Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
1
Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Recumbent nude Άγγελος Θεοδωρόπουλος

Στο Λονδίνο, ως τμήμα των επίσημων εορτασμών και πολιτισμικών δραστηριοτήτων που σηματοδότησε η Ελληνική Προεδρία του Κοινοβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οργανώθηκε μια έκθεση Σύχρονης Ελληνικής Χαρακτικής, με έργα τα οποία προέρχονται από τη συλλογή του Γιάννη Παπακωνσταντίνου.

Για πρώτη φορά, παρουσιάστηκαν πολλά σημαντικά και σπάνια έργα σε μια έκθεση 51 επιφανών Ελλήνων καλλιτεχνών του εικοστού αιώνα από μια συλλογή η οποία θεωρείται από τους ειδικούς μία από τις πιο σημαντικές ιδιωτικές συλλογές χαρακτικής στην Ελλάδα.

Η συλλογή του Γιάννη Παπακωνσταντίνου απαριθμεί 1.100 έργα (ξυλόγλυπτα, χαράξεις σε ξύλο, λινογραφίες, χαράξεις, χαλκογραφία, ακουατίντες, ξεστές χαλκογραφίες, drypoints, λιθογραφίες) από 250 'Ελληνες καλλιτέχνες (χαράκτες, ζωγράφους και γλύπτες) του 19ου και του 20ού αιώνα. «Δεν ξεκίνησα να συλλέγω καλλιτεχνήματα με σκοπό να κερδίσω προσωπική αναγνώριση ή κοινωνική καταξίωση», γράφει ο συλλέκτης Γιάννης Παπακωνσταντίνου στον κατάλογο, ο οποίος περιέχει τα έργα αυτής της έκθεσης και παρουσιάζει μια εικόνα της ελληνικής χαρακτικής των τελευταίων 100 ετών. «Το έκανα για μένα, για την αισθητική μου ικανοποίηση. Αρχικά, δεν είχα καν κάποιον προσωπικό συγκεκριμένο τρόπο σκέψης ως προς την τέχνη. Αγόρασα το πρώτο μου αντίγραφο τον Δεκέμβριο του 1992, μαζί με ένα βιβλίο από τον ιστορικό τέχνης Νίκο Γρηγοράκη με θέμα τις τεχνικές της χαρακτικής. Βασισμένος στην αγάπη μου για τις Τέχνες γενικά και καθοδηγούμενος από το οργανωτικό και επιστημονικό μου υπόβαθρο, σταδιακά απέκτησα την απαραίτητη ιστορική και τεχνική γνώση της τέχνης της χαρακτικής, αυτής της ''ξεχασμένης και παραμελημένης'' τέχνης, η οποία είχε αρχίσει να με γοητεύει.

Παράλληλα με την αγορά των πρώτων μου αντιγράφων, μελετούσα τις διαφορετικές τεχνικές αυτής της τέχνης και εξοικειωνόμουν με τα σημαντικά έργα των πρωτοπόρων και των ιδρυτών της σύγχρονης ελληνικής χαρακτικής τέχνης. Ο υπέρτατος Γαλάνης, ο υπέροχος Θεοδωρόπουλος, ο δάσκαλος Κεφαλληνός, ο καταπληκτικός Βεντούρας όπως επίσης και ο Κογεβίνας, ο Ζαβιτζιάνος, ο Οικονομίδης, ο Γιαννουκάκης, ο Παπαδημητρίου, ο Γραμματόπουλος, ο Τάσσος, η Κατράκη και τόσοι πολλοί άλλοι, άφησαν το σημάδι τους πάνω μου. Κάθε έργο της συλλογής μου έχει μια ιστορία να πει, κάποιες φορές, κάποιες φορές αναφερόμενο στη διαδικασία της δημιουργίας του και κάποιες φορές στον τρόπο και στην εμπειρία της απόκτησής του. Αυτά τα στοιχεία είναι για μένα το βασικό υλικό που πάντα δίνει σε μια συλλογή τον προσωπικό-ιδιωτικό της χαρακτήρα, ένα ''ημερολόγιο'' βασισμένο σε διαλόγους, αναμνήσεις, εμπειρίες και απόλυτη γνώση. Το όραμά μου είναι να δημιουργήσω μία από τις μεγαλύτερες και πιο ολοκληρωμένες συλλογές ελληνικής χαρακτικής, στη χώρα μου την Ελλάδα».

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Still life (pitcher, glass and apples) Δημήτρης Γαλάνης
Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Portrait (the artist's mother?) Μάρκος Ζαβιτσιάνος
Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Prostitute with a black garter Γιώργος Οικονομίδης
Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Morbihan (France) Γιάννης Κεφαλληνός

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Le poisson Ευθύμης Παπαδημητρίου

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Charles Beaudelaire Αντώνης Πρωτοπάτσης

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Santorini Γεράσιμος Στέρης

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Orchestra Δημήτρης Γιαννουκάκης

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
The sacrifice of the people in Kalavryta Σπύρος Βασιλείου

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Antigone Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Μyth Νίκος Εγγονόπουλος

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Nude on checkered blanket Γιάννης Τσαρούχης

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Concert Ελένη Κωνσταντινίδη

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Untitled Γιάννης Σπυρόπουλος

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Couple in the forest Βάσω Κατράκη

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Madman Τάσος Αλεβίζος

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Flower craters Θάνος Τσίγκος

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Untitled Κώστας Κουλεντιανός

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Odysseus and Circe Κώστας Γραμματόπουλος

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Tinned people Γιάννης Γαΐτης

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Church - sunset in Sifnos Παναγιώτης Τέτσης

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Hats Παύλος (Διονυσόπουλος)

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Untitled Κώστας Τσόκλης

Μια έκθεση, ένας αιώνας ελληνικής χαρακτικής Facebook Twitter
Orpheus and Eurydice Σαράντης Καραβούζης

H έκθεση διοργανώθηκε από το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ηνωμένου Βασιλείου, υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στο Λονδίνο και φιλοξενήθηκε στη γκαλερί Twelve Stars, η οποία λειτουργεί στο κτίριο της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής επιτροπής στο Λονδίνο. Το υλικό μας παραχωρήθηκε από την εκπρόσωπο του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού Ηνωμένου Βασιλείου, Βικτώρια Σολωμονίδη.

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Εικαστικά / Η επανεκκίνηση του 3ου ορόφου του Μουσείου Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού

Οι χώροι όπου εκτίθενται οι συλλογές που αφορούν την Ελληνική επανάσταση αλλάζουν και εμπλουτίζονται. Ο επιστημονικός διευθυντής του μουσείου Γιώργης Μαγγίνης μάς ξεναγεί στη νέα μόνιμη έκθεση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια