Στο διαμέρισμα τη νύχτα

Στο διαμέρισμα τη νύχτα Facebook Twitter
© Raymond Pettibon... Φωτ.: Σ. Τσαγκ.
1

 

 

 

 

Στο διαμέρισμα τη νύχτα

Μια Ημερολογιακή καταγραφή του συγγραφέα και σκηνοθέτη Athol Fugard, Ιανουάριος 1961. Το αναδημοσιεύω κυρίως για να συνδυάσω τον ήπιο τρόμο του συγγραφέα (εκφρασμένο με αληθινή μαστοριά) με αυτές τις εικόνες που μ΄αρέσουν πολύ. Μοιάζουν με τα εκτοπλάσματα που έβλεπα μικρός στη Ζάκυνθο και δεν μ' άφηναν να κοιμηθώ, αν και δίπλα ο αδερφός μου ροχάλιζε.

 

Στο διαμέρισμα τη νύχτα Facebook Twitter
© Raymond Pettibon... Φωτ.: Σ. Τσαγκ.

 

Στο διαμέρισμα τη νύχτα, οι θόρυβοι του ύπνου της Μαμάς και του Μπαμπά. Ξαφνικά ροχαλητά, κλαψουρίσματα σαν του σκυλιού που βλέπει άσχημα όνειρα, αγκομαχητά κάθε φορά που πλησιάζουν μια δύσκολη ανάσα. Μακριά ένα σκυλί αλυχτάει. Είναι στιγμές πού, μέσα στα πυρετικά μου στριφογυρίσματα στο κρεβάτι, παλεύοντας να αποκοιμηθώ, δεν μπορώ να ξεχωρίσω την υλακή από το αγκομαχητό — οι δύο ήχοι στροβιλίζονται στο κεφάλι μου και γίνονται ένας.

 

Ήχος σαν χασμουρητό, ξαφνικό, πολύ πλατύ, ηχηρό, που σβήνει σε αναστεναγμό. Με μια χροιά μουγκρητού, θρήνου, παραπόνου. Το κρεβάτι τρίζει καθώς αλλάζει θέση ένα σώμα και για λίγα λεπτά τα αυτιά μου, κουφαμένα από τη σιωπή, δεν μπορούν v' ακούσουν τίποτα, μέχρι που ακονίζονται και πάλι και πιάνω τον ήχο της αναπνοής.


Από το κρεβάτι μου έβλεπα την πόρτα στον απέναντι τοίχο. Στο λίγο φως των φαναριών του δρόμου που έμπαινε από τις γρίλιες, στη μακρόσυρτη, γεμάτη ψιθύρους σιωπή που άρχιζε όταν έσβηναν τα φώτα και οι γονείς άρχιζαν να στριφογυρίζουν στα κρεβάτια τους πασχίζοντας να κοιμηθούν, εκείνη η πόρτα, ιδίως στις στιγμές που βρισκόμουν ανάμεσα σε όνειρο και πραγματικότητα, μισοκοιμισμένος αλλά ανίκανος να τιθασεύσω την αναρχία των αισθήσεων και των σκέψεών μου, τέτοιες στιγμές, η πόρτα ήταν παράξενη, έπαιρνε γιγάντιες διαστάσεις. Kαι ο φόβος εκείνης της στιγμής ήταν το άνοιγμα της πόρτας, ένας ήπιος τρόμος που έπαιζε σαν φάντασμα με τα κατάλοιπα της παιδικής μου ηλικίας. Τι υπήρχε πίσω της; Τίποτα; Ένα πρόσωπο πιο αποτρόπαιο από οτιδήποτε είχα δει ποτέ μου; Κάποια τερατώδης παραμόρφωση; Κάποτε ένα ρεύμα αέρα την άνοιξε ελάχιστα, τόσο που διέκρινα τη σκοτεινή λάμψη πίσω της. Η καρδιά μου σταμάτησε, σταμάτησα να ανασαίνω και περίμενα... Κι αν ο Θεός βρισκόταν εκεί μέσα; αν η πόρτα άνοιγε διάπλατα και ο Θεός εισέβαλλε στο δωμάτιό μου;

 

