα. Οι άνθρωποι ξεχάσαμε ότι δεν μπορούμε να ξοδεύουμε λεφτά που δεν έχουμε... 

«Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!» Facebook Twitter
Αεροφωτογραφία του Ιερού του Νεμείου Διός από δυτικά, με το κεραμοσκεπές μουσείο δεξιά του και το πρώιμο Ελληνιστικό Στάδιο επάνω δεξιά.
«Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!» Facebook Twitter
Ο ναός του Νεμείου Διός από νοτιοδυτικά, 1766.

— Μπορεί να μας εμπνεύσει σήμερα η αρχαιότητα; 

Είναι εξαιρετικά ειρωνικό ότι η Αρχαία Ελλάδα εμπνέει περισσότερο τους μη Έλληνες απ' ό,τι τους Έλληνες!

 

Και μάλιστα, απ' ό,τι φαίνεται, πολύ σύντομα περισσότεροι μη Έλληνες θα μαθαίνουν αρχαία Ελληνικά απ' ό,τι σύγχρονοι Έλληνες. Αναρωτιέμαι επίσης αν έχετε καταλάβει ότι η αρχαία Ελλάδα είναι ο ένας και μοναδικός σας θησαυρός, που χρειάζεται να αναπτυχθεί και αξιοποιηθεί οικονομικά. Αν μπορούσα να καταφέρω -και το κατάφερα- να φέρω πάνω από 13.000.000 δολάρια στην Ελλάδα λόγω της αρχαίας Νεμέας, φανταστείτε πόσα χρήματα θα απέφεραν στη χώρα οι εκατοντάδες άλλοι αναξιοποίητοι αρχαιολογικοί χώροι που βρίσκονται, ξεχασμένοι και αφύλακτοι, ανά τη χώρα...  

 

Αυτό το video περιέχει στιγμιότυπα από τις ανασκαφές στη Νεμέα και από την αποκάλυψη του Σταδίου στο οποίο διεξάγονταν οι Νέμεοι Αγώνες. Στη συνέχεια αναφέρεται στην αναβίωση των αρχαίων αγώνων που γίνεται στον ίδιο τόπο και με τη μεγαλύτερη δυνατή προσήλωση στις αρχαίες πρακτικές.

 

Αρχαιολογία & Ιστορία
6

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Δεν ξέρουμε πού βρίσκεται το σώμα του Αλέξανδρου, όμως ο τάφος του είναι σίγουρα στην Αλεξάνδρεια»

Η Καλλιόπη Λημναίου-Παπακώστα, διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου-Ιδρύματος Αλεξανδρινού Πολιτισμού, που σκάβει στην Αλεξάνδρεια από το 1998 μιλά για τις ανασκαφές που πραγματοποιεί εκεί, τα μέχρι στιγμής ευρήματα, τον Μεγαλέξανδρο, τη σχέση του με την Αίγυπτο και το πολυσυζητημένο ντοκιμαντέρ του Netflix, στο οποίο συμμετείχε.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Στοά Νικολούδη, Σαρόγλειο, Μέγαρο Υπατία: Τα έργα του Α. Νικολούδη έδωσαν ευρωπαϊκό αέρα στην Αθήνα

Τα κτίρια του Αλέξανδρου Νικολούδη υπάρχουν παντού στην Αθήνα. Όμως γιατί γνωρίζουμε τόσο λίγα γι' αυτόν τον αρχιτέκτονα; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Αμαλία Κωτσάκη.
THE LIFO TEAM
Βυζάντιο και Αφρική: Μια έκθεση με τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Αφρική και Βυζάντιο: Τα εκπληκτικά καλλιτεχνικά επιτεύγματα ενός ανεξερεύνητου κόσμου

Μέσα από σπάνια αντικείμενα η νέα έκθεση του Met αφηγείται την κεντρική θέση της Αφρικής στα διηπειρωτικά δίκτυα εμπορίου και πολιτιστικών ανταλλαγών με το Βυζάντιο.
THE LIFO TEAM
Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Πνύκα, Νυμφών, Φιλοπάππου: Οι δυτικοί λόφοι της αρχαίας Αθήνας

