Διακοπές στην Κέρκυρα

Διακοπές στην Κέρκυρα Facebook Twitter
0

Στις αρχές της δεκαετίας του 2010, ένα απόγεμα στη καρδιά του καλοκαιριού, με πήρε στο κινητό ο φίλος μου ο Σπύρος. Σπούδαζε σ' ένα ΤΕΙ και δούλευε μπάρμαν στα Εξάρχεια. Είχαμε γίνει φίλοι ένα φεγγάρι που οι γκόμενές μας ήτανε φίλες κολλητές. Είπε ότι τηλεφωνεί από την ιδιαίτερη πατρίδα του την Κέρκυρα. Ήτανε αραχτός σ' ένα παλιό σπιτάκι του παππού του στην εξοχή. Όταν του 'πα ότι είμαι ρέστος, κολλημένος στην Αθήνα χωρίς λεφτά για διακοπές, πρότεινε αν θέλω, να πάω εκεί να με φιλοξενήσει. Χωρίς ανέσεις αλλά δίπλα στη θάλασσα. Είχα επισκεφθεί το νησί πριν. Η Κέρκυρα είναι πολύ όμορφος τόπος.

 

Αποδέχτηκα την πρόσκληση. Έβαλα σ' ένα σάκο λίγα απαραίτητα και πέδιλα, μάσκα, ψαροντούφεκο. Πήρα το λεωφορείο του ΚΤΕΛ ένα μεσημέρι του Αυγούστου. Σε πεντέμισυ ώρες έφτασα. Ο Σπύρος με περίμενε μες τ'αυτοκίνητό του, ένα αρχαίο ντεσεβό. Έριξα το σάκο στο πίσω κάθισμα και κάθισα αναπαυτικά μπροστά ν' απολαύσω τη διαδρομή. Είχε ένα μπάφο έτοιμο και τον άναψε για wellcome. Οδήγησε προς τα βόρεια του νησιού. Κάπου άφησε την άσφαλτο και μπήκε σ' ένα χωματόδρομο. Δεξιά κι αριστερά ατέλειωτα λιόφυτα. Σ'ένα σημείο έκοψε ταχύτητα, βγήκε από το δρόμο κι οδήγησε προσεκτικά μες τα χωράφια, ανάμεσα στις ελιές. Το ντεσεβό χοροπηδούσε πάνω στις πέτρες και σκαρφάλωνε τις ανηφόρες σαν κατσίκι. Περάσαμε μερικές πεζούλες, φέραμε βόλτα ένα λόφο, κι ανεβήκαμε στο διάσελο του επόμενου. Φάνηκε από κάτω η θάλασσα. Στην πλαγιά, μέσα σ' ένα μεγάλο ακαλλιέργητο λιόφυτο ήταν ένα σπιτάκι. Μετά από λίγο φτάσαμε.

 

Τη φούντα τη μοιράσαμε. Χωρίς ζύγισμα. Ο ένας μοίρασε ο άλλος διάλεξε. Είπαμε μόνο για πάρτη μας, τσιμουδιά σε κανένα. Το τήρησα. Η δική μου κράτησε έναν ολόκληρο χρόνο κι έχω ακόμα άλλη τόση.


Δίπλα στο χαμηλό κτίριο, μια τεράστια συκιά άπλωνε τα κλαδιά της. Ήταν γεμάτη σύκα. Παρκάρισε το ντεσεβό στη παχιά σκιά, δίπλα σ' ένα πηγάδι με σκέπασμα και σκουριασμένο μαγγάνι. Στην άκρη της μικρής αυλής, ένα μονοπάτι μες την ξερή βλάστηση, κατέβαινε εκατό περίπου μέτρα μέχρι μια μικρή παραλία στη μέση του πουθενά. Μπροστά στην πόρτα του σπιτιού, φύτρωνε γέρικη κληματαριά, αφρόντιστη αλλά φορτωμένη με τεράστια τσαμπιά. Μέσα υπήρχανε δύο χωριστά δωμάτια. Το ένα —το δικό του— ήταν κρεββατοκάμαρα. Το άλλο —για μένα— ήταν μεγαλύτερο. Είχε παράθυρο προς την αυλή, τζάκι, τραπέζι και καρέκλες, έναν καναπέ, τενεκεδένιο νιπτήρα κρεμαστό στον τοίχο, πετρογκάζ, νεροχύτη και κουζινικά σ΄ένα ράφι από πάνω. Θα κοιμόμουνα σ' ένα χαμηλό ντιβάνι.