__________

Fugard, Harold Athol Lanigan (1932- ). Νοτιοαφρικανός θεατρικός συγγραφέας, μυθιστοριογράφος, ηθοποιός και σκηνοθέτης, διάσημος για τα πολιτικά του θεατρικά έργα εναντίον του απαρτχάιντ και για το μυθιστόρημά του που έγινε
ταινία από τον Gavin Hood και απέσπασε το Oscar καλύτερης ξένης ταινίας το 2006. Τα ημερολόγιά του αποτελούν δείγμα βαθύτατου στοχασμού για την ανθρώπινη κατάσταση. Πολλές από τις εγγραφές του συνιστούν μέρος των θεατρικών του έργων.

 

―Αναδημοσίευση από το βιβλίο της Κατερίνας Σχινά, «Μυστικά του συρταριού, Η τέχνη και οι τεχνίτες της ημερολογιακής γραφής», εκδ. Πατάκη

 

 


ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΙΣ 6.7.2017

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Βιβλίο / To «παράνομο» σεξ στην Αθήνα του Μεσοπολέμου σε μια νέα μελέτη

Κόντρα στα κυρίαρχα ήθη, ο Μεσοπόλεμος υπήρξε διεθνώς μια εποχή σεξουαλικής ελευθεριότητας. Μια πρωτότυπη έκδοση από τους Τάσο Θεοφίλου και Εύα Γανίδου εστιάζει στις επιδόσεις των Αθηναίων στο «παράνομο» σεξ, μέσα από δημοσιεύματα εφημερίδων της εποχής, με τα ευρήματα να είναι εντυπωσιακά, ενίοτε και σπαρταριστά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Εύα Στεφανή: «Με συγκινεί ακόμα ο «Πεισίστρατος» του Γιώργου Χειμωνά»

The Book Lovers / Εύα Στεφανή: «Βρίσκω θεραπευτικά τα μυθιστορήματα της Άγκαθα Κρίστι»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Εύα Στεφανή, σκηνοθέτιδα και καθηγήτρια Κινηματογράφου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, για τη διαδρομή της από την Δάφνη ντι Μοριέ στον Ε.Χ. Γονατά κι από τον Τσβάιχ στον Γιώργο Χειμωνά.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Βιβλίο / Το συναρπαστικό ντεμπούτο της Ρένας Λούνα είναι καλή λογοτεχνία

Οι «Αλεπούδες του Περ-Λασαίζ» είναι ένα μυθιστόρημα άριστα δομημένο, με πυκνό λόγο και πλήθος πραγματολογικών στοιχείων, που αναπλάθει τη γαλλική επαρχία των ’50s μέσα από μια απελπισμένη ερωτική ιστορία με φεμινιστική χροιά. 
M. HULOT
Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Βιβλίο / Η σημασία του Le Corbusier σήμερα

Ο σπουδαίος αρχιτέκτονας και στοχαστής, που έβαλε ποίηση στο σκυρόδερμα και συνέδεσε τα οράματα ενός σύγχρονου «Blade Runner» με τον Παρθενώνα, μοιάζει σήμερα να έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο και σημασία όσο ποτέ. Η «Συζήτηση με τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής» από εκδόσεις ΠΕΚ αποδεικνύει γιατί.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Βιβλίο / Οι δεσποινίδες της Αβινιόν ήταν από το Τσανάκ Καλέ

Τα κεραμικά των Δαρδανελλίων, ο συσχετισμός τους με την ταυτότητα, με το συναίσθημα. Ένα γοητευτικό βιβλίο δείχνει πώς τα «λαϊκά», «αγροτικά» κεραμικά συνδέονται με το κίνημα Arts & Crafts, με τον ιαπωνισμό, με τις διακοσμητικές τέχνες και το ντιζάιν στο τέλος του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Βιβλίο / Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Mία από τις σημαντικότερες θεωρητικούς της εποχής μας, που έχει δεχθεί επιθέσεις και έχει λογοκριθεί για τις απόψεις της μόλις κυκλοφόρησε το τελευταίο της βιβλίο με τίτλο «Ποιος φοβάται το φύλο;» το οποίο αναμένεται να συζητηθεί, ενώ πολλοί αναρωτιούνται αν η ίδια έγινε mainstream.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