H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τη Λήδα Κωστάκη και τον Μάρκο Κατσιάνη για τους τρεις λόφους που βρίσκονται απέναντι από την Ακρόπολη (Πνύκας, Νυμφών και Μουσών-Φιλοπάππου) και καθόρισαν την εξέλιξη του αστικού ιστού της Αθήνας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ

σχόλια

6 σχόλια
Όχι μόνο δεν μας εμπνέει η αρχαία πολιτιστική μας κληρονομιά, αλλά θεωρείται εθνικιστικό το να είμαστε περήφανοι για αυτήν, να την προβάλλουμε/ υπερασπιζόμαστε κλπ.Το φαινόμενο εκδηλώνεται και με την απόφαση Φίλη για μείωση των ωρών διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών.Γενικώς ο,τι ελληνικό ξεθωριάζει στο βωμό της παγκοσμιοποίησης/ σαλαμοποίησης.
Η Αρχαία Ελλάδα ήταν παλιά και πέρασε.Και τώρα;Α,βέβαια,τώρα έχουμε τη μεμψιμοιρία.Κλασσικό άθλημα.Αν υπήρχε θεος,θα μας είχε αφανίσει.Όχι για τα λάθη μας,αλλά για την αλλαζονεία μας.
Μια κοινωνία σε παρακμή λίγο πρίν το τέλος.Οι γόνοι της μεταπολιτευτικής μικροαστικής κουλτούρας αδυνατούν να συλλάβουν το μέγεθος της αξίας του αρχαίου Ελληνικού πολιτισμού.Η ημιμάθεια ακόμα και η ρηχή αντιπαράθεση απέναντι σε ιστορικούς συμβολισμούς αντικατοπτρίζουν ενα κοινωνικό σύνολο χωρίς ταυτότητα , όπου τύποι σαν το Φίλη και το Μπαλτά κινούνται με απόλυτο κυνισμό στην περαιτερω κιμαδοποίηση της, χωρις καμία αντίδραση.Η χαριστική βολή έρχεται με το φαινόμενο των βανδαλισμών σε μνημεία που εντείνεται απο τους νεώτερους κλώνους τα τελευταία χρόνια .
Ο γνωστος αμερικανος καθηγητης - απο το Μπερκλε'ι' - Στεφανος Μιλλερ εχει αφιερωσει ολη του τη ζωη και ολη του την περιουσια για την Ελλαδα. Οταν ρωταω συμπατριωτες μου τι εχουν προσφερει στην πατριδα τους, εκπλησσομαι οτι οι περισσοτεροι απαντουν"...τους φορους μου !"Σε ποια αλλη χωρα δημος πρωτευουσας αποσυρει δεκαδες αγαλματα απο δημοσιους χωρους για να τα προστατεψει απο κλεφτες ;;
Η πλειοψηφία των άνθρωπων στην Ελλάδα έχουν μία διάθεση στο ότι οι ξένοι πρέπει να ακούνε Ελλάδα και να τους έρχεται στο μυαλό το σούβλακι και ο γύρος ! Το μικρό μυαλό τους μέχρι εκεί φτάνει. Η απαξίωση της εκπληκτικής κληρονομιάς είναι το λιγότερο , θα μπορούσε να ήταν και πιο δυσοίωνες οι καταστάσεις..Και, μην ξεχνάμε ό,τι αν και είμαστε στον 21°αιώνα , ακόμα, υπάρχουν αρχαία που δεν έχουν ανακαλυφθεί.
Η Αρχαία Ελλάδα αποτελεί έναν πλούτο για όλη την ανθρωπότητα εκτός από εμάς τους ίδιους. Η τελευταία παράγραφος είναι χαρακτηριστική και απόλυτα αληθινή. Δυστυχώς εμείς οι Έλληνες θυμόμαστε τους αρχαίους μόνο για να τονώσουμε τους ψευτοεγωισμούς μας. Ποιος άλλος λαός θα είχε την αρχαία Ελευσίνα και θα έφτιαχνε εκεί Δυιλιστήριο ; Κρίμα αλλά ότι αξίζει σ' αυτή τη χώρα ο νεοέλληνας έχει μάθει να το απαξιώνει...