 

Υπήρχε μια ξύλινη παράγκα-τουαλέτα αρκετά μέτρα χαμηλότερα στην πλαγιά, με νερό σ' ένα κιούπι δίπλα στη λεκάνη. Μου 'πε το νερό του πηγαδιού είναι πόσιμο και πρέπει να το χρησιμοποιούμε με τσιγκουνιά. Θέλει κουβάλημα με τον κουβά από το πηγάδι μέχρι να γεμίσουνε νταμιτζάνα, νιπτήρας, κιούπι στην τουαλέτα κι ένα βαρέλι στην αυλή, που 'χε λάστιχο να τρέχει το νερό στην πεζούλα από κάτω —όπου θα κάναμε ντους.


 Δεν υπήρχε ηλεκτρικό ρεύμα. Τα φαγώσιμα, τα 'βαζε σ'ένα φανάρι τροφίμων κρεμασμένο σ' ένα γάντζο στο ταβάνι. Δίπλα του κρεμότανε μια ταινία με κόλλα —παγίδα για τις μύγες. Ζωή πρωτόγονη στο ύπαιθρο. Βέβαια αν γουστάραμε μπορούσαμε να πάμε με τ' αμάξι σε κάνα μπαρ ή ντίσκο της περιοχής.

 

Πέταξα το σάκκο σε μια άκρη και κατεβήκαμε στη θάλασσα. Κολύμπησα στην έρημη παραλία και ξάπλωσα στον απογευματινό ήλιο. Ο Σπύρος έπιασε το μοντέρνο ψαροντούφεκο που έφερα να το δοκιμάσει. Με πήρε ο ύπνος. Όταν με ξύπνησε, ο ήλιος είχε δύσει. Είχε πιάσει μερικά ψάρια, τα καθάρισε κι ανηφορίσαμε. Τα τηγανίσαμε, βγάλαμε το τραπέζι έξω και δειπνήσαμε στο φως λάμπας πετρελαίου. Ήπιαμε κόκκινο κρασί από μια μεγάλη γυάλινη μπουκάλα με καλαμένιο πλέγμα. Για επιδόρπιο φάγαμε ώριμα σύκα. Κάναμε και μερικούς μπάφους. Είπαμε όσα λένε οι φίλοι που έχουνε να ιδωθούνε καιρό. Πέσαμε για ύπνο λίγο μετά τις δώδεκα.
  

Ξύπνησα πριν την αυγή. Έψησα καφέ και τον ήπια έξω, κάτω από την κληματαριά. Φάνηκε το πρώτο φως. Το κελάηδισμα των πουλιών, χάϊδεψε τ' αυτιά μου. Κατηφόρισα μέχρι τη θάλασσα. Κοίταξα προσεκτικά τα ήρεμα νερά. Περπάτησα πέρα δώθε στην παραλία. Τι να υπάρχει άραγε πίσω απ' τα βράχια; Σκαρφάλωσα στην πλαγιά δεξιά. Από την κορφή φάνηκε μια παραλία όχι πάνω από εξήντα μέτρα μήκος. Κάτω από το σημείο που ήμουνα, υπήρχε ένας σωρός από στοιβαγμένους μαύρους νάϊλον σάκους.
  

Κατηφόρισα γεμάτος περιέργεια. Όλοι μαζί οι σάκοι είχανε μέγεθος όσο περίπου τρεις παλέτες. Προς τη μεριά της ξηράς, μπροστά στο σωρό ήτανε μια δερμάτινη τσάντα με φερμουάρ. Την άνοιξα. Επάνω είχε ένα τεράστιο γυαλιστερό περίστροφο Magnum μέσα στη δερμάτινη θήκη του και κάμποσες γεμιστήρες γεμάτες σφαίρες. Όταν το σήκωσα μου φάνηκε πολύ βαρύ. Από κάτω ήταν ένα μεγάλο πακέτο φούντα ξερή κι αφράτη εκλεκτής ποιότητας όπως έκρινα από τη μυρουδιά.
 

Κοίταξα πέρα-δώθε προσεκτικά κι έστησα αυτί. Γύρω από το σωρό με τις σακούλες υπήρχανε πατημασιές. Μέχρι την άλλη άκρη της παραλίας, η άμμος ήταν κατακάθαρη, χωρίς πατήματα. Το μυαλό μου πήρε στροφές. Πάνω στην παρθένα άμμο, περπάτησα στα γρήγορα μέχρι την άλλη μεριά. Έβγαλα τα παπούτσια και γύρισα πίσω περπατώντας μέσα στο νερό. Τα φόρεσα ξανά, πήρα την τσάντα κι έφυγα. Μου πήρε περίπου ένα τέταρτο ν' ανεβοκατέβω την πλαγιά, να διασχίσω την παραλία και ν' ανηφορίσω μέχρι το σπίτι.
  

Ξύπνησα αμέσως το Σπύρο και του εξήγησα. Βάλαμε την τσάντα πάνω στο τραπέζι. Η φούντα μύριζε πολύ ωραία. Στρίψαμε ένα μικρό μονόφυλλο να δοκιμάσουμε. Κλάσαμε μαλλί και πατάτες! Ποτέ πριν δεν είχα πιείτέτοια ποιότητα! Ο Σπύρος συνοφρυώθηκε.
 

«Πάμε να δω κι εγώ,» είπε.
 

Κατεβήκαμε την πλαγιά και διασχίσαμε την παραλία σε χρόνο μηδέν. Σκαρφαλώσαμε προσεκτικά χωρίς κανένα θόρυβο. Κρυμμένοι από τα βράχια, ρίξαμε μια ματιά. Η διπλανή παραλία ήταν άδεια! Κατηφορίσαμε με φούρια.Οι σάκοι είχαν εξαφανιστεί! Στην άμμο υπήρχαν πολλές πατημασιές και σημάδια από ρόδες αυτοκινήτου. Στο έδαφος είδαμε άλλες ροδιές πιο αμυδρές. Λίγο παραπάνω ανάμεσα στις ελιές, διακρίναμε ένα φαρδύ μονοπάτι-χωματόδρομο.

 

«Γρήγορα,» είπε ο Σπύρος. «Κίνδυνος! Πρέπει να φύγουμε αμέσως!»
  

Στο σπίτι —με φούρια— βάλαμε μέσα το τραπέζι και τις καρέκλες και πετάξαμε άρον άρον στο ντεσεβό όλο το μικρό νοικοκυριό του, το ψαροντούφεκο και το σάκο μου. Δεν είχα προλάβει να τον ανοίξω. Βάλαμε την τσάντα κάτω από τις αποσκευές μας. Ο Σπύρος άρχισεμεθοδικά να εξαφανίζει κάθε σημάδι αποδεικτικό διαβίωσης. Κλείδωσε το σκέπασμα του πηγαδιού μ' ένα σκουριασμένο λουκέτο. Έριξε χώματα στην αυλή και μπροστά στην πόρτα. Κούνησε δυνατά τα κλαδιά της συκιάς μέχρι που πέσανε κάτω τα ώριμα σύκα και λίγα κίτρινα φύλλα. Πήρε το χαρτί τουαλέτας από την παράγκα κι άδειασε το κιούπι στη λεκάνη. Τράβηξε το λάστιχο από το βαρέλι κι άφησε το νερό να τρέξει στο χώμα. Μάζεψε τα σκουπίδια. Όταν τα πάντα όλα φορτώθηκαν στ' αμάξι, έκανε μια επιθεώρηση και φύγαμε. Το φορτωμένο ντεσεβό μας κουβάλησε αργά μα σταθερά μέσ' από τα χωράφια στο χωματόδρομο. Οδήγησε προς την πόλη της Κέρκυρας. 
 

«Θα το καταλάβουν αργά ή γρήγορα,» είπε. «Είναι αδίσταχτοι. Θα προσπαθήσουνε να μας βρούνε. Πρέπει να εξαφανιστούμε χωρίς ν' αφήσουμε ίχνη. Μακάρι η πονηριά που έκανες να τους στείλει αλλού. Μπράβο. Κρίμα ρε γαμώτο. Θα περνάγαμε καλά στο σπιτάκι του παππού μου. Ανήκει σε μια ξαδέρφη μου που ζει στον Καναδά. Κανένας δεν μένει εκεί χρόνια τώρα. Φέτος, το άνοιξα με διάρρηξη για να μείνω. Ήτανε ωραίο όσο κράτησε. Τώρα πρέπει να προσέξουμε.
  

Στη διαδρομή τα κουβεντιάσαμε και συμφωνήσαμε.Του 'χα εμπιστοσύνη σε τέτοια θέματα. Ήτανε γάτα.
 

Το όπλο δεν είχε για μας καμιά χρησιμότητα, άσε που θα το βλέπανε τα σκάνερ στο λιμάνι. Σ' ένα σημείο της διαδρομής, πλησιάσαμε τη θάλασσα κάπου, όπου τα νερά ήτανε βαθιά. Τυλίξαμε το Magnum και τις γεμιστήρες με μια κουρελιασμένη πετσέτα, τα δέσαμε όλα σφιχτά με σπάγγο και τα φουντάραμε στο βαθύ μπλε.
 

Όταν φτάσαμε στην πόλη, πήγαμε στη μεγάλη πλατεία. Ψάξαμε και βρήκαμε σκατά από σκύλους. Τα πασαλείψαμε στην τσάντα. Η μυρουδιά τους απομακρύνει τα αστυνομικά σκυλιά. Το είχα μάθει από τον πατέρα μου. Στη γερμανική κατοχή δούλευε στην αντίσταση και ενίοτε ξηγιότανε έτσι να περνάει διάφορα από τα μπλόκα των Γερμανών που είχανε σκύλους.
 

Με τη ψυχή στο στόμα πήραμε το φέρι και φτάσαμε απέναντι. Με τη ψυχή στο στόμα πήραμε το δρόμο και φτάσαμε στην έδρα μας στην Αθήνα, χωρίς να συμβεί τίποτα δυσάρεστο. 
 

Τη φούντα τη μοιράσαμε. Χωρίς ζύγισμα. Ο ένας μοίρασε ο άλλος διάλεξε. Είπαμε μόνο για πάρτη μας, τσιμουδιά σε κανένα. Το τήρησα. Η δική μου κράτησε έναν ολόκληρο χρόνο κι έχω ακόμα άλλη τόση. Φέτος, οΣπύρος βρήκε δουλειά μπάρμαν σ' ένα τουριστικό νησί στο Αιγαίο. Μου 'πε άμα θέλω, να πάω να με φιλοξενήσει στο σπίτι του. Λέω τον Αύγουστο να πάω να τον δω.

 

_____

* Ο Αντώνης Μακραντώνης είναι συγγραφέας του βιβλίου «Μύκονος, μια μυθολογία» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ελευθερουδάκη

 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